Fantoma de la Opera

(2004)

The Phantom of the Opera

Premiera RO

18 Martie 2005

Premiera SUA

21 Ianuarie 2005

Regia

Joel Schumacher

Cu

Gerard Butler, Emmy Rossum, Patrick Wilson

Gen

Dramă, Fantastic, Muzical, Romantic

Durata

127 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Fantoma de la Opera

Inregistrarea originala cu distributia Fantomei de la Opera s-a vandut in peste 40 milioane exemplare in intreaga lume si este cel mai bine vandut album de acest tip al tuturor timpurilor. A fost primul album de distributie din istoria muzicii britanice care a patruns in topuri direct pe primul lor. De atunci, a castigat Discul de Aur si Discul de Platina, atat in Marea Britanie, cat si in Statele Unite. Melodiile rascolitoare si partitura plina de forta le-au adus compozitorului si producatorului Andrew Lloyd Webber si colaboratorilor sai nenumarate aprecieri si premii. Andrew a bucurat milioane de oameni din intreaga lume, spune regizorul Joel Schumacher. Fantoma de la Opera este o insiruire de melodii memorabile, unele dintre cele mai frumoase melodii pe care le-a scris Andrew vreodata. Iar versurile lui Charles Hart sunt uimitoare. Muzica este incredibil de miscatoare si de plina de forta, adauga Gerry Butler. Am ascultat-o de foarte multe ori, insa de fiecare data ma simt miscat cand o aud. Oricat de molipsitoare ar fi compozitiile lui Lloyd Webber din Fantoma de la Opera, melodiile sunt de fapt destul de sofisticate si de dificil de interpretat. Pregatirea pe care o aveam de la Opera Metropolitan a fost nepretuita, spune Emmy Rossum, care si-a inceput pregatirea la celebra opera din New York inca de la frageda varsta de sapte ani. N-as fi reusit sa fac fata acestui rol fara disciplina care mi-a fost insuflata la Met. Filmul artistic Fantoma de la Opera i-a oferit lui Lloyd Webber ocazia de a revedea inregistrarile originale si, sustinut de un buget substantial, el si-a dat seama ca isi permitea sa produca o versiune orchestrala completa a acestei partituri atat de indragite. Proiectul i-a oferit si sansa de a mai compuns o melodie noua, plus cateva sectiuni importante ale partiturii, pentru a completa scenariul. Era un domeniu familiar, caci Lloyd Webber a scris partitura mai multor filme, intre care The Odessa File sau Gumshoe. Pentru a-si realiza viziunea muzicala asupra filmului, Lloyd Webber a cerut ajutorul echipei sale de incredere: co-producatorul muzical Nigel Wright si regizorul muzical Simon Lee. Wright lucra deja cu Lloyd Webber de peste 15 ani, producand albume de distributie si coloane sonore pentru materiale video, intre care, de exemplu, coloana sonora pentru filmul premiat din 1996, Evita. Dar, dupa cum explica Wright, Fantoma de la Opera este o productie pe care o asteptam de ani de zile. Asta este proiectul cel mare ! Probele si gasirea actorilor pentru Fantoma de la Opera au durat destul de mult, pentru ca Lloyd Webber a cerut ca fiecare om din distributie sa poata interpreta partitura corespunzatoare rolului sau, la un nivel de prima clasa. Ca urmare, supervizorul muzical Simon Lee s-a implicat in acest proiect inca din februarie 2003, cu sapte luni inainte de inceperea propriu-zisa a filmarilor. Lee a lucrat cu actorii principali, pentru a se asigura ca fiecare dintre acestia are calitati vocale la inaltimea standardelor impecabile impuse de Lloyd Webber. Lee considera ca implicarea sa in fiecare etapa a proiectului a fost esentiala, caci a slefuit la maximum calitatile vocale ale actorilor, in special ale lui Gerard Butler, care joaca rolul Fantomei. Gerry nu era un cantaret pregatit pentru scena, insa mai cantase intr-o formatie, spune el. El a fost o adevarata revelatie pentru mine, in acel an in care am lucrat impreuna, si sunt foarte mandru de realizarile sale. Realizarea unui film muzical ridica multe probleme, insa filmarile pentru Fantoma de la Opera au fost mult mai solicitante decat cele pentru un musical obisnuit. Dupa cum explica Wright, in toate celelalte filme muzicale pe care le-am facut, faci repetitii, apoi pre-inregistrezi coloana sonora si filmezi incepand de acolo. La Fantoma de la Opera am fost intotdeauna doar cu un pas inaintea filmarilor, pentru ca pistele pentru playback sa corespunda performantelor distributiei, care au evoluat in permanenta, pe tot parcursul repetitiilor. Acest proces de inregistrare si reinregistrare s-a derulat continuu. In biroul lui Lloyd Webber din incinta Studiourilor Pinewood a fost chiar amenajat un studio de inregistrari, unde actorii puteau inregistra in orice moment o noua partitura vocala, iar pista pentru playback era modificata pentru scena urmatoare. A fost un proces perfect unitar, pentru actori si pentru echipa muzicala deopotriva, insa nu a fost deloc usor. Cand am inceput sa lucram la productie, eram cu trei saptamani inaintea programului de filmare. In final, am ajuns sa lucram cu trei ore inainte ca o secventa sa fie filmata ! spune Wright. La ora sase dimineata noi facea pre-mixajul materialului care urma sa fie filmat la ora noua. Fantoma de la Opera s-a filmat cu ajutorul acestor piste temporare pentru playback, alcatuite de obicei dintr-o orchestra de 28 instrumente, insa uneori, cand Lloyd Webber simtea ca se impune altceva pentru dramatismul unei anumite piese, era utilizata o linie completa de simfonie. Cateva dintre cele mai remarcabile melodii din spectacol sunt Gandeste-te la mine, aria care o lanseaza pe Christine de la stadiul de corista la cel de soprana solista; Ingerul muzicii, un duet intens intre Fantoma si tanara sa protejata; Fantoma de la Opera, aria-semnatura a Fantomei, cu care o seduce pe Christine in ascunzatoarea lui din catacombele Operei; Tot ce vreau de la tine, romantica serenada a Christinei si a lui Raoul, cantata pe acoperis; Masquerade, spectaculoasa piesa de cor care subliniaza campania de teroare atent elaborata de catre Fantoma; si De aici nu mai este cale de intoarcere, un duet rascolitor al Fantomei cu Christine, care se deruleaza in timpul premierei la Don Juan Triumphant!, opera compusa chiar de Fantoma. Patrick Wilson spune ca, privindu-i pe Butler si Rossum interpretand in duet De aici nu mai este cale de intoarcere, a avut o reactie similara cu cea a personajului sau Raoul, cand intelege intensitatea legaturii dintre Christine si Fantoma. Am petrecut trei luni de zile filmand povestea mea de dragoste cu Emmy, timp in care doar am auzit de celalalt tip, isi aminteste Wilson. Cand in sfarsit i-am vazut impreuna si am vazut ce pasiune puternica ii lega, mi-am simtit inima zdrobita. Materialul complet ales de regizorul Joel Schumacher pentru prima versiune a productiei le-a permis lui Lloyd Webber si echipei sale sa stabileasca ce elemente ale partiturii muzicale urmau sa fie reorchestrate si reinregistrate. In plus, ei identificat necesitatea adaugarii unei sub-partituri pentru anumite secvente. Impreuna cu colaboratorul sau original, David Cullen, Lloyd Webber a re-orchestrat portiuni consistente din partitura muzicala a filmului si a compus peste 15 minute de muzica noua pentru secventele in care se descrie copilaria nefericita a Fantomei, un paria respins si neinteles de societate, apoi drumul cu diligenta facut de Christine la mormantul tatalui ei si calatoria incarcata de emotie pe care Raoul o face catre un cimitir mult prea cunoscut. Cand am vazut pentru prima data drumul lui Raoul catre cimitir, isi aminteste Lloyd Webber, imediat mi-am dat seama ca nu aveam nevoie de o reluare, ci de o muzica noua, pentru ca secventa aceea ne reaminteste povestea lui Raoul, care este dezvaluita la inceputul filmului. In plus, o melodie complet noua, intitulata TK a fost introdusa pe genericul de final al filmului. Pentru a obtine inregistrarea finala a muzicii filmului, o orchestra atent selectionata a fost convocata la Londra. Multi dintre muzicieni cunosteau deja partitura muzicala a Fantomei de la Opera, caci lucrasera la productiile teatrale sau la inregistrarile de albume ale lui Lloyd Webber. Lee a fost dirijorul acestei orchestre la celebrul studio Abbey Road. Rezultatul este un sound cu adevarat somptuos, se entuziasmeaza el, exact asa cum a preconizat Andrew ca va fi.

Detalii tehnice Fantoma de la Opera

Tara

Marea Britanie

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Prooptiki Romania

Distribuitor international

Warner Bros.