Premiera RO

22 Septembrie 2006

Premiera SUA

21 Iulie 2006

Regia

Gil Kenan

Cu

Mitchel Musso, Sam Lerner, Steve Buscemi

Gen

Animație, Comedie, Familie, Fantastic

Durata

91 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Monster House - Casa e un Monstru!

Povestea Monster House Monster House reuneste doi producatori castigatori de Premiu Oscar- Robert Zemeckis si Steven Spielberg- care si-au unit fortele cu talentatul regizor debutant Gil Kenan, si incearca pentru prima data un alt experiment de exceptie in tehnologia relalizarii filmelor: tehnologia de ultim moment cunoscuta ca motion-capture animation.- animatie pe baza amprentei de miscare Cu ajutorul unui scenariu inteligent dar siinspaimantator ei au aplicat aceasta noua magica tehnologie la doua genuri foarte indragite – filmul comedie de familie si filmul de groaza – combinandu-le pentru a provoca dar si incanta imaginatia admiratorilor lor din lumea intreaga. Filmele pentru marele ecran au o foarte lunga si foarte bine vazuta traditie in a prezenta case bantuite de spirite sau fantome dar si fascinatia copiilor care exploreaza aceste cladiri interzise si cu locuitorii lor ciudati. Datorita acestui gen atat de atragator, nu este de mirare ca producatorii executivi ai companiei de productie ImageMovers au fost imediat interesati cand scenaristii Dan Harmon & Rob Schrab au pus pe hartie ideile lor despre o casa vie. Cu toate acestea, scenariul filmului Casa e un Monstru le-a pus scenaristilor o problema tehnica care pare insurmontabila: Intr-un moment de varf al filmului, casa bantuita se presupune ca se elibereaza de fundatiile sale si cutreiera pe strazi, terorizand pe cei care trec prin apropiere. De vreme ce a fost la origine conceput ca un film conventional de actiune, spune Starkey, intotdeauna dilema a fost‚ cum amesteci un film conventional cu o casa care prinde viata? Problema a fost rezolvata cand Zemeckis a descoperit procesul motion-capture, care a fost atunci imbunatatit si perfectionat de compania Sony Pictures Imageworks si aplicat filmului de succes The Polar Express al societatii ImageMovers (care a fost regizat de Zemeckis). Motion-capture parea a fi calea perfecta pentru a spune cel mai bine povestea Casa e un Monstru, explica Zemeckis. Este mixtura perfecta dintre un film de actiune si imagini generate de computer. In acest fel ai control asupra imaginilor si, in acelasi timp, poti sa lucrezi cu artisti profesionisti foarte inzestrati- fapt care permite sa se intample acele genuri de accidente fericite care au loc cand lucrezi cu actori adevarati. PLATOUL- O CUTIE NEAGRA Dupa cinci zile de repetitii, de blocaje si de citit de replici, a inceput filmarea principala la filmul Casa e un Monstru. Incinta de 6 m x 6 m – zona in care echipamentul de motion-capture a fost aranjat si in care actorii au interpretat – a fost construit pe Platoul 6 la Culver Studios. In cea mai mare parte, filmul a fost filmat in ordinea secventelor dupa un program de productie destul de scurt. O filmare de 42 de zile este destul de rapida, spune producatorul executiv Clark, in special comparata cu majoritatea filmelor de actiune, care deseori dureaza mai mult de o suta de zile. Si noi am avut copii care aveau program de lucru redus, astfel incat zilele noastre erau foarte scurte. Dupa cum a fost perfectionat pentru filmul Casa e un Monstru, procesul motion-capture al Imageworks a furnizat producatorilor filmului un instrument creativ prin intermediul caruia ei puteau inregistra jocul actorilor in direct, precum si detalii numeroase, pe care urma sa se bazeze ulterior animatia. Pregatirea pentru filmarea unul film in motion-capture a fost un lung ritual zilnic pentru actori. In fiecare zi, actorii au trebuit sa imbrace un costum si incaltari speciale. La machiaj, parul le era intins pe spate, li se aplica strans o calota de plastic iar pe fetepuncte reflectorizante. De vreme ce toata actiunea are loc in interiorul incintei s-a dat mare atentie recuzitei de joc care urma sa apara ulterior pe ecran.. A trebuit sa proiectam decorurile si recuzita de joc intr-un program de software ca si cand ele aveau sa fie construite cu adevarat pe platou, explica scenograful Ed Verreax. Am facut proiectele pentru a construi virtual piesele cu care actorii aveau intr-adevar sa interactioneze. De exemplu, cand actorii stau la o masa, ei au nevoie de ceva pe care sa-si sprijine coatele si ceva pe care sa stea – numai ca nu poate sa fie solid. O masa reala ar putea impiedica camerele digitale de la a vedea toate punctele de referinta de pe corpurile actorilor. Astfel incat totul a trebuit sa fie proiectat prin retele digitale. Practic actorii se miscau intr-o lume creata din retele digitale, care, dupa aceea, au fost transpuse in geometria computerului, iar mai tarziu au capatat substanta obiectelor reale in etapa de post productie pe computer. Pentru actori, lucrul in incinta semana mai mult cu unul de pe scena decat in fata camerelor de luat vederi. Starkey precizeaza: Nu simti prezenta aparatului, a luminilor sau a semnelor intre care ai voie sa te deplasezi.Ritmul miscarii-interpretarii nu se rupe daca este nevoie sa schimbi pelicula in aparat. Odata scena inceputa, actorii pot sa o duca pana la capat fara sa fie impiedecati sau opriti de numeroasele probleme tehnice de care trebuie tinut cont pe parcursul filmarii. Dupa spusele lui Clark, Filmarea unui intreg film intr-o incinta inchisa de 6 m x 6 ma fost un lucru provocator pentru noi toti. Dar imi pot numai imagina ceea ce trebuie sa fi fost pentru regizor sa-si imagineze decoruri pe care el nu le-a vazut niciodata dispuse in totalitate si sa explice scenele actorilor sai. Dar Gil s-a adaptat foarte repede. El a avut un fel de a lasa fantezia sa preia controlul si a fost capabil sa conduca totul. La un anumit moment, cei trei eroi ai nostri exploreaza subsolul lui Nebbercracker si le era destul de greu sa intre aventura si in sentimentul de groaza, de vreme ce ei se miscau intr-un platou foarte bine luminat, incercand sa se poarte ca si cand ar explora un subsol de groaza. Astfel incat Gil ne-a pus sa diminuam lumina si ,deodata, platoul a capatat un aer straniu si copiii au intrat cu totul in aventura. ANIMATIA Etapa finala al productiei filmului Casa e un Monstru a fost o activitate complexa implicand talentul si munca de echipa al colectivului de la Imageworks, o companie de productie digitala castigatoare a numeroase premii. Supervizorul de animatie de la Imageworks Troy Saliba si animatorul personajului principal T. Dan Hofstedt au lucrat indeaproape cu regizorul Kenan si cu supervizorul pentru efecte vizuale Redd pentru animatia finala pentru film. La inceput am facut schitele tuturor personajelor, spune Hofstedt. A luat schitele personajelor pe care Chris Appelhans le-a facut, si le-am dezvoltat in alte desene ilustrand gama fizica si emotionala prin care trec personajele in film. A trebuit sa interpretam multpentru caexpresiile sa fie cele dorite, asa ca am folosit momente emotionale pe care fie le-am inventat, fie au provenit de la actori. Materialul filmat in regim ‚motion-capture ne-a oferit toate elementelepentru a junge la ceea ce ne doream, adauga Saliba, dar am fost capabili sa o ducem si mai departe. Prima provocare a fost sa ne asiguram ca instrumentele de animatie pe care noi le foloseam, - adica, papusile CG – aveau puterea de expresiepe care o doream. Ele trebuiau sa interactioneze cu ‚mo-capdar si sa fie mult mai elaborate grafic. Motion-capture nu va inlocui animatia, spune Zemeckis. Dar una dintre greutati cu animatia bi-dimensionala traditionala a fost intotdeauna cea a animarii personajelor umane, chiar de la inceputul primelor zile de la Disney. Dar imi place sa ma gandesc ca motion-capture a creat o cale de a face filme care nu pot fi facute cu actiune pe viu si nu ar trebui sa fie facute ca desene animate. Acum noi avem un mijloc de a reda povesti care nu s-ar putea exprima la intregul lor potential prin niciuna din cele doua forme mentionate mai sus.Motion-capture vine sa umple un gol intre diferitele metode de a face film. Este o tehnologie fara limite. Noi doar racaim acum la suprafata ei . DESPRE SONY PICTURES IMAGEWORKS INC. Sony Pictures Imageworks Inc. este o companie de productie digitala castigatoare de Premii ale Academiei, dedicata artei si maiestriei efectelor vizuale. Membrii cheie ai echipei de efecte vizuale Imageworks din cadrul filmului Monster House includ peproducatorul de efecte speciale Jay Redd, producatorul de efecte vizuale Crys Forsyth-Smith, supervizorul de animatie Troy Saliba si animatorul personajului principal T. Dan Hofstedt. Imageworks a fost rasplatit de catre Academy of Motion Picture Arts and Sciences cu nominalizari pentru realizarile sale la filmele The Chronicles of Narnia: The Lion, The Withch and the Wardrobe, Spider-Man, Hollow-Man, Stuart Little si Starship Troopers, si i-a fost acordat un Premiu Oscar pentru filmul Spider-Man 2 si pentru filmul de scurt metraj animat CG The ChubbChubbs! VOCILE DORITE Gil a intocmit o lista cu totii actorii pe care el ii dorea in filmul Monster House, isi aduce aminte Rapke. Am mers la Sony cu ea si spre surprinderea si placerea noastra, el a primit un da de la toti aceea pe care el ii dorea. Maggie Gyllenhaal va interpreta rolul babysitter-ului Zee. Jason Lee va interpreta rolul lui Bones, Jon Herder il va interpreta pe Skull, iar Catherine OHara si Fred Willard ii vor interpreta pe parintii lui DJ. Actorul Kevin James va fi Ofiterul Landers si Nick Cannon va fi Ofiterul Lister. A reusit chiar sa-l convinga pe Steve Buscemi sa-l interpreteze pe Nebbercracker. A fost ceva extraordinar, si l-am asigurat pe Gil ca acest lucru nu i se va mai intampla niciodata in viata. Si in topul acestor participatii, a reusit sa o distribuie pe Kathleen Turner in rolul lui Constance.

Detalii tehnice Monster House - Casa e un Monstru!

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Sony Pictures Releasing International