Superman Revine

(2006)

Superman Returns

Premiera RO

14 Iulie 2006

Premiera SUA

28 Iunie 2006

Regia

Bryan Singer

Cu

Kevin Spacey, Brandon Routh, Kate Bosworth

Gen

Acțiune, Aventuri, Dramă, Fantastic, SF

Durata

154 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Superman Revine

Nu exista vreo tara in care sa te duci si in care lumea sa nu stie cine este Superman, spune regizorul filmului Superman Revine, Bryan Singer, care a captat pentru prima oara atentia cu filmul castigator de premii The Usual Suspects inainte de a regiza filmele incununate de success; X-Men si X2. Ai putea probabil sa iei scutul cu S in jungla si tot vei avea 50% sanseca litera sa fie recunoscuta. Iar in felul acesta el este un Super Erou global. Toata lumea a crescut cu o versiune sau alta a lui Superman, spune Dan Harris,care a scris scenariul alaturi de Michael Dougherty. Fie ca il stiam din cartile cu benzi desenate fie de pe micul sau de pe marele ecran, cu totii il stiam pe Omul de Otel. Era simplu ca buna ziua. Combinatia dintre virtutea sa, idestructibilitatea sa si abilitatea sa de a zbura este lucrul care il face atat de atragator atat pentru mine cat si pentru alte persoane, spune Singer. Sa faci lucrul corect, sa fi capabil sa infrunti orice iti iese in cale si sa fi capabil sa zbori in cer… cu totii cred ca ne-am imaginat intr-un punct al vietii noastre ca am putea sa fim ca el. De cand si-a facut debutul in cartile de benzi desenate in anul 1938, Superman a ramas o figura de neuitat in cultura lumii si un simbol universal al idealului umanitatii. El a fost primul care a venit de pe o alta planeta si a reprezentat totalitatea lucrurilor pe care noi, ca fiinte umane, visam sa le putem face, si in primul rand in aceste lucruri se afla abilitatea de a zbura, spune producatorul executiv al filmuluiChris Lee. Dar mai avem de asemenea puterea lui extraordinara, abilitatea sa de a vedea prin orice lucru, si bunatatea sa. Lipsa de ambiguitate este foarte atragatoare, iar acest lucru s-a pastrat in felul acesta de-a lungul celor 70 de ani de istorie ai lui Superman. Personajul avea sa joace rolul unui ziarist care a rezistat timp de peste trei decade si care continua si astazi sa distreze milioane de fani in fiecare luna in cartile de benzi desenate, de DC Comics si distribuite pe scara larga in 25 de limbi in peste 40 de tari. Pe marele ecran, Omul de Otel a aparut pentru prima data in anul 1941 in 17 filme de animate de scurt metraj produse de catre faimosul Fleischer Studious, impreuna cu alte dou seriale de actiune. Iar de atunci, personajul a jucat in cinci filme pe marele ecran, in numeroase seriale de televiziune de succes si 35 de titluri pe casete video si DVD. In primul film de pe marele ecran din anul 1951 Superman and the Mole-Men, in care George Reeves il interpreta pe Superman, dupa care au urmat mai multe seriale de televiziune. Primul film contemporan de pe marele ecran, Superman: The Movie al regizorului Richard Donner, in care rolul Omului de Otel il juca regretatul actor, Christopher Reeve, iar in rolul tatalui sau, Jor-El, juca legendarul Marlon Brando, a fost lansat in anul 1978. Regizorul Brian Singer a vazut pentru prima data filmul alaturi de mama sa la un cinematograf in aer liber dintr-o zona rurala din New Jersey. Mi-a placut la nebunie, isi aduce el aminte. I-a oferit personajului o viata atat de uimitoare si totusi avea si o calitate nostalgica dar in acelasi timp era foarte contemporan. In aceste timpuri in care schimbarile se petrec foarte rapid – fie ele de natura culturala, industriala sau tehnologica –Superman a fost cel care a luptat pentru adevar, dreptate si pentru tot ceea ceste bun. Lumea din anul 1941 era mult mai diferita decat lumea din anul 1978, care este mult mai diferita decat lumea din ziua de azi, spune Singer. Cred ca mostenirea lui Superman este mult mai putin despre schimbare decat este despre evolutie. Sigur el se lupta cu diferiti banditi care au fost in continue schimbari de-a lungul anilor. In mod sigurin acest film el are de-a face cu o incredibila suma de schimbari dupa ce a fost plecat pentru un timp de 5 ani. Totusi un singur lucru ramane constant prin dorinta lui de a folosi pentru bine abilitatile sale speciale de a conduce prin exemplu si de a face bine lumii. Filmul lui Brian Singer Superman Revine este descendentul spiritual al filmului Superman: The Movie si Superman II si utilizeaza elementele interpretarii lui Marlon Brando in calitate de Jor-El. Cred ca alegerea de a face un fel de secventa a filmului lui Donner ne-a dat flexibilitatea si increderea de a continua lucrurile, spune scenaristul Michael Dougherty. Am simtit ca toata lumea, fie ca ei realizeaza acest lucru sau nu, cunoaste originea povestii. Toata lumea stie cine este Superman si acest lucru la diferite nivele. Tot ceea ce noi incercam sa facem este sa continuam povestea. Singer intotdeauna a simtit o afinitate emotionala pentru personaj si a avut o viziune precisa despre ceea ce el dorea sa puna in Super Eroul din acest film. Eu si cu Superman impartim faptul ca amadoi de mici copii am fost adoptati, spune el. Eu am fost singurul copil la parinti cum si Supeman a fost la fel. Din acest motiv de baza,intotdeauna am simtit o legatura reala cu el si din acest motiv el este Super Eroul meu favorit. Si astfel este foarte important pentru mine sa spun povestea lui Superman in felul meu. Brian este un producator de film extraordinar, spune producatorul Gilbert Adler. Marele sau succes din trecut consta in faptul ca el este un adevarat povestitor. Brian spune o poveste extraordinara fie ca este vorba despre lucruri obisnuite fie ca este vorba despre lucruri pentru marele ecran. Brian este un adevarat maestru! De la un copil care poarta o sapca si pijamale cu Superman pana la un colectionar de carti cu benzi desenate si la o persoana care asteapta timp de doua decade sa mai creada odata ca eroul poate zbura, timpul lui Superman e revenit iarasi. Societatea – lumea – s-a schimbat atat de drastic in ultimii 30 de ani sau cel putin lumea din filmul lui Richard Donner, spune un membru al distributiei filmului Superman Revine, Frank Lagella. Cred ca revenirea lui Superman este acum un lucru extraordinar. El revine in momentul in care lumea are intr-adevar nevoie de el, sa stea acolo pentru vreo doua ore si sa manance o cutie mare de floricele de porumb si sa bea un suc si sa aiba din nou pe cineva care sa le mature pe sub picioare. AUSTRALIA SI METROPOLIS: DESPRE PRODUCTIE Primele filmari au avut loc langa Breeza, Australia, la o ferma care s-a transformat intr-un loc de munca. Sase mile de sosea construite pentru compania de productie care a furnizat accesul la locul de tabara care era format din trailere starurilor si cele pentru producatori, corturi pentru masa, si trailere pentru fiecare departament al filmului inclusiv machiaj/coafor, garderoba, efecte speciale si efecte vizuale. Locul de tabara a fost echipat pana si cu trailer IT capabil sa conduca o conecsiune de internet fara fire chiar in mjlocul plin de tufisuri, al Australiei. Toate drumurile de pe proprietate duceau catre Ferma Kent, unde producatorul de decoruri Guy Hendrix Dyas a recreat caminul Kansas-ului iconic al lui Ma, Pa si Clark Kent. Pentru cutia postala de la finalul strazii pana laleaganul de pe veranda caselor sarace de fermieri, Dyas si echipa sa de designeri, artisti, mestesugari si constructori au construit in detaliu casa lui Superman de cand acesta era copil. Timp de trei saptamani, echipa de filmare a filmului Superman Revine s-a mutat in New South Wales cu scopul de a filma scena cu Ferma Kent care a fost construita langa micutul oras Tamwoth. Recrearea casei din copilarie a lui Superman a necesitat lucruri cu adevarat uimitoare (au fost construite strazi noi, au fost instalati stalpi de telefoane pe distante de cativa kilometri si au fost plantate prin insamantare noi culturi.) Cresterea porumbului in Tamworth a fost cu adevarat o provocare imensa, spune Dyas. Aceasta regiune a Australiei a suferit de seceta timp de foarte multi ani. A trebuit chiar sa cream propriul nostru sistem de irigatie si acest lucru doar pentru a tine in viata culturile de la Ferma Kent pana la finalul filmarilor. A fost intr-adevar o reusita extraordinara, iar porumbul nostru a hranit multe animale de la fermele locale cand in cele din urma am impachetat totul si am plecat. A fost o munca foarte intensa trebuind sa construim atat de multe lucruri in mijlocul lui nicaieri dar cred ca Bryan si cu mine am reusit ceea ce ne inchipuisem pentru ferma Marthei Kent si in mod cert ne-a oferit cateva momente minunate care sa fie capturate pe film. Dyas adauga, De la o zi la alta, oricand eu si cu Bryan discutam despre imaginea filmului intotdeauna aveam ca referintauniversul existentei lui Supermanfie ca era vorba despre benzi desenate, seriale de televiziune sau filme mai recente. Dupa incheierea secventelor de la Ferma Kent, echipa de productie a revenit la Studiourile Fox Australia, care a devenit baza operatiunilor in Sydney. Echipa de productie a ocupat toate cele sapte platouri de sunet si a indeplinit totul dupa un program de constructie al platourilor foarte strict. Imediat ce o filmare pe un platou se incheia, il demolam si faceam loc unui alt platou pentru urmatoarea noastra constructie. La un moment dat spatiul a devenit atat de stramt incat Dyas a fost nevoit sa transfome unul dintre depozite intr-o scena cu scopul de a construi platoul interior pentru filmarea unui yacht in lungime de 60 de metri, The Gertrude. Cand incluzi toate copiile de avion si de yacht si rezervoarele de apa si elementele de ecran verde sfarsesti prin a avea peste 80 de platouri, spune producatorul Gilbert Adler. Pe cat de provocator a fost acest lucru, nu au existat alte filme care sa fie filmate pe bucati astfel incat am fost capabili sa il preluam si sa il transformam complet in propriul nostru spatiu. Acest lucru ne-a oferit foarte multa flexibilitate si creativitate in programare si in constructie care a fost maximum in a avea toate platourile intr-o stare si intr-o functionare fantastica. Precum era Ferma Kent, Singer stia ca mai existau si alte locuri in univers pe care el dorea si avea nevoie sa le includa in povestea sa de reintoarcere, cel mai important, exteriorul si acoperisul cladirii Daily Planet la fel ca si Fortress of Solitude. Fortareata de Solitudine este un bun exemplu despre cum am folosit designul initial pe care John Barry l-a creat in filmul lui Donner Superman, spune Singer, dar am fost capabili sa largim elementele care privesc dezvoltarea tehnologiei efectelor vizuale. Dyas s-a inspirat din platourile din anul 1978 ale lui John Barry si a construit un vas de cristal pentru Superman care masura 40 de metri latime si 38 de metri adancime, si care avea o inaltime de aproximativ 3 magazine. Acest platou a fost in mod special o reminiscenta a podului de cristal care il transporta pe Superman in primul film al lui Richard Donner, spune Dyas. Totusi, este adus la zi intr-un mod incredibil si ne trimite cu gandul la experimentele de stiinta pe care multi dintre noi pe cand eram copii le intreprindeam facand cristalele sa creasca. Superman foloseste propria sa Tehnologie a Cristalurilor pentru a crea vasul si cred ca rezultatele finale dovedesc calitati speciale si elegante – straluceste in interior si sunt totusi minunat de nepamantene. Am folosit principii de design similare pentru a crea Fortareata de Solitudine al lui Superman si cu ajutorul noilor tehnologii am fost capabilisa impingem ideea cristalurilor si mai departe in crearea lor. De exemplu, in loc de a vedea Fortareata de Solitudine dintr-o singura directie dupa cum a fost ea privita in filmul din anul 1978, am fost capabili sa cream o vedere de ansamblu de 360 de grade permitandu-i lui Bryan sa roteasca camera in jurul acestui mediu vast asemanator unei catedrale. A fost intr-adevar spectaculos. Platoul pentru Daily Planet a durat sase luni pentru a fi proiectat, patru luni pentru a fi construit si o luna pentru a fi in mod corespunzator luminat. Am avut ceva in jurul a 3000 de lumini si 19 mile de cablu doar pentru un singur platou, isi aminteste Adler. Lui Bryan ii place ca platourile sa aiba straturi de detalii peste alte straturi de detalii astfel incat cu Daily Planet am fost capabil sa imi las imaginatia sa zboare, spune Dyas. Devreme in pre-productie, am intreprins cateva cercetari si am vizitat cladirea originala Daily News din New York care a fost proiectata in anul 1929 de catre Raymond Hood. Perioada extraordinara a arhitecturii americane Art deco a fost de o influenta imensa asupra proiectelor mele, in special pentru interirorul biroului editorial al ziarului Daily Planet. Si cu toate caam dorit ca filmul sa fie realizat intr-un stil contemporan, am fost inspitat de catre proiectele geometrice ale anilor 1930, de catre ferestrele de sticla si culorile indraznete. Aceste influente pot fi de asemenea vazute in exterirorul ornat in stil clasic al cladirii Daily Planet si in piata in interiorul careia se afla, Dyas adauga, Am dorit sa mentinem imaginea globului care se roteste in varful cladirii Daily Planet impreuna cu acoperisul sau care ofera o imagine de ansamblu asupra intregului oras Metropolis. Acesta a devenit un platou minunat pentru una dintre scenele romantice. Platoul pietei pe care Dyas l-a recreat pentru film era atat de larg incat nici unul dintre scenele Fox nu puteau sa-l gazduiasca, astfel incat, intr-un mod cu totul neconventional, producatorii filmului au decis sa construiasca platoul in are liber, folosind drumul dintre cele doua platouri de sunet existente. Va vine sa credeti sau nu, construirea platoului in aer liber a mers foarte bine, noteaza Dyas. Vremea a fost fantastica si am fost capabili sa umplem drumurile din apropiere cu taxi-uri galbene, autobuze si alte vehicule din trafic. De asemenea am transformat o zona adiacenta intr-un mini Central Park si am adaugat o statie de metrou. A fost in mod sigur unul dintre cele mai provocatoare platouri de filmare pe care le-am construit, dar totul s-a dovedit fi minunat. Imi amintesc prima zi in care a venit Brandon, spune designerul de costume Louise Mingenbach, care nu este straina de garderoba Super Eroilor creand pana acum costumele pentru ambele filme X-Men ale lui Singer. Imi aduc aminte ca era foarte important pentru el ca costumul sa fie comfortabil pentru a nu ii distrage atentia in niciun fel. Bineinteles, fara intentia de a fi insensibila, doar am ras si am spus Scumpule nu te vei simti in viata ta mai confortabil precum te vei simti in acest costum. Nu este usor sa fi un Super Erou si fiind unul in nici un caz nu este vorba despre confort. Pentru a purta costumul lui Superman, Routh avea nevoie de pregatire fizica intensa, care a inceput practic inainte ca el sa stie ca a obtinut rolul. Intre timp in Los Angeles, Routh se antrena cu Gudni Gunnarsson. cele cateva luni de antrenament din L.A. au insemnat practic intrarea in forma pentru a fi in forma, spune Routh. Totul a depins de pregatirea corpului meu de a indura stresul de a purta greutati si mai mari mai tarziu, in Australia. Odata ce a ajuns in Sydney, Routh a inceput sa lucreze cu antrenorul Michael Ryan, care a impus actorului niste rigori aproape super-umane. Orele de pregatire fizica incepeau cu exercitii grele si asa ramaneau in continuare, isi aminteste Routh. De multe ori m-am simtit ca un atlet mai mult ca un actor, spune el. Atarnand la 30 de picioare in aer si tinandu-mi respiratia la 15 picioare adancime purtand un costum stramt a pus un stress enorm pe fiecare parte a corpului meu, in special cand am facut acele scene toata ziua timp de mai multe zile la rand. Pe cat de nebunesc ar putea parea, m-am invatat iar corpul meu s-a obisnuit cu acest lucru. FIZICA ZBORULUI SI CAMERA GENESIS Din anul 1970, cand Richard Donner a facut filmul Superman: The Movie, tehnologia a avansat la un nivel care in acele vremuri reprezentau doar vise pentru producatori. Cu aceste avansari in tehnologia camerelor de filmat si a efectelor vizuale, Bryan Singer crede ca noi toti vom crede ca acest om chiar poate sa zboare. Singer si echipa sa s-a gandit ca la inceput sa creeze fizicul personajului si a universului sau. Brandon si cu mine am construit proprile noastre legi ale fizicii care a devenit paleta regizorala pentru secventele de zbor, spune Singer. De exemplu cat de multa forta iti trebuie pentru a prinde un avion in zbor sau cand trebuie sa sari sau sa innoti? Ce fel de miscari ale maini face Superman in timp ce zboara? Multumita discutiilor nesfarsite dintre mine si Brandon, toti coordonatorii de cascadorii si echipele de zbor si tehnologia insasi, Brandon va zbura cum nici un alt Superman n-a facut-o vreodata. Tehnologia de ultima generatie pe care noi am folosit-o in acest film nu exista nici macar acum doi ani, spune Singer. Progresul facut in domeniul efectelor speciale este uimitor. Contrar Super Eroului de tip Spider-Man, parul lui Superman si fata sa sunt expuse deci interpretarea sa si personalitatea sa sunt expuse pana si in zbor. Producatorii au acordat o foarte mare atentie detaliilor de ordine fizica cand il filmau pe Routh precum si scanarea personajului, a miscarilor lui cu scopul de a captura realitatea unui om care zboara liber. Poate ca cea mai importanta piesa de rezistenta a echipamentului folosit in film este camera digitala Genesis, o inventie comuna a Sony si Panavision. Filmul Superman Revine este primul film pentru marele ecran care a fost filmat cu sistemul de camere Genesis. Idea posibilei folosirii a camerei Genesis a venit dupa ce i-am distribuit in acest rol pe Brandon, isi aduce aminte Singer. Am facut un test de imagine pe ecran formatul intentionat – Super 35mm, dar am filmat un test si cu 70mm. Cand filmele din ambele camere au fost procesate, am urmarit la inceput filmul de 35mm si dupa aceea pe cel de 70mm. Claritatea, profunzimea, si perfectiunea imaginii era atat de incredibila incat cele doua filme puse unul langa altul nu se potriveau nici un pic… atat de diferit pareau cele doua formate. Astfel incat am inceput sa cautam solutii pentru a filma cu 70mm, spune Singer, dar am descoperit foarte repede ca, dintr-un milion de motive, ar fi fost imposibil si mult prea limitativ in ceea ce priveste mobilitatea si stocul de film. Intre timp, specialistul de imagine de multa vreme al lui Singer, Newton Thomas Siegel i-a spus ca Sony si Panavision au dezvoltat noua camera Genesis. In acel moment cred ca era doar una singura in L.A asa ca am filmat unul din testele pentru costume cu ea., isi aminteste Singer,Apoi am inceput ceea ce urma sa fie unul dintre cele mai relevante teste facute vreodata. Folosind camera Genesis, am filmat teste in aer liber la o lumina calda, la o lumina arzatoare, noaptea, in mijlocul zilei, seara, dimineata, interioarele, costumele, coafura si machiajul, orice vrei. Dupa ceea doar eu si cu Tom am stat in sala si ne-am uitat la toate testele comparandu-le, si am luat decizia comuna sa incercam sa filmam intregul film cu sistemul Genesis.

Detalii tehnice Superman Revine

Tara

Australia

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.