Diamantul Sangeriu

(2006)

Blood Diamond

Premiera RO

26 Ianuarie 2007

Premiera SUA

08 Decembrie 2006

Regia

Edward Zwick

Cu

Jennifer Connelly, Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou

Gen

Acțiune, Dramă, Thriller

Durata

143 minute

Rating

I.M.-18 - Interzis Minorilor

Sinopsis Diamantul Sangeriu

BIJUTERII DE PRET Pentru mine, acest film este despre lucrul de pret, spune regizorul/producatorul Edward Zwick. Pentru cineva, acesta poate fi o piatra; pentru altcineva, o poveste dintr-o revista ilustrata; pentru o alta persoana, un copil. Juxtapunerea unui om obsedat sa gaseasca un diamant pretios si a unui om care isi risca viata pentru a-si gasi fiul constituie sursa esentiala a acestui film. Acesti doi barbati au pornit intr-o calatorie, unul cu intentia de a scapa de pe continent, iar celalalt cu intentia de a-si recupera familia, observa Leonardo DiCaprio, care il interpreteaza pe Danny Archer. Insa fiecare personaj ajunge in final sa se lupte cu propriile decizii morale. Djimon Hounsou, care il interpreteaza pe Solomon Vandy, rezuma lucrurile astfel: Archer urmareste un diamant, insa diamantul lui Solomon este propriul sau fiu. Lumea percepe in general diamantele ca pe niste pietre scanteietoare, frumoase si extrem de pretuite. Acestea sunt simbolul dragostei si fidelitatii, bogatiei si atractiei. Dar in tara africana numita Sierra Leone, din care sunt extrase multe din diamantele lumii, acestea au primit conotatii mult mai sinistre. Zwick explica: Diamantele care alimenteaza conflicte sunt niste pietre care au fost obtinute prin contrabanda din tari aflate in razboi. Apoi sunt schimbate pentru arme, contribuind astfel la cresterea numarului mortilor si la mai marea distrugere a regiunii. Chiar daca acestea constituie un mic procent din vanzarile care au loc in lume, dat fiind ca industria valoreaza miliarde de dolari, chiar si un procent mic inseamna multe milioane cu care se pot cumpara nenumarate arme. Spre sfarsitul anilor 1990, cei de la ONG-uri precum Global Witness, Partnership Africa-Canada si Amnesty International le-au dat un nume, astfel incat constiinta publicasa poata realiza dimensiunile crizei: Le-au numit prin urmare diamante sangerii. Zwick nu prea stia multe despre aceasta denumire si semnificatia ei cand producatoarea Paula Weinstein i-a trimis scenariul. Auzisem expresia, insa nu intelegeam in totalitate implicatiile sale, explica el. Pe masura ce am aflat mai multe, am devenit din ce in ce mai fascinat si inspaimantat, si am realizat ca aceasta poveste trebuie sa fie spusa publicului. Weinstein isi aminteste: Am facut cu multi ani in urma un film impotriva apart-heidului, numit A Dry White Season si am petrecut ceva timp in Africa de Sud. Eram la curent cu diamantele care alimenteaza conflictele, prin urmare ideea de a realiza un film care sa prezinte efectul acestora asupra oamenilor din Africa mi s-a parut extrem de importanta. Mai intai, continua ea, am avut la dispozitie mari scriitori, iar apoi in momentul in care am obtinut scenariul, am vrut sa ma duc la Ed Zwick. Ed cu partenerul sau, Marshall Herskovitz, au facut dovada unei mari sensibilitati pe care o impartasesc; ambii sunt interesati de povestile lumii reale si sunt hotarati sa le redea cu acuratete. Am stiut ca vor adopta imediat materialul si, mai mult, vor spune cu curaj intreaga poveste. Un proiect de acest gen necesita o persoana plina de creativitate atat pentru a-l realiza cat si pentru a-l realiza cum trebuie. Herskovitz a colaborat cu Zwick pe parcursul a aproape treizeci de ani. Acesta recunoaste ca subiectul filmului Diamantul sangeriu a constituit o provocare pentru realizatori, care au trebuit sa gaseasca un echilibru intre imaginile care erau in acelasi timp o confruntare si un divertisment pentru spectatori, insa adauga ca exista un motiv puternic pentru asumarea unei astfel de dificultati. Ne-a fost dificil sa vizionam unele materiale despre Sierra Leone si circumstantele groaznice de acolo si sa ni le imaginam intr-un film de la Hollywood, insa experienta ne-a demonstrat nu o data ca poti face filme care trateaza subiecte dificile si se adreseaza unui public larg, atunci cand dispui de o poveste importanta. Zwick este de acord cu acest lucru. Nu cred ca filmele pot exprima vreodata prea multa intensitate, insa oamenii trebuie sa inteleaga de ce anume le arati lucrurile pe care le arati. In cazul filmului Diamantul sangeriu, exista acolo adevaruri brutale, dar si multa frumusete si sentimente in vietile celor aflati in acele situatii. Ceea ce realmente m-a impresionat la Ed, remarca Leonardo DiCaprio a fost ca a dorit sa faca un film de aventuri atragator, insa a introdus in el niste opinii politice complexe, explozive. Acest fapt m-a atras realmente la acest film Am crezut intotdeauna ca poti trezi constiinta politica a cuiva prin intermediul divertismentului tot atat de mult ca prin intermediul retoricii, afirma Zwick. Nu exista nici un motiv pentru care temele provocatoare si povestile atragatoate trebuie sa se excluda unele pe celelalte – de fapt, se pot alimenta reciproc. In calitate de realizator de filme, doresc ca in primul rand sa ii amuz pe oameni. Daca pot obtine in acelasi timp o constientizare si o intelegere mai profunda a unei perioade sau situatii, atunci se poate spera ca pot avea loc schimbari. Este evident ca o singura creatie nu poate schimba lumea, insa ceea ce incerci sa faci este doar sa-ti unesti vocea cu cele din cor. In timpul lucrului la scenariu, realizatorii filmului si-au dat seama ca au inteles mai bine subiectele abordate. Zwick observa: Se pare ca aproape de fiecare data cand este descoperita in lume o resursa naturala de pret - fie ca este vorba de diamante, cauciuc, aur, petrol ori altceva - aceasta duce adeseori la o adevarata tragedie pentru tara in care este descoperita. Si pentru a inrautati si mai mult lucrurile, bogatiile care rezulta din aceste resurse ajung rareori in mainile oamenilor din tara care le produce. In timp ce realizatorii filmului incercau sa afle cat mai multe despre tragedia diamantelor sangerii, au inceput sa devina interesati de o criza mult mai semnificativa. Este un lucru extraordinar cum un film iti spune parca cum vrea sa fie, reflecta Zwick. In timp ce lucram la acest film, tema obsedanta a soldatilor copii si a indiferentei fata de copii a inceput sa devina din ce in ce mai importanta. Exploatarea resurselor din lumea a treia a fost inevitabil asociata cu exploatarea copiilor. A existat o propozitie pe care am scris-o pe coperta scenariului meu. Era primul lucru pe care il vedeam la inceputul fiecarei zile de filmari. Suna astfel: Copilul este bijuteria. MARTOR OCULAR Descriindu-se pe sine insusi ca fiind un vesnic invatacel, Zwick a incercat sa afle tot ce se putea despre istoria si repercusiunile diamantelor care alimenteaza conflictele, a soldatilor copii si a revolutiei din Sierra Leone inainte de a arata un singur cadru al filmului. Cautand pe internet, a intrat in contact cu un alt realizator de filme a carui contributie urma sa se dovedeasca de nepretuit pentru fiecare aspect al filmului Diamantul sangeriu: documentaristul care a castigat Premiul Oscar, Sorious Samura. Cautam online informatii despre un documentar despre care auzisem numit Cry Freetown, isi aminteste Zwick. Am facut o comanda a acestuia cu cartea de credit, si o saptamana mai tarziu am primit o scrisoare in care se spunea: Nu am putut sa nu recunoastem numele de pe cartea de credit si ne-am intrebat daca aveati de gand sa realizati ceva despre Sierra Leone. Daca asa stau lucrurile, va rog sa ma contactati N-am putut sa cred ce noroc am avut. Documentarul lui Sorious Samura despre Sierra Leone este unica reproducere de mare autoritate despre ce anume s-a intamplat in timpul razboiului civil. In timp ce multi ziaristi paraseau tara si majoritatea lumii a preferat sa ignore ce se intampla acolo, iata pe cineva care a ramas si a filmat evenimentele. Samura dezvaluie ca decizia sa de a filma atrocitatile din jurul sau in 1999 a fost nu atat o decizie de ordin artisitc cat un strigat de disperare in intuneric, sa fim salvati. Am vazut cat de important a fost rolul jucat de mijloacele mass-media in prezentarea razboiului din Kosovo, asa ca am hotarat sa iau o camera de filmat si sa filmez ce se intampla in Sierra Leone. A fost foarte periculos- omorasera deja cam noua ziaristi locali- insa m-am gandit ca daca supravietuiam, lumea ar putea sa vada ce s-a intamplat; daca puteam sa trezesc cumva comunitatea internationala, poate ca aceasta urma sa ia masuri. Rezultatul a fost Cry Freetown, care i-a adus lui Samura recunoasterea internationala si cateva premii prestigioase, insa acesta nu si-a putut imagina ca, ani mai tarziu, il va aduce de asemenea pe platourile de filmare a unui film major. Acesta povesteste: Cand am aflat ca Ed Zwick lucra la un film artistic despre Sierra Leone, am vrut sa ma asigur ca stie detaliile corecte. Chiar daca era vorba de o drama cu personaje ficitive, era important sa exprime ceea ce realmente nu a mers cum trebuie - cand s-a intamplat, cum s-a intamplat si de ce. Cand am vorbit cu Ed, am putut sa-mi dau seama ca era la fel de hotarat ca si mine in privinta acuratetei filmului. Asta m-a facut sa-l respect foarte mult si i-am spus ca vreau sa contribui la acest film. Sorious a fost trimis de zei. Mi-a stat in intregime la dispozitie, si am profitat din plin de asta, spune Zwick plin de consideratie. Nimic nu poate egala faptul de a dispune de o persoana care s-a aflat la fata locului. A devenit mult mai mult decat decat un consultant tehnic. Nu numai ca ne-a sfatuit in privinta unor aspecte de ordin practic precum costumatia si recuzita. Ne-a pus in contact cu persoane care intelegeau limba Mende, dialectul Krio si alte multe dealii ale culturii din Sierra Leone. A petrecut mult timp cu soldatii copii, contrabandisti si mercenari. Le-a fost indispensabil actorilor, mai ales lui Leo si lui Djimon. A fost un prieten, un sfatuitor, o autoritate. A fost sufletul intregii productii. INFANTERIA INSEAMNA SOLDATI COPII Prin conexiunile lui Maddy, Solomon isi gaseste familia intr-o tabara de refugiati. Acolo afla ca fiul sau in varsta de 12 ani, Dia – un elev promitator care visa sa devina doctor – a fost luat de rebeli si obligat sa devina un soldat copil. Dia este interpretat de Kagiso Kuypers, un tanar actor descoperit la Universitatea Nationala de Arta din Johannesburg, Africa de Sud. Zwick l-a selectat dintre sute de tineri plini de speranta din orasele din regiune. Multi din acesti copii erau exceptionali, insa Kagiso a reusit sa iasa in evidenta, spune Zwick. Realmente l-am impins in timpul auditiei si m-a impresionat ca a inteles ceea ce i s-a facut lui Dia si felul in care acesta se schimba atat in calitate de copil cat si ca fiu. Zwick adauga: Am un fiu adolescent, iar ideea de a ti se lua copilulsi a fi spalat la creier de un grup de ucigasi brutali, care omoara cu sange rece este o oroare care intrece orice imaginatie. Din nefericire, exista mii de tati si mame in lume in cazul carora o astfel de oroare a devenit realitate. Sorious Samura confirma: Soldatii copii au existat cu mult inainte de razboiul din Sierra Leone si fenomenul continua si astazi pentru ca exista oameni care realizeaza cat de eficace pot fi copiii impotriva dusmanilor lor. Le transforma mintile si ii invata sa faca lucruri teribile. Cand te uiti ce se intampla cu un copil care este obligat sa ucida- vezi distrugerea unui suflet omenesc, declara Herskovitz. Este o crima impotriva umanitatii, de o gravitate incalculabila. Chiar daca realizatorii filmului au descris cu curaj indoctrinarea soldatilor copii, ei au avut mare grija sa protejeze nu numai trupurile dar si inimile si mintile tinerilor actori care apar in acele scene. Au existat tot felul de reguli si instructiuni privind aspectele la care copii puteau sau nu sa fie expusi, explica Herskovitz. Am gandit totul avand tot timpul in minte sa-i protejam, asa ca am fost fericiti sa respectam regulile. Zwick s-a ocupat de asemenea direct de copii. Am petrecut mult timp vorbind cu ei despre scene si explicandu-le istoria soldatilor copii. Era esential sa inteleaga implicatiile a ceea ce faceau, iar acesti copii au inteles toate aceste lucruri. Samura este convins ca descrierea din film a initierii pline de cruzime a lui Dia va contribui la o schimbare pozitiva a lumii reale. Unii oameni din Sierra Leone nu ii pot ierta pe soldatii copii, dar poate ca daca vad ca nu a fost vina copiilor, vor intelege necesitatea de a-i ierta pe acesti copii. Doua personaje adulte din film reprezinta oroarea si speranta soldatilor copii. David Harewood il interpreteaza pe nemilosul soldat rebel, cunoscut drept Capitanul Poison care este personal responsabil pentru capturarea si transformarea in sclav a lui Solomon Vandy si apoi a transformarii intr-o victima a fiului acestuia, Dia. Harewood observa: Cred ca se poate descrie succint personajul pe care il interpretez prin replica pe care o spune la un moment dat: ‚Crezi ca sunt un diavol, dar numai pentru ca am trait in iad. Vreau sa scap. La polul opus se afla personajul Benjamin, un profesor dedicat care conduce o scoala pentru cele mai tinere victime ale razboiului, printre care fostii soldati copii. Este un loc unde acestia pot, cu cuvintele lui Benjamin, sa fie adusi inapoi la viata. Basil Wallace, care joaca rolul lui Benjamin explica: Din acest punct de vedere, desi acesti copii au trecut prin niste situatii diavolesti, ei reprezinta inca viitorul nostru. Trebuie sa-i iubim si sa-i crestem pentru ca, daca avem o generatie de copii care nu stiu altceva decat sa sufere si sa-i faca pe altii sa sufere, nu avem viitor. AFRICA Diamantul sangeriua fost filmat aproape in totalitate in Africa, un lucru care a fost crucial, spune Ed Zwick, in mare parte din motive intrucatva inefabile. Africa este un loc al marilor contraste: oriunde te duci te confrunti cu imagini de o frumusete care iti taie rasuflarea si cu o mizerie care iti sfasie inima, cu o spiritualitate adanca si lipsuri groaznice. Totul te asalteaza si are efect asupra noastra, a tuturor. Ar fi dificil de descris in ce anume consta acest efect... dar este suficient sa spunem ca daca am fi filmat oriunde altundeva, filmul nu ar fi transmis acea senzatie inefabila a locului. Filmul a fost de asemenea filmat in Sierra Leone, desi regizorul recunoaste ca vestul ecuatorial al Africii pur si simplu nu dispunea de infrastructura necesara unei productii de asemenea dimensiuni. Aveam nevoie si de alte locuri unde sa filmam. Dupa ce am cercetat in amanuntime coasta sudica a Africii, o zona din apropiere de Port Edward, din Africa de Sud, in provincia KwaZulu Natal, s-a dovedit a fi ideala. Peisajul de jungla luxurianta din regiune a oferit fundalul pentru trei locatii majore: mina de diamante, tabara de refugiati si scoala lui Benjamin. Pentru a crea decorurile, scenograful Dan Weil a intreprins propriile cercetari, dar a profitat de asemenea de descrierile la prima mana oferite de Samura. Vremea insa s-a dovedit a fi mai putin decat cooperanta. Este a treia oara cand ma duc intr-o locatie in care mi s-a promis o vreme frumoasa si totusi, cumva, reusesc sa obtin cele mai abundente ploi consemnate vreodata in istoria moderna, glumeste Zwick. De fapt, au avut loc ploi record in sezonul umed. Asta a insemnat ca a trebuit sa ne adaptam din mers circumstantelor, iar Eduardo si cu mine reconcepeam tot timpul cadrele, astfel incat sa se potriveasca cu vremea, adauga el, referindu-se la directorul de imagine Eduardo Serra. Cu exceptia vremii si problemelor legate de animalele salbatice, realizatorii filmului au fost extrem de constienti ca lucrau intr-o regiune sensibila din punct de vedere al mediului si au fost hotarati sa lase fiecare loc de filmare intr-o stare la fel de buna sau, in unele cazuri, chiar mai buna. Producatorul executiv Kevin De La Noy observa: Inainte de a ajunge in vale, a trebuit sa realizam un studiu complet privind impactul asupra mediului, si odata ce am inceput sa lucram, a trebuit sa respectam un plan de management al mediului. Am avut cu noi la filmari in fiecare zi functionari de la oficiul de management locativ al provinciei pentru a ne asigura ca plantele indigene pe care a trebuit sa le mutam erau mutate asa cum trebuie. Apoi acele plante erau tinute intr-o pepiniera urmand a fi puse la loc dupa ce terminam filmarile. Pe langa a mentine cu meticulozitate viata platelor existente, realizatorii filmului au adus cu camioanele plante si copaci din Sierra Leone pentru a aranja locul de filmare. Pentru ca aceste camioane sa poata ajunge la destinatie a trebuit sa fie creat un sistem rutier in locuri in care inainte de abia daca existau niste carari. Drumurile au trebuit sa fie indeajuns de late pentru a permite accesul vehiculelor mar, insa au fost astfel concepute incat sa aiba un impact minim asupra copacilor si tufisurilor de pe margine. Drumul ca atare a fost construit pe un structura de sarme groase astfel incat sa poata fi dezasamblat cu usurinta la terminarea filmarilor si ca vegetatia naturala sa poata sa revina la normal. Zwick povesteste: Kevin tocmai ce se intorsese dintr-o calatorie la Port Edward si ne-a spus ca nu numai ca iarba acoperise locul in care filmasem, dar, mai mult, animalele salbatice se intorsesera in numar mare, spre incantarea padurarilor locali si a activistilor ecologisti. Refacerea zonei era foarte importanta pentru noi si sunt mandru sa spun ca eforturile noastre in aceasta directie au fost incununate de succes. Din Port Edward, echipa a trecut in Mozambic, unde orasul Maputo a fost folosit drept capitala Sierrei Leone, Freetown. Filmarea spectaculoasei caderi a orasului Freetown a pus intregii echipe de productie o serie de probleme de logistica. Regizorul subliniaza ca a fost nevoie de o coordonare atenta pentru a se realiza acel haos complet. Acesta explica: A trebuit ca totul sa para haotic, insa nu poti realiza asa ceva intr-un mod haotic. Au fost necesare o planificare si o concentrare cuprinzatoare. Nu-mi pot aduce aminte de cate ori am parcurs acele strazi, discutand despre pozitia exacta a camerelor, actorilor, cascadorilor, figurantilor... Realizatorii filmului au fost foarte atenti in ceea ce priveste efectul scenelor de lupta asupra localnicilor din Maputo, unii dintre ei avand amintiri vii despre razboiul civil din Mozambic. Pentru a reduce pe cat posibil traumele inutile, au fost distribuite pliante si a fost lansata o campanie in mass-media care sa informeze oamenii ca ceea ce aveau sa auda si sa vada era in intregime jucat pentru a se realiza un film. In mod ironic, figurantii localnici au fost aceia care i-au linistit pe realizatorii filmului si pe membrii echipei intre o dubla si alta. Weinstein explica: Uneori, dupa o secventa extrem de dificila, se adunau intr-un colt si cantau impreuna. Aceasta crea o atmosfera atat de calda in locul de filmare si ne-a facut sa ne simtim fericiti ca ne aflam acolo si norocosi ca spuneam aceasta poveste. Realmente, erau cele mai ospitaliere gazde si niste participanti minunati la acest proces. EPILOG Au fost necesari ani intregi de activitate dedicata si curajoasa din partea martorilor oculari, ziaristilor si organizatiilor de tipul Amnesty International, Partnership Africa-Canada, Global Witness si Oxfam pentru a atrage atentia lumii asupra crizei provocate de diamantele sangerii. Constientizarea din ce in ce mai mare a culminat cu solicitarea unei schimbari in comertul cu diamante, concretizate in Planul Kimberley de certificare a procesului, creat in 5 noiembrie 2002. Procesul Kimberley este un acord cu reglementari proprii dintre natiunile care exporta diamante si guvernele implicate de a implementa legislatia pentru a monitoriza eficace comertul cu diamante neprelucrate, pentru a detecta si impiedica comertul cu ‚diamantele care alimenteaza conflicte. Pentru a sprijini acest proces, industria internationala de diamante a fost de acord cu un sistem voluntar de garantii pentru a se asigura ca diamantele continua sa fie monitorizarte pana la vanzare. Din 6 noiembrie pana in 9 noiembrie 2006, in Gaborone, Botswana, Procesul Kimberley a intreprins timp de trei ani o examinare formala pentru a evalua cat de eficace este activitatea sa si pentru a identifica modalitati prin care sa dezvolte si mai mult Planul. Este esential sa se ia masuri decisive pe baza acestei examinari pentru a se asigura ca KPCS se dezvolta pana la a deveni un sistem eficace de certificare care sa puna capat situatiei in care diamantele alimenteaza conflictele. Organizatiile care monitorizeaza nu neaga faptul ca acordurile Kimberley au dus la imbunatatirea situatiei. Cu toate acestea, Zwick spune: Chiar si acum, este foarte dificil sa incerci sa controlezi o astfel de situatie. Nu le spunem oamenilor sa nu mai cumpere diamante, insa trebuie ca toti consumatorii sa insiste sa vada garantia diamantelor pe care le cumpara. Procesul Kimberley a luat nastere datorita cresterii constiintei publice. Daca acest film reuseste sa duca la cresterea acelei constiinte, va intari, sa speram, un proces care are nevoie de o astfel de consolidare. AL CINCILEA C PENTRU CONSUMATORI Cumparatorii de diamante sunt sfatuiti ca atunci cand selecteaza diamante sa ia in considerare cei 4 C: culoarea, cut-ul (fasonarea), claritatea si caratele. Dar mai exista un C despre care trebuie sa puna intrebari inainte de a le cumpara. C de la conflict. Amnesty International si Global Witness au creat un pliant care sa ii ajute pe consumatori sa se asigure ca diamantele nu vor mai fi o sursa de fonduri pentru conflicte. Atunci cand cumpara bijuterii cu diamante acestia pot pune vanzatorului patru intrebari pentru a afla ce anume face magazinul respectiv pentru a impiedica comertul cu diamantele care alimenteaza conflictele: * Cum pot fi sigur ca nici una din bijuteriile pe care le vindeti nu contin diamante care alimenteaza conflictele? * Stiti de unde vin diamantele pe care le vindeti? * Pot sa vad o copie a politicii companiei dvs. in ceea ce priveste diamantele care alimenteaza conflictele? * Puteti sa-mi aratati o garantie in scris de la furnizorii de diamante care sa ateste ca diamantele dvs. nu alimenteaza conflictele? Vanzatorul ar trebui sa fie doritor sa va ajute. Daca nu este, un consumator poate incerca altundeva...si ii poate spune si de ce. In mod tragic, crima de a prinde copiii si a-i transforma in soldati copii continua sa aiba loc la scara globala, dupa cum arata o stire recenta din Sri Lanka conform careia mii de baieti sunt luati de langa familiile lor in raidurile care au loc impotriva unor cartiere intregi. Potrivit unui ultim sondaj, se estimeaza ca exista astazi in lume 400.000 de soldati copii.

Detalii tehnice Diamantul Sangeriu

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.