Povestea Nativitatii

(2006)

The Nativity Story

Premiera RO

01 Decembrie 2006

Premiera SUA

01 Decembrie 2006

Regia

Catherine Hardwicke

Cu

Keisha Castle-Hughes, Oscar Isaac, Ciaran Hinds

Gen

Dramă, Familie

Durata

101 minute

Rating

A.G. - Audiență Generală

Sinopsis Povestea Nativitatii

Povestea nativitatii poate fi gasita ca atare in Evanghelia dupa Matei si Evanghelia dupa Luca din Noul Testament. Incepe spre sfarsitul epocii dintre cele doua testamente- care dureaza cam 100 de ani, intre domnia lui Iuda Maccabeul si nasterea lui Iisus Christos. Povestea debuteaza cu Regele Irod (regele Iudeei in timpul domniei lui Cezar Augustus) si frica sa de profetia din Vechiul Testament, care il anunta pe Mesia. Inspaimantat ca isi va pierde regatul, acesta ordona infamul masacru al inocentilor – uciderea tuturor pruncilor de sex masculin mai mici de doi ani, din orasul Betleem. Mergand pe urma acestei profetii, filmul se intoarce inapoi cu un an, la Marele Templu din Ierusalim, unde Zaharia, un preot pios, are o viziune de la Dumnezeu care il anunta cum ca sotia sa ii va naste un fiu care va deveni profet, pregatind calea Domnului. Dat fiind ca sotia lui Zaharia a trecut de varsta la care poate avea copii, acesta isi exprima necredinta si este lovit de mutenie. Intre timp, in Nazaret, un orasel oprimat de practicile de impozitare devastatoare ale Regelui Irod, adolescenta Maria este informata de parintii sai cum ca i-au aranjat casatoria cu Iosif. Deprimata de ideea de a se casatori cu un barbat pe care de abia il stie, si pe care nu il iubeste, Maria se refugiaza intr-o veche livada de maslini pentru a-si aduna gandurile. Acolo, este vizitata de ingerul Gabriel, care ii spune ca a fost aleasa de Dumnezeu sa-i poarte in pantece fiul, pe care sa il numeasca Iisus, si ca acesta va fi Salvatorul poporului sau. Maria accepta aceasta idee, insa este coplesita de aceasta bunavestire si nu are nici cea mai mica idee cum sa le-o impartaseasca parintilor sai. Inapoi in Ierusalim, regele Irod incepe sa se infricoseze auzind de o profetie conform careia va aparea in curand un nou rege. Irod ordona trupelor sale sa ucida pe oricine ar putea fi acest om puternic, acest Mesia. In Persia, un alt grup de oameni urmareste profetia, insa cu multa emotie. Cei trei magi- Melchior, savantul, Gaspar, scepticul traducator si Baltazar, astronomul etiopian- au cercetat documentele stravechi si cred ca e pe punctul de a avea loc un eveniment ceresc (ceea ce noi numim astazi convergenta planetara), care va semnala nasterea lui Mesia. Melchior isi convinge tovarasii sa porneasca in lunga calatorie spre Iudeea, pe urmele stelei. Intre timp, in Nazaret, Maria, in efortul de a-si intelege situatia, merge in vizita la verisoara ei Elisabeta, promitandu-le parintilor ei ca se va intoarce pana la recoltat. Maria se simte usurata ca ceea ce i-a spus Gabriel este adevarat: Elisabeta este si ea insarcinata in chip miraculos, data fiind varsta sa inaintata. Elisabeta o incurajeaza pe Maria si ii impartaseste bucuria. Dupa nasterea lui Ioan Botezatorul, in urma careia Zaharia isi recapata capacitatea de a vorbi, Maria este pregatita, emotional vorbind, sa se intoarca in Nazaret. Intoarcerea acasa este insa prea putin primitoare: pe cand se da jos din caruta in centrul orasului Nazaret, i se deschide haina si se vede clar ca este insarcinata. Este dispretuita de localnici si o asteapta o confruntare dificila cu Iosif si cu parintii ei, care nu o cred: Ti-a spus-o un inger? Ca o sa porti in pantece pe Fiul lui Dumnezeu? In noaptea urmatoare, Iosif are un vis in care este vizitat de ingerul Gabriel, care ii confirma povestea Mariei. Iosif ii spune Mariei ca o va sprijini, indiferent de ceea ce spun altii: Esti sotia mea, sunt sotul tau. Aceasta este tot ceea ce trebuie sa se stie. Este prima data cand Maria incepe sa realizeze ca Iosif este, asa cum a spus mama ei, un om bun, un barbat puternic. La scurt timp dupa aceea, in urma unui decret venit de la Roma, regele Irod ordona tuturor sa se intoarca in orasul in care s-au nascut in vederea unui recensamant, crezand ca prin aceasta manevra ingenioasa va reusi sa-l descopere pe Mesia. Aceasta ii obliga pe Maria si pe Iosif sa inceapa o lunga calatorie spre orasul natal al acestuia, Betleem. Strabatand trecatori periculoase prin munti, rauri care curg cu repeziciune si deserturi golase, Iosif merge pe jos intreg drumul, facand tot ce-i sta in puteri sa-si respecte promisiunea facuta parintilor Mariei: Va voi proteja fiica si copilul, cu intreaga-mi fiinta. Aprecierea pe care i-o arata Maria devine din ce in ce mai puternica. Maria si Iosif strabat Ierusalimul fara sa fie depistati de soldatii lui Irod, insa magii, in vestmintele lor somptuoase din matase si pe camilele lor pline de ornamente sunt observati de soldati si obligati sa ia cina cu Regele. Acesta ii seduce printr-o masa bogata si discuta cu ei despre nasterea care urmeaza sa aiba loc. Irod ii incurajeaza sa gaseasca baiatul si sa se intoarca apoi la el ca sa-l instiinteze unde se afla acesta, astfel incat sa poata si el sa i se inchine. Maria si Iosif ajung in Betleem exact cand pe aceasta o apuca durerile facerii, insa nu gasesc nici un han si nici o camera. In cele din urma, un pastor ii lasa sa-i foloseasca staulul si Iisus se naste in aceasta grota. In momentul in care se naste, planetele formeaza un sir, creand impresia unei ‚stele extrem de stralucitoare – un eveniment ceresc vazut de toata lumea – printre care si de pastorii de pe camp, care o urmeaza pana in Betleem pentru a se inchina pruncului. Magii sosesc si ei la staul, cu daruri constand din aur, tamaie si mir. Melchior este uimit sa vada ca acest nou rege s-a nascut intr-un staul in loc de a se naste intr-un palat, declarand ca Cel mai mare dintre regi s-a nascut in cel mai umil dintre locuri. Adanc miscati, magii realizeaza ca ar comite o greseala sa se intoarca la Irod sa-l instiinteze. Furios ca magii nu au revenit la el, Irod ordona masacrul inocentilor. Pe cand soldatii lui Irod ataca Betleemul cu intentii criminale, Gabriel il avertizeaza pe Iosif: Ridica-te, Iosife...ia pruncul. Maria, Iosif si Iisus scapa in ultimul moment, indreptandu-se spre Egipt...si implinind profetia. ** Urmatoarele randuri reprezinta contributia lui William J. Fulco, S.J., Ph.D. si Decanul NEH in studii mediteraneenem de la Facultatea de Limbi Clasice si Arheologie a Universitatii Marymount Loyola Exista doua povestiri ale nasterii lui Iisus in Noul Testament, una in Evanghelia dupa Matei si una in Evanghelia dupa Luca. Majoritatea cercetatorilor sunt de acord ca ambele evanghelii au fost scrise la scurt timp dupa anul 70 d.H., cam la 40 de ani dupa moartea lui Iisus. Cele doua versiuni nu sunt pe deplin compatibile. Desi interesul bisericii crestine timpurii fata de primii ani ai lui Iisus a fost probabil puternic, este clar ca se stiau foarte putine lucruri despre evenimentele petrecute in acei primi ani, asa ca povestirile s-au dezvoltat pe baza a ceea ce se numeste midrash, o reconstructie uneori creatoare a evenimentelor care se bazeaza pe ceea ce se cunoaste de fapt, pornind de la indicii luate din profeti sau alte scrieri sacre. Povestea copilariei consemnata de Matei include o genealogie a lui Iisus menita a arata descendenta acestuia din Abraham prin David, situatia dificila cu care se confrunta Iosif cand afla ca Maria, sotia sa, este insarcinata cu un copil care nu este al lui si limpezirea confuziei in care se afla prin intermediul visului, nasterea lui Iisus in Betleem, vizita magilor, urmata de uciderea inocentilor din ordinul lui Irod si fuga sfintei familii in Egipt, pentru a scapa cu viata. Relatarea lui Luca este mai sofisticata si include nasterea lui Ioan Botezatorul de catre Elizabeta, verisoara Mariei, sotia lui Zaharia. Versiunea acestuia incepe cu promisiunea nasterii Botezatorului, un dar aparte, dat fiind ca pana atunci mama sa Elisabeta fusese stearpa, si trece apoi la situatia similara a Mariei. Ingerul Gabriel o anunta ca va naste in mod miraculos intru Sfantul Duh. Cele doua povesti se intersecteaza cand Maria o viziteaza pe Elizabeta, ocazie cu care Maria proclama faimosul ei Magnificat. Luca plaseaza si el nasterea lui Iisus in Betleem, insa o plaseaza in contextul recensamantului roman care cere ca parintii acestuia sa se intregistreze in locul de origine al lui Iosif. In timp ce Matei povesteste cum magii au venit la pruncul Iisus, pentru a sublinia ideea ca acesta urmeaza a fi Salvatorul tuturor popoarelor si natiilor, Luca, in stilul sau personal, concepe nasterea pruncului intr-un cadru umil, un staul, unde este vizitat de simpli pastori, accentuand ideea ca Iisus este de asemenea al saracilor si al celor de jos. Evangheliile dupa Marcu si Ioan nu nareaza nimic despre prunc, ambele incepand cu viata publica a lui Iisus. Cu exceptia povestilor din Matei si Luca, copilaria lui Iisus nu este mentionata nicaieri in Noul Testament, desi este un subiect favorit in evangheliile asa-numite apocrife sau necanonice. POVESTEA NATIVITATII devine un film major In timpul sarbatorilor de Craciun din 2004, scenaristul Mike Rich s-a simtit inspirat. Am citit cateva articole despre nativitate, despre Maria si Iosif, magi, pastorul; toate personajele pe care in fiecare an le asezam cu multa grija in setul nativitatii pe care il poseda familia mea, cand eram copil, spune Rich. Si mi-am dat seama ca, desi stiam, vizual vorbind, cum a luat sfarsit calatoria spre Betleem, stiam foarte putine despre cum ajunsesera ei acolo, ce fel de oameni erau si ce fel de provocari s-au ivit probabil in calea lor. Pentru mine ca credincios si povestitor, acestea erau niste intrebari incitante. Mike Rich a vorbit cu impresarul sau de atunci, Marty Bowen de la United Talent Agency, despre scrierea unui scenariu bazat pe povestea nativitatii. Dat fiind ca il impresariase pe Rich in cateva filme, printre care Finding Forrester, Bowen s-a gandit ca credinta personala de care era animat Rich si stilul sau scriitoricesc puteau sa-l ajute sa creeze ceva emotionant si care putea fi narat. Ideea s-a dovedit a fi suficient de incitanta, asa ca Rich a inceput sa cerceteze subiectul in adancime, in efortul sau de a descoperi cine au fost in realitate Maria si Iosif si ce anume au gandit acestia. Si-a petrecut cea mai mare parte a anului 2005 studiind fiecare aspect al povestii. A citit si recitit Evangheliile dupa Matei si Luca, cautand informatii suplimentare in Biblie despre calatoria Mariei si a lui Iosif. M-am simtit atras de alegerile si deciziile uimitoare pe care le-au luat Maria si Iosif, bazandu-se doar pe credinta lor in Dumnezeu si a unuia in celalalt, spune Rich. Problema este ca exista foarte putine materiale de la sursa despre Maria si si mai putine chiar despre Iosif. Asa ca ceea ce a trebuit sa fac a fost sa scormonesc prin contextul socio-politic si cultural de la vremea respectiva. Cercetarile mi-au oferit de fapt un punct de pornire, pentru ca mi-au aratat dinamica vietii de atunci si, cunoscand-o pe aceasta, puteai realmente sa simti cu ce anume se confrunta Maria. Pe langa cercetarile sale amanuntite, Rich a apelat la un numar de experti dintr-o varietate de domenii si a obtinut ajutorul lor pentru a se asigura de corectitudinea muncii sale. Inca de la inceput am vrut ca scenariul sa fie citit pentru a vedea reactiile a cat mai multe persoane posibil, spune Rich. Istorici, teologi, experti iudeo-crestini, experti catolici, experti ecumenici- toti ne-au ajutat sa marim autenticitatea acestui film. Nu numai din punct de vedere vizual, ci si din punctul de vedere al culturii si traditiei. Desi cercetarile sale s-au dovedit a fi un instrument de nepretuit pentru scrierea scenariului, Rich si-a gasit inspiratia intr-o tragedie de ordin personal. In acel an, tatal meu a murit si m-am simtit, atat din punct de vedere spiritual cat si sentimental, obligat sa fac ceva. Asa ca, curand dupa ziua Recunostintei, am scris prima schita, inconjurandu-ma de muzica si colinde de Craciun. A fost realmente o experienta foarte spirituala. A fost o bucurie sa scriu, nu pentru ca era vorba de o poveste epica grandioasa, bazata pe evenimente, ci pentru ca era exact opusul a asa ceva; o poveste intima a doi oameni obisnuiti ducand la indeplinire aceasta misiune absolut extraordinara. DESPRE PRODUCTIE Inca de la inceputul scrierii scenariului, s-a urmarit cu atentie autenticitatea descrierii evenimentului legendar in Povestea nativitatii, iar acea atentie fata de detaliu a continuat pe parcursul realizarii propriu-zise a filmului. Dat fiind ca a fost designer de productie timp de multi ani, Catherine Hardwicke era absolut hotarata ca locurile unde se filma si decorurile sa arate si sa fie percepute drept reale. Eram in cautarea intimitatii epice, spune Hardwicke. Povestea este extraordinara si are un efect de proportii, desfasurandu-se de-a lungul unor locuri atat de frumoase ca iti taie respiratia, totusi vrem sa simtim cu intensitate ceea ce a simtit acest cuplu de tineri- toate obstacolele fizice si emotionale care au aparut in calea lor - intr-un mod foarte personal, visceral. In cautarea unor locruri de filmare perfecte, Hardwicke si producatorul Godfrey s-au deplasat din Nazaret in Betleem pentru a descoperi niste locuri de filmare care sa se potriveasca inca cu epoca proiectului. Din nefericire, tara s-a modernizat atat de mult incat s-a renuntat inca de la inceput la a filma in Israel, insa au descoperit totusi ceva care s-a dovedit a fi de nepretuit: o reconstituire fidela reala numita satul Nazaret. Pe varful unui deal in modernul oras Nazaret se afla un spital contemporan, iar in spatele acelui spital urma satului Nazaret original. Au fost adusi arheologi pentru a se stabili de cand exista acolo si intr-adevar stancile si resturile de cladiri dateaza din vremea nasterii lui Christos. Prin urmare, cu ajutorul istoricilor si teologilor, fondatorii Satului non-profit Nazaret au inceput sa recreeze o copie de lucru a cum trebuie sa fi aratat Nazaretul pe vremea lui Iisus. Acolo, Hardwicke si Godfrey au vizitat casele, rezervoarele, o presa de ulei de maslin trasa de catar si o sinagoga din secolul I si au fost martorii unor demonstratii de tesut si tamplarie. Apoi, Hardwicke si Godfrey au plecat in Italia pentru a cerceta zona din jurul Materei, un orasel din sudul Italiei, care a fost folosit inainte ca loc de filmare in filmul lui Passolini, Evanghelia dupa Matei si intr-o parte din Patimile lui Christos al lui Mel Gibson. Oraselul insusi seamana izbitor cu anumite parti din Ierusalim, iar peisajul arata la fel ca locurile din jurul Nazaretului: dealuri inverzite, stanci de calcar iesite in afara si stravechi livezi de maslini. Matera este mai autentica decat lasa sa se vada locurile de acum, spune Mike Rich. Nazaretul zilelor noastre este un oras modern. Ierusalimul este un oras foarte modern. Intr-o livada de maslini istorica, aflata la o jumatate de ora de Madera, scenograful Stefano Maria Ortolani impreuna cu echipa sa au inceput sa recreeze Nazaretul, proiectand si aranjand bazele orasului, pornind practic de la zero. Echipa de productie a luat stancile existente si le-a comparat cu tipare de ipsos pentru a crea cladiri si alei. Satele erau intotdeauna construite in jurul fantanii, prin urmare departamentul de arta a aranjat un oras construit dupa acest principiu si a plasat celelalte cladiri comunitare, precum presa de ulei de maslin, presa de vin si sinagoga, in apropiere. Casele au fost dispuse sus pe deal caci orasul se dezvolta in mod firesc in sus, departe de terenurile plate care ar fi fost utilizate pentru culturile de grau si vita de vie. Trei consultanti si cercetatori din satul Nazaret au ajutat laconstructia orasului, deplasandu-se in Italia pentru a instrui actorii si echipa de productie din Tabara Nazaret. Cei distribuiti in film au luat lectii cum sa coaca painea, cum sa mulga caprele, cum sa preseze maslinele, cum sa planteze grau si sa foloseasca unelte vechi. In timp ce personajul Iosif isi construieste casa pe parcursul filmului, actorul Oscar Isaac a ajutat la construirea cladirii reale in care personajul sau avea sa locuiasca cu Maria. Productia a valorificat de asemenea la maximum peisajele invecinate, construind orasul Betleem langa o serie de pesteri care au fost locuite timp de 8.000 de ani. In orasul Matera insusi exista o serie de pesteri numite Sassi, in care locuintele, restaurantele si bisericile sunt construite in stanca muntelui. Cu ceva ajutor din partea departamentului de arta si al efectelor vizuale, acestea au devenit vechile strazi din Ierusalim. Dupa ce s-a filmat timp de cinci saptamani in Italia, realizatorii productiei s-au deplasat in Ourzazate, Maroc. O alta sectie a departamentului de arta s-a ocupat cu construirea satului Elisabetei in oaza Fint- unde un rau marginit de palmieri strabate un uimitor lant muntos purpuriu. Echipele locale au construit casele intr-un autentic stil de secol I: ziduri late facute din namol adevarat adus din rau, podele de pamant batatorit si cuptoare de paine construite asa cum fusesera construite timp de o mie de ani. Alte decoruri au fost modificate pentru a fi folosite drept palatul lui Irod si Templul din Ierusalim, insa cel mai mare avantaj al acestei zone sudice-centrale din Maroc a fost incredibila diversitate a peisajelor virgine- care au devenit adevarate pietre de hotar in odiseea Mariei si a lui Iosif. Micul Mare Camion a servit drept trecerea periculoasa peste rau, unde imblanzitorii locali de serpi au fost adusi sa se lupte cu talentatele reptile. Sate abandonate de lut au devenit pietele mesopotamiene de-a lungul calatoriei celor trei magi. Insusi desertul Sahara, cu toate cele 135 de grade ale sale la pranz a aparut la inceputul calatoriei magilor si ca fundal al scaparii finale a Mariei si a lui Iosif in Egipt.

Detalii tehnice Povestea Nativitatii

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

InterComFilm Distribution

Distribuitor international

New Line Cinema