Curaj nebanuit

(2007)

The Brave One

Premiera RO

12 Octombrie 2007

Premiera SUA

14 Septembrie 2007

Regia

Neil Jordan

Cu

Jodie Foster, Terrence Howard, Nicky Katt

Gen

Acțiune, Crimă, Dramă, Thriller

Durata

119 minute

Rating

N-15 - Nerecomandat sub 15 ani

Sinopsis Curaj nebanuit

SUNET SI FURIE Cred ca toti avem aceste idei cum ca ar fi limite pe care nu le-am incalca niciodata si oameni cu care nu ne-am putea niciodata asemana. spune Jodie Foster, actrita principala si producatoarea filmului The Brave One. Si cu toate astea, nu stii in cine te vei transforma in anumite circumstante. Poti sa presupui, din punct de vedere intelectual, care ar fi eticile tale, dar pana nu esti fortat de inprejurari intr-o anumita situatie, care te provoaca si te schimba, nu ai ucm sa stii cine vei fii. Regizorul Neil Jordan este de acord. The Brave One scoate la iveala niste intrebari nu tocmai comode din punct de vedere moral. Cred ca atunci cand altii gresesc fata de noi, o parte din noi are tendinta sa reactioneze cu o brutalitate primitiva, pentru a indrepta lucrurile. Dar nu facem asta, deoarece civilizatia ne invata sa nu facem asta. Asa ca spectacolul de a vedea pe cineva coborand intr-o moralitate chestionabila este in egala masura ingrozitor si fascinant. Cand scenariul pentru The Brave One a venit mai intai la producatorii Joel Silver si Susan Downey, avea toate trasaturile specific unui film de actiune, cu o diferenta importanta: justitiarul era o femeie. Cand am citit scenariul ne-a placut faptul ca era vorba despre un film cu multa actiune, dar in esenta era ceva mai mult, remarca Silver. Era incantator si plin de suspans, dar cu toatea acestea avea si o poveste emotionala foarte intunecata, despre o femeie care sufera o tregedie teribila. Erica Bain este atacata si batuta si logodnicul ei este omorat. Fizic, isi revine, dar viata ei este comlet schimbata. Trebuie sa gaseasca o cale sprea supravietuire, si o gaseste… dar aceasta este ceea ce face povestea aparte. Pentru a putea supravietui, trebuiue sa gaseasca curajul sa isi depaseasca temerile si sa isi recapete viata prin ce mijloace poate. Asta o face sa aiba un Curaj nebanuit. Downey spune, Scenariul original al acestui film era scris de un tata si un fiu, care formau o echipa, Roderick si Bruce Taylor. A avut parte de toate atributele pe care un scenariu de acest tip trebuie sa le aiba, dar cu o femeie in rolul principal, a adus ceva diferit conceptului de film cu justitiari. Apoi pe masura ce scenariul a evoluat, am adus-o pe Cynthia Mort ca sa adauge o tenta feminina echipei de scenaristi. De vreme ce povestea este in esenta calatoria Ericai, era important sa o intelegi din punctul de vedere al unei femei, cum ar fi ales sa actioneze, si care ar fi consecintele ulterioare. In al doilea rand, cand pui o femeie intr-un rol ca acesta, trebuie sa iti pui diferite intrebari, deoarece actiunile ei sunt foarte necaracteristice, adauga Foster. Vorbind la modul general, femeile nu omoara oameni pe care nu ii cunosc; nu ucid la intamplare, ceea ce cred ca face ca drumul pe care a print Erica sa fie cu atat mai interesant. A fost interesant sa explorez luptele ei interioare, confuzia ei. Nu stie exact ce face, sau de ce o face, dar in acelasi timpaproape ca se minuneaza de actiunile ei. Ceea ce intelege este ca frica a transformat-o intr-o persoana de nerecunoscut si, acest lucru i-a permis sa isi asume mentalitatea unui criminal. Foster continua sa observe intalnirile ei cu pericolul se schimba pe masura ce filmul se desfasoara. Prima oara, acest lucru anormal si acea violent teribila vin spre ea. A doua oara este din nou intamplarea: este la locul nepotrivit, la momentul nepotrivit. Urmatoarea data, isi da seama ca avea optiunea de a fugi spre un loc sigur, doar ca nu o alege. Poate ca nu ii este complet limpede care ii sunt motivele, dar eu cred ca traind o experienta la limita celei mai teribile frici, o intelege altfel. Are impresia ca poate schimba personajele si situatiile si, oricat de nebunesc ar parea, schimband situatiile are impresia ca poate reinvia mortii. Cu Foster in rolul Ericai Bain, personajul a suferit niste schimbari fata de scenariul initial, in care ea era un reporter la un ziar. Downey ne explica Jodie a venit cu ideea sa fie o personalitate la radio, ceea ce a dus la conceptul de a auzi voci ce o ajuta pe Erica sa isi dea seama de ce e in mintea ei si sa isi dea seama de ceea ce face. Esti mereu ezitant cand e vorba sa folosesti voice over intr-un film, dar ocupatia ei se impleteste organic cu cine este personajul sau.. Pentru mine avea sens, si cred ca intr-adevar aduce mai multa informatie filmului, atesta Jodie. Erica este cineva care traieste in mintea ei. Totul este exprimat prin vocile pe care le aude, asa ca ii este usor sa nu isi perceapa cum trebuie corpul fizic. In unele privinte, logodnicul ei era identitatea ei fizica, asa ca atunci cand acesta nu mai este, ea nu mai are un corp. Ea devine vocea din noapte, aproape la fel ca o fantoma, si vocile pe care le auzim ne lasa sa intrezarim un pic din sufletul ei. IN SPATELE MICROFONULUI / IN SPATELE INSIGNEI Inainte sa inceapa filmarile, Jodie Foster si Terrence Howard s-au implicat in cercetarea indivizilor pe care ii interpretau. Foster a petrecut timp la statia locala de radio NPR din Los Angeles doar pentru a vedea cum fac ei, spune ea. Sa ii urmaresti practic mi-a dezvaluit faptul ca ei nu sunt fete, nu sunt corpuri, sunt practic doar voci. Tu de fapt asculti aceste voci melodioase, frumoase, care iti intra in urechi si in minte. In unele feluri, este foarte intim, dar este la fel de simplu pentru ei sa dispara. Am analizat deasemenea sindormul stresului post-traumatic. Am citit destul de mult despre acest lucru, dar cred ca Erica este diferita. Nu a primit ajutorul de care avea nevoie, spune actrita, dezvaluind deasemenea ca ea a incercat sa intre in mintea Ericai urmandu-i pasii, Am mers foarte mult-am mers mult prin Manhattan. Daca ati facut vreodata drumetii, primele doua ore sau ceva de genul asta, vorbesti cu oamenii din preajma ta; de la ora a saptea in colo deja devine o experienta mediatationala…te izolezi complet. Deci asta era important. Pentru a se pregati pentru rolul lui ca detectiv NYPD, Howard a lucrat indeaproape cu consultantul tehnic al filmului, Neal Carter. Dupa 24 de ani in NYPD, incluzand perioada cat a lucrat ca detectiv la omucideri, Carter a imbratisat recent o noua cariera, pentru a se asigura ca imaginea politistilor de pe marile ecrane e conforma cu realitatea.De fapt primul sau film a fost Inside Man cu Denzel Washington si Jodie Foster. CEL MAI MARE SI MAI SIGUR ORAS DIN LUME In vreme ce actorii incercau sa intre in pielea si in mintea personajelor, Neil Jordan a incercat sa intre in inima New York-ului. Sunt strain de New York, a recunoscut regizorul nascut in Dublin, asa ca unul din marile moment de pregatire a fost sa ma plimb prin jur, sa vad fiecare colt al orasului care se potrivea acestrei povesti in mod special. Este o natura grafica exceptionala aorasului pe care am vrut sa o capturez. Foster, care a lucrat si a trait in New York spune: Adevarul este ca New York este din punct de vedere statistic cel mai sigur oras mare din lume, dar daca esti o victima a unei crime, faptul ca esti o anomalie din punct de vedere statistic nu te ajuta prea mult. Nu te face sa te simti mai sigur cand spui Ei bine, era doar vorba de mine, dar uite-te la toti ceilalti oameni care nu nu au avut de suferit. Daca tu esti persoana care are de suferit , nu e usor sa scapi de frica. Asta devine o parte a ceea ce incercam sa spunem in film: frica nu trebuie sa fie justificata; mai mult si mai mult este ceva care intra in cultura noastra. Jodie adauga De la 9/11 orasul a trecut printr-o uimitoare renastere; este incredibil de sigur, da exista sentimental ca indiferent cat de idilica pare strada, totul poate fi sfasiat in orice moment. Cred ca asta vrem sa subliniem in film. De la inceput Joel ne-a spus ca vrea sa aratam New York-ul cum nu a mai facut-o nimeni pana acum, sa alegem locatii unde nu s-a mai filmat pana acum. A fost o experienta interesanta pentru mine deoarece am fost nascuta si crescuta in New York siu am facut o multime de filme acolo, asa ca a fost o provocare pentru mine sa privesc orasul cu alti ochi. Zea spune ca ea si Jordan ca au condus prin tot New Yorkul si prin imprejurimi, uitandu-ne la diferite cartiere si incercand sa aflam de la Neil despre ceea ce agreeea si ce nu. Designerul dezvaluie: Ceea ce ne-a placutla exterior a fost ca in fiecare parte a unei cladiri erau loturi unde fusesera cladiri inainte, dar care fusesera daramate si in locul lor erau gradinile pe care le cerea comunitatea. Asa ca apartamentul ei statea singur in mijlocul orasului care se innoia.

Detalii tehnice Curaj nebanuit

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

Warner Bros.