Premiera RO

30 Iulie 2004

Premiera SUA

02 Aprilie 2004

Regia

Guillermo del Toro

Cu

Selma Blair, John Hurt, Ron Perlman

Gen

Horror, Acțiune, Aventuri, Fantastic, SF

Durata

22 minute

Rating

I.C.-14 - Interzis copiilor sub 14 ani

Sinopsis Hellboy - Eroul scapat din Infern

Hellboy este o combinatie interesanta intre Mike Mignola si Guillermo del Toro. Cuprinde o mare parte din personalitatea mea si sunt lucruri diferite. Dar este fidel genului meu. - Mike Mignola Acum un deceniu, Mike Mignola, un artist de benzi desenate talentat si experimentat, s-a hotarat sa abordeze o ramura creativa riscanta si sa-si exploreze propriile impulsuri de narator. Mi-a placut intotdeauna sa citesc folclor, legende, povestiri cu fantome ca si benzi desenate cu monstri si povesti oculte cu detectivi, explica Mignola. Asa ca m-am gandit, ce ar fi daca as face dintr-un monstru un personaj pozitiv care se lupta impotriva altor monstri? Hellboy mi-a implinit in mare masura ambitia mea de o viata de a nu face nimic, doar sa desenez monstri. Zece ani mai tarziu, imi place inca sa ii desenez. Spre deosebire de alte benzi desenate cu monstri, Mignola i-a ales lui Hellboy haine ale populatiei medii, ale unui tip obisnuit, spune el. Pe langa faptul ca este indestructibil, mai este si putin inocent si timid. Are din intamplare o meserie de vanator de monstri. Primul miniserial pe care Mignola l-a creat a fost Hellboy - Seed of Destruction, pe care il numeste maturizarea lui Hellboy, momentul in care decide ce tip de fiinta va deveni. Firul epic ia nastere la prima aparitie a lui Hellboy pe pamant si il urmareste pe parcursul a catorva aventuri care duc in cele din urma la confruntarea finala cu personajul negativ, Rasputin, care are nevoie de Hellboy pentru a dezlantui fortele destructive ale lumii infernului. Prima parte a atras atentia si admiratia scenaristului / regizorului nascut in Mexic, Guillermo del Toro, creatorul unor filme memorabile ca Blade II, The Devils Backbone si Cronos (care a castigat premiul Criticii la Festivalul de Film de la Cannes din 1993 si a primit noua premii ale Academiei Mexicane). Ceea ce m-a atras imediat la Hellboy a fost prezentarea grafica a lui Mike, impresionanta si minunata. Este si un foarte bun povestitor, tesand povesti atat mitice cat si stranii. Personajul Hellboy este o creatie unica - si foarte amuzanta- atat de puternica si, in acelasi timp, atat de umana, atat de vulnerabila. -Guillermo del Toro Acum cativa ani, del Toro a aflat care sunt planurile pentru un film dupa Hellboy, si a stiut ca exista doar o singura persoana capabila sa-l faca- el insusi. Am devenit dependent de banda desenata. Asa ca atunci cand am auzit ca se va transforma intr-un film, m-am luptat foarte mult sa intru in incaperea aceea si sa spun Eu sunt cel care va realiza acest film, explica el. Chiar de la discutia initiala cu producatorii Lawrence Gordon si Lloyd Levin, pasiunea lui del Toro pentru material a fost foarte clara. Am respectat atat talentul pe care l-a dovedit in calitate de realizator de film, spune Gordon, dar am fost uimiti de modul in care a inteles benzile desenate si de entuziasmul sau.Era ca si cum ar fi fost acolo, undeva in camera, alaturi de Mike, pe masura ce acesta l-a creat pentru prima oara. Mignola si del Toro au comunicat bine chiar din momentul in care au fost prezentati unul altuia. A fost clar pentru mine de la inceput ca Guillermo este singurul care poate sa faca acest film, spune Mignola. Ii confera propria sa personalitate. Face parte din generatia tanara de regizori care iubesc benzile desenate si care le iau foarte in serios. Le inteleg si el vad ca pe un gen adevarat de film. Publicul va fi impresionat de amploarea productiei Hellboy. Este uriasa. Sunt numeroase secvente de actiune foarte ample si efecte vizuale minunate. -Producatorul Lawrence Gordon Creatorul filmului Hellboy, Mike Mignola, care a fost consultant pentru efecte vizuale la productia regizorului Guillermo del Toro, Blade II, s-a sincronizat perfect cu planul general pentru efecte vizuale pe care regizorul l-a avut pentru aducerea imaginii eroului pe ecrane. Arta mea este foarte grafica si s-ar parea ca exista o limita pentru ce poti face in lumea reala, spune Mignola. Dar Guillermo a capturat perfect insasi esenta ei. A stabilit niste reguli pentru aceasta, acordand anumite forme si culori diferitelor personaje si elemente de design. Este o atmosfera extrem de bine controlata. Mignola l-a apreciat pe del Toro pentru activitatea la Hellboy, dar a avut o noua inspiratie in urma vizionarii filmului. Intr-o zi, Mike se uita la o imagine a personajului Hellboy si a cerut sa o mai vada o data, povesteste producatorul Lloyd Levin. Dupa ce a studiat-o putin a spus Trebuie sa-mi amintesc de asta. Asa trebuie sa il desenez. Pentru noi toti a fost o confirmare flatanta ca Guillermo a inteles sensibilitatea grafica a lui Mike. Pentru productie, del Toro a reunit multi dintre mesterii talentati care l-au ajutat sa-si realizeze viziunea in trecut in filme ca Blade II si The Devils Backbone, precum si cativa specialisti remarcabili cu care a lucrat pentru prima oara. Obiectivul a fost de a coordona contributiile individuale ale acestora si de a captura esenta si consistenta sensibilitatii lui Mignola din benzile desenate in film. Aceasta sarcina este evidenta in scenografia lui Stephen Scott, care nu numai ca s-a inspirat din benzile desenate ale lui Mignola, dar a si infrumusetat prin adaptarea elementelor din mediul gotic din locul de filmare a productiei in Praga. Asa cum remarca Levin, Scott a fost si el stimulat de locatiile vizitate. In Praga se gaseste o arhitectura uimitoare, care nu are cum sa nu iti influenteze proiectele, in special la un film ca acesta, spune Scott. Alte cercetari au inclus examinarea unor carti despre cimitire, despre cavernele subterane si arhitectura indiana care i-au dat multe idei referitoare la culoare si la forma. Scott a citit cu atentie si carti de arhitectura neo-egipteana si a aplicat elemente tactile de tipul desprindere, estompare, umezeala si descompunere in platourile sale. Inainte de a se dedica sarcinii de a construi decorurile la nivel complet - constructie care a durat mai mult de doua luni - sau modificarea locatiilor exterioare pentru a se potrivi cu conceptul sau, Scott a facut schite si machete. O macheta spune intotdeauna foarte multe lucruri. Transmite dimensiunea si iti permite sa vezi totul intr-o modalitate tridimensionala, relateaza el. Am avut si o minicamera care a fost conectata la un monitor TV, care ne-a permis sa repetam cu macheta ca si cum ar fi fost deja pe platoul de filmare. Acest lucru i-a dat regizorului si directorului de imagine o idee referitoare la tipul de imagini care erau posibile. In calitate de operator de imagine, Guillermo Navarro spune ca este tot timpul in cautarea unor povesti care sa-i permita sa exploreze si sa experimenteze in cadrul lumii vizuale in care este amplasata o poveste. Hellboy, cel de-al treilea efort depus alaturi de del Toro, s-a potrivit cu criteriile sale. Este extrem de vizual, spune el, si are o estetica puternica, deoarece Guillermo are o minte atat de incredibila. Imaginea pentru care Navarro si del Toro s-au decis a fost luminata cu atentie prin utilizarea unei palete de culori selectate. De exemplu, pentru timpul noptii, am ales o lumina galbena citadina, pronuntata, explica Navarro. Motivul pentru o culoare atat de distinctiva a fost parte a conceptului general de mentinere a filmului la limita fanteziei si realitatii. De asemenea, continua Navarro, iluminarea a fost gandita pentru a se completa cu machiajul. Fata lui Hellboy este creata prin umbre si lumini puternice si joaca un rol important in crearea personalitatii sale. Pentru a captura si actiunea si aspectele emotionale ale filmului, spune Navarro, foarte multe miscari ale camerei sunt utilizate pentru a percepe diferite elemente. Creatoarea de costume Wendy Partridge, o alta colaboratoare veche a lui del Toro, s-a inspirat de la regizor, dupa cum spune ea. Si acest lucru a facut-o sa isi mentina atentia mereu vie. Activitatea pentru de Guillermo este asemanatoare cu cea pentru un copil de 8 ani, remarca ea. Energia lui este nesfarsita, iar imaginatia lui este inepuizabila. Inventeaza lucruri bizare din senin. Nu exista limite pentru el. Personajul Hellboy- machiaj si efecte speciale Infatisareapersonajului interpretat de Perlman contrazice aplicarea riguroasa a mai multor straturi de machiaj la care a fost supus in fiecare zi incepand de la ora patru dimineata. Ceea ce mi se pare cu adevarat uimitor este cat de subtil este rolul lui Ron si cum transpare prin tot acel machiaj, spune Levin. Te uiti la acest personaj respingator. Este rosu. Are coarne. Este imens. Are dinti uriasi. Si totusi, nu vezi o masca. Traieste, respira, transmite emotie chiar in fata ochilor tai. Intotdeauna mi-a placut sa lucrez cu machiaj, dezvalui Perlman, chiar de la primul meu film Quest for Fire, in 1980. Este o alchimie. Iti aplica pe fata acea substanta inerta, si in momentul in care se afla pe pielea ta, prinde viata. Poate ca Hellboy arata imens si infricosator, dar partile sensibile ale umanitatii lui ies cu siguranta la iveala. Chiar cu ani de experienta in purtarea unui machiaj extensiv, Perlman admite ca partile specifice ale costumului complet al lui Hellboy au avut nevoie de anumite ajustari, in special bratul sau imens de piatra. Ca si coada mea, bratul a fost controlat prin telecomanda, asa ca nu stiu modul in care s-au comportat coada si bratul pana in momentul in care voi vedea filmul final. Procesul de machiere a durat aproximativ patru ore, dupa machiorul Jake Garber, cu o pauza pentru mic dejun pentru garderoba si insertia lentilelor de contact de catre un tehnician. Actiunea care nu a putut fi transpusa in imagini prin mijloace clasice a fost responsabilitatea supervizorului de efecte speciale Edward Irastorza. Activitatea lui a inclusimagini digitale ca si machete. In total exista aproximativ 900 de efecte vizuale in Hellboy, estimeaza Irastorza. Secventa de inceput la Ruinele Manastirii totalizeaza 95 de cadre, majoritatea ale masinii gigantice care il aduce pe Hellboy pe Pamant. Cu aproximativ un an inainte de inceperea productiei, Irastorza si-a inceput activitatea la efectele vizuale animate, o forma necizelata a animatiei, pentru a obtine sincronizarea pentru fiecare secventa.

Detalii tehnice Hellboy - Eroul scapat din Infern

Tara

SUA

Ecran

Normal (1.85:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Sony Pictures Releasing International