Harry Potter si Prizonierul din Azkaban

(2004)

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Premiera RO

18 Iunie 2004

Premiera SUA

04 Iunie 2004

Regia

Alfonso Cuaron

Cu

Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint

Gen

Acțiune, Aventuri, Familie, Fantastic

Durata

141 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Harry Potter si Prizonierul din Azkaban

Pentru a pastra elementele tematice incluse in Harry Potter si Prizonierul din Azkaban, regizorul Alfonso Cuaron a hotarat sa stabileasca un ton mai matur in garderoba personajelor, in platouri si chiar in imaginea filmului. Intrucat cei mai multi adolescenti sunt foarte bine la curent cu cultura pop si cu tendintele modei, Cuaron a considerat ca Harry, Ron, Hermione si ceilalti discipoli de la Hogwarts nu trebuie sa reprezinte o exceptie. Ceea ce am vrut de fapt sa fac a fost sa aduc o nota moderna si un pic mai naturalista la Hogwarts, explica el. De exemplu, am studiat scolile din Anglia si am observat felul in care elevii poarta uniformele. Nu am gasit doua care sa semene. Personalitatea fiecarui adolescent era reflectata in felul in care purtau uniformele. Asa ca le-am cerut tuturor copiilor din film sa poarte uniformele ca si cum ar fi facut-o atunci cand parintii lor nu erau de fata. M-am trezit cu cravata complet aiurea si cu camasa scoasa din pantaloni, spune Rupert Grint, tot timpul devotat personajului. A fost amuzant, dar am avut si un scop serios care sa ne ajute sa ne stabilim propriile identitati. Atunci cand Cuarón l-a intrebat pe Radcliffe cum ar trebui sa se imbrace Harry de vreme ce acum este un adolescent, Am considerat ca ar fi un pas prea mare pentru Harry de a deveni preocupat de propria imagine, considera actorul. Nu ar purta insigne si lanturi. Dar devine mai sofisticat, si desi hainele lui nu sunt exact moderne, sunt mai putin formale si mai putin copilaresti. Spre incantarea Emmei Watson, Hermione se bucura la randul ei de o evolutie in privinta modei. Hermione nu mai poarta camasi din tweed si pulovere tricotate de bunica si- sa indraznesc sa o spun!- poarta blugi! spune Watson. Nu este la moda, dar are mai mult stil decat inainte. Hermione poarta inca uniforma incheiata pana la ultimul nasture, dar incearca! Pentru a respecta viziunea contemporana a lui Cuaron, creatoarea de costume Jany Temime a facut schimbari subtile chiar in designul uniformelor de la Hogwarts. Am folosit culori mai inchise si am inclus o gluga cu culorile casei inauntru, asa ca stii imediat carei case apartine elevul, spune Termine. Pentru a incuraja individualitatea, fiecare a putut sa isi aleaga bluzele, puloverele, jachetele si alte variatii ale uniformei. Schimbarile nu reprezinta o deviere completa de la garderoba primelor doua filme, ci mai degraba o reflectie a dezvoltarii personajelor din carti, sugereaza Columbus. Nu imbracam copii in haine ultramoderne. Garderoba lor reprezinta o schimbare graduala, care reflecta tranzitia naturala spre adolescenta. Temime a adus de asemenea o imagine proaspata uniformelor jocurilor Vajthat de la Hogwarts. Ideea era sa le facem mai moderne, sa semene cu echipamentul unui sport ca rugby sau fotbal, explica ea. Asa ca am introdus benzi si numere. Deoarece scena cu jocul Vajthat are loc in ploaie, a trebuit sa utilizam un material foarte modern, impermeabil si care a conferit echipamentelor o imagine mai actuala. Pentru crearea imaginii prizonierului evadat, Sirius Black a fost o culminare a unor saptamani de activitate de design a lui Temime, Cuarón, Oldman si departamentelor de coafura si de machiaj. Am incercat tot felul de lucruri, spune Oldman. Am considerat ca probabil, pe parcursul celor zece ani pe care Black i-a petrecut in inchisoare, parul i-a albit. Tatuajele au fost ideea lui Alfonso. In privinta tuturor, a fost un efort de colaborare. Pentru confidentul lui Harry, profesorul Lupin, Temime a ales materialul tweed tipic Angliei. Alfonso a spus ca Lupin ar trebui sa arate ca un unchi care se distreaza foarte bine in weekenduri! Asa ca ne-am asigurat ca vesmintele lui sunt intotdeauna neglijente si mai ponosite decat hainele celorlalti profesori. In realizarea garderobei pentru noua profesoara de Divinatie, profesoara Trelawney, Emma Thompson a facut schite cu modul in care a considerat ca personajul comic si miop pe care il interpreteaza ca ar arata si le-a trimis lui Cuarón si lui Temime. Am vazut-o ca pe o persoana care nu s-a uitat de mult in oglinda, spune Thompson. Are niste ochi imensi, patrunzatori, si parul care pare ca explodeaza in crestetul capului si care este clar ca nu a mai fost pieptanat de mult, de foarte mult timp. Are probabil veverite care si-au facut cuibul acolo, la un moment dat. Utilizand material combinat cu oglinzi si ochi care sa sublinieze vederea mioapa a personajului care traieste in viitor, Temime a creat o imagine perfect plata pentru Trelawney, evidentiata prin ochelari de dimensiuni mari, echipati cu lupe. Ochelarii fac tot costumul, se entuziasmeaza Thompson. Desi daca ar fi trebui sa interpretez rolul lui Trelawney mai mult timp, as fi oarba la finalul filmarilor, pentru ca nu vad nimic prin ei. Schitele lui Temime ajuta la conferirea unei identitati distincte Profesorului Dumbledore al lui Michael Gambon din imaginea personajului lui Richard Harris. Alfonso a dorit ca Dumbledore sa arate ca un hipiot batran, dar totusi foarte chic si foarte stilat, explica ea. Costumele sale anterioare au fost destul de grele si maiestuoase, dar am luat niste matase si am vopsit-o cu model, astfel incat atunci cand Dumbledore merge, vesmintele plutesc in spatele lui. Este o aparitie mult mai supla, ceea ce ii confera personajului mai multa energie. Pentru misteriosul Peter Pettigrew, Temime a selectionat un costum din perioada 1970 si a tesut fire de par argintiu si o coada legata in ele. Imaginea lui este inghetata in timp si a devenit foarte purtata si veche. Harry Potter si Prizonierul din Azkaban primeste din nou pe scenograful distins cu Premiul Oscar, Stuart Craig si echipa sa de directori artistici, artisti scenici, masinisti, scenaristi, sculptori si decoratorul Stephenie McMillan. Dupa proiectarea platourilor cheie pentru filmele din serialul Harry Potter, inclusiv Marele Salon si camera Cercetasilor, Craig a avut sarcina de a mari lumea lui Harry Potter din cadrul Hogwarts - si din afara ei - pentru cea de-a treia productie. Designerul a lucrat indeaproape cu regizorul Alfonso Cuarón pentru crearea multor platouri de filmare pentru productia ambitioasa, incluzand: clasa profesoarei de Divinatie Trelawney, care a fost transformata in mod inteligent din clasa de Aparare Impotriva Magiei Negre a Profesorului Lupin cu ajutorul a peste 500 de cesti de ceai; Padurea Interzisa, care a fost construita pe cea mai mare scena din Studiourile Shepperton; satul Hogsmeade; carciuma Trei Maturi; inchisoarea Azkaban; curtea turnului cu ceas; si extraordinara constructie Cabana Vaierelor. Unul dintre mediile a caror creare a constituit o provocare, Cabana Vaierelor a trebuit sa creeze impresia ca este aproape vie, scartaind si miscandu-se ca si cum ar fi fost incontinuu lovita de rafale de vant, spune Craig, care a fost nominalizat pentru un Premiu Oscar pentru Cea mai buna scenografie pentru Harry Potter and the Philosophers Stone si a castigat trei premii Oscar pentru activitatea la The English Patient, Dangerous Liasions si Gandhi. Drumul lung si sinuos catre cea mai bantuita cladire din Britania incepe prin trunchiul Salciei Batause, continua in jos intr-un tunel subteran, serpuieste in sus spre o trapa, mai departe pe o scara fragila si se termina in final cu sufrageria in ruina a Cabanei. Calatoria spre Cabana Vaierelor vrea sa reprezinte calatoria teribila pe care o suporta Lupin pe parcursul transformarii in varcolac, dezvaluie Craig. Sufrageria este complet decimata si reflecta lupta lui interioara. Desi nu se implica tipic in realizarea decorurilor, supraveghetorii de efecte speciale John Richardson si Steve Hamilton au colaborat cu Craig si cu compania pentru a aduce la viata Cabana Vaierelor prin construirea platoului pe o platforma hidraulica mare. Cuarón a adaugat propria lui flacara scenografiei generale a filmului, incluzand referinte subtile ale mostenirii sale mexicane in multe dintre decoruri. De exemplu, in momentul in care copii trec pe langa terasa turnului cu ceas in drum spre satul Hogsmeade, sculpturile care inconjoara fantana terasei prezinta serpi si vulturi, pe baza unui motiv preluat din steagul mexican. Pentru a ajuta la stabilirea unei imagini contemporane, de atmosfera in film, Cuarón a apelat la talentul monteurului Steven Weisberg (A Little Princess, Men In Black II), inginerul de sunet Richard Beggs (Lost in Translation, Adaptation) si directorului de imagine Michael Seresin (Midnight Express, Fame, The Life of David Gale). Povestirea este mult mai intunecata decat cele doua anterioare, asa ca lumina este mult mai inchisa, cu mai multe umbre, spune Seresin. Alfonso crede foarte mult in folosirea limitata a prim planurilor. Prin filmarea cu camere in unghiuri largi, fundalul devine la fel de important pentru firul povestii ca si actorii. Dupa Cuarón, el a utilizat un numar mare de camere cu unghiuri largi pentru a amplifica proeminenta scolii Hogwarts in poveste si sublinierea evolutiei personajelor: Avem camera care se muta constant si nu folosim prim planuri ca un obiect al povestirii. Preferam sa observam copii de mai departe, intrucat gasesc limbajul corpului foarte interesant. Desi Alfonso a mostenit cateva platouri montate din Harry Potter, modul in care el si Michael Seresin le-au filmat utilizand camere cu unghiul larg da nastere unei noi experiente vizuale, crede Craig. Este ca si cum ai vedea lumea lui Harry Potter cu alti ochi. La atmosfera stranie au contribuit scenele filmate in locatia Glen Coe, Scotia, unde echipa de productie a petrecut cateva saptamani de filmare a unor scene ce descriu zonele exterioare ale Hogwarts, incluzand scena climatica in care Harry, Ron si Hermione incearca sa il salveze pe Buckbeak, magicul Hippogriff. Scenele pe care le-am filmat in Scotia reprezinta victoriile de care sunt cel mai mandru in film, se entuziasmeaza Seresin, care a suportat 28 de zile de ploaie pe parcursul filmarilor in Scotia. Nu am fi putut sa obtinem o vreme mai perfecta pentru povestea noastra. Intreaga echipa aluneca in noroi, dar eu nu puteam sa fiu mai fericit! Atmosfera intunecata a filmului este de asemenea reflectata in secventa placuta de Vajthat, care are loc in ploaie. Avand in fundal un cer negru si amenintator, scena prezinta efectele periculoase pe care Dementorii la au asupra lui Harry si prevad o alta intalnire paralizanta- una care il poate costa pe Harry propriul suflet. CREATURI EXTRAORDINARE SI TRANSFORMARI MAGICE Ca toate povestile iubite cu Harry Potter ale lui J.K. Rowling, Harry Potter si Prizonierul din Azkaban este locuit de creaturi imaginare si transformari magice. Acest film ii prezinta pe Buckbeak, creatura jumatate cal, jumatate vultur cunoscuta sub numele de Hippogriff; alter ego-ul secret al profesorului Lupin, un varcolac mortal; si Dementorii, infricosatori, bantuitori, care pazesc inchisoarea Azkaban hranindu-se cu cele mai mari temeri ale prizonierilor lor. In plus, filmul prezinta vehiculul magic cunoscut ca Autobuzul Cavaler, o expansiune din cealalta lume a nesuferitei matusi a lui Harry Potter, Marge si aparitia animalutelor certarete Crookshanks, pisica lui Hermione si Scabbers, sobolanul lui Ron. Aducerea la viata a lui Buckbeak a necesitat luni de imaginatie, cercetare si pregatire intensiva, incepand cu proiectarea scheletului creaturii inaripate. Nu mi-am dat seama cat de greu avea sa fie sa il cream pe Buckbeak, recunoaste Cuarón. Odata ce am stabilit fiziologia, felul in care s-ar misca de fapt oasele lui, a trebuit sa gasim personalitatea, care este un amestec de eleganta regala, in special atunci cand zboara si creatura neindemanatica si lacoma care devine pe pamant. Supervizorul efectelor speciale pentru creaturi, Nick Dudman a petrecut aproximativ un an construind mai multi Hippogriffi practici pentru productie, in timp ce supervizorii efectelor speciale Roger Guyett si Tim Burke au fost responsabili pentru supravegherea realizarii unui Buckbeak pe computer care putea sa mearga si sa zboare. Unele dintre efectele Framestore CFC obtinute cu Hippogriff nu au mai fost realizate pana atunci, spune Guyett, in special cu complexitatile penelor, care trebuie sa reactioneze la fiecare miscare ca si cum ar fi facut parte dintr-o pasare adevarata. La fel de solicitanta pentru realizatorii filmului a fost provocarea de a transforma pe Profesorul Lupin cel cu maniere alese intr-un varcolac intr-un mod unic si inventiv. Sunt atat de multi varcolaci in istoria filmului incat am fost preocupati in privinta repetarii a ceva ce a mai fost vazut, spune Cuarón. Asa ca, decat sa optam pentru un varcolac traditional, paros, am ales unul lipsit de par. Ca si Buckbeak, creatura licantropa este o combinatie de efecte practice- realizate cu actorul David Thewlis pentru a descrie stadiile initiale ale transformarii lui Lupin- si filmarile CGI, care prezinta lupul in miscare. Pentru a asigura o colaborare dintre efectele practice si cele generate pe computer cat mai continua posibil, ambele echipe au trebuit sa stabileasca modul in care si cat de rapid ar trebui sa se miste varcolacul. Ne-am intrebat ce s-ar intampla daca un varcolac ar merge pe toate cele patru picioare in loc de cele doua, isi reaminteste Guyett. A trebuit sa intelegem toate detaliile osaturii sale si ale muschilor sai. Utilizati continuu de Rowling in roman si probabil cele mai de temut creaturi din film, Dementorii demonici se napustesc asupra lui Harry Potter cand coboara asupra Hogwarts, aparent pentru a proteja elevii de prizonierul evadat Sirius Black. Aceste creaturi inspaimantatoare din alta lume au provocat din nou realizatorii filmului din punct de vedere vizual. Alfonso a vrut ca Dementorii sa aiba o calitate complet diferita fata de alte creaturi mitice din poveste, remarca Heyman. A inceput procesul de proiectare prin experimentarea miscarii cu incetinitorul. Apoi a dat filmul inapoi, ca si cum Dementorii ar fi precedat si nu ar fi urmat un personaj in camera. Pentru a obtine sentimentul abstract pe care Cuarón l-a vrut pentru gardienii fantomatici ai inchisorii, realizatorii filmului au lucrat cu papusarul american Basil Twist intr-o serie de experimente cu papusile subacvatice. Basil a venit la Londra si am testat diferite forme de Dementori intr-un bazin urias cu apa pentru a ne face o idee in privinta miscarii lor, explica Cuarón. Am filmat aceste teste cu incetinitorul, ceea ce a fost foarte frumos, dar aceasta metoda nu a fost folosita practic in film. Au fost aceste teste timpurii care au adus o directie creativa pentru Dementori, adauga Burke. Alfonso a vrut sa faca ceva metafizic, nu tangibil, iar testele din apa au oferit acea calitate. Dupa o colaborare intensa cu Burke, Guyett, echipa de efecte vizuale la ILM si realizatoarea de costume Jany Temime, care a experimentat cu diferite materiale pentru a ajuta la gasirea celei mai bune imagini si miscari pentru Dementori, Cuarón este mandru de personificarea lor fantomatica a personajelor inspaimantatoare ale lui Rowling. Cred ca am realizat creaturi cu adevarat inspaimantatoare, spune regizorul. Ai un sentiment ca Dementorii sunt atat de decazuti incat daca ar deschide o usa, le-ar cadea degetele, dar in acelasi timp, tot ce trebuie sa faca este sa inspire si sa iti absoarba sufletul. Pe langa activitatea cu ILM si Framestore CFC pentru a crea imagini cu efecte vizuale cheie pentru film, Guyett si Burke au supravegheat creatia unui material suplimentar VFX din The Moving Picture Company, Cinesite si Double Negative. Unul dintre cele mai interesante aspecte al activitatii la filmele Harry Potter este vizualizarea efectelor vizuale care se imbunatatesc progresiv, datorita unei combinatii dintre propria experienta si evolutii cu fiecare productie, spune producatorul Chris Columbus. Un alt personaj colorat in film este Autobuzul Cavaler, pe trei nivele, mecanizat in mod magic, creat de catre supervizorii de efecte speciale John Richardson si Steve Hamilton. Autobuzul violet spectaculos apare in intrecere prin strazile Londrei, schimbandu-si forma dupa caz pentru a trece prin traficul Incuiatilor. A fost o operatiune de mare amploare pentru a realiza un vehicul pentru drum care are trei nivele, spune Richardson. Pur si simplu am luat un autobuz londonez casat si am construit un sasiu nou care ar putea sa sustina corpul modificat. Apoi echipa de cascadori l-a condus. Secventele practice cu Autobuzul Cavaler au fost filmate pe parcursul a catorva saptamani in locatii diferite in si in jurul Londrei, folosind o coregrafie complicata pentru a crea impresia ca vehiculul trece ca o racheta prin trafic cu 100 de mile la ora. Nu este atat de inspaimantator precum pare, ne asigura coordonatorul echipei de cascadori Greg Powell. Am condus autobuzul la aproximativ 30 de mile la ora, iar celelalte masini mergeau cam cu 8. Am avut nevoie de saptamani de planificare cu cascadorii soferi, si chiar si oamenii pe care ii vedeti pe strada sunt cascadori care sunt antrenati pentru a merge incredibil de incet, doar pentru a face sa para ca autobuzul merge mai repede. Ca si Autobuzul Cavaler, expansiunea magica a nesuferitei matusi a lui Harry, Marge, a fost de asemenea obtinuta prin mijloace practice mari. 38 de costume din tweed de marimi din ce in ce mai mari au fost utilizate pentru costumul actritei Pam Fries pe parcursul meticulosului procedeu de filmare. Am purtat diferite corpuri proteza, care se umflau la rate diferite, si la cea mai mare dimensiune am avut latimea de patru picioare si jumatate, spune Ferris, care nu a putut sa mearga si sa manance in timp ce purta costumul de 50 de livre. Personajele animale importante din film, sobolanul lui Ron, Scabbers si pisica lui Hermione Crookshanks, au jucat roluri importante in poveste. Urasc paienjenii, dar cred ca sobolanii sunt destul de frumosi, asa ca nu am avut probleme in scenele mele cu Scabbers, spune Rupert Grint. Departamentul pentru animale a scos parti din blana acestuia pentru a arata neingrijit, dar este un sobolan destul de dragut care a fost transformat putin! Animozitatea de pe ecran dintre sobolan si pisica este pur si simplu un joc al animalelor, asigura antrenorul de animale Gary Gero, un veteran al tuturor celor trei filme Harry Potter. Inainte sa prezentam animalele unul celuilalt, antrenoarea Julie Tottman a lucrat cu pisica si David Sousa a antrenat sobolanul, asa ca stiam ca avem un anumit control asupra lor, explica Gero. Dar nu am fost siguri cum vor reactiona in momentul in care trebuiau sa lucreze impreuna, asa ca am creat o pista mica paralela cu plasa, astfel incat sa nu treaca in teritoriul celuilalt. Cand a venit vremea sa se filmeze, nici unuia nu i-a pasat. S-au ignorat unul pe celalalt, asa ca nu a existat niciodata o lupta adevarata.

Detalii tehnice Harry Potter si Prizonierul din Azkaban

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.