Doamna din apa

(2006)

Lady in the Water

Premiera RO

08 Septembrie 2006

Premiera SUA

21 Iulie 2006

Regia

M. Night Shyamalan

Cu

Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Freddy Rodriguez

Gen

Fantastic, Mister

Durata

110 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Doamna din apa

POVESTEA SI POVESTITORUL Un povestitor desavarsit poate crea o singura imagine sau o linie de dialog care sa aiba o legatura pe viata cu spectatorii sai. La ani de zile dupa vizionarea unui film, chiar cea mai simpla sugestie a ei aminteste instantaneu impactul emotional al povestii si experienta noastra de a urmari un moment cinematografic care se descopera pentru prima oara. In anul 1999, scenaristul-regizor M. Night Shyamalan si-a captivat spectatorii cu thrillerul sau apreciat pe plan international The Sixth Sense, o poveste pe multe planuri in care avem parti egale de emotie si de suspans. Filmul a devenit un fenomen cultural in toata lumea si a adaugat o noua dimensiune filmului condus de personajul principal. Succesiunea sa de filme de succes care a urmat, Unbreakable, Signs si The Village, l-a facut pe Shyamalan sa devina un povestitor prolific si viziune si cu scop. Intr-o era in care realitatea programata a saturat caile de exprimare si imaginatia cinematografica deseori pare invechita, Shyamalan aduce in mod constant originalitate si povestiri inspirate pe marile ecrane, captivand publicul cu un gen de povestire care poarta semnatura sa in care se amesteca suspansul, drama, umorul si emotia. Stilul sau vizual neobisnuit- caracterizat printr-o incadrare plina de imaginatie, scene care de desfasoara in perioade lungi si aproape fara acoperire- este la fel de provocativ precum povestile pe care el le spune si prin care el isi dezvaluie pasiunea sa pentru povestire. Filmele mele sunt o expresie a persoanei mele si unde eu sunt implicat emotional, spune Shyamalan. Fiecare film are intrebarile sale cu care eu ma lupt in momentul acela. Eu cred ca trebuie sa fi onest cu publicul tau, astfel incat eu incerc sa vorbesc cu sinceritate despre lucrurile cu care eu ma confrunt in contextul unei povestiri de fictiune de care sa se poata bucura toata lumea. Cele doua miliarde de dolari pe care Shyamalan le-a castigat de pe urma filmelor si a vanzarilor de pe DVD sugereaza faptul ca filmele sale sunt la fel de universale pe cat sunt de personale, si care creaza o legatura cu publicul nu doar pentru originalitatea si sinceritatea lor, ci si pentru inteligenta lor. Chiar daca el cerceteaza amanuntit extraordinarul sau intimul dureros, Shyamalan ne cere sa luam in considerare nu doar cele mai personale aspecte ale conditiei umane, ci si relatia noastra cu universul. Si el nu se bazeaza doar pe violenta sau pe efecte vizuale puternice pentru a-si face cunoscut punctul de vedere. Lui Night nu ii este frica de nimic in munca lui, si cred ca de aceea oamenii sunt atat de atrasi de filmele sale, spune Bryce Dallas Howard, care a primit recunoasterea internationala pentru interpretarea ei din filmul The Village, primul ei rol principal intr-un film de pe marele ecrane. Publicul stie ca va vedea ceva in care nu exista teama. Poate cel mai original si mai indraznet film al sau de pana acum, Doamna din Apa inceput ca o poveste de culcare neasteptata pe care Shyamalan a inventat-o pentru cele doua fiice ale sale. Felul in care eu le spun povestile copiilor mei este foarte liber – orice imi vine in minte si ce imi iese pe gura, spune el despre ritualul lor nocturn. Stii ca cineva locuieste sub piscina noastra? este lucrul care i-a venit in minte lui Shyamalan in acea noapte, creand o poveste care s-a desfasurat timp de zile si saptamani pana ce s-a incheiat. A evoluat intr-un fel de odisee, isi aminteste el. A fost ceva in mijlocul acestei povesti care m-a determinat sa o spun in fiecare noapte, si sa continui sa o spun. Dupa ce povestea s-a terminat intr-un final, eu si cu fiicele mele am continuat sa vorbim despre ceea ce s-a intamplat cu personajele. Aceasta poveste ne-a legat intr-un mod neobisnuit. Filmul Doamna din Apa povesteste legenda lui Story, o tanara femeie asemanatoare unei nimfe, si Cleveland, superintendentul cladirii cu spiritul frant care descopera ca ea este chiar o Narfa - un personaj dintr-o veche si epica poveste de culcare- care a calatorit in lumea oamenilor pentru a indeplini un scop sacru si vital. Prinsa temporal intre cele doua lumi, misiunea ei si poate chiar fragila ei existenta este pusa in pericol, ea se ascunde in cladirea lui Cleveland, traind in pasajele reci si intunecate de desubtul piscinei. Incercarea lui Story de a se reintoarce in lumea ei este plina de pericole, impiedicata de catre creaturi feroce care incearcand sa o opreasca creaza niste consecinte catastroficepentru lumea umana. Pe masura ce Cleveland si colegii lui chiriasi lucreaza impreuna pentru a descoperi misterul destinului ei, ei realizeaza ca si ei sunt sortiti sa fie partasi in aceasta extraordinara poveste care se desfasoara in jurul lor in lumea oamenilor. Precum Cleveland si precum ceilalti chiriasi, Shyamalan a ajuns sa creada in poveste. A trebuit sa cred suta la suta in aceasta poveste pentru ca ea sa poata prinde viata ca film, spune el. Speranta mea, daca este sa va spun adevarul- este ca eu cred in aceste feluri de posibilitati- ca trebuie sa fi deschis sa primesti acest mesaj. Decizia lui Shyamalan de a impartasi aceasta poveste unui public larg a fost in mare o problema de potrivire. Mi-au venit ideile din filmul The Village si Doamna din Apa cam in acelasi timp, dar eu eram intr-un moment negru, si filmul The Village este o expresie a intrebarilor cu care eu ma luptam. Cat de departe ai merge pentru a-ti apara familia? As fugi din societate? As face alegeri discutabile? Nu eram pregatit inca sa fac o declaratie atat de optimista. Ceea ce simt acum este plin de inspiratie si de speranta, si filmul Doamna din Apa este reflectia acestui lucru. Cu filmul Doamna din Apa, Shyamalan a creat o noua marca de tehnologie in traditia filmelor The Princess Bride, E.T. si The Wizard of Oz care ne incurajeaza sa avem credinta in ceva mai mare decat noi insine; sa crezi intr-o lume de posibilitati in afara celor pe care le vezi si pe care le intelegi complet. Problema cu noi cand crestem este ca noi uitam ca totul este posibil, crede Shyamalan. Astfel lucrurile pe care noi le credeam posibile au trebuit sa devina povesti. Si dupa aceea am devenit atat de cinici incat aceste povesti au devenit povestiri pentru copii. Astfel incat lucruri care odata erua adevarat5e sunt acum deghizate ca povesti pentru copii. In filmul Doamna din Apa este un intreg ecosistem de creaturi care exista chiar in afara acestei cladiri de apartamente, continua el, dar chiriasi trebuie sa se intoarca inapoi in gandirea lor pentru a deveni din nou copii si sa creada ca orice este posibil astfdel incat ei sa se poata conecta cu aceasta alta lume care coexista cu a lor. In timp ce filmul continua exploatarea credintei lui Shyamalan – o tema cheie in fiecare dintre filmele lui, cel mai notabil in filmul Signs - Doamna din Apa examineaza de asemenea importanta gasirii unui scop in viata. Oricand ma abat de la lucrul pe care doresc sa-l fac, sunt chiar nefericit, admite Shyamalan. Cand vad oameni care nu stralucesc, care nu au acel sentiment de stralucire pe care il recunosti in oamenii care te inspira, este pentru ca ei nu fac lucrul pe care ar trebui il faca. Ei nu si-au gasit scopul in viata. Filmul Doamna din Apa reprezinta ultimul capitol din calatoria lui Shyamalan in calitate de povestitor, cel de al saptelea film al sau intr-un canon de povesti distinctive unite de un scop comun: sa inspire si sa distreze. Cand lumea va vedea acest film, spune el sper sa aiba un sentiment de speranta pentru ei si pentru alti: speranta ca toata lumea isi va gasi scopul si va putea face ceea ce ei trebuie sa faca pe aceasta planeta. PESONAJELE Fugind de destinul sau si aflandu-se la mile distanta de scopul sau, Cleveland Heep a suferit pierderi importante, spune scenaristul-regizor M. Night Shyamalan. Fostul doctor s-a refugiat in calitate de superintendent al Cove, complexul de apartamente din suburbiile Philadephiei, unde el se ingroapa intr-o rutina de idei fixe si in toate interactiunile anonime cu lunea inconjuratoare. Dar incercarile lui Cleveland de a suprima durerea lui enorma si tristetea s-au manifestat intr-o balbiiala, lasandu-i pe ceilalti chiriasi sa-l priveasca, precum Paul Giamatti descrie, un pic de figura trista – un tip cu un nor desupra. Cleveland incearca sa se intoarca in trecut, afirma Giamatti. El si-a luat slujba aceasta marunta si intr-un fel incearca sa se inchida in ea.el se ascunde in micuta lui casa la The Cove. Shyamalan a inceput sa scrie personajul pentru Giamatti, un actor nominalizat la Premiul Oscar pentru interpretarea sa din filmul Cinderella Man, dupa ce a vazut interpretarea ilara a lui in succesul Sideways. Am fost impresionat de umorul sau, de umanitatea sa si de capacitatea lui de actor principal. M-am simtit datorita lui intr-un mod in care putini actori ma fac sa ma simt, spune Shyamalan. Paul Giamatti este Richard Dreyfuss al meu, spune Shyamalan, care citeaza filmul Jaws si Close Encounters ca fiind doua dintre filmele care l-au inspirat sa devina ptoducator. El te poate face sa razi si totusi sa simti profunzimea confuziei personajului, si apoi iese la iveala cu speranta pentru omenire. Paul Giamatti este un om atat de inteligent si un actor atat de bun, eu n-am mai vazut pe nimeni atat de eficient din punct de vedere tehnic, dezvaluie Bryce Dallas Howard, care o interpreatza pe Story, tanara zeita care schimba viata lui Cleveland. Paul nu esrte unul dintre acei actori care sa aiba nevoie sa se duca intr-un colt pentru a obtine o anumita stare. El este foarte concentrat si poate sa mearga oriunde. La un anumit moment din film, personajul meu citeste un jurnal. Paul ascris cateva declaratii in chiar jurnalul cu care noi filmam, pe care eu le-am citit. M-au ajutat intr-un mod incredibil. El mi-a lasat niste urme in intunericul complet si total. Cand Cleveland o gaseste pe Story ascunzandu-se printre umbrele lui The Cove, el este aruncat din reveria disconectata si obligat sa ajute aceasta creatura puternica si atragatoare sa faca periculoasa calatorie inapoi in lumea ei de mit, Lumea Albastra. Cleveland are nevoie sa ocroteasca pe cineva. El are nevoie sa se dea pe el insusi sau sa protejeze pe cineva, dar el nu este constient de acest lucru pana cand nu o intalneste pe Story, spune Shyamalan. In acelasi timp, Story se leaga de ceva din interiorul lui Cleveland, in afara de bunatatea sa. Ea il face sa se gandeasca la lucruri pe care el dorea sa le puna deoparte, spune Giamatti. El incerca sa mearga pe muteste prin viata sa, iar prezenta ei nu ii permite acest lucru. Story recunoaste ca Cleveland este foarte trist si un om pierdut, adauga Howard. Ea poate observa ca el inca nu si-a gasit menirea. Este o relatie frumoasa ceea ce ei au deoarece ea il ajuta sa isi gaseasca drumul iar el o ajuta pe ea sa isi gaseasca drumul. Howard a devenit implicata in acest proiect de timpuriuin momentul in care Shyamalan transpunea procesul filmului Doamna din Apa dintr-o poveste de culcare pe care el a creat-o pentru copii intr-un scenariu cu multe straturi. In ultima zi de filmare a filmul The Village, el si-a impartasit povestea filmului Doamna din Apa cu Howard. Cateva luni mai tarziu, dupa ecranizarea filmului The Village pentru actrita si pentru parintii ei la ferma sa, Shyamalan i-a spus ca dorea ca ea sa interpreteze rolul lui Story. M-am asezat pe podea si am inceput sa plang, isi aduce aminte Howard. Stiu ca lucrul aceasta suna foarte dramatic, dar m-am simtit foarte apropiata de Night si era un lucru important sa fi invitata sa, participi in acest film. A fost un moment mare, este de acord Shyamalan. A fost un act de credinta. Eu nu scrisesem inca scenariul, dar stiam ca o vroiam pe ea in film. Bryce este foarte talentata si lucreaza foarte mult, spune Giamatii despre actrita. Sper ca intr-o zi sa fiu un actor de film la fel de bun precum este ea, deoarece ea este uimitoare ...lucru care sper ca mi se v-a intampla si mie intr-o zi. A luat aproape trei ore pe zi de munca, de aplicare a machiajului rezistent la apa pentru a o transforma pe Howard intr-o Narfa transparenta. Story nu este o creatura care sa fi obisnuita sa stea in lumina soarelui, spune Howard. Ea traieste in primul rand in apa, astfel incat textura pielii ei este diferita pentru a fi in concordanta cu acest lucru. Story cauta mult mai constienta – si mult mai urgent – decat ceilalti chiriasi ai The Cove urmatorul pas din drumul destinului ei. Ea trebuie sa dezvaluie ghicitori pentru a gasi o serie de oameni care vor veni impreuna astfel incat sa-i permita sa se intoarca inapoi in Lumea Albastra. Dar lui Story ii este interzis sa vorbeasca despre acest lucru cu cineva care nu este menit sa faca parte din ea, iar pasii gresiti ai ne-experimentatei Narfe o au lasat-o intr-un mare pericol. In acest timp, ea devine din ce in ce mai slabita din cauza atacului cu otrava al lui Scrunt, o creatura asemanatoare unei hiene hotarate sa o impiedice sa se intoarca acasa. Timpul este esenta, iar Cleveland ajunge la un grup eclectic de rezidenti ai The Cove pentru a-l ajuta sa descifreze misterul destinului lui Story, inainte care acest lucru sa fie prea tarziu. PAZITORII LUMII ALBASTRE Precum legenda Lumii Albastre, creaturile care servesc ca pazitori intre ea si lumea umana sunt inventii ale imaginatie lui M. Night Shyamalan. A fost amuzant sa concepem ceva cu totul nou, care nu isi are radacinile in nici o alta parte, spune el. A trebuit sa ma gandesc cum aceste creaturi ar putea exista fara ca nimeni sa le observe si sa stie ceva despre ele. Astfel incat copacii si iarba devin locurile de baza de unde eu pornesc Shyamalan a adus designerul de creaturi si graficianul Mark Crash McCreery (The Village, Pirates of the Caribbean: The Curse of Black Pearl, Van Helsing) la bord in timp ce el scria a doua parte a scenariului. Crash este un tip incredibil de inteligent si am incredere totala in el, spune Shyamalan. A multime din lucrurile pe care el le-a scris m-au inspirat – in timp ce eu lucram la scenariu si in timpul producerii filmului.avea imaginile lui in camera de montaj pentru a ne reaminti de frumusetea si de teama si sentimentul pe care le avem cand incercam sa concepem. Nestiut de catre chiriasi, traind in pajistea de la marginea The Cove se afla Scrunt, o bestie formidabila si de temut cu misiunea de a o opri Narfele de a se misca in siguranta prin lumea umana- si de a le impiedica sa revina in lumea lor. Lame ascutite de iarba sunt scoase afara din spatele sau si il ajuta pe Scrunt sa se camufleze in pajiste. Doar o mica zgarietura din partea lui Scrunt infecteaza prada sa cu un venin numit Kii (pronuntat key) care incet stoarce viata din victima lui. Mi-a placut ideea lui Night ca aceasta creatura ar putea sa se ascunda in iarba si sa dispara in felul acesta, spune McCreery. Exista o salbaticie mortala in Scrunt, dar a fost de asemenea important pentru noi sa portretizam o creatura care sa aiba si un fel de inteligenta. Nu este doar o bestie care ucide tot ce iese pe usa. Este foarte inteligent si secretos. Singura persoana de care Scrunt se teme este Tartutic, trei creaturi asemanatoare unor maimute care formeaza o forta invincibila care mentine legea si ordinea in Lumea Albastra. Aceste trei fiinte sunt atat de diabolice, incat ele si-au ucis parinti chiar in noaptea in care au fost nascuti, spune Shyamalan despre cele trei personaje de temut, ale caror infatisare ca de crengi de copaci le permite sa se ascunda in copaci. Teama de Tartutic a sprijint legile in Lumea Albastra pentru secole. Nici o creatura in viata nu a vazut vreodata vreun Tartutic, deoarece daca ii vezi, acest lucru inseamna ca ai incalcat legea si ca urmeaza sa fi ucis Marele Eatlon serveste ca cel mai mare zeu al Lumii Albastre- si al nostru. Cu anvergura aripilor de 40 de picioare, aceasta creatura este ultima dintr-o specie de altfel apusa de vulturi uriasi care le transporta pe Narfe din lumea umana in Lumea Albastra. Daca Story se va intoarce acasa si isi asuma destinul de a salva lumea in calitate de Madam Narf, Cleveland si ceilalti chiriasi trebuie sa o ajute sa zboare cu Marele Eatlon Toate aceste creaturi unice au fost aduse la viata pentru film printr-o combinatie de efecte speciale practice si CGI. Specialistii in efecte speciale pentru creaturi cinematografice de la Spectra Motion Inc au produs un versiune animatronice 3D ale lui Scrunt si ale lui Tartutic care au fost folosite in timpul productiei fizice. un invelis de aluminiu adapostea interioarele electronice ale creaturilor, care au trebuit sa fie date cu solutii rezistente la apa pentru numeroasele secvente de ploaie ale filmului inainte de a fi acoperite de o piele din latex. Scrunt-i complet functionali erau capabili sa mearga, sa alerge si sa aiba o gama larga de expresii faciale – produse prin executarea colectiva a sase papusari de la Spectral Motion care operau o consola computerizata si telecomenzi. Numarul de papusari care il manevrau pe Scrunt depindea de complexitatea scenei pe care aveam sa o filmam si de actiunea desemnata prin scenariul lui Shyamalan. Cate un papusar era dedicat fiecarei urechi, gurii si ochilor, cu un alt operator care controla restul corpului prin intermediul computerului. Tartutic era interpretat de trei actori, fiecare imbracati in costume care aveau maini si picioare si un cap mecanic controlat de catre doi papusari. Costumele erau facute din latex, cu pielea lor ca de copaci formata din plastic incalzit. Spectral Motion a proiectat de asemenea si creat protezele care il transformau pe Freddy Rodriguez in Reggie, personajul al carui picior si mana sunt cu 30 de centrimetri mai mari decat partea sa stanga. Aerianul si profund de elegantul Mare Eatlon a fost proiectat de Crash McCreery si adus la viata in post-productie prin inovatoarele efecte speciale ILM, care au furnizat de asemenea intensificarii CGI in secventele in care erau Scrunt si Tartutic. Este o bucurie pentru mine sa lucrez cu ILM, spune Shyamalan. Am vazut Star Wars cand avea sapte ani si am fost uimit de ceea ce ILM crease. Sa lucrezi cu ei la Doamna din Apa mi se pare ca si cum am ajuns de unde am pornit, lucru care este extraordinar.

Detalii tehnice Doamna din apa

Tara

SUA

Ecran

Normal (1.85:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.