Aruncat la canal

(2006)

Flushed Away

Premiera RO

05 Ianuarie 2007

Premiera SUA

03 Noiembrie 2006

Regia

David Bowers, Sam Fell

Cu

Kate Winslet, Hugh Jackman, Jean Reno

Gen

Animație, Aventuri, Comedie, Familie

Durata

84 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Aruncat la canal

Dupa ce au atins succesul cu mult apreciatul hit Chicken Run si castigatorul Premiului Oscar® Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit, DreamWorks Animation si Aardman Features formeaza o echipa pentru a treia oara pentru Aruncat la canal. Pentru acest film, cele doua studiouri au trecut la un nivel mai ridicat al colaborarii lor: dupa ce a fost conceput in studioul Aardman din Marea Britanie, Aruncat la canal a devenit primul film animat pe calculator al companiei si a fost produs in intregime in studioul DreamWorks din Glendale, California. Conform declaratiilor regizorului David Bowers, filmul reflecta tot ce puteau oferi mai bun fiecare dintre cele doua studiouri. Aardman a adus sarm si o sensibilitate puternica, iar DreamWorks a adus imaginatie si posibilitati tehnologice, spune Bowers. Nu cred ca se putea face acest film fara unul dintre cele doua studiouri. Inca din primele stadii ale dezvoltarii filmului Flushed Away, realizatorii filmului si-au dat seama ca cea de-a treia colaborare a lor va trebui sa fie in intregime animata pe calculator din mai multe motive. Unul dntre acestea este apa, care este dificil de recreat cadru-cu-cadru, iar tiparele trebuiau sa fie foarte mari pentru a respecta fiecare detaliu din proportiile lui Roddy, ale Ritei si ale celorlalte personaje din Flushed Away. Asa cum afirma si regizorul Sam Fell, Aardman isi dorea de ceva timp sa realizeze un film animat CG, iar Flushed Away a fost proiectul potrivit pentru un astfel de salt. Ne-am propus sa cream un oras intreg, o lume intreaga si sa o populam cu sute de mici sobolani care sa se miste prin canale in loc de strazi, spune Fell. Dintre toate provocarile, multitudinea efectelor apei – componente critice intr-o poveste ce are loc in lumea canalizarilor – a reprezentat un motiv cu atat mai convingator pentru CG. De la salturile lui Roddy in toaleta, pana la goana frenetica a barcii in punctul culminant al filmului, apa trebuie sa aiba o foarte mare mobilitate ca oricare alt personaj. Peter Lord, cofondatorul Aardman si producator, explica,Apa este practic un personaj in acest film si este cel mai greu lucru de realizat in animatia cadru-cu-cadru. Specialist in efecte, Yancy Lindqust comenteaza, Avem de-a face cu potopuri de apa, apa ce curge prin conducte, multa apa inghetata. Fiecare dintre acestea necesita utilizarea unei tehnici diferite pentru a fi realizate. Ca si regizorul filmului, Lord spune ca Flushed Away este un film ce a putut fi realizat doar prin stransa colaborare dintre Aardman si DreamWorks. Noi credem in reusita si performanta, mai presus de orice; publicul trebuie sa creada in personaje. Adesea acest lucru inseamna sa vada tot ce se intampla pe fata personajului, care aproape nu se misca. Asta stim noi sa facem cel mai bine. Pe de alta parte, animatia computerizata este ideala pentru o poveste cu multa actiune ca aceasta. Alaturand cele doua aspecte, am obtinut personaje puternice, credibile si cateva secvente de actiune spectaculoase. Wendy Rogers, supervizor al efectelor vizuale, dezvolta ideea staticii personajelor: Am considerat aceste personaje ca fiind niste papusi animate pentru a se misca intr-un anumit mod, spune acesta. In schimb, nu avem nicio simulare dinamica a parului, iar hainele lor nu flutura cand merg. Actiunea filmului este plasata in lumea stranie de dedesubt, cu toate acestea lectiile pentru viata reala sunt mai mult decat evidente. Increzatori in propriile eforturi – prima data pentru a scapa din ghearele lui The Toad, iar apoi pentru a pune capat planului ticalos al acestuia – Roddy si Rita invata sa aiba incredere unul in celalalt. Mai mult decat orice, Rita isi doreste sa reuseasca sa-si ajute familia, spune producatoarea Cecil Kramer. Dar ea trebuie sa inteleaga ca nu poate face acest lucru de una singura. Cand isi deschide, in cele din urma, sufletul fata de Roddy si accepta ajutorul acestuia, totul este posibil. Calatoria lui Roddy devine una universala, generala pentru multi oameni. Poti avea toate jucariile din lume, dar ele nu valoreaza prea mult, daca nu ai cu cine sa le imparti, cu cine sa te joci. De fapt, toti avem nevoie de prieteni si de o familie. Chiar si cele mai mari averi palesc in fata prieteniei, a relatiilor cu cei din jur. De la personaje, pana la decoruri, filmele Aardman au o infatisare si inspira o sensibilitate diferita – un stil pe care realizatorii filmului l-au dorit sa existe si in Flushed Away. Deoarece tehnica aceasta, cadru-cu-cadru, este parte integranta a acestui stil, se cerea un design unic al personajelor si o atentie deosebita la detalii. Realizatorii filmului stiau deja ca isi doresc sa pastreze autenticitatea crearii personajelor de catre Aardman in CG, dar si ca va trebui sa evite replicile directe ale personajelor realizate manual in modele create cu ajutorul computerului. Combinand avantajele animatiei computerizate cu cele ale productiei cadru-cu-cadru, ei au creat ceva nou – o evolutie a stilului Aardman. Am muncit din greu sa reusim sa transpunem stilul cadru-cu-cadru in tehnica animata pe computer, concluzioneaza Fell. Ne-am dorit sa utilizam tehnica CG pentru a surprinde cat mai mult din caldura, sarmul si simtul tactil al marcii Aardman. Am adunat tot ce era mai bun din ambele lumi. In filmele realizate cadru-cu-cadru, artistii de la Aardman au creat modele din plastelina cu schelet din metal. Animatorii au realizat corpurile personajelor si le-au modelat chipurile cadru-cu-cadru. Rezultatul acestui proces chinuitor a fost ca personajele se miscau foarte usor si comunicau foarte mult prin expresiile faciale. Avantajele colaborarii cu CG au fost imediat vizibile. De exemplu, luandu-l in considerare pe The Toad, spune Newitt. Aveam de-a face cu un corp masiv modelat sub forma de clopot cu picioare fusiforme. Era vorba de-o cantitate atat de mare de sustinut si aproape nimic nu sustinea in vreun fel. Un personaj ca acesta este un cosmar absolutin productia cadru-cu-cadru, dar in CG nu mai este nevoie sa-ti faci griji legate de gravitatie. Bineinteles, au existat multe provocari legate de procesul de transpunere. Cand am inceput modelarea, s-au potrivit aproape perfect cu papusile Aardman, spune regizorul tehnic principal, Martin Costello. Dar am descoperit ca unele miscari nu merg chiar bine in animatia computerizata. Asa ca ei au avansat la un nivel nou, cu toate ca existau mai multe similitudini cu papusile traditionale Aardman, in special gurile si sprancenele. In productia cadru-cu-cadru clasica, animatorii folosesc o varietate mare de piese pentru gura pentru fiecare personaj. Aceste piese sunt detasate si inlocuite cu diferite modelari aproape in fiecare cadru, ceea ce permite animatorilor nu doar sa-si faca personajele sa vorbeasa, ci si sa creeze diferite expresii. Pentru a recreea aceasta viziune in CG, au fost generate aceste inlocuiri cu ajutorul computerului. In productia cadru-cu-cadru, animatorii practic detaseaza o piesa de gura modelata si ataseaza alta in aproape fiecare cadru, spune Costello. Asa ca, ne-a, asigurat ca puteam face acelasi lucru pe calculator. Una dintre cele mai complicate componente ale modelarii faciale CG este spranceana marca Aardman. Pe o figurina de plastelina spranceana este o bucata de plastelina agatata deasupra ochiului, sfere mici de plastic ce sunt lipite. Spranceana este apoi ridicata usor pentru a forma doua riduri pe frunte deasupra globului ocular. Costello amintste de Gromit – partenerul necuvantator canin . Gromit nu vorbeste; practic el se exprima prin mimic fetei, prin sprancene. Este foarte subtil si este o marca a animatiei Aardman. Asa ca a trebuit sa transpunem acest lucru in Flushed Away. A durat luni intregi dezvoltarea in CG a unui tipar care sa surprinda nivelul potrivit de expresivitate. Animatorii Aardman trebuiau sa mute fetele personajelor cu mana, spune Costello. Degetele lor pot face ca cele mai mici schimbari sa reflecte emotiile si gandurile personajelor. Computerul trebuia, in acest context, sa ofere animatorilor aceeasi abilitate, pentru ca este evident ca nu puteam atasa computerului o mana imensa. Cu degete sau fara degete, amprenta Aardman se regaseste asupra tuturor personajelor din Flushed Away, atat in sensul bun, cat si in cel figurat al cuvantului.

Detalii tehnice Aruncat la canal

Tara

SUA

Ecran

Normal (1.85:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Ro Image 2000

Distribuitor international

United International Pictures (Uip)