Premiera RO

22 Aprilie 2005

Premiera SUA

24 Noiembrie 2004

Regia

Marc Forster

Cu

Johnny Depp, Kate Winslet, Kelly Macdonald

Gen

Dramă, Biografic

Durata

106 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis In cautarea Taramului de Nicaieri

Regizorul Marc Forster cauta ceva cu toul special, cand producatorul Richard Gladstein, nominalizat la Premiile Academiei, i-a adus scenariul lui David Magee, intitulat Finding Neverland. Forster a fost deindata atras de poveste, care creiona intamplarile si emotiile din spatele evolutiei lui Peter Pan, ale carui aventuri au milioane de admiratori pretutindeni in lume. Insiprat de prietenia autentica dintre J.M. Barrie si familia Llewelyn Davies, Finding Neverland foloseste aceleasi teme care au asigurat succesul piesei lui Barrie: miracolulu imaginatiei, nostalgia pentru inocenta copilariei si nevoia de a crede in ceva magic, deosebit de realitatea cotidiana. Am vazut acest film ca pe o poveste despre puterea imaginatiei, care-ti permite sa te transpui intr-o alta lume, si despre profunda nevoie umana pentru iluzii, vise si credinte care ne inspira, chiar si atunci cand ne confruntam cu o tragedie, comenteaza Forster. Pentru mine, totul se rezuma la forta imaginatiei, care transforma totul – care-ti permite sa fii altfel decat esti in realitate, chiar daca nimeni nu crede in tine. Pentru Richard Gladstein, Finding Neverland s-a dovedit a fi o ocazie unica de a crea un film care sa combine o drama intima, extrem de personala cu incredibile accente de imaginatie, de inventie pura. El adauga: Este o poveste pentru copilul din noi. Scenariul lui David Magee pentru Finding Neverland a fost adaptat pornind de la piesa celebrului dramaturg Allan Knee, The Man Who Was Peter Pan, care contine o serie de conversatii imaginare intre Barrie si baietii Llewelyn Davies. Producatorul Nellie Bellflower vazuse piesa in cadrul unui atelier teatral si a achizitionat deindata drepurile de ecranizare, implicandu-l si pe Magee in proiect. Bellflower observa: piesa lui Alan Knee este de fapt povestea emtionanta a unui barbat care se transforma intr-un fel de tata pentru acesti baieti, pe care-i ajuta sa se confrunte cu o tragedie teribila. Dintotodeauna mi-a placut Peter Pan, iar piesa lui Alan s-a dovedit a fi un minunat punct de pornire pentru a explora procesul de creare a lui Peter Pan si a temelor sale universale. Magee observa: Scenariul meu nu este o simpla relatare a intamplarilor prin care a trecut Barrie in timp ce scria Peter Pan. Am vrut ca povestea mea sa fie despre maturizare, despre ce inseamna sa devii responsabil pentru cei din jurul tau. Sper ca oamenii sa vada acest film ca pe un omagiu respectuos adus geniului creativ al lui Barrie, dar in acelasi timp as vrea sa-si dea seama ca putem creste fara sa pierdem neaparat toata inocenta copilareasca sau puterea de a mai crede in minuni. Magee si-a dat seama ca pe masura ce scria, povestea devenea din ce in ce mai personala si mai emotionanta. Primul meu copil urma sa se nasca in curand atunci cand eu m-am apucat de acest material, iar tatal meu era pe patul de moarte, dupa o lunga lupta cu cancerul, asa ca ma gandeam intens la ce inseamna sa te maturizezi, incepeam sa-mi dau seama ca timpul nu iarta pe nimeni, explica el. Pentru mine, personajul central al acetei povesti este un om care incepe sa constientizeze toate aceste probleme. Magee continua : In calitate de scriitor, imi doream sa aprofundez felul in care viata cuiva poate inspira arta, dar si felul in care arta, la randul sau, ne poate schimba vietile. Exista un mit conform caruia oamenii creativi isi traiesc copilaria mai mult timp decat ceilalti, dar exista momente in viata care ne pun la inceracare, din care simtim nevoia sa evadam prin povesti si arta. Geniul pe care l-a dovedit Barrie in Peter Pan tine de faptul ca a stiut sa redea atat fericirea copilariei cat si nostalgia amara pe care o simti atunci cand lasi in urma aceasta perioada. A folosit aceasta experienta universala, extrem de reala, prin care am trecut toti, si a transformat-o in ceva magic, special. La propunerea unia dintre directorii de la Miramax, Michelle Sy, Nellie Bellflower a trimis o varianta a scenariului producatorului Richard Gladstein. In acest moment, Sy l-a contactat pe Gladstein, iar proiectul a fost acceptat de Miramax. Scenariul a fost dezvoltat si a inceput cautarea celui mai potrivit regizor. Totul a inceput sa se contureze atunci cand Gladstein a vazut filmul lui Marc Forster, Monsters Ball, o emotionanta poveste de dragoste intre un temnicer si vaduva unui criminal, plina de tandrete si de autenticitate. Gladstein spune: Profunzimea personajelor si subtilitatea interpretarilor m-au convins ca Marc ar transforma acest proiect in ceva unic si extrem de special. Pe masura ce dezvoltau scenariul si cautau actorii cei mai potriviti, Gladstein observa ca cineastii s-au inspirat dintr-o replica rostita chiar de Barrie. Acesta a scris numeroase indicatii pentru actorii sai, iar intr-una dintre ele spune Toate personajele, chiar daca sunt adulti sau copii, trebuie sa aiba o infatisare inocenta, acesta fiind cel mai important atribut. Ne-am ghidat dupa acest principiu in realizarea filmului, spune Gladstein, ba chiar l-am scris ca pe un fel de prolog al scenariului, astfel incat actorii si echipa sa inteleaga sensul exact al acestei afirmatii. Rolul principal din Finding Neverland este interpretat de Johnny Depp, castigator al unui Glob de Aur si nominalizat la Oscar, care pare a-si fi pastrat viu copilul din sine, ca multi dintre actorii zilelor noastre. Forster spune despre Depp: Johnny este perfect in rolul uni barbat care refuza sa se maturizeze, deoarece oricine poate sa-si dea seama ca de fapt este un copil in toata puterea cuvantului. A imprumutat o nota foarte speciala acestui rol, interpretandu-l ca pe un adevarat omagiu la adresa lui Barrie. Depp a intrat cu adevarat in pielea personajului cu ajutorul uni logoped, care l-a ajutat sa-si insuseasca dialectal scotian. Johnny aduce un aer de mister in felul in care-l interpreteaza pe Barrie, facand publicul sa se intrebe oare ce se petrece in mintea acestuia, observa Richard Gladstein. Depp este fascinat de felul in care povestea din Finding Neverland este stimulata de dragostea nemarturista dintre pesonajul sau si cel interpretat de Kate Winslet- o dragoste care nu se va transforma intr-o poveste banala. Nu se va schimba niciodata intr-o romanta sentimentala, cu doi oameni destinati sa fie impreuna sau ceva de genul asta. De fapt, este vorba despre o relatie mult mai complexa, mai emotionanta, intre doi oameni care au nevoie unul de celalalt la un nivel care depaseste de fapt explicatiile si cuvintele. Dar aspectul cel mai important care l-a atras pe Depp la acest rol tine de magia lui Peter Pan. Este cu adevarat o poveste de geniu, spune el. Este o capodopera a imaginatiei, si rezultatul celei mai remarcabile inspiratii. Este unul dintre putinele lucruri cu adevarat perfecte, care vor ramane mereu alaturi de noi, iar aceasta a fost o ocazie minunata, care mi-a permis sa explorez sursele unei astfel de povesti. In ceea ce o priveste pe Kate Winslet, colaborarea cu Johnny Depp i-a dovedit ca este usor sa regasesti copilul din tine, sa retraiesti emotiile de altadata. Johnny si-a intepretat atat de bine rolul incat m-am simtit ca si cand as fi lucrat cu cinci copii in carne si oase! Ne-a facut sa radem in permanenta cu replicile sale inteligente, si exact de-asta aveam nevoie pentru a intra in atmosfera povestii. Winslet, de trei ori nominalizata la Oscar (pentru Sense and Sensibility, Titanic si Iris) este destul de familiarizata cu povestea lui Peter Pan. A interpretat-o pe Wendy intr-o productie dramatica pe vremea cand avea doar 15 ani, si s-a simtit mereu atrasa de universul fantastic al Taramului de Nicaieri. Atunci cand a citit scenariul de la Finding Neverland, personajul Sylvia du Maurier, frumoasa si neconventionala mama a unor baieti incantatori, care se confrunta cu prejudecatile epocii, a fost cea care i-a atras atentia. Sylvia este un perosnaj extrem de interesant, observa ea, deoarece este o mama moderna intr-o perioada in care principiile privind educatia copiilor erau in plina schimbare. Multi oameni inca mai credeau ca un copil trebuie doar vazut, nu si auzit, iar acestia erau cel mai des tinuti la distanta de problemele adultilor. Sylvia nu-si creste copiii asa, viziunea sa este diametral opusa. Este extrem de implicata in educatia fiilor sai, pe care-i incurajeaza sa gandeasca liber. Imi place faptul ca este atat de nonconformista. Winslet continua: Dar Sylvia a ramas vaduva de curand, asa ca incearca sa-si ascunda durerea, sa-si reprime mania, si cred ca asta este unul dintre lucrurile care-l atrag atat de mult pe J.M. Barrie. El este genul de barbat pe care l-a asteptat de mult, altfel decat toti cei pe care i-a intalnit pana acum, in cercurile pe care le-a frecventat. Este atrasa de el ca de un magnet, nu pentru ca incearca sa o seduca, ci penrtu ca o primeste in lumea lui fantastica, magica. Cred ca de fapt este o poveste de iubire, dar este o iubire intre Barrie si intreaga familie. Chiar daca nu s-a scris nimicdespre viata Sylviei du Maurier, asa cum s-a scris despre Barrie, unele dintre scrisorile Sylviei au supravietuit trecerii timpului. Pe Winslet a emotionat-o faptul ca unul dintre aspectele reale ale povestii tine de faptul ca personajul sau a ales sa nu se trateze, in ciuda faptului ca suferea de cancer. Sylvia a vrut sa le ascunda baietilor starea precara a sanatatii sale, n-a vrut ca acestia s-o vada suferind in timpul tratamentelor epuizante si dureroase. Cred ca ete una dintre cele mai curajoase fapte de care am auzit vreodata, spune Winslet. A vrut sa duca o viata normala si sa se stinga in liniste si pace. Sacrificiul pe care l-a facut pentru copiii sai este cu adevarat exceptional. Pentru Marc Forster, Winslet a fost o adevarata revelatie. Este si ea mama, astfel incat se descurca de minune cu copiii, dar in acelasi timp stie sa fie foarte practica. Are o figura foarte materna, si acesta a fost un lucru foarte important pentru mine; mai ales pentru ca in cele din urma moare, si poti sa-ti dai seama de imensa tragedie suferita de copii. Un alt personaj care joaca un rol extrem de important in viata lui Barrie este cel al lui Charles Frohman, bogatul impresar american care il sprijina pe Barrie de-a lungul carierei acestuia, si care se trezeste angrenat int-un proiect cu totul neconventional, fara ca macar sa creada in succesul acestuia. Adevaratul Charles Frohman – cunoscut ca Napoleon al dramaturgiei – era celebru pentru abilitatea sa de a descoperi noi talente si era prieten nu numai cu Barrie, ci si cu alti scriitori importanti precum Oscar Wilde si W. Somerset Maugham. A mai lansat actori precum John Drew, Ethel Barrymore, E.H. Sothern, Julia Marlowe, Maude Adams, si Henry Miller. (Din nefericire, Frohman a murit la apogeul carierei sale, cand pachebotul Lusitania a fost scufundat de un submarin nazist. Prefigurandu-l pe Peter Pan, ultimele sale cuvinte au fost: De ce sa te temi de moarte? Este cea mai frumoasa aventura a vietii. Dustin Hoffman, laureat al Premiilor Academiei, a acceptat sa joace rolul lui Frohman, incantat fiind de sansa de a lucra alaturi de Forster si Depp. Mi-am dorit sa lucrez cu Marc Forster inca de cand am vazut Monsters Ball. Stiam ca James Barrie urma sa fie interpretat de Johnny Depp, si cred ca el este unul dintre cei mai talentati tineri actori. Are o calitate pe care o admir extrem de mult – incearca tot ce-i sta in puteri pentru a nu se transforma intr-o vedeta. Isi incearca norocul cu tot felul de roluri si nu este niciodata pus la punct, in ciuda faptului ca are un fizic de exceptie. Hoffman a mai fost atras de dorinta lui Frohman de a indeplini visurile unui artist, indiferent de riscurile implicite. M-au atras la Frohman ezitarile acestuia, faptul ca la inceput nu prea vroia sa produca Peter Pan, o piesa plina de zane, pirati si crocodile, greu de acceptat de sofisticata societate londoneza. Cu toate acestea, Frohman a fost un producator de talent, care a stiut sa detecteze geniul si care a inteles ca prin insasi definitia sa, a fi genial inseamna sa excelezi in a face ceva ce n-a mai fost facut pana acum, sa treci dincolo de frontiere. Il lasa pe Barrie sa-si asume un risc, iar rezultatul va fi unul apreciat de intreaga lume. Unul dintre cele mai complexe roluri din film a fost cel al singuraticei sotii a lui Barrie, Mary, intepretata de Radha Mitchell, care a mai colaborat cu Marc Forster la Everything Put Together. Mitchell s-a simtit atrasa de Mary, o femie prinsa intr-un mariaj dificil. Mary poate parea rece, dar de fapt este doar angoasata, pentru ca iubeste un barbat de care nu se poate apropia, oricate eforturi ar face, spune Mitchell. Am vrut ca pozitia ei sa fie clara, sa arat cat de frustrata este din cauza acestei prapastii care se deschide intre ea si sotul ei. Stiam deja ca Marc este un regizor care nu recurge niciodata la stereotipuri. Vrea ca interpretarile sa fie extrem de reale, de naturaliste, iar personajul lui Mary a fost o minunata provocare. Mai sunt si cei patru baieti alaturi de care Barrie evadeaza din realitatea cotidiana, calatorind intr-o lume in care povestile cu zane si legendele se trezesc la viata. Inca de la inceput, producatorii stiau ca distribuirea actorilor care-i vor juca pe cei patru pusti Llewelyn Davies va fi cruciala. Dupa numeroase auditii, au reusit sa restranga cautarile la doar cativa actori de exceptie.Apoi, in loc sa organizeze auditii individuale, producatorii au pus grupuri de baieti sa citeasca replicile impreuna, cautand acea chimie subtila – un amestec de rivalitate si de apropiere – care poate fi simtita intre fratii adevarati. Era foarte important ca baietii sa se inteleaga de parca ar face parte dintr-o familie adevarata, deoarece vroiam sa-si joace rolurile cu cat mai multa naturalete, observa Forster. Baietii pe care i-am ales sunt foarte speciali si talentati. Fiecare a dat dovada de profunzime si sensibilitate – ca si de simtul umorului- ceea ce ne-a ajutat mult pe parcursul filmului. Kate Winslet adauga: M-am simtit de parca as fi lucrat cu actori de varsta mea, nu cu pustani, deoarece toti sunt extrem de inteligenti, de buni profesionisti – pana si Luke Spill, care n-are decat sase ani, e ca un mic spiridus. In cele din urma, o aparitie speciala este si cea a Laurei Duguid, fina adevaratului J.M. Barrie, fiica lui Nico, cel mai tanar dintre baietii Llewelyn Davies. Ea joaca un rol mic, dar important, interpretand-o pe londoneza care, dupa premiera piesei, sugereaza ca tanarul Peter Llewelyn Davies este modelul pentru Peter Pan, dar acesta arata catre Barrie si spune : Dar nu sunt eu Peter Pan, el este!. Duguid avea doar noua ani la moartea lui Barrie. Cu toate acestea, isi aminteste fiecare clipa petrecuta cu el in vremea copilariei.

Detalii tehnice In cautarea Taramului de Nicaieri

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

New Films Romania

Distribuitor international

Miramax Films