Zambet de Mona Lisa

(2003)

Mona Lisa Smile

Premiera RO

30 Ianuarie 2004

Premiera SUA

19 Decembrie 2003

Regia

Mike Newell

Cu

Julia Roberts, Kirsten Dunst, Julia Stiles

Gen

Comedie, Dramă, Romantic

Durata

117 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Zambet de Mona Lisa

O generatie care inspira Cu mai multi ani in urma, partenerii scenaristi Lawrence Konner si Mark Rosenthal (Jewel of the Nile, Planet of the Apes) au citit un articol despre anii petrecuti de Hillary Rodham Clinton la Colegiul Wellesley in anii 1960. In anii 60 programa de la Wellesley fusese deja modernizata, iar studentele luau propriile decizii, spune Rosenthal. Dar ne intrebam cum ar fi oare, daca ne-am intoarce cu o generatie, inainte ca vocabularul feminismului sa fie inmanat femeilor pe o tava de argint. In acea generatie anterioara, scenaristii au aflat ca programa era foarte diferita. Invatau literatura franceza si fizica dimineata, si dupa amiaza cum sa servesti ceaiul sefului sotului tau, spune Konner. Scenaristii au facut in continuare cercetari asupra colegiilor pentru tinerele fete in anii ce au urmat celui de-al doilea razboi mondial. Chiar si institutiile educationale progresiste nu au fost exceptate de inclinatia conservatoare pe care natiunea a adoptat-o dupa transformarile razboiului, au descoperit ei. De la femei, care contribuisera la efortul razboiului prin preluarea unor slujbe solicitante fizic, in timp ce sotii, tatii si fratii lor erau plecati sa apere tara, se astepta acum sa renunte la slujbele lor, sa se intoarca acasa si sa se ingrijeasca de familii. Konner si Rosenthal au vizitat si Wellesley, considerat din punct de vedere academic unul dintre cel mai riguroase si prestigioase colegii exclusiv feminine, si care face parte dinclubu selectcunoscut dreptCele Sapte Surori. Cu exceptia lui Rodham Clinton, printre studentele scolii s-au numarat si Madeleine Albright, Diane Sawyer, Ali McGraw, Cokie Roberts si Doamna Chiang Kai-shek. La biblioteca Wellesley, Rosenthal si Konner au descoperit o fotografie dintr-o editie din 1956 a The Wellesley News care parea sa rezume dilema cu care se confruntau femeile in acea perioada. Era o fotografie simpla a unei femei tinere cu o rochie deosebita si cu perle , cu o tigaie intr-o mana si cu o carte in cealalta. Titlul suna cam asa Un studiu arata ca femeile casatorite sunt cele mai bune studente , rade Rosenthal. Ce mesaj complex. Pe de o parte, scoala se lauda ca standardele sale academice pentru femei erau la acelasi nivel cu institutiile pentru barbati ca Harvard. Dar mai exista si un P.S.: ‚Scopul principal in viata unei femei este sa se casatoreasca. Tensiunea dramatica dintre ce se astepta de la o femeie in acea perioada si visele si dorurile care clocoteau in interior reprezenta o premiza prea puternica ca scenaristii Konner si Rosenthal sa reziste. Colegiul Wellesley era o zona ideala, in special in timpul perioadei lui Eisenhower, cand aparusera primele scantei a ceea ce va fi mai tarziu cunoscut ca revolutia feminista. Povestea lor va avea ca element central pe Katherine Watson, o tanara profesoara care vine la Colegiul Wellesley cu notiuni idealiste despre cear trebui sa se predea unora dintre cele mai inteligente femei din America. Intotdeauna am fost fascinati de ideea ca cineva este ‚iluminat prematur- cineva care precede perioada in care traieste. Katherine este modalitatea noastra de a ne imagina acea eroina, spune Rosenthal. Titlul Mona Lisa Smile deriva din faptul ca eroina preda istoria artei si capodopera lui Leonardo este una dintre cel mai fascinante- si enigmatice- lucrari de arta create vreodata. Asa cum unul dintre personajele din film remarca despre zambetul legendar al Giocondei, Dar este ea cu adevarat fericita? Tematic, acesta este de fapt punctul central al filmului. Este vorba de ceea ce vedem la suprafata- fie ca este vorba despre societate, sau vietile acestor tinere femei- si ce se intampla cu adevarat dincolo de aparente, spune Rosenthal. Fiecare dintre personajele feminine prezinta o fatada, se de indata ce credem ca le-am inteles, ele ne surprind, chiar si Katherine. Mai mult, continua Rosenthal, Credem ca Mona Lisa are rolul unui model pentru femei. Majoritatea oamenilor chicotesc cand o vad. Stiu ca este foarte scumpa si valoroasa, mai mult un obiect pe care-l poti detine decat intelege. Si exact asupra acestui lucru incearca Katherine sa le avertizeze pe studentele ei- sa nu fie transformate intr-un obiect frumos, valoros, o proprietate scumpa la bratul unui director de companie. Cea mai buna si cea mai desteapta Pentru a o infatisa pe Katherine, scenaristii au vrut o actrita care sa fie carismatica, inteligenta si vulnerabila. Asa ca ne-am gandit la cea mai buna actrita a perioadei noastre, spune Konner. Julia Roberts, care are si inteligenta si spiritualitatea deosebita pe care le solicita rolul. Scenaristii au spus povestea Mona Lisa Smile lui Deborah Schindler, presedinta a Red Om Films care o reprezinta pe Roberts si partenerei ei in productie Elaine Goldsmith-Thomas de la Studiourile Revolution (ea a reprezentat-o inainte pe Roberts cand era agent la ICM). Dupa ce am lucrat cu Julia Roberts timp de 15 ani, am crezut ca am auzit toate ideile bune, dar aceasta a fost cu adevarat speciala, spune Thomas. De-a lungul anului urmator, Thomas si Schindler au lucrat indeaproape cu Konner si cu Rosenthal in elaborarea scenariului pentru Mona Lisa Smile. Elaine a fost lumina noastra calauzitoare, admite Konner. Fara entuziasmul, contributia si suportul ei, acest film nu ar fi fost posibil de realizat. Presedintele Studioului Revolution, Joe Roth, a vazut imediat potentialul povestirii, spune Thomas. Cred ca atunci cand a auzit ideea, a inteles ce poate reprezenta. De aceea e Joe atat de incredibil. Te lasa sa sari in piscina. Daca ai nevoie de ajutor, e alaturi de tine. Altfel, in general te lasa sa inoti de unul singur. Ca prima alegere dintre regizorii potentiali pentru Mona Lisa Smile a fost regizorul britanic Mike Newell, care a demonstrat de-a lungul anilor o pricepere si o adaptabilitate la o mare varietate de teme de la drama curajoasa Donnie Brasco la incredibil de romantica si amuzanta productie Four Weddings and a Funeral. Newell a fost atras de explorarea unui timp si spatiu in care rebeliunea si individualitatea erau respinse, cu toate acestea semintele schimbarii prinsesera deja radacini. Newell a fost de acord ca Roberts este alegerea perfecta pentru Katherine Watson deoarece are o relatie intima cu spectatorii. Ei simt foarte puternic ca o cunosc, si o plac. Am stiut ca ar fi interesant pentru ea sa incerce un personaj precum Katherine, o profesoara si o femeie cu o viata dedicata spiritului. Roberts a fost de acord cu proiectul la scurt timp dupa ce Newell a fost angajat. Este o mare admiratoare a activitatii lui, in special Four Weddings and a Funeral si o alta poveste de dragoste, Enchanted April. Mai mult decat atractia fata de Katherine datorita faptului ca este profesoara, Roberts a vazut-o ca pe o persoana care se lupta cu solemnul Wellesley din anii 1950. Pentru anii 50, ideile ei erau evoluate, spune Roberts, care a dorit sa devina profesoara inainte de a aborda actoria. Confirmarea locului femeilor, totusi, se aplica si prezentului, si nu doar pentru femei, insista Roberts. La baza, filmul vorbeste despre lupta individului- barbat sau femeie. Si unul si celalalt incearca sa-si gaseasca locul potrivit in viata, in care pot face cat mai multe si pot fi cei mai buni. Pe langa personajul central, Katherine, Mona Lisa Smile se lauda cu o distributie substantiala pentru tinerele actrite. Se intampla atat de rar sa gasesti atat de multe roluri bune pentru femei intr-un film, in special pentru femei tinere, spune Newell. Fiecare dintre aceste roluri a fost o piatra rara. Au continut comedie, lupta si chiar si o mare tristete. Si toate s-au combinat intre ele pentru a crea un tablou minunat al feminitatii din acea perioada. Pentru a obtine o imagine completa a acelei perioade, Konner si Rosenthal au intervievat studente care au continuat o cariera deosebita, ca si femei care au renuntat pentru a se casatori. Au cercetat cu atentie arhivele Wellesley. Intr-o publicatie au gasit fotografii ale catorva tinere studente care i-au impresionat atat de mult, incat au facut o copie a portretelor lor si le-au prins in perete pentru inspiratie creatoare in timpul procesului de elaboare. Am creat povesti care sa se potriveasca cu fiecare dintre fotografii, spune Rosenthal, incepand cu Betty Warren (Dunst), redactorul ziarului scolii care paraseste scoala pentru a se casatori, primul pas catre viata perfecta care ii fusese promisa de mama ei. Kirsten Dunst, care avea 20 de ani cand a preluat rolul- aceeasi varsta ca Betty - este deja o veterana a Hollywood-ului, interpretand roluri in filme ca recenta productie de mare succes a Columbia Pictures Spider-Man® si continuarea sa mult asteptata. Betty este genul de rol pe care nu l-as fi jucat inainte, spune Dunst. A fost atat de amuzant sa interpretez rolul scorpiei. Betty este atat de crispata, atat de limitata. Nu pune la indoiala nimic. Si imediata ce este provocata de cineva, ii inchide gura urgent. Ceea ce a atras-o de fapt pe Dunst a fost totusi plurivalenta personajului. Este rea cu oamenii, in special cu Katherine, dar din cauza ca este atat de nefericita, spune ea. Isi doreste cu disperare sa fie iubita. Ea provine din acelasi mediu social ca si Betty, insa colega ei de camera si sefa de promotie Joan Brandwyn are o reactie complet diferita fata de provocarile intelectuale prezentate de profesoara de istoria artei. Este pe punctul de a se logodi, dar incurajata de Katherine, decide sa se inscrie totusi la drept. Intruparea farmecului si curiozitatii intelectuale a lui Joan a reprezentat o sarcina pentru care Goldsmith-Thomas au considerat-o pe Julia Stiles (Save the Last Dance si Ten Things I Hate About You) drept candidata perfecta. Julia s-a nascut sa interpreteze un personaj din anii 50, spune Thomas. Are infatisarea perfecta,este frumoasa, echilibrata, rezervata incat iti taie rasuflarea. A existat un element surpriza minunat in personajul lui Joan, spune Stiles. Desi nu este extrovertita si demonstrativa ca celelalte fete, are o baza solida. Stiles o compara cu un porumbel lent care castiga cursa. Nimeni nu stie ce sa faca cu ea din cauza ca este atat de ascultatoare. Dar dovedeste ca este puternica si independenta mental prin modalitati surprinzatoare. Realizatorii filmului au distribuit-o pe Maggie Gyllenhaal, apreciata pentru rolul din recenta productie Secretary, pentru a o interpreta pe Giselle Levy, o studenta sofisticata care isi socheaza colegele prin numeroasele relatii amoroase in perioada in care un astfel de comportament era considerat scandalos. Cand Katherine vine sa predea la Wellesley, Giselle este fascinata. Cauta cu disperare un anumit tip de validare a sentimentelor ei neortodoxe si Katherine este prezenta pentru a aproba felul ei diferit de a fi si a spune ca este in regula, observa Gyllenhaal. Problema esentiala a lui Giselle, asa cum vede Gyllenhaal, nu este comportamentul ei, ci felul in care acesta este judecat de colegele ei si de societate in general. In distributia pentru rolul Connie Baker, o studenta din Midwest cu bursa la Wellesley, realizatorii filmului au fost foarte impresionati de Ginnifer Goodwin, care apare in serialul de televiziune Ed. Uita-te la fata ei, spune producatoarea Deborah Schindler. Arata de parca ar veni direct din anii 50. Personalitatea ei este magica. Desi are multe avantaje in viata, Connie este intunecata de nesiguranta, dupa Goodwin. Crede ca nu este frumoasa, talentata sau desteapta, spune Goodwin. Tot ce are sunt celelalte fete si acest lucru este atat de important pentru ea, incat le permite sa o trateze ca pe un sac de box. La putin timp dupa ce a castigat un Oscar pentru rolul Lee Krasner in Pollock al lui Ed Harris, Marcia Gay Harden s-a alaturat echipei de la Mona Lisa Smile pentru a interpreta un tip feminin foarte diferit din anii 1950. Nancy Abbey preda conversatie, elocinta si eticheta la Wellesley. Realizatorii filmului au fost atat de impresionati de interpretarea personajului incat ne-am modificat programul pentru a o putea aduce la noi, isi aminteste Goldsmith-Thomas. Din anumite puncte de vedere, Nancy imi aminteste de mama, spune Harden. Mama mea este o adevarata doamna din Dallas si a fost crescuta conform moralei, valorilor si etichetei predate tinerelor femei din anii 50. Cu toate acestea, este de o mare fermitate si tenacitate. Nancy incearca din rasputeri sa fie o reprezentanta a ceea ce considera a fi o femeie, ceea ce este pur si simplu incantator.

Detalii tehnice Zambet de Mona Lisa

Tara

SUA

Ecran

Normal (1.85:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Sony Pictures Releasing International