Premonitia

(2007)

Premonition

Premiera RO

15 Iunie 2007

Premiera SUA

16 Martie 2007

Regia

Mennan Yapo

Cu

Sandra Bullock, Julian McMahon, Nia Long

Gen

Dramă, Thriller

Durata

110 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Premonitia

IMAGINATIA Cand prima varianta a scenariului filmului Premonitia a fost prezentata producatorului Ashok Amritraj si companiei acestuia, Hyde Park Entertainment, Amritraj a considerat ca acesta are toate ingredientele unui film infiorator de anormal. Ceea ce l-a atras in special pe Amritraj la scenariu a fost nu doar oportunitatea de a impleti drama familiala cu un film plin de suspans, dar si sansa de a tine publicul in priza fara dozele de violenta adesea asociate cu thrillerele. Genul de filme care te tin ca pe ghimpi nu sunt cele sangeroase, ci acelea care prezinta o perspectiva psihologica care te sleieste de puteri, asa cum fac filmele lui Hitchcock., spune producatorul Amritraj. Avem aici o poveste si un scenariu deosebit de originale. La fel ca toate povestile de succes, Premonitia a inceputca o simpla idee: cum te-ai simti daca ti-ai pierde cea mai importanta persoana din viata ta, pentru ca a doua zi, cand te trezesti, sa descoperi ca e vie? Ai spune ca a fost un vis sau ai privi totul ca pe o premonitie a unei tragedii ce urmeaza sa se intample? Cand producatorul Sunil Perkash i-a pus aceste intrebari scenaristului Bill Kelly, a dus ideea putin mai departe. Si daca zilele saptamanii ar fi ca la jocul de carti - le arunci in aer si joci in functie de cum se asaza ele? Pornind de la tensiunea provocata de o asemenea pierdere si adaugand incertitudinea, povestea pune sub semnul intrebarii notiuni ca fidelitatea, iubirea si destinul. Daca Linda si-a acceptat viata pur si simplu, ca si cum fiecare zi ar fi fost la fel, explica scenaristul Bill Kelly, atunci, acest fenomen pe care-l traieste o face sa-si dea seama ce e cu adevarat important pentru ea. Pornind de la premisa femeii nesigure de ceea ce o inconjoara, sfasiata intre controlul absolut cu care isi condusese viata si acceptarea destinului, ideea pe care bazeaza Premonitia poate fi transpusa intr-un film. La fel de important este faptul ca are ca personaj principal o femeie puternica, aflata intr-o situatie speciala, pe care e imperios s-o rezolve, ca sa-si poata pune viata in ordine. Porneste de la aceasta premisa extraordinara, cea a femeii normale care se confrunta cu posibilitatea ca sotul ei sa fi murit si cu puterea de a preveni acest lucru., explica Amritraj. Ne-am gandit ca e ceva legat atat de barbati, cat si de femei. VIZIUNILE Cu scenariul de la Premonitia in maini, producatorii au inceput sa caute un regizor care sa poata aduce mai mult decat efecte speciale si elemente-standard ale genului la acest proiect. Cineva care si-ar pune amprenta asupra tonului si a actorilor, dar care sa demonstreze si fler in ce priveste realul si irealul. Voiam un regizor care sa vina cu idei noi, povesteste Armitraj, astfel incat Premonitia sa fie mai mult decat un thriller. Producatorii s-au intalnit cu cel putin 35 de regizori diferiti, inainte sa se opreasca la regizorul de origine germana Mennan Yapo, care realizase un thriller neobisnuit, fantastic, numit Soundless, despre un barbat lovit la o intersectie. Am fost absolut impresionati de acest film, explica Amritraj. Avea in mod clar exact efectul pe care il cautam noi. A avut numai idei bune de la distributie, pana la lumini. Perkash a aprobat: Filmul lui Mennan e revigorant, interesant si elegant. Si, cel mai important, nu pare hollywoodizat. Mennan are propriile idei si propriul mod nehollywoodian de a gandi. Yapo a impartasit entuziasmul lor pentru proiect: Structura nonlineara a subiectului insemna atat o provocare de ordin tehnic, cat si una creativa, si abia asteptam sa incepem! ALCATUIREA ECHIPEI DE DISTRIBUTIE Odata venit Yapo la bord, era imperioasa gasirea actritei potrivite care sa joace rolul Lindei Hanson. Era important sa fie gasita o actrita pe care publicul s-o recunoasca imediat - o actrita care sa imbine intr-un mod unic empatia si versatilitatea emotionala. Mi s-a parut cruciala distribuirea in acest rol a Sandrei Bullock., spune Yapo. E cea mai credibila actrita pe care o stiu eu. Intra in pielea personajului si e foarte important sa fie cineva in care publicul sa creada. Am simtit ca e singura actrita care ar putea juca acest rol. In acelasi timp, Bullock se gandea sa faca, asa cum spune chiar ea: nu un horror, ci un film inspaimantator, inspaimantator din cauza subiectului, dar si a senzatiei aceleia pe care o ai cand cobori niste trepte, si numai scartaitul lor aduce incarcatura emotionala. Si dupa primele doua pagini din Premonitia, mi-a placut la nebunie. La nebunie! Potrivit spuselor lui Amritraj, Bullock a fost perfecta pentru a infatisa toata complexitatea Lindei. Sandra a fost intotdeauna prima mea alegere, si stiu ca a fost si a lui Mennan. E o actrita extrem de talentata, care a jucat multe roluri diferite, iar acesta este filmul ei de la un capat la celalalt. E un thriller, dar are si momente deosebit de dramatice. Trebuia sa cantarim bine acest lucru. Sandra joaca subtil, dar, in acelasi timp, si foarte dramatic. Este o femeie obisnuita, dar, in acelasi timp, se trezeste dimineata socata. Lui Bullock, rolul Lindei i-a oferit multe posibilitati uluitoare: Linda devine ceea ce cred eu ca este visul american - o casa, doi copii, alaturi de persoana iubita - genul vietii ideale pe care credem toti ca ne-o dorim. Apoi, avem creditul, monotonia vietii de zi cu zi si divortul care apare la multe cupluri atunci cand dragostea incepe sa dispara din cauza presiunilor vietii. Si de aici incepe povestea, acum incep evenimentele ciudate sa aiba loc. Vezi o femeie satisfacuta, oarecum simpla, un sot care e mereu la fel, nu mai are aceleasi sentimente, iar aceste lucruri ridica intrebarea: daca ai avea sansa sa te intorci in timp sa repari ceva, ai face-o sau ai continua sa-ti schimbi viata? Sa repari ceva sau sa o iei de la capat - asta e rascrucea in fata careia se afla ea. Dupa prima intalnire cu Yapo, Bullock a stiut ca toate elementele care ii placusera in scenariu vor fi fructificate. Avem un adevarat pictor in persoana lui. Poate spune o poveste intr-un mod unic si foarte neasteptat, pe care cred ca il cauta toata lumea. Yapo mai are un singur lucru de adaugat la spusele protagonistei: Pe langa faptul ca e o persoana minunata cu care sa lucrezi si in compania careia sa stai... stie germana! Pe parcursul carierei ei ilustre, Bullock a excelat in rolurile din comedii, in special in rolul ofiterului de politie timid din Miss Congeniality / Miss Agent Secret. Dar patosul intrinsec al lui Bullock si un soi de melancolie fermecatoare i-au insuflat viata Lindei. Sandra e o actrita frumoasa si talentata, dar e ceva mai mult in privirea ei. Iti dai seama ca a trecut prin mai multe decat lasa sa se vada., observa Yapo. Si asta e Linda, ceea ce inseamna in mod clar o calitate a Sandrei pe care am vrut-o noi. Rolul lui Jim Hanson trebuie sa fie contrapunctul perfect pentru Linda; un sot si un tata bun, care, desi e macinat de rolul lui, apare practic, pana la final. Pentru acest personaj, producatorii l-au ales pe actorul australian Julian McMahon. Mai intai de toate, sunt fan Nip/Tuck / Prietenie pe muchie de cutit, spune Yapo, referindu-se la serialul in care joaca McMahon rolul unui chirurg plastician. Pentru categoria lui de varsta, e unul dintre cei mai interesanti actori de acolo. Poate juca orice, poate face orice, fara nicio problema. Crezi in tot ce face. McMahon spune ca a fost captivat imediat de scenariu. Primele dati in care l-am citit, eram pur si simplu fascinat de juxtapunerea timpului si a evolutiei personajelor, precum si de ceea ce insemnau unul pentru altul. Apoi am inceput sa patrund intelesurile, si dupa a cincea sau a sasea oara cand il citeam, mi-am dat seama cat de profund este totul. E un thriller psihologic coplesitor. Jim, mai spune McMahon, e catalizatorul a tot ce se intampla in film. Nu e un personaj pe care sa-l mai fi jucat inainte: mai mult decat un american din patura de mijloc, obisnuit, care isi duce pur si simplu viata inainte, in timp ce sotia lui trece printr-o experienta iesita din comun. Erau atatea lucruri interesante in care sa ma ancorez... personajul, scenariul, regizorul si, bineinteles, Sandy., explica McMahon. In ce priveste munca alaturi de Bullock, McMahon spune: Am admirat-o din exterior multa vreme, asa ca eram destul de emotionat de sansa de a lucra alaturi de ea. Si am descoperit ca e exact asa cum ne-o imaginam: vesela, amuzanta, placuta, superba si o actrita minunata. Si Bullock a fost fermecata de sotul ei din film. Mi-a placut sa lucrez cu el., spune ea. Stia cine este personajul lui, iar ce nu stiam, urma sa descoperim impreuna. Iar cand nu era prezent, ni-l doream cu totii pe platou, pentru ca el aducea veselia, energia si farmecul. Pentru rolul celei mai bune prietene a Lindei, producatorii au ales-o pe frumoasa si talentata Nia Long, care a fost imediat cucerita de elementul-surpriza al scenariului. Mi-a placut faptul ca e genul de subiect antrenant, cu care trebuie sa tii pasul., spune Long. Cred ca avem cu totii o doza de curiozitate cand vine vorba de domeniul spiritual pe care nu-l prea putem explica., continua Long, Asa ca aici e hotarul dintre ce vezi si ce crezi, dintre ce stii si ce crezi, iar apoi spui: ar trebui sa accept acest lucru asa cum e? Kate Nelligan a fost distribuita in rolul hotarator al mamei Lindei, Joanne, care stie ca fiica ei trece printr-o perioada delicata, dar nu e implicata in experienta Lindei. Si ea a fost atrasa de meandrele subiectului. Scenariul e foarte bine scris, comprima timpul, penduleaza intre trecut si viitor, incat nu stii niciodata daca te afli in prezent sau in viitor. E un truc foarte ingenios, ca un puzzle. In timp ce Nelligan a trebuit sa realizeze mai multe versiuni ale unor scene similare, din cauza pendularii in timp din scenariu - o faci ca si cum ar fi pentru prima data, pentru ca fiecare minut al fiecarei persoane, cu exceptia Lindei, e singurul cunoscut., explica ea - a fost cu totul impresionata de modul in care fiica ei din film reusea sa afiseze confuzia si drama de a trai o realitate inexplicabila singura. Sandra are tot atata vitalitate, atat din punct de vedere emotional, cat si fizic, ca toti cei pe care i-am vazut in viata mea., spune Nelligan. Trebuie sa fii in stare sa te lasi sfasiat si sa te recompui la loc, si n-am mai vazut pe nimeni atat de energic ca ea. Mi se pare uluitor. TRANSPUNEREA IN REALITATE Desi filmarile la Premonitia trebuiau sa aiba loc in New Orleans, Louisiana, producatorii au fost nevoiti sa schimbe locul de filmare in ultimul moment, cand uraganul Katrina a devastat orasul. Dupa amanarea inceperii filmarilor cu cateva luni, producatorii au preferat sa ramana in acelasi stat, si sa filmeze in Shreveport. Am avut posibilitatea de a ne duce in multe alte locuri din Statele Unite., isi aminteste Amritraj. Apoi, guvernatorul din Louisiana ne-a sunat si ne-a cerut sprijinul, asa ca ne-am hotarat sa ramanem. A mers de minune. E un oras fantastic, iar oamenii s-au simtit minunat. O mare parte din echipa erau oameni cu experienta din New Orleans, care fusesera inlocuiti din cauza uraganului. Bucurosi ca filmul se va produce in stat, au improvizat o petrecere de Mardi Gras pe platourile de filmare. Spiritul New Orleansului inflorea in Shreveport. S-a decis de la inceput ca Premonitia va fi un thriller cu radacini in problemele familiale cotidiene. Fara magie. Yapo spune: Am vrut sa ma concentrez asupra personajelor si sa raman ancorat in realitate. Am vrut sa inalt spiritul, nu sa pun ceva deasupra lui, de genul efectelor speciale. Am vrut ca acest film sa fie real. In sarcina scenografului Dennis Washington a fost crearea atmosferei de orasel, atat a celei tipice, cat si prevestitoare de rau. Filmand in locuri in primul rand accesibile, producatorii au vrut sa creeze impresia de oriunde, in SUA. Directorul meu de scena, Tom Taylor, si cu mine am imbinat multe locuri si am adus multe modificari, ajustari si completari pentru a face realitatea veridica. Atmosfera era foarte importanta., precizeaza producatorul Ashok Amritraj. Voiam sa fim siguri ca nu e prea apasatoare, ca e destul spatiu, dar, in acelasi timp, ca publicul simte prin ce trece Linda. Yapo l-a adus pe directorul de imagine din Lautlos, Torsten Lippstock, sa-l ajute la imaginea filmului, care trebuia sa fie foarte aproape de starea psihologica a Lindei. Cand Linda trecea printr-o experienta bizara, treceam la camera de mana. Era o perspectiva mai intensa, pe care o aduceam la unele scene. Tonul se schimba imediat. De la compozitia clasica, treceam la tinutul camerei in mana. Intensifica intreaga experienta si apropie foarte mult publicul de Linda., povesteste Yapo. Alaturi de multiplele roluri pe care le avea de indeplinit camera de luat vederi, trebuia sa conduca publicul, dar si sa arate imagini pe care Linda nu le vazuse inca. Totul graviteaza in jurul calatoriei emotionale a Lindei, si, tehnic vorbind, trebuie sa facem tot posibilul sa intretinem aceasta calatorie pe parcursul filmului., mai spune el. Una dintre modalitatile la care s-a gandit Yapo ca ar putea largi limitele realului e accidentul. Filmul e despre pierdere, despre durere. O femeie isi pierde sotul intr-un accident de masina. Daca aducem in scena acest accident de masina, trebuie sa fie cel mai cutremurator accident care a fost vazut vreodata intr-un film. E singurul moment in care se exagereaza in acest film. Scena a fost filmata pe o autostrada din afara Shreveportului, cu ajutorul coordonatorului de cascadorii cu experienta, Joel Kramer, si a partenerului acestuia, Steven Ritzi. DEZORDINEA Una dintre provocarile turnarii unui film in care zilele saptamanii vin aleatoriu e insotita de un program de filmari care ii determina pe actori sa ramana concentrati asupra ceea ce fac. Yapo avea o idee clara a locului pe care il ocupau actorii in traiectoria subiectului. Principala mea cerinta era un program de filmari care era in mare masura in concordanta cu cronologia filmului, nu cu aceea a zilelor de filmare. Bullock avea de urmarit o traiectorie emotionala. De exemplu, in dormitorul in care se trezeste de sase sau sapte ori. N-am stat in dormitor doua zile ca sa filmam toate momentele in care se trezeste. Ar fi avut niste urmari groaznice, pentru ca am fi ramas fara idei. N-ar mai fi existat deloc nota de prospetime. Asa ca am programat totul, astfel incat sa putem reveni la acest moment in ocazii diferite., explica Yapo. Pentru Bullock a insemnat o provocare unica sa imbine linearitatea vietii ei cu existenta confuza a Lindei, si, desi avea scenariul pe care il putea consulta, precum si calendarul secret pe care si-l face Linda, n-a fost deloc usor. Bullock isi aminteste: Era o nebunie. Aveam un program foarte dificil si era in mare masura o stare de haos. La unmoment dat m-am dus la Mennan si i-am spus ca simt ca innebunesc. Iar el mi-a zis ca asa trebuie, pentru ca asta e natura personajului. Iar eu mi-am zis ca e nemaipomenit. A fost foarte interesant sa ma las dusa de val si sa ma folosesc de faptul ca eram la fel de frustrata ca Sandy, incercand sa inteleg acest program, iar apoi, sa ma afund zilnic in viata acestei femei si sa o descalcesc. Exista o metoda in aceasta nebunie, iar eu am ajuns la miezul fiintei mele. Bullock stie ca, intr-un thriller psihologic, aceste scene de groaza launtrica au acelasi efect ca si surprizele de suprafata. Toata lumea e fascinata de prabusirea mentala. Si-a pierdut mintile? Si-a pierdut toata lumea mintile? E genul acesta de film. Cand aceste filme sunt lipsite de partea emotionala, de un subiect arzator, nu au niciun efect. Daca au un subiect foarte real, atunci, toata lumea sta ca pe ace, intr-un sens pozitiv. Poate ca acest film ii va pune pe toti pe ganduri. Si, cel mai important, ceea ce a vrut toata lumea implicata in proiect sa creeze a fost o senzatia de sufocare, de nesiguranta. Este unul dintre motivele pentru care am vrut sa devin regizor., spune Yapo. Ca sa intretin oamenii si sa-i fac sa urmeze drumul. Vreau ca publicul sa o insoteasca pe Linda in calatoria ei si sa spuna: Uau! Asta mi se poate intampla si mie! De asta sunt captivante thrillerele, pentru ca prezinta niste oameni si ce se petrece in mintea lor. Producatorul Ashok Amritraj adora ideea de a oferi cinefililor o calatorie care nu-i conduce numai de-a lungul firului epic, ci le da tot timpul asteptarile peste cap: Descalcesti un mister putin, apoi mai apare un strat, si inca unul... Esti adesea indus in eroare pe parcursul filmului, iar astazi mi se pare ca e atmosfera potrivita pentru acest tip de thriller. Si cine poate spune ca nu exista premonitii? De-a lungul secolelor au fost dezvaluite diferite cazuri cu femei care au darul de a vedea in viitor. Multi membri ai distributiei si ai echipajului au povestit cazuri de premonitii, cel mai interesant fiind cel povestit de Kate Nelligan: Stiam cu mult inainte de a se intampla ca voi avea un copil, si a fost exact asa cum l-am vazut eu., isi aminteste Nelligan. Am vazut cum va arata in mai multe etape ale vietii lui, si exact asa si arata. A fost un vis. Cel mai fericit vis pe care l-am avut vreodata, si a fost foarte clar. PREMONITII Cuvantul premonitie vine din latinescul pramonere, care insemna a avertiza. In limbaj stiintific, termenul precognitie descria acest al saselea simt. Dr. Richard Broughton si-a dedicat cariera studierii acestui tip de anomalie: In seria de cazuri, descoperim diverse grupari. Bineinteles ca cea mai bogata multime o reprezinta visele, cele inspaimantatoare. Au niste caracteristici destul de dramatice, pe care oamenii le considera neobisnuite, si care infatiseaza ceva ce persoana respectiva crede ca i se va intampla. Si adesea chiar i se intampla. Adesea acest lucru determina o schimbare de comportament. Oamenii isi schimba planurile si asta se dovedeste o decizie benefica. Medicul Dean Radin a incercat sa inteleaga modul in care ar putea functiona precognitia. Sunt doua cai de abordare. O cale ar fi ca, de fapt, viitorul e ceva prestabilit - exista destinul - si nu poate fi schimbat... Cealalta cale este ca viitorul e ceva probabil, ca exista o infinitate de posibilitati de a actiona de fiecare data. Notiunea de a vedea evenimentele inainte ca acestea sa aiba loc ne-a fascinat o lunga perioada, nu numai pentru ca e o idee curajoasa, dar si pentru ca pare sa se si intample oamenilor din toate paturile sociale. Tot felul de povesti, de la dezastre visate dinainte, pana la rezolvarea unor crime si la prevederea fluctuatiilor de piata au tinut oameni de stiinta, psihologi, interpretator de vise, oficialitati, precum si populatia fara prejudecati sub dominatia acestui fenomen aparent inexplicabil. Iata cateva cazuri reale: * * * O tanara pe nume Sunna Roulston, director de vanzari, cumparase bilete pentru o excursie in Thailanda, cand a inceput sa aiba niste premonitii infioratoare, cu imaginea ei intr-un lagar de refugiati, inconjurata de oameni infometati, beti si sleiti de puteri. Desi s-a dus oricum in acea excursie, a lasat familiei o scrisoare de adio. Pe cand Sunna se indeparta de coasta Thailandei intr-o barca din lemn, a lovit tsunamiul din 2004. Dupa ce a supravietuit in urma catorva valuri, un vas de pescuit a ajuns ca sa ii aduca inapoi la tarm. Cand o voce i-a spus sa refuze oferta, sa ramana in barca mai mica, a cerut ca ea si prietenul ei sa nu fie imbarcati pe vasul de pescuit. A parut o nebunie, dar prietenul ei a acceptat acest capriciu lipsit de sens. Vasul i-a lasat in urma, si, cum se indeparta, un val imens a lovit vasul de pescuit, toata lumea de la bordul lui sfarsind inecata. * * * David Booth a visat de multe ori cum se prabuseau avioane, o parte dintre cazuri adeverindu-se. Capacitatea acestui fost pilot de a vedea viitorul a atins apogeul la sfarsitul anului 1980, cand a avut 10 zile in care s-a repetat acelasi vis, in care un avion de la compania American Airlines se intorcea brusc, zbura intors peste cladiri mici si exploda intr-un aeroport. Acest vis terifiant l-a facut sa sune la American Airlines, care l-a redirectionat catre FAA. Acestia au cercetat detaliile din visul lui, dar nu au putut lua masuri preventive, pentru ca David nu stia numarul avionului. Trei zile mai tarziu, un avion al companiei American Airlines, DC-10, care a decolat din Aeroporul O'Hare din Chicago a pierdut un motor, s-a rasucit brusc, a zburat peste niste cladiri joase si a explodat pe autostrada, ucigand 271 de pasageri. A fost unul dintre cele mai mari dezastre din istoria aviatiei americane.

Detalii tehnice Premonitia

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Mediapro Distribution

Distribuitor international

Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)