Intre focuri

(2006)

Running Scared

Premiera RO

17 Martie 2006

Premiera SUA

24 Februarie 2006

Regia

Wayne Kramer

Cu

Paul Walker, Cameron Bright, Johnny Messner

Gen

Acțiune, Dramă, Thriller

Durata

122 minute

Rating

I.M.-18 - Interzis Minorilor

Sinopsis Intre focuri

Dupa succesul pe care l-au avut cu filmul precedent, The Cooler, regizorul Wayne Kramer si producatorul Michael Pierce au ales din nou sa lucreze in afara sistemului de studio cu filmul Running Scared, apeland la compania independenta de productie / distributie Media 8 Entertainment. Sammy Lee de la Media 8 a sesizat imediat potentialul pe care il avea scenariul filmului Running Scared de a da nastere unui film dinamic de actiune si thriller. Dupa ce am vazut The Cooler, am stiut ca Wayne are capacitatea de a face un film incredibl, atat la nivelul stilului vizual, cat si al performantelor artistice, comenteaza producatorul Sammy Lee. Scenariul filmului Running Scared promitea acelasi amestec puternic de drama si actiune care te tine cu sufletul la gura, asa ca ne-am dat seama ca ni se va potrivi ca o manusa.. Folosindu-si resursele financiare, Media 8 a putut sa dea rapid unda verde filmului si sa acopere pe deplin costurile de productie. Fiindca a lucrat cu Media 8 la acest film, Kramer a putut sa inceapa productia neobisnuit de repede, cu principalele imagini facute la numai sase luni dupa citirea scenariului de catre cei de la Media 8. Când a inceput productia, Media 8, de asemenea, si-a urmat propria filozofie de a fi centrata asupra producatorului, prin urmare a sustinut viziunea creativa a regizorului Kramer pe tot parcursul filmului, cum ar fi decizia de a distribui o actrita oarecum necunoscuta, Vera Farmiga, intr-un rol principal – Teresa. Sammy Lee, de la Media 8, spune: Statutul nostru de companie independenta ne permite sa ne asumamriscuri pe care studiourile nu sunt in stare sa si le asume. Dar cand lucram cu un regizor precum Wayne, vrem sa facem tot ce ne sta in putinta pentru a-i sustine libertatea de creatie. Pentru Running Scared, Kramer a reunit multi dintre membrii plini de talent ai echipei care au facut din filmul The Cooler un film unic. Directorul de imagine James Whitaker, designerul de costume Kristen Burke, editorul Arthur Coburn si designerul de productie Toby Corbett, printre multi altii, s-au adunat din nou pentru a transpune pe ecranviziunea lui Kramer. Influentele cinematografice din partea unor maestri precum Sam Peckinpah, Michael Mann, Don Siegal si Walter Hill, precum si pasiunea pentru filmele thriller de la inceputul anilor 70 le-au permis regizorului Kramer si directorului de imagine Whitaker sa-si fixeze o viziune de succes in timpul filmarilor pentru The Cooler. Pierce socoteste ca Whitaker are o viziune incredibila si adauga a ajuns la o adevarata comuniune cu Wayne. Se completeaza reciproc asa de bine. In filmul Running Scared Kramer l-a insarcinat pe Whitaker sa creeze o lume tenebroasa foarte cool. Kramer descrie paleta sumbra, dar foarte moderna in care este realizat filmul ca fiind definita de culori vinetii, de un albastru rece, specifice noptii, accentuate de straluciri de culoarea chihlimbarului. Whitaker explica: paleta vinetie de culori este tot o reflectare a starii multor personaje din filme Kramer explica: Jim stie stilul de iluminare care imi place mie, starea pe care o creeaza aceasta lumina si ii place si lui acelasi stil. Intrucat Kramer este si scriitor si regizor, nu numai ca isi cunoaste perfect personajele, dar si manevreaza in mod virtual fiecare cadru din film si proiecteaza filmarile cu camera fixa si cu camera mobila de pe macara. Aproximativ 70% din filmari au fost realizate cu camera fixa si au fost aproape 40 de filmari complexe cu camera pe macara. In combinatie cu luminile care se schimba, aceasta constanta manipulare desteapta a camerei de filmat – spre exemplu, manevrarea manuala a camerei, destabilizarea imaginii, jocul cu diafragma – cimenteaza cu adevarat ambianta tensionata, amenintatoare a filmului. Whitaker in mod special da valoare muncii de operatorie conferind filmului o ambianta plina de adrelanina si nerv. Desi cineastii vin in Republica Cehia de multi ani pentru a face filme fantastice, Running Scared marcheaza prima incercare de a transforma partea veche a orasului Praga intr-o suburbie a clasei de mijloc si clasei de jos din New Jersey. Aceasta provocare i-a revenit designerului de productie Toby Corbett, un alt fost participant la filmul The Cooler. Echipa de productie a optat pentru construirea interioarelor la Studiourile Letnany din Praga, iar filmarea majoritatii exterioarelor, a panoramei orasului si a secventelor in masina s-au realizat la New Jersey. Pierce se minuneaza: Cred ca multi oameni vor fi pacaliti. Toby a facut imposibilul si avem astfel parte de ceva nu s-a mai facut pana acum – Praga n-a fost niciodata filmata ca fiind New Jersey. Constructiile sale si atentia fata de detaliu sunt remarcabile. Numeoase cadre filmate de pe macara, chiar si in interior, precum si folosirea frecventa a camerei fixe au pus probleme suplimentare designerului de productie. Pe lânga provocarile inerente in transformarea unui oras baroc – Praga – in New Jersey, el a trebuit sa se asigure ca decorurile lui erau ajustabile si suficient de mari pentru a permite orice miscare a camerei de filmat. A fost interesant cum am colaborat cu directorul de imagine incercând sa stabilim cat de fizice sa fie decorurile si cum sa le valorificam din perspectiva camerei de filmat. Cea mai ambitioasa constructie a lui Corbett a fost interiorul unui vagon-restaurant din anii 50, in stilul Arlington, care a fost o varianta usor modificata a unui vagon-restaurant care exista in New Jersey. Acest vagon-restaurant, deschis 24 de ore pe zi, este locul principal de intâlnire al multor personaje pe parcursul filmului, iar Corbettisi aminteste: a fost un decor fabulos, de care s-au bucurat cu totii pentru ca se simteau cu adevarat ca in America. Decorul Arlington era asade autentic incât actorul Jim Tooney, nascut in New Jersey, care interpreteaza rolul acolitului lui Perello, Tony, atunci cand a intrat acolo pentru prima data, a exclamat: Hei, aici e exact ca acasa! Aici merg eu in fiecare duminica dimineata pentru micul dejun! Corbett spune: A fost un compliment minunat din partea unui actor, pentru ca vrei ca decorurile pe care le concepi sa arate grozav pentru ei, dar te gândesti si ca actorii pot sa raspunda cu adevarat la aceste decoruri si sa se simta ca si cum ar fi in lumea unde vrei sa fie. Pentru casa lui Gazelle si casa vecina Yugorski, Corbett a selectat doua case alaturate din New Jersey si le-a recreat in platou. El a folosit doua interioare foarte diferite pentru a evidentia contrastul dintre viata de familie destul de fericita a lui Gazelle si existenta sordida a familiei de emigranti rusi de alaturi. Corbett isi aminteste: Am reusit sa facem o treaba excelenta cu camera acolo unde eu am putut sa construiesc decorurile unul lânga celalalt, asa incât puteam filma pe macara intre cele doua case intrând pe geam si asta a fost un aspect de-a dreptul fascinant. Vera Farmiga, care interpreteaza rolul Teresei Gazelle, explica cum designul de productie al lui Corbett evidentiaza dinamica dintre cele doua familii: Oleg tânjeste dupa niste parinti care sa se iubeasca, pe care el nu ii are. Familiile Yugorsky si Gazelle sunt la poluri opuse, iar designul interioarelor si culorile arata acest lucru. Casa lui Oleg este dezolanta, in timp ce casa familiei Gazelle este luminoasa, cu mult galben. Dinamica aceasta este foarte clara la nivel vizual in ceea ce priveste designul decorurilor. Familia noastra este si ea disfunctionala, dar este mai fericita, afirma Farmiga. Desi designul lui Corbett privea la inceput doar decorurile interioare, el a creat si câteva decoruri exterioare, modificând fatadele câtorva locatii din Praga. De pilda, a transformat exteriorul autogarii Florenc, din Praga, pentru a arata ca o autogara din New Jersey – a modificat panourile si unele fatade, iar unei linii auto i-a dat aerul unei autogari de pe Coasta de rasarit a Americii amplasând acolo patru autobuze mâzgalite cu graffiti. Pentru aceasta a gasit un artist graffiti de-al locului, care a fost incântat sa-si exercite maiestria fara teama repercusiunilor din partea autoritatilor. Un alt atribut modern al filmului Intre Running Scared este vizibil in designul costumelor apartinand lui Kristen Burke. Burke isi aminteste cum Kramer nu a vrut sub nici o forma sa pastreze linia costumelor din filmul The Sopranos (Clanul Soprano): Vroiam sa arate mai contemporan, mai hip-hop, mai ales in ceea ce-i priveste pe Joey, Sal Franzone si Tommy Perello. Designul realizat de Burke a contribuit de asemenea la infatisarea specifica basmului, pe care o au anumite personaje vazute prin ochii tanarului Oleg. Ea explica: Am discutat cu Wayne despre acest lucru ca fiind ca un basm de cosmar pentru copii, asa ca a trebuit sa incarcam realitatea. De exemplu, Burke aminteste culorile caraghioase prezente in vestimentatia si casa rapitorilor lui Oleg, Dez si Adele. Coordonatorul cascadoriilor si directorul secundar, Joel Kramer a fost cooptat in echipa nu doar pentru a superviza si facilita filmarile cu impuscaturi, secventele cu batai si curse de masini, ci si pentru a garanta siguranta tinerilor actori care ii interpreteaza pe Nicky si Oleg, Alec Neuberger si Cameron Bright, antrenându-i in ceea ce priveste hocheiul pe gheata si manevrarea pistoalelor. Joel Kramer a facut totul, de la filme foarte mari si complicate, unde banii nu conteaza, pâna la filme independente. Stai si vorbesti cu el zece minute si iti dai seama ce profesionist este. Are solutii pentru toate, afirma producatorul executiv Andrew Pfeffer. Joel Kramer subliniaza efortul lui Wayne Kramer de a organiza fiecare secventa, ceea ce l-a ajutat sa se tina de acest proiect. Wayne chiar si-a facut treaba. Totul era asternut pe hârtie. Totul. Fiecare secventa. Stie ce vrea si chiar nu deviaza de la ceea ce vrea sa obtina. Personajul lui Walker este intr-o continua alergare pe parcursul intregului film, angajandu-se in numeroase altercatii periculoase, asa incât rolul s-ar fi putut dovedi foarte greu din punct de vedere fizic pentru un actor mai putin atletic. Lucrul asta nu a fost valabil in cazul lui Walker. Joel Kramer apreciaza inzestrarea naturala a lui Walker pentru cascadorii. Paul este un atlet desavârsit si este gata, fizic si mental, sa-si faca treaba singur in cea mai mare masura. Cu el este usor – este surfer, se misca precum o pisica. Doua dintre cele mai brutale si mai realiste secvente din film – cele mai solicitante si mai complicate atât pentru pregatirea locului cat si pentru filmare – au fost scenele cu schimburile de focuri din camera de hotel si confruntarea dintre Joey si clanurile Perello si Yugorsky de la patinoar. Chazz Palminteri isi aminteste: ne-a luat câteva zile sa filmam scena de deschidere a filmului. Mult sange, dar au fost cadre grozave din punct de vedere vizual. Nu a fost sânge doar de dragul sangelui. Cadrele filmate de Wayne sunt foarte cinematice si foarte incarcate emotional. Cred ca oamenii vor fi surprinsi. Pierce vine in apararea scenelor pline de violenta ale lui Kramer, explicand ca este o poveste sumbra, dar inca o data Wayne si-a dovedit abilitatea geniala de a o puncta prin momente de emotie puternica. Producatorul Sammy Lee adauga: Violenta din film izvoraste intotdeauna din poveste. Personajele fac o calatorie sumbra, primejdioasa, asa ca in mod firesc dau peste multe pericole pe traseu. Kramer a fost intotdeauna interesat de diferite organizatii criminale si a facut o cercetare extensiva in acest sens, in special asupra bandelor rusesti, pentru scenele de dialog dintre rusi, dupa cum declara: chiar daca in acest film se petrece o coliziune intre banda rusa si cea italiana, eu fac filme despre oameni care traiesc conform propriului cod de conduita, in afara regulilor societatii, iar apoi platesc un pret pentru acest lucru. DESPRE FILM Imaginandu-l ca pe o urmare ambitioasa a filmului The Cooler, Kramer a ales sa faca un thriller sumbru, in stilul anilor 70, cu putine accente moderne. Acesta este cel mai provocator scenariu pe care l-am scris vreodata si pe care il iubesc cel mai mult. Cred ca este genul de film pe care nu-l fac multi, spune Kramer. Sammy Lee, de la Media 8, spune: Filmul este o cursa non-stop, absolut neobosita. Actiunea este atât de alerta si pare atât de reala incit cred ca publicul se va lasa prins in joc. Filmul are stilul si patima unui film de actiune cu buget mare, dar totusi pastreaza tonurile intransigente ale unui film independent. Pierce, partenerul de productie al lui Kramer, evidentiaza scenariul structurat pe mai multe niveluri, cu acelasi entuziasm: Filmul a fost intotdeauna pasiunea mea. Acesta este scenariul meu preferat, dintre toate scenariile pe care le-a scris Wayne pana acum. El descrie povestea astfel: este asa de bine tesuta incât este ca o casa construita din carti de joc. Am vrut sa fac ceva pentru ca filmul in mare parte sa parapublicului ambiguu. Tipul acesta il urmareste pe copil si daca nu-l gaseste si nu-i gaseste pistolul, viata lui s-a terminat. Asa ca nu suntem niciodata siguri de intentiile lui, spune Kramer despre personajul Joey Gazelle. Interpretarea rolului Joey a marcat o incursiune in teritoriul unei cinematografii mai mature pentru Paul Walker, care interpreteaza unul din personajele principale. Pfeffer isi aminteste: Wayne a vrut pe cineva tânar si rece, pentru ca mafia de azi nu mai are arhetipurile de gangsteri la care ne gândim când inchidem ochii. Wayne a vrut un film care sa fie foarte actual si sarcastic, iar in acest sens Paul a atras atentia. Walker remarca: atunci cand am citit scenariul, m-am gândit ca este cel mai tare scenariu pe care l-am citit in ultimii sase sau sapte ani de când am aceasta profesiune. De aceea, el a primit foarte bine ocazia de a interpreta un personaj cam dubios. Acesta este genul de personaj pe care il prefer, spune el.Acestia sunt tipii care mi-au placut dintotdeauna in filme. Imi plac tipii rai si buni in acelasi timp. Cred ca asa este in zilele noastre. Nu mai este alb sau negru, ca odinioara. Paul este infricosator in rolul Joey, atunci când da drumul furiei, cum nu cred ca l-a mai vazut cineva. Nu este genul de baiat bun pe care l-am mai vazut pana acum intr-un asemenea rol si asta face foarte incitanta vizionarea filmului, spune Vera Farmiga referindu-se la interpretarea exceptionala a lui Walker. Oleg provine dintr-o familie disfunctionala, plina de violenta, foarte asemanatoare cu cea pe care a avut-o Joey in copilarie si de aceea Kramer face o paralela intre evolutia celor doua personaje. Intr-un fel, Oleg este un personaj in genul Pinocchio. Nici el nu crede in adevar. Nu are o familie care sa-l iubeasca si isi doreste sa devina membru al unei alte familii. Nefiind sigur de intentia lui Joey – de a-l proteja sau de a-l reduce la tacere odata pentru totdeauna, calatoria disperata ii da prilejul tânarului Oleg de a intâlni tot felul de paria ai societatii, de la Divina (Idalis De Leon),prostituata, un om fara adapost si razbunatorul proxenet, Lester (David Wachowsky) si rapitorii Dez (Bruce Altman) si Edele (Elizabeth Mitchell), printre altii. Pentru ca aceste personaje sunt vazute prin ochii unui copil, Kramer le-a conferit dimensiuni si caracteristici exagerate, aproape ca de basm. El aseamana calatoria tumultoasa a lui Oleg prin noapte cu o metafora de basm a unui copil care coboara in vizuina unui iepure si sfârseste in aceasta lume unde intâlneste tot felul de ticalosi ca in basme. Chiar si numele orasului – Grimley – esteo trimitere la Basmele Fratilor Grimm. Sotia lui Joey, Teresa, se angreneaza si ea in aceasta cursa disperata pentru a-l localiza pe Oleg. Daca la inceput este gata sa inchida ochii la afacerile ciudate ale sotului ei cu banda, pe parcursul acestei nopti stresante si ea incepe sa se intrebe care este intentia sotului ei in ceea ce-l priveste pe Oleg, vazându-l ca recurge tot mai mult la masuri extreme pentru a recupera pistolul si copilul. Dupa ce au vazut interpretarea Verei Farmiga in filmul Down to the Bone, pentru care aceasta a fost rasplatita cu premiul pentru Cea mai buna actrita la Festivalul de la Sundance, cineastii au distribuit-o in rolul Teresa, sotia lui Joey, care ofera ceva din incarcatura morala a filmului. Pierce spune: Si-a perfectionat maiestria de-a lungul anilor. Este extraordinara. Walker completeaza: Vera este o adevarata achizitie. Lucrezi cu oameni ca ea si ai succesul garantat. Ea intra in platou si stie exact unde trebuie sa ajunga si unde este cazul sa fie. Farmiga descrie modul in care a lucrat cu Kramer ca o vijelie. Ea completeaza, spunând ca: el nu se fereste de imaginatie, nu se fereste sa-i puna pe oameni in situatii dificile, nu se fereste de principiile si filozofia lui de cineast. Si, la fel, nu se fereste sa se distreze pe platoul de filmare si ne-am distrat si noi. Kramer si Farmiga au discutat despre personajul ei ca fiind reprezentantul moralitatii din film. Ea spune: Cel mai mult m-a atras virtutea ei. Imi place la nebunie modul ei de a-i iubi pe toti. Ea isi descrie personajul ca fiind foarte constienta de faptul ca sotul ei are o latura tenebroasa, despre care ea nu stie nimic. Este cumva un mare semn de intrebare aici. Dar cu toate acestea ea il iubeste foarte mult si gandeste pozitiv. Producatorii, de asemenea, considera ca distribuirea debutantului Alec Neuberger in rolul Nicky Gazelle si a tanarului Cameron Bright in rolul Oleg Yugorsky, este o mare reusita. Pierce isi aminteste ca Alec a fost ales dintre aproape sapte sute de tinere sperante. A fost greu sa gasim copii care sa joace acest gen de rol. A fost un rol dificil, dar Alec a reusit. Farmiga explica: povestea este istorisita chiar de catre ei. Nicky si Oleg sunt sufletul acestui film. Ea adauga: M-am distrat foarte bine cu cei doi baieti – suntem o familie extrema: iubitoare si disfunctionala atat in platou, cat si in afara lui. Palminteri, care il interpreteaza pe detectivul Rydell, il coteaza pe starul in devenire Cameron Bright drept un talent innascut. Este pur si simplu unul dintre copiii aceia care apar si au ceva special. Nu se intâmpla adeseori asa ceva. Nu pentru ca a studiat actoria ani de zile, ci pur si simplu s-a nascut cu acest har. Ca regizor / scenarist el insusi, Palminteri a apreciat in mod special stilul regizoral al lui Kramer. Ceea ce admir cu adevarat la Wayne Kramer este faptul ca are totul programat si conceput, asa incât el are o viziune clara despre ce urmareste in film. Tot ce trebuie sa faci este sa ai incredere in el si sa-i urmezi instructiunile.Si el apreciaza scenariul: Cand l-am citit pentru prima data, mi-a placut la nebunie. Mi s-a parut ca este nesfarsit. Daca dau pagina dupa pagina când il citesc, inseamna ca este un scenariu care galopeaza. De la scena de inceput este intr-o miscare continua.

Detalii tehnice Intre focuri

Tara

Germania

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Mediapro Distribution

Distribuitor international

New Line Cinema