Masacrul din Texas

(2003)

The Texas Chainsaw Massacre

Premiera RO

25 Martie 2005

Premiera SUA

17 Octombrie 2003

Regia

Marcus Nispel

Cu

Jessica Biel, Jonathan Tucker, John Larroquette

Gen

Horror, Dramă, Thriller

Durata

98 minute

Rating

I.M.-18 - Interzis Minorilor

Sinopsis Masacrul din Texas

Filmul original The Texas Chainsaw Massacre a obtinut un succes uluitor inca de cand a socat si uluit pentru prima data publicul, in 1974, cu realismul sau absolut infricosator. Aceasta poveste ingrozitoare, inspirata dupa o serie de evenimente reale, este considerata de multi drept unul dintre cele mai mari thriller-uri ale tuturor timpurilor, un punct important de reper in genul filmelor de groaza, o productie care a influentat nenumarate filme realizate ulterior. Desi filmul a fost facut cu un buget mai mic de 150 000 $, a realizat incasari de peste 100 milioane $ la nivel mondial si si-a stabilit reputatia unui 'cult classic' pentru armate intregi de fani din intreaga lume. Filmul a intrat in iconografia culturii populare datorita personajului malefic Leatherface - Fata de piele. Acesta ramane unul dintre eroii negativi clasici cel mai usor de recunoscut, iar filmul a devenit un adevarat etalon al teroarei, la care se raporteaza evaluarile filmelor moderne. The Texas Chainsaw Massacre este filmul de debut al companiei de productie Platinum Dunes, realizat in colaborare de regizorul Michael Bay si Radar Pictures. Bay a fondat Platinum Dunes impreuna cu partenerii sai Andrew Form si Brad Fuller. Ideea a fost lansata chiar inainte sa infiintam aceasta companie, explica producatorul Michael Bay. Am vrut sa fac The Texas Chainsaw Massacre in primul rand datorita valorii numelui sau. Are o calitate mitica, fiind unul dintre primele filme de acest gen. Producatorul executiv Ted Field, CEO Radar, isi aminteste: Cand eu si Michael am decis sa intram impreuna in afaceri, ne-am dat rapid seama ca The Texas Chainsaw Massacre era filmul perfect cu care sa lansam marca Platinum Dunes. Este o poveste simbolica, una care defineste imediat standardele Platinum Dunes si da tonul pentru tot ceea ce va urma. Ne-a placut mult ideea, pentru ca segmentul de public al acestui film este alcatuit din persoane de sex masculin in varsta de pana la 25 de ani si, desi aproape toti au auzit de acest titlu, 90% dintre ei nu au vazut filmul original, adauga producatorul executiv Andrew Form. Desi de-a lungul anilor au fost produse cateva continuari ale filmului original, de o valoare din ce in ce mai scazuta, realizatorii au simtit ca elementele cele mai coplesitoare ale filmului initial au fost neglijate. Prima idee gresita referitoare la original a fost aceea ca ar fi un film sangeros, explica producatorul executiv Brad Fuller. Are multe momente extrem de tulburatoare, dar numai patru secunde de sange. Oroarea exista mai degraba la nivel conceptual decat la nivel vizual. Pentru a demara acest proiect si a genera interesul distribuitorilor de film, Bay a regizat un teaser alcatuit dintr-un ecran negru, cu zgomotele pe care le face 'Fata de piele' in timp ce urmareste o tanara femeie intrand si iesind dintr-o casa veche. Un scurt segment vizual a fost inserat in ultimele 10 secunde ale acestui teaser, pe fondul sonor al unui fierastrau electric. Rezultatele au fost uimitor de eficiente. Acest teaser a generat o reactie incredibila in industria de gen si s-a soldat cu contracte pentru distributie in SUA, prin New Line Cinema, si distributie internationala, prin Focus Features. Ted Field explica: Am reusit sa strangem banii pentru producerea acestui film cu o promptitudine incredibila. Publicul international rectioneaza de obicei foarte bine la thriller-uri, dar reactiile la trailer-ul lui Michael au depasit cele mai indraznete asteptari ale noastre. Nici unul dintre noi nu s-a asteptat la reactia pozitiva absolut coplesitoare pe care a declansat-o trailer-ul, isi aminteste Brad Fuller. Parca a atins un nerv sensibil si a transmis emotia in stare bruta pe care doream sa o simta publicul nostru atunci cand urmareste acest film. Au existat insa si complicatii: Radar Pictures si Platinum Dunes au avut un interval de timp extrem de mic in care sa deruleze acest proiect. Am reusit sa obtinem drepturile pe o perioada de numai sase luni, explica Field. In acest interval de timp a trebuit sa finalizam scenariul si viziunea pentru productie. A fost o reala provocare ! Am vrut sa gasim un scenarist care sa poata combina cele mai bune elemente din scenariul original, adaugand insa la povestea de baza cateva idei noi, spune Andrew Form. Cand The Texas Chainsaw Massacre a fost lansat in urma cu aproape 30 de ani, multi oameni care l-au vazut au crezut ca este ceea ce se cheama un 'snuff film' (imagini filmate care prezinta comiterea unor crime reale). Cand publicul este silit sa isi foloseasca imaginatia, in loc sa i se prezinte situatia in mod explicit, evident ca urmareste totul cu sufletul la gura. Exact asta a facut filmul original. Aceste standarde au condus la alegerea scenaristului Scott Kosar, care scrisese scenariul pentru The Machinist. Am vrut ca filmul sa fie concentrat pe teama psihologica, sa nu fie doar ceva visceral, comenteaza Brad Fuller. Elementele terifiante din film urmau sa fie insuflate unei colectii de personaje principale foarte reale, care se trezesc puse intr-o situatie ireala.Cand ne-am intalnit cu Scott Kosar, ne-a sugerat o secventa de inceput cu autostopistul care era atat de devastatoare, incat a stabilit definitiv tonul pe care il doream pentru film, adauga Andrew Form. Kosar era deja fan al filmului original si savura ideea de a revedea decorul acela intr-un alt mod. Cand am auzit ca vor sa faca un remake al filmului, am fost usor intimidat de ideea de a rescrie un clasic, comenteaza scenaristul. Dupa prima noastra intalnire, mi-am dat seama ca nu voiau sa se limiteze la o exploatare a materialului deja existent, ci erau ferm hotarati sa faca o versiune infricosatoare a originalului, care sa opereze la nivelul suspense-ului si teroarei psihologice, nu la nivelul repulsiei. O data ce Kosar se apucase deja de prima varianta a scenariului, echipa a inceput sa caute un regizor si a ajuns la un nume celebru, de mare succes, expertul in imagine comerciala Marcus Nispel. Ted Field era de mult timp admiratorul lui Nispel: el il recrutase ca regizor de clipuri muzicale video pentru artistii de la Interscope Records (in special pentru No Doubt) si mai colaborase deja cu el la cateva proiecte. Desi multi alti regizori erau interesati, Michael Bay a fost imediat atras de Nispel. Dintotdeauna mi-a placut stilul lui Marcus, spune el. Am vazut tot ce a facut, l-am considerat dintotdeauna un tip foarte talentat si mi-am dorit sa lucrez cu el. Are o viziune extraordinara, iar la filmari este uimitor. Nispel, care a castigat aproape toate premiile posibile din industria muzicii si a spoturilor publicitare, regizand peste o mie de clipuri muzicale si publicitare, a fost atras de acest proiect datorita optiunilor de creatie ale echipei. Mie imi plac filmele deconstructiviste, remarca Nispel. Cand am luat prima data scenariul sa il citesc, n-am mai reusit sa il las din mana. Nispel a venit bine pregatit la prima sa intalnire cu producatorii. Ca termen de referinta, a adus cateva fotografii si poze din reviste, uimitor prelucrate, isi aminteste Bay. Avea foarte multe idei bune. Aflat la primul sau proiect ca regizor, Nispel a fost incantat si de ideea de a lucra cu producatorul Bay. Am considerat ca era o ocazie unica: puteam sa lucrez cu cineva care a schimbat cu adevarat Hollywood-ul, combinand cele mai bune elemente din lumea spoturilor comerciale si a filmului, spune el. Spotul comercial este un sprint. Filmul e un maraton. Bay mi-a permis ca nimeni altul sa utilizez cei mai buni sprinteuri si cei mai buni maratonisti pentru a-mi alcatui echipa. Prima persoana pe care Nispel a recrutat-o pentru acest proiect a fost directorul de imagine Daniel Pearl, cu care mai colaborase pentru multe dintre reclamele si clipurile sale video premiate. In plus, acesta mai lucrase si cu Michael Bay. Ca o coincidenta, Pearl a fost director de imagine si la productia originala a lui Tobe Hooper, din 1974. Astfel, el a avut ocazia unica de a lucra din nou la aceasta poveste infricosatoare, intrand in istoria cinematografiei ca primul director de imagine care a filmat un remake al primului sau film. Daniel mai discutase de multe ori despre productia originala de la Texas Chainsaw Massacre, de-a lungul anilor, spune Nispel. Mi-a placut ce a facut in filmul original si am vrut sa redau acestui film nota sa realista, permitandu-i insa lui Daniel sa adauge ceea ce invatase in toti acesti ani in care noi am colaborat. Dupa o perioada de gandire, mi-a dat o replica incredibila: The Texas Chainsaw Massacre este tot ce sunt eu. Daca o dau in bara acum, cu acest film, eu nu mai sunt nimic. Stiam ca pot conta pe el. Pentru Pearl a fost extraordinar sa se reintoarca in Austin, Texas, orasul unde facuse colegiul si isi incepuse cariera in film. A fost o coincidenta foarte stranie ca a aparut acest proiect, pentru ca in ultimii cinci sau sase ani am reusit cateva dintre cele mai bune proiecte ale mele si m-am distrat cel mai grozav lucrand cu Marcus la spoturi comerciale si video, spune Pearl. Filmul a ajuns in Muzeul de Arta Moderna, asa ca un remake al acestei productii a devenit o provocare monumentala. O parte uriasa din ceea ce sunt, la ora actuala, se datoreaza momentului meu de inceput, cu The Texas Chainsaw Massacre. Decizia de a film in oras si in imprejurimi, acolo unde a fost filmat si originalul, a fost un element vital, dupa parerea echipei, pentru a surprinde autenticitatea vizuala a Texasului rural. Chestia frumoasa la Texas este ca are mai multe look-uri, comenteaza Michael Bay. Acolo exista mult spirit american, locuri in care timpul s-a oprit in loc. In plus, este un loc extrem de fotogenic. Acolo exista niste ceruri minunate. Si niste echipe de filmare minunate. Bay l-a trimis pe Richard Klotz, managerul echipei de scouting pentru locatii, sa treaca in revista locatiile din Texas si sa faca un numar de fotografii inainte de a pleca la Miami, pentru a incepe filmarile la filmul lui Bay, Bad Boys II. A stat acolo o saptamana si s-a intors cu fotografii minunate - locuri care iti dadeau fiori, aratand de parca s-ar fi ridicat direct din scenariu, spune Bay. Desi Marcus Nispel se gandea initial sa filmeze in Palmdale, California, ca sa economiseasca niste fonduri, fotografiile lui Klotz l-au castigat. Marcus se gandea sa economiseasca bani evitand sa se deplaseze in locatie, isi aminteste Bay, care mai filmase in locatie in Texas. Dar i-am zis: Marcus, trebuie sa filmezi in Texas. O sa fii uluit de ceea ce poti sa obtii acolo. Nispel spune ca filmul are valorile unei productii de inalt nivel datorita locatiilor din Texas unde au avut acces. In Texas nu se arunca nimic, spune el. Aveam nevoie de 25 locatii pentru film, ceea ce era o problema, caci aveam un program de filmari de 39 zile. Am reusit sa evitam aceasta problema gasind trei locatii principale, care aveau atat de multe fete si fatete diferite, incat am reusit sa filmam acolo cea mai mare parte din intreaga productie. O data ce se hotarase ca Austin sa fie principala locatie de filmare, echipa a inceput sa se concentreze asupra unei alte misiuni esentiale: alcatuirea distributiei care sa dea viata acestei povesti legendare, in care cinci tineri studenti calatoresc cu un microbuz prin zona rurala din Texas. Cand am inceput sa cautam actorii, am lansat mesajul ca nu vrem sa facem un film cu imagini violente, explica producatorul executiv producer Andrew Form. In filmul original, in prima jumatate de ora nu prea sunt elemente terifiante. Publicul face cunostinta cu pustii din microbuz, sta printre ei, calatoreste cu ei. Am vrut sa facem acelasi lucru si cu acest film. Cand in comunitatea cineastilor s-a aflat ca vrem sa abordam materialul intr-un mod mai putin conventional, ni s-au deschis multe usi si standardul a crescut imediat, apropo de actorii pe care am reusit sa ii contactam. Primul si cel mai important segment din procesul de casting a fost gasirea unei actrite care sa joace rolul principal: Erin este o frumusete innascuta, foarte incapatanata si cu o vointa suficient de puternica pentru a scapa din imprejurari inimaginabil de brutale. Acest personaj este punctul central si forta care impulsioneaza intreaga poveste. Dupa ce scenariul a fost gata, Scott Kosar a facut o descriere a fiecarui personaj. Despre Erin a spus ca ar fi fost Miss Texas daca nu era un asemenea baietoi, isi aminteste Form, care fusese impreuna cu Brad Fuller si cu Biel la un meci al echipei Lakers, pentru a o cunoaste mai bine. Am fost amandoi vrajiti din clipa in care am cunoscut-o, isi aminteste el. E un rol dificil. Rolul unui erou feminin, spune Michael Bay. Trebuie sa empatizezi cu ea si sa o crezi cand iti arata partea ei dura. Este un erou feminin, iar Jessica a interpretat rolul lui Erin astfel incat sa fie dura, dar si sexy. De asemenea, a adaugat acestui personaj o nota de sinceritate la care publicul va reactiona si cu care va empatiza imediat. Dintotdeauna mi-au placut filmele de groaza, exclama Jessica Biel. Inca din copilarie m-a interesat acest gen, pentru imi place sa ma sperii, sa ma ingrozesc. Mi-a placut la nebunie filmul original Texas Chainsaw Massacre, iar scenariul pentru acest film a fost extrem de realist. Nu am avut nici o indoiala ca imi doream cu adevarat sa joc rolul lui Erin. Este unul dintre personajele puternice ale filmului, pentru ca, atunci cand lucrurile merg foarte prost pentru ea si pentru prietenii ei, nu isi pierde mintile. Dimpotriva, desi este disperata, incearca sa ii tina pe toti laolalta. In film, Erin este constiinta sociala a acestui grup de prieteni bine sudat. Cand iubitul ei, Kemper (interpretat de Eric Balfour) aproape ca loveste cu masina o tanara care rataceste fara tinta pe mijlocul unui drum pustiu, ea incearca sa il convinga sa se intoarca si sa o ajute.Kemper trebuie sa aleaga intre gestul de bun samaritean al lui Erin si dorinta egoista a celorlalti din grup, care vor sa ajunga la un concert Lynyrd Skynyrd, in Dallas. Este o decizie care va pune grupul in pericol de moarte. Kemper este liderul informal al grupului, dar se inclina in fata constiintei lui Erin, in timp ce intregul grup se straduieste sa inteleaga imprejurarile in care s-au trezit aruncati. Kemper vrea sa respecte si dorinta iubitei lui, si pe cea a celorlalti prieteni, explica Eric Balfour, cunoscut pentru rolul lui Gabe din seria de succes a HBO Six Feet Under. Este puternic intr-un fel destul de demodat si cred ca e frumos sa ai personaje care fac diverse lucruri din disperare, pentru ca nu mai au nici o alta optiune. Situatia devine tot mai sumbra, dar Kemper nu isi pierde cumpatul. El ia decizia finala de a-i raporta serifului local aceasta insiruire brusca de evenimente cumplite derulate in microbuzul lor, spune regizorul Marcus Nispel. Kemper o iubeste pe Erin si stie ca ea se asteapta ca el sa faca ceea ce trebuie si sa plece dupa ajutor. Marcus Nispel a cerut in mod special sa il vada pe Balfour pentru acest rol, dupa ce l-a remarcat pentru prima data in Six Feet Under, apoi l-a revazut in rolul diavolului, intr-un spot publicitar pentru un automobil. Stiam ca Eric trebuie sa fie genul care se simte cel mai bine atunci cand joaca un rol usor rautacios, comenteaza Nispel. Eric era categoric stilul lui Kemper, remarca producatorul executiv Brad Fuller. Daca iei cina cu Eric, el este tipul care sta in capul mesei, spune toate bancurile si decide ce mananca fiecare. Asa este si Kemper in acest film: are grija de prietenii sai si, ca spectator, chiar crezi ca el va reusi sa ii scoata cu bine din porcaria in care s-au bagat. Jonathan Tucker joaca rolul lui Morgan, un student caustic, cerebral, expert autoproclamat in toate chestiunile triviale si lipsite de sens. Morgan este supremul pragmatic din acest grup, spune Tucker. Este inteligent, sarcastic, spiritual, vesnic pretentios, dar nu excesiv de pedant. Intotdeauna le expune prietenilor sai datele problemei si spune exact ceea ce vad si el, si publicul. El incearca sa convinga pe toata lumea sa se retraga si sa ia o decizie mai bine gandita. Tucker a obtinut un rol in acest film ca urmare a unei tenacitati ingenioase si persistente. Desi Jonathan era cel mai bun actor care a dat proba pentru acest rol, nu avea aspectul fizic al personajului, explica Marcus Nispel.La insistentele lui Tucker, Nispel i-a descris personajul astfel: ceva din John Lennon combinat cu Richard Dreyfuss in Jaws (Falci). Foarte hotarat, Tucker a apelat la un prieten, artist expert in machiaje, si s-a transformat complet, cu perciuni, mustata si ochelari cu rame de sarma, apoi a dat inca o data proba pentru rol. L-am angajat imediat dupa ce am vazut caseta de la proba si noul look pe care si-l crease special, comenteaza Nispel, razand. Fiecare dintre noi cunoaste cate o persoana care pare sa spuna cele mai nepotrivite lucruri, in cele mai nepotrivite momente. In grupul de prieteni al lui Erin si Kemper, aceasta onoare ii revine lui Andy cel cu gura mare, rol interpretat de Mike Vogel. Andy este cel mai bun prieten al lui Kemper, ambi fiind mecanici. Are farmecul 'baiatului din vecini', insa aceasta calitate este adesea umbrita de comentariile lui prost plasate si de comportamentul deplasat. Andy este un tip care le vrea binele tuturor, dar spune mereu lucruri nepotrivite, in momente nepotrivite, comenteaza Vogel. Nu vrea sa insulte pe nimeni, dar intotdeauna ajunge sa faca asta, chiar daca fara intentie. Andy aduce un moment de usurare comica, o pauza care dezarmeaza efectiv grupul atunci cand situatia devine prea tensionata. El rosteste intotdeauna cate un comentariu stupid care este atat de deplasat pentru momentul respectiv, incat toata lumea se intoarce si spune: Nu pot sa cred ca a spus una ca asta ! apoi incepe sa rada. La inceputul filmului, grupul a luat deja in masina o autostopista – frumoasa Pepper cea cu spirit liber, interpretata de Erica Leerhsen - care stabileste pe loc o legatura foarte buna cu Andy. Erica a fost primul om pe care l-am ales pentru distributia filmului, povesteste Andrew Form. A fost incredibila la proba si mi-a ramas intiparita in minte capacitatea ei de a scoate niste tipete care pur si simplu te fac sa ingheti. Brad Fuller adauga: Erica scoate cele mai tari tipete pe care le-am auzit vreodata in viata mea. Te cuprindeau fiorii cand o vedeai stand pe podeaua unei camere cu lumina fluorescenta, prefacandu-se ca era vanata de 'Fata de piele'. Pepper este o hippie veritabila, spune Leerhsen. Nu vrea decat sa se distreze, iar Andy ii place la nebunie, din prima clipa in care il vede. Intre ei se formeaza imediat o legatura puternica, plina de pasiune. In film, Erin il convinge pe Kemper sa se intoarca sa o ajute pe adolescenta plina de sange (Lauren German) pe care tinerii aproape ca o lovesc cu microbuzul, pe un drum pustiu de tara din Texas. Dupa ce se urca in microbuz, tanara ramane cufundata intr-o tacere stranie, inainte ca un gest socant sa ii sileasca pe tineri sa ceara ajutorul serifului local, al carui rol este interpretat de cunoscutul actor R. Lee Ermey, pe care Marcus Nispel il numeste arma secreta a filmului. In momentul cand am inceput sa cautam actori pentru rolul serifului Hoyt, R. Lee era tipul pe care speram sa il putem obtine, dar nu credeam ca va fi posibil, din cauza unor constrangeri legate de buget, comenteaza Nispel. El are abilitatea de a aduce acestui rol un element de comedie dementa, care, dupa parerea lui Michael Bay, era vital pentru personaj. Daca replicile acestui personaj ar fi fost rostite de orice alt actor, nu ar fi iesit nimic, dar R. Lee a reusit sa o scoata la capat starnind in acelasi timp hazul si spaima publicului. Unul dintre elementele cruciale ale acestui puzzle care era distributia a fost gasirea unui actor care sa faca fata unui rol foarte solicitant din punct de vedere fizic, asa cum este rolul lui Thomas Hewitt, 'Fata de Piele', unul dintre cei mai celebri criminali in masa ai tuturor timpurilor. Rolul cerea un actor cu multa forta fizica si cu abilitati atletice, un om care sa poata alerga in arsita Texasului, la 40 grade Celsius, purtand costumul greu si masca de piele pe fata. Cu adevarat terifiant in cazul personajului Thomas Hewitt este faptul ca nu exista nici un element de premeditare. El este pur si simplu o masina ucigasa, explica Brad Fuller. Este un personaj fara constiinta. Nimic nu il impiedica sa faca tot ceea ce isi doreste. Producatorul executiv considera ca una dintre trasaturile cele mai nelinistitoare ale lui 'Fata de piele' este imprevizibilitatea sa. Vrem ca publicul sa traga propria concluzie referitoare la motivele pentru care 'Fata de Piele' a ajuns asa cum a ajuns, comenteaza Fuller. Echipa i-a dat acest rol actorului Andrew Bryniarski, facand eforturi uriase sa ascunda identitatea actorului in perioada filmarilor. Talentata distributie a filmului The Texas Chainsaw Massacre este completata de David Dorfman (The Ring) in rolul baietelului texan Jedidiah; Terrence Evans in rolul batranului Monty, tintuit intr-un scaun pe rotile; Heather Kafka in rolul Henriettei si Marietta Marich in rolul Ludei May. Dupa ce distributia a fost completa, echipa s-a declarat absolut incantata de rezultat. Dupa ce am terminat prima runda de probe, am schitat o lista cu actorii pe care ni i-am fi dorit pentru fiecare rol. In final, i-am obtinut pe absolut toti acesti oameni, declara Marcus Nispel. Pare un cliseu, insa acesta e adevarul. Fiecare dintre actorii pe care i-am abordat a avut aceeasi reactie plina de pasiune fata de materialul nostru. Producatorul executiv Andrew Form este de acord: Cand am decis ca The Texas Chainsaw Massacre va fi primul film produs de Platinum Dunes, scopul nostru era sa facem un film care sa fie ceva mai mult decat ceea ce aparuse pe piata. Aceasta formula a fost asigurata de mai multe elemente: scenariul excelent al lui Scott Kosar, regia unui spirit vizionar precum Marcus Nispel, aflat la carma filmului. Iar ultima piesa a acestui puzzle a fost crearea unei distributii eclectice, surprinzatoare. Cu acest film am incercat sa realizam ceva ce nu s-a mai facut de mult timp. Din fericire, actorii distribuiti de noi in film au vazut acest lucru.

Detalii tehnice Masacrul din Texas

Tara

SUA

Ecran

Normal (1.85:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Prooptiki Romania

Distribuitor international

New Line Cinema