Premiera RO

20 Ianuarie 2006

Premiera SUA

13 Mai 2005

Regia

Louis Leterrier

Cu

Morgan Freeman, Jet Li, Bob Hoskins

Gen

Acțiune, Dramă

Durata

102 minute

Rating

I.C.-14 - Interzis copiilor sub 14 ani

Sinopsis Dresat pentru a ucide

O IDEE CARE SOCHEAZA Jet Li, care joaca rolul lui Danny, isi aminteste: Atunci cand Luc Besson mi-a vorbit despre ideea lui, pe moment, n-am stiut ce sa cred. Evident, imi doream sa lucrez din nou cu el, dar aceasta poveste era atat de diferita, atat de decalata in timp, incat n-am reusit sa-l percep de la buninceput. Am spus da, intai pentru Luc, zicandu-mi ca daca asta venea de la el, nu putea fi in nici un caz o idee proasta ." Mi se propun, desigur, multe scenarii, exista variante si chestii pasionante, dar, in final, intotdeauna e cam acelasi lucru. Acolo insa, din primul moment, era vorba despre emotie, exista o miza umana. M-am gandit mult la asta si am inteles foarte repede ca acest film era nu numai o ocazie pentru mine de a merge mai departe, de a juca ceva mai profund, dar imi dadea si posibilitatea de a transmite un mesaj umanist celor care credeau ca a administra lovituri reprezinta un scop in sine. Morgan Freeman povesteste: Atunci cand am auzit vorbindu-se despre proiect, primul lucru care mi-a atras atentia a fost ca voi juca alaturi de Jet Li. Cunosteam filmele lui si il admir ca artist, desi trebuie sa recunosc ca registrele noastre sunt destul de diferite! Este un personaj atat de puternic, atat de emblematic, incat mi-am pus problema cum vom ajunge sa ne constituim un univers comun. Apoi am descoperit scenariul si am incetat sa-mi mai pun probleme. Totul era limpede, conceptia era pasionanta si, lucru rar intalnit in scenarii, desfasurarea actiunii nu te deceptiona. Am fost emotionat de personajul Danny si impresionat de ceea ce trebuia el sa infrunte. Bob Hoskins adauga: "Toata lumea imi spunea: Este un proiect de-a dreptul extraordinar! Dar in meseria asta, de fiecare data cand se preg­ateste un film, toate lumea afirma acelasi lucru. Cu toate acestea, cand am terminat scenariul, dupa ce-l citisem pe nerasuflate, cred ca singurul lucru care mi-a venit in minte a fost ca e fantastic... Povestea acestui pustan dresat pentru a omori, tinut in zgardade acest tip care il trateaza ca pe un caine, si tot ce se mai intampla alcatuiau intr-adevar ceva neobisnuit. E placut sa descoperi o poveste adevarata care, folosind ritmul si energia specifice cinematografiei din zilele noastre, istoriseste ceva care are un sens autentic ! DANNY: INOCENTA POATE SI EA SA-SI ARATE COLTII... Jet Li marturiseste: Il descoperi pe Danny atunci cand este deja adult. E un bataus de temut, care nu recunoaste decat vocea stapanului sau. In acest stadiu el reprezinta ceva diferit de tot ceea ce am mai interpretat, pentru ca nu se bate pe cont propriu. E sub controlul lui Bart inca din copilarie. Danny nu are nici o notiune despre bine si rau. Bart l-a tinut departe de lume, l-a crescut ca pe un caine. Danny nu e cel care decide ce trebuie sa faca. El este obligat sa-si duca povara, de indata ce Bart ii trage lantul. El continua: "Am vorbit mult despre personaj cu Luc si Louis. La inceputul filmului, Danny are doar reactii, neexprimand nimic. El nu face decat sa asculte de ordine. Este inocent in toate intelesurile acestui cuvant. Personajul m-a impresionat, nu mi-a fost greu sa-i inteleg disperarea. Este singur, fara a avea pe nimeni care sa-i vorbeasca, fara nimeni care sa ii explice cum ar putea fi viata. Din primii sai ani de existenta nu i-a mai ramas nimic, doar cateva imagini ale unei femei, cateva note muzicale si atata tot. Dar, in fond, este si el om si ceea ce se ascunde inauntrul lui nu asteapta decat un semn pentru a iesi la iveala. Jet Li adauga: Danny nu ii cunoaste decat pe Bart si pe acolitii lui. Ei reprezinta universul lui, unica lui fereastra catre lume. Atunci cand din intamplare il cunoaste pe Sam, el se simte descumpanit de acest om care nu il poate vedea. Totodata, e fascinat de vocea acestuia si de notele muzicale pe care le creeaza, acordand pianul. Aceste melodii ii trezesc o anumita amintire, legata de mama sa, element care declanseaza intregul proces. Danny este in mod natural sedus de cei care ii acorda acea atentie de care nu beneficiase pana atunci si, intuitiv, simte ca aceasta muzica il conduce spre ceva ce zace ingropat in el, ceva esential... Jet Li continua: Pentru a-l intruchipa pe Danny in aspectele cele mai violente, am lucrat enorm la scenele cu batai. Nu era suficient sa le faci impresionante, acestea trebuiau sa aiba propria lor incarcatura dramatica. Ele se integreaza in povestire, iar derularea lor trebuia nu numai sa vina in sprijinul povestirii, ci si sa se desfasoare in locuri neobisnuite. Impreuna cu Wo Ping am realizat coregrafia pentru diverse secvente de confruntari foarte variate. Am filmat la Glasgow, in Scotia, dar si in nordul Frantei. Locurile nu au o specificitate nationala, ceea ce confera filmului un iz de legenda, un aer de universalitate. Locurile, dar mai ales maniera de filmare, alese de Louis Leterrier, sunt originale. O alta componenta a violentei apare din raporturile pe care Bart le are cu Danny. Personajul lui Bob Hoskins este extrem de dur, mereu amenintator la adresa lui. Bob Hoskins este un tip incantator, de o politete rara, dar a fost de-a dreptul uluitor sa-l vezi transformandu-se in tiran, de indata ce auzea motor. Dupa mine, aceasta violenta a sentimentelor este chiar mai puternica decat cea produsa de loviturile propriu-zise. Chiar daca aceste batai reprezentau ceva nou pentru mine, ceea ce m-a obligat sa muncesc mai mult au fost scenele de joc pur, incepand cu momentul in care Danny ii intalneste pe Sam si pe Victoria. Acest adult-copil care descopera lumea se confrunta cu o multime de lucruri care, teoretic, par banale, dar care, datorita modului sau de viata solitar, il destabilizeaza. El descopera ce este o lingura, o inghetata de vanilie sau un sarut, dar si ce reprezinta increderea, afectiunea. Aceasta a fost o parte pasionanta a interpretarii. Cu Morgan Freeman si Kerry Condon, noi trebuia sa interpretam cotidianul, apropierea, o anumita intimitate, ceea ce nu mai facusem pana atunci. Faptul ca aceasta reprezenta ceva nou pentru mine a ajutat, in final, filmul si m-a obligat sa imi dezvolt si alte laturi ale interpretarii. Nu stiu ce a fost mai greu pentru mine, sa infrunt cinci persoane deodata sau sa inghit un imens bulgare de gheata! Acest film ocupa un loc aparte in ceea ce ma priveste. Intai, pentru ca m-a propulsat dincolo de propriile-mi limite, pe toate planurile, si apoi pentru ca este plin de simboluri. Imi place ideea ca si cel mai simplu individ, cel mai umil, poate intr-o zi sa isi gaseasca o familie, sa isi gaseasca libertatea. In film, Danny invata sa respinga violenta care i-a fost isuflata si se intoarce impotriva celor care s-au servit de ea. Este o frumoasa parabola contra violentei. BART: SA RAMAI CU ORICE PRET STAPAN Bob Hoskins explica: Am interpretat deja roluri de tradatori, oameni de nimic, fara suflet, dar niciodata la acest nivel ! Bart este cu atat mai inspaimantator cu cat e plauzibil. Este un mic sarlatan, un patron partas la o gramada de combinatii. Job-ul lui e sa ameninte, sa escrocheze oamenii. Reperul lui nu e James Bond, e mai vulgar decat el. Cel care-i permite sa scape din orice situatie este Danny. Alaturi de el este invincibil, si o stie bine. Pentru el, Danny e un fiu, uno sluga, un ucigas. Fara Danny, el nu reprezinta nimic. Relatia lor este cea dintre creator sipropria sa creatie. Pentru a-l interpreta, m-am inspirat din nenumaratele situatii neplacute din tineretea mea si din cateva relatari indoielnice din inaltele sfere ale productiei cinematografice! M-am amuzat copios. In acest film am luat mai multe palme, lovituri si scatoalce decat in toate celelalte filme ale mele la un loc! Bob Hoskins isi aminteste: Prima data cand m-am aflat in fata lui Jet Li, nu prea stiam ce sa fac. E subtirel, nu mai inalt decat mine, cu o privire destul de calina. Daca n-ai vazut filmele lui, nu ai cum sa banuiesti ca tipul asta poate sa te rupa in doua cu o singura miscare a piciorului! Acolo, intr-o scena, eu trebuia sa urlu la el, sa-l amenint, iar lui trebuia sa-i fie frica. Pot sa va spun ca e un bun actor de compozitie. Ne-am amuzat teribil. Uneori, chiar mi s-a intamplat sa ma scuz dupa filmare, atat de intensa era tensiunea creeata in plan psihologic, iar el zambea. Din fericire pentru mine, el nu cunoaste toate fineturile argou-ului rau-facatorilor englezi... Louis Leterrier mi-a datvoie sa modific textul asa cum simteam. Asa ca l-am jucat cu placere. Mi-a placut mult sa lucrez cu acest tanar regizor francez. Iti trebuie multa indrazneala ca sa faci un astfel de film la varsta lui. Nu i s-a citit pe chip nici cea mai mica indoiala, era totdeauna la dispozitia noastra, surazator. Se simtea in largul lui, atat la scenele de cascadorie, cat si in scenele de comedie, ceea ce era impresionant. In concluzie, consider ca acest film este intr-adevar diferit de toate celelalte. Prin distributie, prin istoria incredibila pe care o relateaza, prin modul in care a fost filmat, el se situeaza cu adevarat pe un loc aparte, creeaza o anume ambianta, un climat special. Iti doresti ca Danny sa scape, il vezi descoperind lumea, aparandu-se, este foarte dur. Filmul te pune pe ganduri. Gasesc fascinant faptul ca un film cu atatea batai, cu atatea confruntari, degaja o asemenea dorinta de libertate, de liniste, si reuseste s-o faca. Esti mai mult emotionat decat inspaimantat, cu toate acestea, totul este teribil de spectaculos. Prima data cand am asistat la filmarea uneia dintre bataile lui Jet Li, eu stateam mai retras si nu aveam nimic de facut, ceea ce imi convenea. Eram surprins de viteza si virulenta cu care se derula totul! Era un ritm nebunesc. Se zbura peste tot, cascadorii valsau in toate directiile, Jet parea a fi in imponderabilitate, era absolut imposibil de descris! La sfarsitul filmarii, m-am intrebat cati morti urma sa adunam de pe jos! Dar, deodata, toti se ridicau si reincepeau sa joace cu si mai multa convingere! Am jucat in tot felul de filme, dar nici o filmare nu m-a impresionat mai mult ca aceasta! SAM: RASPANDESTE LUMINA FARA SA O VADA Morgan Freeman explica: Personajul interpretat de mine, un orb, este mai obisnuit sa asculte, sa simta oamenii decat sa se preocupe de felul in care arata. El are un rol important in intalnirea cu Danny. In afara prejudecatilor pe care le-ar fi putut avea daca l-ar fi vazut, el simtea disperarea, omenia lui Danny. Cred ca el il percepe mai intai ca pe un copil si apoi descopera ca, din punct de vedere fizic, este adult. Eu am fost cel care am avut ideea sa-l fac pe Sam orb. Auzisem vorbindu-se de o scoala de orbi-acordori de piane, extrem de renumita. Handicapul lor ii obliga sa-si dezvolte auzul si mi-a placut aceasta idee. Consider ca muzica ocupa un loc important in naratiune si sunt sensibil la acest simbol. Notele sunt cele care il atrag pe Danny spre Sam, franturile de muzica ii trezesc amintirile ingropate si, prin intermediul acelorasi note, Danny si Victoria isi construiesc o adevarata complicitate. Danny este asemenea unui pian din care n-au iesit pana atunci decat notele cele mai grave. El descopera apoi intreaga gama pe care poate canta. Intr-o oarecare masura, Sam a recunoscut instrumentul si, la fel ca in meseria lui, se straduieste sa-l reacordeze. El ii reda la-ul cel bun lui Danny. A juca impreuna cu Jet Li reprezenta o experienta pasionanta. La fel ca si personajul meu, nu m-am lasat influentat de imaginea pe care o degaja in filmele sale precedente. In spatele ochelarilor mei negri, cu ochii adesea inchisi, nu ma preocupa decat ceea ce simteam. Ii percepeam gesturile, cuvintele, fosnetul hainelor. Atunci nu vedeam decat un om timid, foarte receptiv, incredibil de exact in interpretare. Intr-un fel, Jet Li si cu mine aveam aceeasi maniera de interpretare. Ne foloseam de instinct. El are un fizic mai rezistent decat mine. Cea mai nesemnificativa saritura a lui m-ar fi costat, fara indoiala, sase luni de spitalizare ! Am cautat sa-l ajut sa descopre si alte emotii, sa scoata la iveala tot ce avea mai bun in el, tot ceea ce maniera de interpretare de pana atunci nu i-a permis sa exprime. Acest fim va ramane pentru noi toti o experienta aparte, o incursiune in spatii de interpretare si sentimente cu care nu eram obisnuiti. VICTORIA: SINGURA FAMILIE ESTE CEA DE SUFLET Louis Leterrier explica: Victoria este si ea orfana. Tatal sau a murit, iar Sam, care fusese cel mai bun prieten al lui, o adaposteste. Nici ea nu are familie in sensul clasic al cuvantului si il intampina pe Danny cu curiozitate. El reprezenta un pic din fratele pe care nu l-a avut, micul prieten pe care, poate, nu indrazneste sa spere ca il poate avea. Prin intermediul muzicii, ea il ajuta mult. Cand ea canta, nu numai trecutul lui Danny este dezgropat, ci si viitorul care se cladeste acum. Producatorul continua: Kerry Condon a stiut foarte repede sa isi gaseasca locul in acest univers al barbatilor si chiar afacut ca personajul ei sa para real, aducandu-i o nota de prospetime, dar si un aer poznas. Scenele filmate de ea cu Jet, atunci cand il face sa descopere unele lucruri marunte sau chiar sentimente, sunt unele dintre cele mai emotionante din film.

Detalii tehnice Dresat pentru a ucide

Tara

Franta

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Prooptiki Romania

Distribuitor international

Europa Corp. Distribution