Lichidati-i!

(2007)

Shoot 'Em Up

Premiera RO

26 Octombrie 2007

Premiera SUA

07 Septembrie 2007

Regia

Michael Davis

Cu

Monica Bellucci, Clive Owen, Paul Giamatti

Gen

Acțiune, Crimă, Dramă, Thriller

Durata

86 minute

Rating

N-15 - Nerecomandat sub 15 ani

Sinopsis Lichidati-i!

Ideea din Shoot 'Em Up provine dintr-o scena a filmului Hardboiled, de John Woo, in care eroul, interpretat de Chow Yun Fat se trezeste intr-un spital, avand asupra sa doar un pistol si… un bebelus. Ideea de a alatura un salbatic cu o fiinta atat de inocenta creeaza o tensiune dramatica nemaipomenita si o imagine de mare efect, spune scriitorul/regizorul Michael Davis, autorul filmelor premiate Eight Days a Week si 100 Girls. Davis a mers mai departe pe aceasta idee, imaginand o scena de lupta cu impuscaturi in mijlocul unei incaperi in care eroul ajuta la nasterea unui copil. M-am gandit ca va fi o scena grozava in deschiderea filmului relateaza regizorul. Shoot 'Em Up se inrudeste cu filmul de actiune al lui John Woo prin faptul ca reda povestea celui mai violent om de pe planeta, Mr. Smith, care se gaseste deodata in situatia de a apara un bebelus impotriva celor ce-i doresc moartea, continua Davis, care este autorul scenariului original. Totul se rezuma la exploatarea tuturor sensurilor pe care le putem atribui unei scene de lupta. Partea placuta a fost elaborarea tuturor scenelor ce pot avea loc in timpul unei incrucisari de focuri, spune Davis, care a venit cu o multime de scenarii originale si trasnite pentru punerea in scena a povestirii. Pe langa scena de deschidere, in care se naste copilul, mai sunt si alte scene senzationale, cum ar fi scena in care Smith si paramilitarii cad din avion in timpul inclestarii, sau scena in care Smith roteste cu ajutorul gloantelor un carusel pe care se afla copilul, pentru ca pistolarii sa nu-l poata nimeri, sau scena de sex si violenta in care Smith si complicea lui, prostituata DQ, fac dragoste chiar in timpul unei canonade. Dar pentru suspansul povestirii, partea cea mai grea a fost sa mentinem misterul asupra motivului pentru care agresorii vroiau sa ucida copilul, adauga Davis. Filmul lui John Woo a fost numai una dintre sursele de inspiratie. De fapt, embrionul filmului s-a nascut pe vremea cand Davis era elev de clasa a sasea si scria la masina romane de 100 de pagini cu James Bond, punandu-le titluri cum ar fi: Mascarada mortii sau Varf de lance, si care imitau la perfectie stilul lui Ian Fleming. Visam inca de pe atunci sa fac un film de actiune. Aceasta ar fi insemnat fie sa preiau scrierile mele din copilarie, fie sa construiesc un scenariu actual si un scurt film de animatie, spune Davis, care a realizat 17.000 de desene pentru a crea filmuletul de animatie care contine cele 11 secvente de actiune, pe care l-a folosit apoi pentru a-i convinge pe producatorii Susan Montford, Don Murphy si Rick Benattar (care, ca si Davis, este un fan al lui James Bond), pe New Line Cinema si in final pe actori, ceea ce a si reusit. Filmuletul de animatie continea in esenta toata energia debordanta a filmului. A fost foarte interesant sa vedem cum viziunea schitata in desene prinde viata pe ecran, adauga Davis. Am simtit ca Shoot 'Em Up este un scenariu unic, care se cere facut. Era ceva foarte actual pentru ca facea haz de marile obsesii americane – pistoalele, sanii si violenta, chiar in ordinea asta, spune Don Murphy, a carui companie, Angry Films, a conlucrat cu Davis pentru realizarea prezentarii viziunii regizorale, atasand filmuletul de animatie. Am trimis inregistrarea pe DVD la New Line Cinema, studioul care a fost prima noastra alegere, si le-a placut enorm, spune Susan Montford. Cei de la New Line Cinema au sesizat potentialul in animatia realizata de Davis si au promovat lucrarea la sefii lor, care au dat lumina verde filmului. New Line a fost incredintata ca eram capabili sa angajam distributia grozava pe care am si folosit-o, spune Murphy. Michael avea viziunea si pasiunea, asa cum s-a vazut din filmuletul de animatie, necesare pentru a transpune ideea pe pelicula. Am considerat ca el era nascut pentru a regiza acest film. Si in final, Davis a obtinut aceasta sansa. Michael Davis il descrie pe Shoot 'Em Up ca fiind un contrapunct la seria James Bond. Mr. Smith se afla in antiteza cu James Bond. El este un om afectat de traumele trecutului, nu are unde locui, ceea ce-i da putin din aerul si comportamentul de caine haituit al lui Rocky, nu are nici un sprijin, bazandu-se numai pe propriile lui forte. Traieste intr-o cladire parasita. Nu are nici o avere. Bond are tot ce-i trebuie, inclusiv dispozitive moderne. Mr. Smith nu are decat talentul de a trage bine cu arma, asa ca mananca toata ziua morcovi, ca sa nu-i scada vederea. Si mai are un sobolanel pe care l-a dresat sa-i deschida usa. Smith este insa foarte ingenios. Imi place sa vad cum iese din incurcaturi un personaj istet, care e gandirea lui. Mi se pare ca asta e mai interesant decat un mare spectacol, pentru ca aici e vorba de pretuirea ideilor, adauga Davis, care si-a conceput filmul ca o opera simpla, naturala, presarata cu dialoguri pline de haz. Cand a venit vorba de distributie, prima alegere a lui Davis pentru rolul lui Mr. Smith a fost Clive Owen, care era cunoscut pentru realizarile sale din Sin City si Inside Man. Clive este ideal pentru rolurile de actiune, dar nu credeam ca l-am putea obtine pentru acest rol, spune Davis. Dar Owen, care tocmai atunci refuzase un rol dintr-un alt film, a fost foarte atras de rolul lui Mr. Smith. El s-a intalnit cu Davis, au pus totul la cale si, cum se spune, au batut palma. S-au hotarat ca Owen sa interpreteze rolul cu un accent britanic, pentru ca englezilor le este specific umorul negru. Davis a explicat ca Smith pare mai dur cu accent englezesc. Shoot 'Em Up este un film nebunesc, spune Clive Owen. N-am mai citit de mult un scenariu asa de original. Incepe cu o scena soc, intr-un ritm fantastic si apoi te tine in priza pana la sfarsit. Are o multime de scene incredibile, geniale si este scris cu originalitate si umor. Cand am citit scenariul, mi-am chemat impresarul imediat si i-am spus Daca regizorul poate realiza asta, va fi extraordinar! Iar cand l-am intalnit pe Michael, am stiut de la inceput ca va putea sa-l faca pentru ca astepta sansa asta de sapte ani. Ca sa faci un asemenea film trebuie sa ai creier si sa fii o persoana speciala. Modul in care il interpretez pe Smith nu prea te lasa sa il cunosti prea bine, adauga Owen. E foarte enigmatic, este un bun pistolar, dar in rest, nimeni nu poate spune ca il cunoaste. Ceea ce i se intampla este impotriva vointei lui. El se trezeste cu copilul in brate si alearga tot filmul ca sa-l scape. Este foarte protector cu copilul. Intr-un fel el este un simbol, un erou foarte original pentru un film de actiune, spune razand actorul. Clive este prototipul unui Sean Connery tanar – super-barbat, sexy, inteligent si haios. Este un actor de substrat, care face onoare filmului de actiune pe care il interpreteaza, spune scenograful Don Murphy, care, alaturi de ceilalti scenografi s-a straduit sa gaseasca o distributie pe masura scenariului original, in care sa atraga actori mai proaspeti si cu tragere de inima. Clive aduce un plus de calitate personajului. A realizat singur unele cascadorii, e cu adevarat stralucit. Nu poti sa-ti iei ochii de la el, adauga scenografa Susan Montford. Mr. Smith este cel mai furios om de pe fata pamantului, spune Michael Davis. Din cauza ca este furios pe lucrurile mari care i-au intors viata pe dos, el se supara si pe maruntisuri. El da glas tuturor lucrurilor marunte care ne enerveaza pe totiin viata reala – faptul ca cineva mesteca chewing gum, sau nu semnalizeaza cand ia o curba, sau soarbe prea zgomotos din cafea. Eroul este cam necioplit, dar ne putem identifica cu el. In fundalul povestirii exista unele explicatii referitoare la motivul pentru care el se afla pe drumuri, sau cu ce ocazie a dobandit abilitatile pe care le are. Filmul are o intriga misterioasa, pentru ca nu stim de ce vor raii sa-l ucida pe copil, dar misterul pluteste si in legatura cu evolutia si identitatea eroului. Desi pare sarcastic si salbatic, ironia e ca este cel mai sensibil erou al filmului. De aceea il supara toate aceste lucruri, pentru ca este foarte sensibil. Clive Owen intervine: Smith spune ca-i uraste pe toti si pe toate, dar de fapt, nu este asa. Il enerveaza faptul ca alti oameni incearca sa-l omoare. Asta il indarjeste si de aceea devine deosebit de dur uneori. Pana la urma gaseste insa iesirea din orice situatie. In rolul cheie al lui DQ, prostituata pe care Smith o determina sa-l ajute pentru a-l putea proteja de copil, joaca actrita italiana Monica Bellucci. Monica este incredibil de frumoasa, o actrita plina de entuziasm si total lipsita de inhibitii, spune scenografa Susan Montford. Din clipa in care ne-am hotarat ca ea trebuie sa joace rolul, n-am mai putut vedea pe nimeni altcineva interpretand-o pe DQ. Michael Davis ii tine isonul: Monica este grozava in acest rol pentru ca imi trebuia o personalitate puternica, care sa interactioneze cu personalitatea puternica a lui Smith. Peste toate, e si foarte sexy, iar ea este singurul personaj care stie sa-l contreze pe Smith. Ea il solicita sa rezolve toate problemele. La Monica, conceptia italiana de familie matriarhala a lasat puternice amprente. Numele ei este Donna Quintana, dar Smith ii spune pe scurt DQ. Ea constituie esenta emotionala a filmului. E intotdeauna sincera, spune ceea ce simte si il determina pe Smith sa se schimbe, sa fie mai extrovert si protector, sa-si vindece ranile trecutului. Bellucci a fost atrasa de la inceput de scenariul original si combinatia neasteptata de idei. Shoot 'Em Up este un film violent, un fel de rock nroll, sexy, fioros, dar neasteptat de uman si de plin de umor. E cam greu sa gasesti toate aceste elemente la un loc, spune actrita, care a fost la fel de atrasa si de povestea de dragoste din scenariu. La inceputul filmului, nici Smith, nici DQ nu stiu sa iubeasca si nu stiu ce este dragostea. Datorita copilului, care intra pe nepregatite in viata lor, isi vor da seama cine sunt de fapt; aratand afectiune copilului, ei invata sa-si manifeste dragostea unul fata de altul. Si lui Bellucci i-a placut rolul DQ. Ea este o prostituata cu o specialitate foarte ciudata. Mi-a placut sa joc rolul pentru ca DQ este total dezinhibata. Face lucruri periculoase, rele, intr-un mod care semana mai degraba cu o joaca. Cu cativa ani in urma, Michael Davis a scris un scenariu despre Alfred Kinsey. Pentru ca am facut aceasta cercetare despre sexualitatea umana, scenariile mele au inceput sa contina mai multe elemente despre sex. N-as fi scris niciodata despre o prostituata care e in stare sa alapteze, daca nu scriam acel scenariu despre Kinsey. In Shoot 'Em Up, eroul se trezeste cu un nou-nascut in brate. Cui poate sa-i ceara ajutorul? De ce sa nu apeleze la aceasta femeie, care poate hrani copilul? DQ este omul perfect pentru Smith pentru ca realmente il poate ajuta. Asa cum Smith pare sa fi avut in viata o experienta care l-a zdruncinat, tot asa si DQ pare sa fi trait ceva care a marcat-o. Intre cei doi se infiripa o poveste de dragoste adevarata, pentru ca ei se apropie datorita imprejurarilor, formand aceasta familie de ocazie. Acest filon face ca scenariul sa aiba un impact mai puternic. Monica e o actrita excelenta si a facut o treaba extraordinara, spune Clive Owen. In film, relatia noastra incepe pentru ca eu am nevoie de cineva care sa hraneasca copilul. Relatia noastra e dura, dar intre noi se dezvolta o afectiune puternica. Ea este tandra cu bebelusul asa ca pe parcurs, formam o familie ciudata. Paul Giamatti il interpreteaza pe seful railor, Hertz, care il urmaresc in permanenta pe Smith. Am descoperit ceva interesant in legatura cu durii, si anume ca ei nu sunt rai tot timpul, spune Michael Davis. Ei nu considera ca sunt rai, asa ca eu trebuia sa redau sentimentul lor vizavi de munca pe care o presteaza. Prin urmare, de-a lungul filmului, Hertz este prezentat chemandu-si tot timpul nevasta la telefon, ca si cand ar fi un broker de pe Wall Street. El nu face nimic rau, doar intarzie acasa. Avem asadar un bun familist,in care salasuieste, contrastant, si un tip oribil de violent. Un thriller este bun daca personajul negativ este foarte puternic, continua Davis.Asa ca nu puteam sa ma joc cu rolul lui Hertz. Aveam nevoie de un actor care sa scoata rolul la capat si m-a incitat ideea de a apela la Paul. Mi-a venit ideea asta pentru ca Paul nu este prototipul durului. Fizic, nu este mare, ca un ucigas adevarat, dar mental e foarte puternic. Mi s-a parut mai haios sa asociez lucruri mari cu un Hertz care nu era asa de mare: el are o arma mare, conduce o masina mare, are o catarama mare la curea… toate astea compenseaza dimensiunea sa, care nu e de loc impozanta. Pentru aceasta postura, aveam nevoie de un actor iscusit, care sa scoata la capat rolul. De obicei Paul interpreteaza personaje slabe, tematoare, iar acum trebuia sa faca un rol negativ, pe care l-a modelat dupa tiparul lui BTK Killer. E si haios, dar si fioros, spune scenografa Susan Montford. Giamatti, care n-a jucat in viata lui un rol de ucigas si nici n-a tras vreodata cu arma, ne relateaza cu umor de ce a vrut sa faca acest rol. Spre sfarsitul filmului este o scena ca la Gestapo, in care ii rup lui Smith toate degetele. Cand am citit scenariul, am dorit neaparat sa fac aceasta scena. Dureaza o vesnicie si eu trebuia sa-i rup degetele pe rand, incet si tacticos. Era o scena nemaipomenita. Trebuia sa-i infrang vointa. Personajul meu vroia mai degraba sa-i ucida sufletul. Mai e si o scena unde o torturez pe Monica Bellucci. Era buna de torturat. Este o actrita fantastica si interesanta. Le cer actorilor sa interpreteze cat se poate de realist, spune scriitorul regizor Michael Davis. Imi place cuvantul exuberant. Filmul meu este exact in ton cu acest cuvant. Multe filme infatiseaza doar catastrofe si lupte cu impuscaturi, acesta se apleaca mai mult asupra individului si a actiunilor sale proprii. Iar lucrul cel mai important in Shoot 'Em Up este faptul ca avem o distributie de zile mari, care face un film nesabuit de actiune si ca actorilor le place enorm ceea ce fac. Michael a scris acest film ingenios de actiune, il lauda Clive Owen. In timpul turnarilor este o disciplina incredibila, si pot sa spun ca este unul dintre cei mai organizati regizori cu care am lucrat pana acum, in cariera mea. Are claritate in ceea ce ne cere si stie precis ce vrea sa realizeze in timpul unei zile. Am facut o multime de permutari, dar el este deosebit de precis in tot ceea ce face. Monica Bellucci este si ea de acord. E o mare placere sa lucrezi cu Michael Davis pentru ca este foarte talentat. Pentru ca el este autorul scenariului, stie exact ce vrea. Viziunea lui asupra filmului este extraordinara. Michael are o viziune excentrica asupra filmului, care contine o mare proportie de umor negru, ceea ce nu e rau deloc. E un film foarte dinamic, spune Paul Giamatti. Mi se pare ca Michael Davis a fost facut sa regizeze acest film, adauga Susan Montford. Cand l-a scris a fost ca si cand toate fatetele personalitatii lui s-ar fi reunit pentru a intrupa personajele povestirii – fasoanele, obsesiile si dragostea, toate acestea il amuza grozav. In actul regizoral, el a transpus toate acestea pe pelicula, aducand personajele la viata, pentru ca il reprezentau in mare parte pe el.

Detalii tehnice Lichidati-i!

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

New Line Cinema