Beowulf

(2007)

Beowulf

Premiera RO

30 Noiembrie 2007

Premiera SUA

16 Noiembrie 2007

Regia

Robert Zemeckis

Cu

Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Ray Winstone

Gen

Animație, Aventuri, Dramă, Fantastic

Durata

114 minute

Rating

A.P.-12 - Acordul părinților pt. copiii sub 12 ani

Sinopsis Beowulf

O EPOPEE EROICA PESTE SECOLE Intr-o epoca invaluita de negura vremii, plina de eroi si monstri, aventura si grandoare, aur si glorie, un om exceptional, Beowulf, salveaza vechiul regat danez de la pierzanie, luptand cu o creatura neomeneasca. Drept rasplata, legendarul viking, un urias de peste 2 metri, debordand de curaj si ambitie, ajunge la tron. Numele lui Beowulf devine cunoscut in tot regatul, unde rasuna cantece si ode ce-i preamaresc bravura si faptele eroice, dupa ce vine in ajutorul regelui Hrothgar, al carui regat fusese devastat de Grendel, un monstru fioros, care i-a torturat si devorat supusii, raspandind panica si teroarea. Salvand regatul de monstru, Beowulf a castigat faima, iar bogatii nenumarate i-au fost aruncate la picioare. Felul in care se va folosi de puterea dobandita il va defini ca razboinic, lider, sot si, ceea ce este cel mai important, ca barbat. Beowulf este cel mai vechi poem epic din literatura engleza. Desi ecranizarea lui Robert Zemeckis contine multe dintre temele si personajele poemului - monstri si eroi, eternul conflict intre bine si rau si explorarea naturii gloriei si a valorii - acest Beowulf nu este cu siguranta cel pe care l-ati studiat la scoala. Ca sa fiu cinstit, poemul original nu m-a atras niciodata. Mi-amintesc ca a trebuit sa-l citesc in scoala si nu am inteles nimic, pentru ca era in engleza veche, recunoaste Zemeckis. Era una dintre temele acelea imposibile. Nici nu m-am mai gandit la el dupa asta, neconsiderand ca subiectul ar putea deveni o poveste tentanta. Dar cand am citit scenariul scris de Neil Gaiman si Roger Avary, am fost imediat captivat. I-am intrebat, Ce face ca scenariul sa fie atat de fascinant in timp ce poemul mi se parea atat de plictisitor? Ei au raspuns: Pai, poemul a fost scris candva intre secolele VII si XII, dar epopeea a circulat mult inainte de aceasta perioada. Singurii oameni care stiau sa scrie in perioada aceea erau calugarii. Putem sa credem ca multe din cele scrise au fost create de ei. Neil si Roger au explorat textul, citind printre randuri, punandu-si intrebari in legatura cu golurile povestirii si adaugand ceea ce ei credeau ca fusese eliminat de catre calugari. Scenaristii au mentinut esenta poemului, dar l-au facut mai accesibil pentru publicul modern, pe parcurs facand niste descoperiri revolutionare. Acestea ar putea starni unele dispute in lumea academica. In timp ce lucra impreuna cu scenaristii pentru a dezvolta povestirea, Zemeckis a devenit un adevarat cercetator al subiectului, ceea ce i-ar face pe fostii lui profesori sa fie mandri de el. Dupa ce am fost atras de scenariu, m-am dus inapoi la poem, l-am recitit, am stat de vorba cu oameni de cultura si m-am dedicat studiului legendei. Multe din temele din Beowulf au fost preluate din Biblie - calatoria eroului, lupta dintre bine si rau si pretul gloriei. Dupa cum am constatat, Beowulf este sursa de inspiratie pentru toti eroii moderni, de la Conan, la Superman si pana la Incredible Hulk. Ceea ce este extrem de atragator in legenda lui Beowulf este faptul ca este plina de actiune, aventura si mitologie, ca este populata de monstri si creaturi seducatoare, care cu siguranta exista, cel putin in subconstientul nostru, din timpuri stravechi,adauga scenograful Jack Rapke. Privind inapoi, Gaiman si Avary erau cele mai potrivite talente pentru acest proiect. Gaiman, asa cum ni-l prezinta biografia sa, …este trecut in Dictionarul de biografii literare ca fiind unul dintre cei mai buni scriitori post-modernisti in viata, fiind un prolific creator de proza, poezie, jurnalism, comedie, versuri pentru muzica si teatru. Concret, Gaiman este iubit de publicul sau de comedie, pentru serialul Sandman, care a castigat de 9 ori Will Eisner Comic Industry Award si de 3 ori Harvey Award; episodul 19 din Sandman a cucerit in 1991 premiul World Fantasy pentru cea mai buna nuvela, devenind astfel cea dintai comedie care a obtinut un premiu literar. Avary, de asemenea este apreciat pentru scenariile sale socante, cu dublu inteles, care includ si vestitul Pulp Fiction cu care a castigat (impreuna cu Quentin Tarantino), Oscarul, sau filmul regizat de el, care a obtinut premiul special la Cannes, Killing Zoe, sau adaptarea romanului lui Bret Ellis The Rules of Attraction. Gaiman si Avary si-au inceput colaborarea cand s-au hotarat sa lucreze impreuna pe un scenariu scris de Gaiman pentru Sandman. Desi proiectul respectiv nu s-a fructificat, cei doi au recunoscut ca sunt spirite inrudite. Totusi, adaptarea poemului Beowulf pentru ecran s-a dovedit a fi pentru ei o experienta lunga, stranie, dar care i-a imbogatit enorm. Roger si cu mine am inceput pe timpul lui Sandman. Mi-a placut foarte mult atat el cat si felul in care ii mergea mintea, spune Gaiman. La un moment dat, Roger mi-a mentionat ca vroia de mult sa faca o ecranizare pentru Beowulf, dar ca nu reusea niciodata sa treaca de actul doi, pentru ca totul acolo incepe cu lupta lui Beowulf impotriva lui Grendel, apoi impotriva mamei lui Grendel si dupa asta urmeaza 50 de ani in care Beowulf se lupta cu dragonul. Nu avea o structura echilibrata, in trei acte. I-am sugerat cateva solutii si atunci Roger m-a intrebat: Cand esti liber?. De fapt, Neil a venit cu o teorie unitara despre Beowulf, la care eu lucrasem timp de 10 ani, spune Avary. Poemul mi s-a parut intotdeauna asimetric, iar Beowulf nu parea deloc un povestitor fidel. De exemplu, din epopee reiese ca Grendel nu-l ataca niciodata cu adevarat pe Hrothgar, ci doar il haituia. De ce? Intrebarea asta m-a facut sa-mi pun alta intrebare simpla, pe care nu si-a mai pus-o nimeni: Cine era tatal lui Grendel? Treaba asta ma chinuia. Comportamentul lui Grendel incepea sa devina logic daca-l priveai dintr-un anume unghi de vedere. Cand Beowulf reuseste sa-i rupa un brat, Grendel se taraste pana la pestera sa pentru a-si da sfarsitul. Dupa ce o pedepseste pe mama lui Grendel, Beowulf intra in pestera s-o ucida pe mama. In fapt, el iese din pestera avand in mana capul lui Grendel si nu capul mamei sale, asa cum ne-am fi asteptat. Beowulf afirma ca a ucis-o pe mama, dar nu avem decat marturia lui pentru aceasta. N-avem nicio dovada ca a ucis-o. Atunci mi s-a parut evident ca Beowulf a cazut prada acelorasi vraji care l-au pierdut si pe Hrothgar - vrajile unei sirene. Deci el facuse pact cu un demon. Apoi, in cea de-a doua jumatate a poemului, continua Avary. Dupa ce Beowulf devine rege, e randul sau sa fie atacat de un dragon. Nu puteam sa pun in acord elementele acestea. I-am spus lui Neil teoriile mele, iar el a venit cu o interpretare remarcabila a intamplarilor, spunand ca dragonul trebuie sa fie fiul lui Beowulf – pacatul comis se intoarce impotriva lui si-l urmareste. Dintr-odata, cele doua parti ale poemului, care pareau atat de disparate, au devenit legate si logice. Asta m-a izbit ca un ciocan in frunte. Este posibil ca aceste portiuni ale povestirii sa se fi pierdut de-a lungul sutelor de ani de transmitere pe cale orala a epopeei, sau sa fi fost diluate de catre calugarii crestini, care au adaugat povestii elemente crestine cand au transcris-o pe pergamentul pe care-l cunoastem sub numele de MS Cotton Vitellius A.xv. Gaiman si Avary nu sunt primii care remarca structura incompleta a poemului. David Wright arata in editia Penguin Classics a lui Beowulfca …criticii si comentatorii timpurii ai lui Beowulf ca si multi dintre cei ce au urmat, au fost sarcastici vizavi de intriga schioapa a poemului. Pentru ca poemul e ca un sac indesat cu fragmente de istorie a triburilor scandinave, din care dau pe-afara crampeie de povesti irelevante sau legende. Wright mai noteaza ca realizatorul lucrarii Lord of the Rings, JRR Tolkien a apreciat forta poemului. In faimosul sau eseu, Beowulf: The Monsters and Critics, Tolkien a remarcat, printre altele, ca Beowulf este un super-erou, dar pana la urma are si trasaturi umane, iar aceste trasaturi chiar prea umane ii vor aduce pierzania. El este un om, iar pentru el si multi altii, acest statut este suficient de tragic. Zemeckis a vazut eroul in chip asemanator. Beowulf al nostru are defecte, este mai mult om decat zeitate. Nu este un personaj supra-real, ci mai degraba un om cu o multime de defecte, dintre care cel mai important este trufia. E adevarat ca Tolkien nu avea atata savoare ca Avary si Gaiman cand relatau despre felul in care au scris scenariul lui Beowulf. Roger si cu mine am zburat in Mexic, unde el imprumutase o casa pentru o saptamana., spune Gaiman, o saptamana de absoluta nebunie. Eram inconjurati de traduceri ale poemului, toate pe care le-am putut gasi, inclusiv unele in care aveam versiunea in engleza veche pe o pagina si traducerea in engleza contemporana pe cealalta pagina. Ne-am conectat calculatoarele si am inceput sa scriem ca nebunii. Ne-am intors acasa cu un scenariu, pe care Bob Zemeckis l-a citit si a vrut imediat sa-l faca. Zemeckis, al carui film de senzatie The Polar Express a abordat un nou format pe care l-a dezvoltat si l-a denumit surprinderea miscarii, si-a dat seama ca aceasta noua forma de arta s-ar potrivi perfect cu epopeea Beowulf a lui Gaiman si Avary - o poveste populata de personaje mai mari decat in realitate - eroi giganti si demoni - si batalii spectaculoase, toate acestea desfasurandu-se intr-un taram mitic. Bob a sesizat posibilitatea de a aplica acestei povestiri noul stil de lucru pe care l-am inaugurat in Polar Express, spune scenograful Steve Starkey. Unul dintre avantajele pe care ti le confera surprinderea miscarii, arata Starkey, se refera mai putin la tehnologie si mai mult la actori. Mii de senzori digitali sunt atasati de fata si trupul lor, prin intermediul unui costum mulat din lycra, astfel incat interpretarea pe viu a actorilor este surprinsa pentru ca apoi sa fie transferata in computerele de la Sony Pictures Imageworks. Toata actiunea are loc intr-o cutie invizibila, care se numeste volum. Ea este impartita in patrate care pot gazdui nu mai putin de 40 de camere de filmat. (Volumuleste si spatiul unde se poate capta sunetul, dar este denumit volum pentru ca el permite mai multor camere sa fotografieze scenele simultan, intr-un spatiu tri-dimensional. Formula geometrica clasica a volumului este x,y si z, (ceea ce reprezinta latimea, inaltimea si lungimea). In mod concret, volumul este zona in care toate camerele sunt indreptate catre personaj, captand toate datele culese de pe fata si trupul acestuia. Secventele captate de camerele multiple pot fi montate si mixate in felul demonstrat de Zemeckis in The Polar Express, rezultatul fiind o imagine ce nu mai seamana cu desenele animate, ci este mai apropiata de expresia reala a actorilor si dorinta regizorului. In cazul lui Beowulf, Zemeckis era gata sa ridice aceasta tehnologie la un nivel si mai inalt. Cand faci un film folosind tehnologia de captare a miscarii ai posibilitatea de a avea doua distributii: una pentru interpretare si cea de-a doua pentru asemanare, ceea ce inseamna ca poti separa felul in care arata personajul in film de interpretul care joaca rolul respectiv, spune Starkey. Acesta este unul dintre motivele pentru care am hotarat sa facem filmul folosind aceasta tehnologie; de exemplu, nimeni de pe planeta nu poate arata ca Beowulf, sau nu poate interpreta la nivelul cerut de Bob pentru acest film. Beowulf este mai mare ca orice om si nici un actor nu ar fi putut sa interpreteze rolul asa cum vedea Bob personajul. Asa ca nu prea poti sa impaci cele doua aspecte. Singura solutie este sa angajezi pe cel mai bun actor si sa-i creezi pe calculator imaginea lui Beowulf, care era de peste 2 metri si semana cu Christos. Acelasi lucru este valabil si pentru Grendel. Daca trebuia sa-l intrupam pe Grendel intr-un film clasic, am fi folosit un manechin de 12 picioare pe platou si i-am fi adaugat o grafica pe calculator. In cazul nostru am putut sa angajam pe cel mai bun actor pentru a interpreta suferinta si durerea lui Grendel, un actor care sa nu fie stanjenit de proteze si de costume incomode. Daca am fi facut filmul in mod traditional, nu am fi putut realiza toate acestea, concluzioneaza Starkey. Pentru ca era vorba de o fabula mitologica, problema de a avea o imagine reala nu era chiar obligatorie, adauga scenograful Rapke. De asemenea, pentru a realiza lumea pe care si-o imagina Bob, nu puteam folosi imagini 2D. Folosind aceasta tehnica de film, am obtinut libertatea de a distribui pe cei mai buni actori pentru fiecare rol. Acesta era cel mai bun mod de a trece peste unele obstacole si de a realiza niste lucruri care intr-un format traditional ar fi fost imposibile. Avary adauga ca tehnica de captare a miscarii a realizat filmul exact asa cum si l-a inchipuit el si in plus, prezenta o imagine aproape nelimitata. Partea interesanta a filmului este ca acest procedeu de captare a miscarii a permis filmului sa se bazeze pe o interpretare actoriceasca reala. Aici e vorba de oameni si de miile lor de trairi si relatii. Vroiam neaparat ca filmul sa fie o experienta completa. Mi-l amintesc si pe Bob cand zicea Hai, baieti, faceti ce vreti, dar cand Beowulf se lupta cu dragonul, apoi trebuie sa se lupte de-adevaratelea. Nu aveam nicio restrictie, asa ca Neil si cu mine am putut sa scriem scenariul fara sa fim incatusati ca atunci cand faceam un film traditional, puncteaza Avary. Desi Avary a scris initial scenariul cu intentia de a regiza el insusi filmul, in final a inteles ca procedeul lui Zemeckis de a capta imagini era cea mai buna maniera in care viziunea lui ar putea fi transpusa pe ecran. Ceea ce l-a surprins, dar l-a si incantat pe Avary a fost ca el a putut sa se implice in tot procesul de realizare a filmului. In majoritatea filmarilor de film de la Hollywood, eu as fi fost tinut intr-un gulag din Siberia. Ma asteptam la asta. Depun marturie in sustinerea faptului ca Bob nu este numai un regizor mare, dar si un om mare, pentru ca el a facut exact pe dos. Fara a da dovada de orgoliu exagerat, el m-a invitat chiar sa ma apropii de cercul realizatorilor. El a recunoscut ca Neil si cu mine aveam un punct de vedere distinct in legatura cu filmul, asa ca ne-a invitat sa ne implicam si sa ne aducem contributia, explica Avary.
O SCURTA PREZENTARE A EPOPEEI BEOWULF Intamplarile prezentate in poemul de 3.000 de versuri au loc dupa toate probabilitatile in secolul VI dupa Christos. Aceasta estimare se bazeaza pe mentiunea care se face in legatura cu o batalie pentru care exista dovezi istorice. Desi evenimentele relatate se petrec in Danemarca, epopeea a circulat din gura in gura, intre anglo-saxonii din Anglia de nord inca 200 de ani dupa crearea poemului. Anglo-saxonii nu se considerau britanici, ci vikingi, iar eroii lor erau intotdeauna din Scandinavia. Autorul lui Beowulf este necunoscut. Poemul original a fost scris pe piei tabacite de oaie. In urmatorii 200 de ani poemul a fost copiat de mai multe ori, iar prin anii 900 a fost cules intr-un volum care mai continea si povestea lui San Christopher, o colectie de anecdote despre Orientul indepartat, o presupusa scrisoare a lui Alexandru ce Mare si un poem despre eroina biblica, Judith. Acest volum a fost partial distrus de incendiul de la The Cotton Library, cea mai mare colectie de literatura din Evul Mediu, pe 23 octombrie 1731. Documentul a fost carbonizat, dar si reputatia poemului a avut de suferit in anii ce au urmat. Fiindca era scris in engleza veche, el a fost interpretat ca fiind confuz, din cauza combinatiei de elemente pagane cu teme crestine. Structural, epopeea era considerata ca fiind defectuoasa pentru ca eroul principal nu avea un singur adversar, ci trei, dintre care ultimul aparea la distanta de jumatate de secol fata de ceilalti. In plus, Beowulf nu foloseste rima, ci aliteratia. Nu are nici un metru iambic pentru ca, asa cum spun povestitorii anglo-saxoni, nu conta cate silabe avea un vers atata timp cat era scurt si avea trei aliteratii in el. Prin comparatie cu capodopere ca Odiseea lui Homer si Eneida lui Vergiliu, Beowulf apare ca o poezie de proasta factura. Mai rau, eroismul si moralitatea sa erau centrate pe un singur om care se lupta cu monstrii. Iar invatatii vremii nu prea luau in serios poemele despre monstri si dragoni. Abia in secolul XX Beowulf a fost reabilitat, de nimeni altul decat JRR Tolkien, autorul romanelor The Hobbit si The Lord of the Rings. In eseul sau din 1936 Beowulf: The Monster and the Critics, Tolkien a scris ca problema pe care o aveau toti cu Beowulf nu era legata de calitate, ci de faptul ca poemul era comparat in mod nedrept cu Homer si Vergiliu. Beowulf nu s-a conformat regulilor poetice create de greci si romani in Antichitate, pentru ca era o poveste scandinava, cu un metru specific - nici mai buna nici mai rea, doar diferita. In opozitie cu majoritatea oamenilor de cultura dinaintea lui, Tolkien a sustinut ca tocmai acea perioada de 50 de ani dintre lupta cu mama lui Grendel si batalia cu dragonul, este cea care ii da poemului grandoare. Beowulf, scria el, nu era povestea unui tanar care triumfa in fata monstrilor si nici a unui rege batran care moare luptandu-se cu un dragon, ci povestea unui barbat care, pe vremuri tanar si invincibil, alege sa lupte cu dragonul desi stie ca-l asteapta un sfarsit tragic. Exact aceste doua jumatati ale povestirii o fac sa fie completa. Fara re-evaluarea facuta de Tolkien, Beowulf ar fi ramas un text obscur, citit numai de doctoranzii in literatura medievala. Astazi, poemul este citit in toate liceele din Anglia. Tolkien nu numai ca a refacut reputatia epopeei, dar a si imitat-o in lucrarile sale. Capitolul Two Towers din The King of the Golden Hall isi are originile in epoca de inceput a lui Beowulf. Dragonul care scoate flacari pe nari, din Beowulf, infuriindu-se pe cel ce a indraznit sa-i fure comoara, este reeditat in scena de maxima inclestare din The Hobbit. Si alti scriitori s-au inspirat din Beowulf in lucrarile lor literare. Scriitorul John Gardner a scris in 1971 popularul roman Grendel,in care monstrul filozofeaza asupra hazardului vietii. Michael Crichton, devenit faimos pentru Jurassic Park, a scos toti monstrii din poveste tesand apoi o fantezie istorica de actiune, care s-a numit Eaters of the Dead.

Detalii tehnice Beowulf

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.