Premiera RO

11 Martie 2005

Premiera SUA

01 Septembrie 2004

Regia

Mira Nair

Cu

Reese Witherspoon, Gabriel Byrne, Rhys Ifans

Gen

Dramă, Romantic

Durata

141 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Balciul desertaciunilor

Ah! Vanitas Vanitatum! (Vanitate a vanitatilor) Cine oare este fericit in aceasta lume? Cine isi indeplineste dorintele? Sau este satisfacut de reusita sa? William Makepeace Thackeray, in romanul sau Vanity Fair Cu aceste cuvinte, William Makepeace Thackeray incheie romanul Balciul destertaciunilor, iar Mira Nair declara ca tocmai aceasta replica a fost cea care a insiprat-o in mod special. Ea afirma Motivele care m-au indemnat sa aleg acest roman sunt legate de intrebarile esentiale (si extrem de spirituale) ale lui Thackeray - cati dintre noi au vise, si sunt cu adevarat fericiti atunci cand reusesc sa le indeplineasca? Ce inseamna sa fii multumit de tine insuti? Ce este asipratia? Care este adevaratul scop al vietii? In romanul sau, Thackeray a prezentat cu lux de amanunte societatea contemporoana. Relatarea sa cu privire la ce se intampla in Anglia acelor zile este extrem de veridica, cu toate acestea intrebarile pe care i le pune nu sunt constranse de temporal. Personajele extrem de pertinent conturate au ecou si in zilele noastre, iar Becky este una dintre figurile emblematice ale literaturii mondiale. Regizoarea interpreteaza materialul clasic conform unei viziuni proprii. Trecutul saui indian il completeaza pe cel al lui Thackeray (britanicul si-a petrecut primii ani ai copilariei in Calcutta). Aceasta coincidenta neasteptata este atat creativa cat si extrem de personala, iar noua versiune a filmluui este o meditatie pe tema legaturii intre Anglia imperiala si culturile straine de dincolo de mare. Producatoarea Janette Day a inceput acum zece ani sa lucreze la adaptarea romanului pentru marile ecrane. Ea observa: am simitit dintotdeauna ca acesta este filmul de epoca pe care-mi doresc sa-l fac; nu este nimic perimat la el, iar Becky Sharp este o eroina moderna, care a nimerit intr-un context social nepotrivit, intr-o lume nebuna si capricioasa in care ea este deosebita, altfel decat toti ceilalti. Influenta pe care o exercita acest personaj este una de lunga durata, care a rezistat trecerii anilor. Pentru scenaristii si producatorii asociati Matthew Faulk si Mark Skeet, adaptarea romanului este un vis realizat si un adevarat privilegiu. Bogatia comica neasteptata pe care o dovedesc personajele lui Thackeray este visul oricarui scenarist. Acesta este un roman despre noi toti. Scenaristul Julian Fellowes afirma Cu Becky Sharp, Thackeray a creat o eroina emblematica, vie, proaspata si relevanta pentru orice perioada sau categorie de varsta. Vanity Fair este prima adaptare dupa opera lui Thackeray din ultima perioada; memorabil mai este filmul lui Kubrick din 1975, Barry Lyndon. Faulk si Skeet recunosc: principala provocare a fost reducerea unui roman de 900 de pagini la un scenariu cinematografic. Dar ne-am hotarat sa ne concentram asupra aventurilor minunatei Becky Sharp, si totul a devenit posibil. Calatoria de la inceputul proiectului si pana la terminarea acestuia a fost lunga, dar a meritat, daca am reusi sa aducem acest roman exceptional in atentia marelui public. Day a dezvoltat filmul inca din vremea colaborarii sale cu Granada Film, si a continuat sa cocheteze cu ideea chiar si atunci cand a debvenit producator independent. La fel, Donna Gigliotti, care lucrase cu Day la acest proiect din 1999 in timp ce era presedinte de productie la USA Films (cu aceasta ocazie a colaborat cu Nair la Monsoon Wedding), si-a pus pe roate propria companie de productie, Tempesta Films, si a sprijinit proiectul. Ea observa : Becky Sharp este una dintre cele mai importante personaje feminine din literatura mondiala. Ea stie ca ar putea avea o viata mai buna, dar conventiile din acea vreme nu permiteau mobilitatea sociala. Cu toate acestea, ea se gandeste la un plan pentru a–si realiza ambitiile. Ceea ce este cu advarat emotionant la acets roman este fapatul ca, dupa ce a obtinut ceea ce-si dorea cu atata disperare, Becky isi da seama de superficialitatea acestor lucruri. In primavara lui 2002, planurile pentru film s-au concretizat la sediul de-abia formatului Focus Features, unde regizorul Nair, al carei film Monsoon Wedding se bucura de un imens succes pe plan mondial, a acceptat sa faca si sa finanteze filmul. Day observa: Vanity Fair trebuia sa fie un proiect de amploare, luxos, amuzant, dar si emtionant din punct de vedere al personajelor, iar diversele povestiri trebuiau sa se intalneasca intr-un punct comun, care sa sublinieze aspectul lor profound uman si universal valabil. Daca analizam Monsoon Wedding ne dam seama ca in acest film Mira a reusit sa intruneasca toate conditiile, ne-a facut sa ne implicam afectiv in raport cu fiecare personaj. Gigliotti adauga Mira este un cineast de exceptie, cu un simt intens al umanitatii, care te atrage fara drept de apel. Felul in care isi intelege propriile origini, la care se refera pe parcursul intregului film, este cu adevarat spectaculos. James Purefoy, distribuit in rolul junelui prim Rawdon Crawley, comenteaza: Experienta Mirei in cinematografia indiana, atentia pe care o acorda culturii indiene, care-si facea simtita prezenta in Anglia secolului 19, toate acestea sunt aspecte care dau tonul intregii pelicule. Unul dintre colabortorii uzuali ai lui Nair, Lydia Dean Pilcher, intregeste echipa care se ocupa de film. Pilcher zambeste: Acesta este cel de-al saselea film la care lucrez cu Mira. Colaborarea cu ea este o adevarata experienta, datorita vizunii sale extrem de pasionala, de profund umana. In procesul de elaborare a peliculei, ne identificam cat mai mult cu respectiva cultura, cu subiectul proiectului, traim in acea atmosfera, si apoi ne transpunem propriile experiente in fata camerei. Mira cauta colaborarori care sa se regaseasca in vizunea ei. Este ca un general neinfricat care conduce atacul, si vrea o echipa care sa poata tine pasul cu ea . Fellowes, castigator al Premiului Academiei pentru scenariul de la Gosford Park, colaboreaza pentru prima oara cu Nair. El reflecteaza :Provocarea fiecarei adaptari consta in a sti ce sa alegi si ce sa lasi la o parte din original, iar toate acestea probleme isi sporesc ponderea atunci cand lucrezi la un roman atat de vast si de indragit precum Vanity Fair. Ai vrea sa fii sigur ca ai pastrat toate momentele-cheie, dar ca in acelasi timp ai adaptat povestea pentru un public modern. Pilcher adauga: Mirei ii place sa lucreze cu oameni plini de energie creativa, oameni care vor cu adevarat sa colaboreze. Atunci cand se intampla acest lucru, cand poti sa sustii proiectul cu adevarat si sa lucrezi intr-o atmosfera placuta, poti sa le transmiti si celorlati o parte din energia ta. Multi dintre fostii sai colegi i s-au alaturat lui Nair la acest proiect :directorul de imagine Declan Quinn, editorul Allyson C. Johnson, sound mixer-ul Drew Kunin, si compozitorul Mychael Danna, printre multi altii. Fellowes se entuziasmeaza, Mi-a placut la nebunie sa lucrez cu Mira, care mi s-a parut a fi exceptional de creativa. Intodeauna face observatii care te stimuleaza, chiar daca nu te flateaza tot timupl, sunt exact genul de indicatii pe care ti le-ar da autorul insusi. Ca si Robert Altman, are o imaginatie vizuala neobisnuita . Desi cineastii au incercat sa pastreze cat mai mult cu putinta din materialul original, filmul nu s-ar fi putut realiza in absenta carismaticei actrite distribuite in rolul principal, care da viata uneia dintre cele mai cunoscute figuri ale literaturii britanice. Urmand exemplul dat de Myrna Loy si Miriam Hopkins acum cateva decenii, Reese Whiterspoon s-a alaturat echipei iar filmul a fost acum gata de turnare. Odata ce Reese a fost distribuita, filmul a inceput sa se contureze cu precizie, afirma Gigliotti. Day adauga Reese si Mira cautatu un proiect la care sa lucreze impreuna, iar Vanity Fair s-a dovedit a fi cea mai buna alegere . Whiterspoon confirma: am fost atat de incantata cand m-a sunat Mira si mi-a spus ca vrea sa lucram impreuna! Ne-am intalnit pentru prima oara acum vreo doi ani si am descoperit ca aveam o viziune comuna asupra femeilor. M-am gandit ca abordeaza intr-un fel cu totul nou acest material, incercand sa exploreze radacinile culturii indiene in societatea britanica. Are un fel aparte de a explica lucruile, de a le aduce la viata. Becky Sharp nu este intotdeauna un personaj placut. Alistair Cooke a descris-o odata ca fiind saraca, dar pretentioasa…draguta, dar arivista. Whiterspoon adauga: Dupa parerea mea, Becky Sharp este una dintre precursoarele feminismului. Este cu adevarat un personaj extrem de modern. A ramas orfana si n-are nici un loc al sau pe lume – dar cu toate acestea va reusi sa se impuna. Tot ce a reusit in viata se datoreaza meritelor personale, ceea ce este o idee moderna pentru povestile din epoca . Cred ca este o femeie sensibila, chiar si intr-un mediu in care oamenii sunt destul de nepasatori, intr-o societate in care poti fi cumparat cu usurinta. Poti sa-ti cumperi drumul catre aristocratie, si apoi sa pici in dizgratie deoarece ai pierdut banii. Intr-o lume in care e atat de greu sa te imupi, ea se descurca cu succes. Isi da seama cum se poate strecura cu gratie printre obstacole. Faulk si Skeet comenteaza: Tinem cu Becky penrtu ca este din familia celor napastuiti, a celor carora li s-a refuzat locul in societate din cazua faptului ca s-au nascut in familii nepotrivite. Este o adevarata supravietuitoare – incapatanarea sa, faptul ca niciodata nu se lasa infranta, toate acestea o fac sa fie extrem de atractiva. Fellowes adauga: Reese are o calitate extrem de importanta la o actrita: este capabila sa exprime o gama variata de emotii. Becky Sharp, asa cum o interpreteaza ea, este mereu interesanta, inteligenta, complicata. La un anumit nivel, este ambitioasa, practica si incapatanata, dar cu toate acestea stim ca este in acelasi timp si o persoana cu adevarat sufletista. Nair afirma: Reeese a fost extrem de implicata in acest proiect, si ma simt foarte datoare fata de ea. Si-a dorit cu adevarat s-o interpreteze pe Becky. Are cu adevarat acel tip de inteligenta, de farmec care sunt autentica amprenta a vedetelor. A vazut-o pe Becky la adevarata ei valoare, ceea ce a fost extrem de important pentru mine, deoarece n-am vrut sa iasa un film in care personajul principal sa fie negativ - si e usor sa n-o placi pe Becky, deoarece ii manipuleaza cu usurinta pe cei din jur, este extrem de intriganta. Astfel incat actrita care o intepreteaza trebuie sa fie irezistibila, pentru ca publicul sa se implice cu adevarat in problemele lui Becky. Reese va putea fi vazuta intr-o lumina cu totul noua – senzuala, feminina. Reese si cu mine am colaborat la un proiect cu adevarat exceptional. Bob Hoskins il interpreteaza pe ciudatul Sir Pitt Crawley, pe care il descrie ca fiind un tip dintr-o bucata. El adauga niciodata nu mi s-a parut Becky Sharp a fi un personaj antipatic. Este o supravietuitoare, care isi foloseste capul si se marita cu un bogatas. Nu putea sa-si faca o cariera in acele vremuri, nu? Asa ca trebuie sa puna mana pe un sot. Daca ar fi fiica mea, as fi foarte mandru de ea! Jim Broadbent, castigator al Premiului Academiei, il interpreteaza pe incapatanatul domn Osborne, si este si el un admirator al lui Becky Sharp: Este o tipa inteligenta care s-a impus in literatura britanica drept emblema fetei atragatoare, puse pe fapte mari. Este un personaj extreme de modern, care stie foarte bine cum sa manipuleze barbatii si in general pe toti cei din jur – daca s-ar fi nascut in zilele noastre, ar fi ajuns sa manipuleze pana si opinia publica! Faulk si Skeet sunt de aceeasi parere: Am fost incantati atunci cand am auzit ca Reese Whiterspoon a fost distribuita in rolul principal. Este o actrita superba – si exista o asemanare perfecta intre ea si acea Becky pe care Thackeray, un desenator iscusit, a schitat-o ca ilustratie pentru romanul sau. Gabriel Byrne, distribuit in rolul impunatorului Marchiz de Steyne, comenteaza Am lucrat cu niste regizori de exceptie, si as putea spune ca Mira Nair este una dintre cele mai bune profesioniste, mai ales atunci cand vine vorba despre colaborarea cu actorii. Mi-au placut toate filmele ei, si este una dintre persoanele cu care mi-am dorit mereu sa colaborez. A fost si ea actrita, si este destul de perfectionista, in sensul ca meeeu ma face sa incerc lucruri noi. Mira este unul dintre putinii regizori care le spune figurantilor ce se intampla in film. Isi da seama ca fiecare secventa a filmului este importanta, si ca toate detaliile contribuie la imaginea de ansamblu. Nu numai ca este extrem de competenta din punct de vedere tehnic, dar mai este si foarte atenta la detaliile minore si la momentele care dau intensitate dramei, este foarte constienta de toate aceste aspecte – de importanta unei priviri, a unei pauze, a unei accelerari a ritmului.

Detalii tehnice Balciul desertaciunilor

Tara

Marea Britanie

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

New Films Romania

Distribuitor international

Focus Features