Premiera RO

05 Ianuarie 2007

Premiera SUA

22 Noiembrie 2006

Regia

Tony Scott

Cu

Val Kilmer, Denzel Washington, Paula Patton

Gen

Acțiune, Aventuri, Dramă, SF, Thriller

Durata

128 minute

Rating

A.P.-12 - Acordul părinților pt. copiii sub 12 ani

Sinopsis Dincolo de Trecut

DINCOLO DE TRECUT: INCEPE POVESTEA Senzatia ciudata de deja vu vrajeste omenirea de secole intregi. Sentimentul intervine in momentele cele mai ciudate - cand ne indragostim nebuneste de un strain, cand sosim intr-un loc nou pe care descoperim ca il cunoastem ca in palma, cand traim evenimente pe care simtim ca le-am mai trait candva, in viata. De la filosofi la realizatori de film, cu totii ne-am intrebat: De unde provine acest sentiment? Oare totul se petrece doar in mintea noastra sau vine dintr-o realitate mai profunda? De ce se intampla asa ceva? Si ce inseamna? "Aceste zone cenusii, fascinante, stau la baza filmului nostru", spune vedeta din Deja Vu, Denzel Washington. Premiat de doua ori cu Oscar, el primeste in mod obisnuit cele mai bune scenarii. Washington a fost cucerit de structura filmului Deja Vu, care progreseaza spre trecut, explorand intr-un stil provocator una dintre cele mai dificile experiente de viata prin lentila unei povesti de dragoste si a unui thriller politist. "Cred ca am simtit cu totii ca am mai fost candva intr-un loc - si eu am simtit asta", recunoaste Washington. "Visam un loc anume din Brooklyn. Intr-o zi, m-am dus acolo si am simtit ca nu e prima oara cand il vad. E un mare mister si toata lumea vrea sa descifreze acest secret." Intr-adevar, toti cei care au intrat in legatura cu Deja Vu au fost intrigati pe loc. Rareori un scenariu soseste in biroul producatorului Jerry Bruckheimer si este cumparat in cateva ore, dar Deja Vu, scris de Bill Marsilii si Terry Rossio, a fost o exceptie. Bruckheimer, care a devenit o marca in sine cu o serie de filme care includ cele mai populare si mai influente pelicule din ultimele doua decenii, a simtit imediat ca scenariul are ceva deosebit. Scenaristul Rossio (impreuna cu un alt partener, Ted Elliott) scrisese deja fenomenalul succes Piratii din Caraibe pentru Bruckheimer, precum si succese de genul Aladdin, Shrek si Zorro, printre altele. Dar cu Deja Vu, el si debutantul Bill Marsilii s-au aventurat pe un teritoriu nou, mutand un thriller modern si o poveste de dragoste la limitele intelegerii fizice moderne a timpului. DISTRIBUTIA FILMULUI DINCOLO DE TRECUT De la bun inceput, Jerry Bruckheimer a stiut pe cine vrea in Deja Vu, in rolul agentului ATF Doug Carlin, anchetatorul dur care e obligat sa caute in locuri nebanuite pentru a afla raspunsurile unei crime dureroase. Producatorul s-a gandit imediat la Denzel Washington. Acesta nu este numai unul dintre cei mai apreciati actori ai zilelor noastre, premiat cu Oscar pentru rolurile politistului corupt din Training Day si al soldatului din Razboiul Civil din Glory, dar Bruckheimer a fost atras si de talentul lui Washington de a realiza portrete extraordinare ale unor personaje puternice, cum a facut in filme precum Men on Fire,The Pelican Briefsi, cel mai de curand, in filmul de succes al lui Spike Lee,Inside Man. Bruckheimer spune: Denzel este unul dintre actorii cu care tii intotdeauna, ca cinefil, iar asta il facea perfect pentru rol. Ca agent federal, e implicat intr-o situatie incredibila, poate schimba trecutul. E o replica pe la jumatatea lui Deja Vu cand personajul lui Denzel spune: "Toata cariera am incercat sa prind oamenii dupa ce faceau ceva oribil. Acum as vrea sa prind pe cineva inainte sa faca ceva oribil. Bine? Intelegeti asta?" E momentul in care il intelegi pe agentul dur care le-a vazut pe toate si esti captivat. Stiam ca Denzel va aduce la viata povestea si ca oamenii din public isi vor dori sa mearga in aceasta calatorie alaturi de el." Regizorul Tony Scott adauga: "Doug Carlin are intuitie, iar Denzel e un actor intuitiv, astfel incat se potrivesc perfect." Washington a fost atras nu numai de aspectele de thriller ale povestii, ci si de relatia unica dintre Doug si Claire Kuchever, care, intr-o intorsatura ciudata, tipica pentru acest film, pare sa moara inainte ca Doug s-o cunoasca. "Mi-a placut in mare parte pentru ca e o poveste de dragoste spusa in sens invers. Personajul meu cunoaste o tanara care e moarta cand o vede, apoi apuca s-o vada in viata. Pare complicat la inceput, dar cum sunt implicati Jerry Bruckheimer si Tony Scott, va fi ceva fantastic", comenteaza Washington. Pentru a o interpreta pe Claire Kuchever, o femeie atat de puternica incat il face pe Doug sa-i afle misterul, realizatorii filmului au vrut o figura noua. Au ales-o pe debutanta Paula Patton, care a jucat de curand rolul divei care pune la cale un spectacol si are o poveste de dragoste cu Andre Benjamin, din Outkast, in musicalul "Idlewild". Pentru Patton, sansa de a lucra cu Washington a fost un vis devenit realitate, care a facut sa traiasca efectiv o senzatie de deja vu. "Relatia dintre mine si Denzel a fost una organica, m-a facut sa ma gandesc mai mult la ce inseamna deja vu", remarca ea. "Aceeasi experienta in care cunosti pe cineva si te simti bine cu acea persoana - asta s-a intamplat imediat intre mine si Denzel!" Patton continua: "Cand lucrezi cu Denzel, e ca si cum ai lucra cu un muzician de jazz. Urmeaza scenariul, dar poate sa si improvizeze. Are atat de multa incredere in el si in instinctele lui! Esti mereu atent, pentru ca nu stii incotro o s-o ia." Washington a simtit si el o afinitate pentru interpretarea lui Patton: "Personajul meu ajunge sa urmareasca toate miscarile lui Claire Kuchever prin imaginile de satelit, pana la moartea ei. E un pic voyeuristic, dar n-a fost deloc greu, cu o actrita atat de frumoasa ca Paula Patton", spune el. "Camera o iubeste si toata lumea se indragosteste de ea." Lui Patton i-a placut sa o transforme pe Claire intr-o eroina curajoasa: "Tony Scott iubeste femeile. Daca te uiti la filmele lui, vezi ca femeile sunt puternice, independente, unice", observa ea. "Toate sunt vulnerabile si sexy, dar sunt persoane puternice. Chiar si o victima, asa cum e personajul meu din acest film, da dovada de forta." Principalul suspect din Deja Vu este Jim Caviezel, care a lasat impresii puternice asupra cinefililor cu diverse roluri, interpretandu-l intr-un mod remarcabil pe Iisus Cristos in ultimele zile de viata in Passion of the Christ, filmul lui Mel Gibson. Aici joaca un personaj intunecat, bolnav, dar Caviezel nu a putut rezista amestecului unic din scenariu, care combina senzatii tari si intrebari profunde despre natura realitatii. "Este o poveste complexa, dar nimeni nu stie sa prezinte complexitatea mai bine decat Jerry Bruckheimer si Tony Scott, transformand-o in cea mai fantastica experienta cinematografica," spune Caviezel. "Imi place ca este un thriller care se ocupa si de partea vazuta, si de cea nevazuta". Caviezel a fost incantat sa lucreze cu nume mari precum Jerry Bruckheimer si Tony Scott. "Imi amintesc ca vedeam Top Gun cand eram in liceu si datorita acelui film am dat de trei ori la Academia Navala SUA. Era filmul meu preferat si credeam ca destinul meu e sa pilotez avioane", isi aminteste el. "Am avut sansa sa lucrez cu ei la acest film si a fost o placere. Jerry si Tony sunt oameni buni." O reintalnire cu Jerry Bruckheimer si Tony Scott la Deja Vu a fost si pentru Val Kilmer, care a lucrat cu ei cu multi ani in urma, ca tanar actor, cand a avut primul succes cu Top Gun. De atunci, Kilmer a avut o cariera diversa, interpretandu-l pe Jim Morrison in The Doors al lui Oliver Stone, colaborand cu Michael Mann in Heat, colaborand cu David Mamet la Spartan si lucrand de curand cu Robert Downey, Jr., in comedia de actiune Kiss Kiss Bang Bang. Pentru acest film, Kilmer a avut sansa de a lucra cu Denzel Washington, el fiind agentul FBI Andrew Pryzwarra. Acest rol, plus sansa de a colabora cu Bruckheimer si Scott pentru a doua oara au fost motive suficiente pentru a fi atras. Kilmer spune: "Marimea si generozitatea imaginatiei lui Jerry si Tony sunt coplesitoare, iar dorinta lor de aventuri si actiune este fara limite. Tony Scott este unul dintre oamenii mei preferati, nu numai ca regizor. Da buna dimineata la 100 de oameni din echipa, spunandu-le pe nume, iar entuziasmul lui ii ajuta pe toti sa termine ziua de filmare. Jerry si Tony imi plac pentru ca sunt oameni sinceri. Le place viata lor, sunt generosi, iar asta face ca totul sa devina o experienta grozava." Din distributie mai face parte Adam Goldberg in rolul fizicianului dr. Alexander Denny, care il ajuta pe Denzel Washington sa inteleaga stiinta ultramoderna din spatele sirului de evenimente care i se intampla. Goldberg este cunoscut pentru rolurile sale din sitcomul Joey si din filmele Keeping Up With the Steins si Stay Alive, dar nu a mai interpretat un personaj ca dr. Alexander Denny. Inspirandu-se din cei mai mari fizicieni contemporani, Goldberg s-a simtit bine in acest rol, desi mintea sa i-a fost data peste cap de lucrurile pe care le-a aflat. Iata ce spune Goldberg: "Joc rolul savantului nebun care cunoaste toate teoriile despre gaurile de viermi si tunelele timpului, despre modalitatile de alterare a timpului si spatiului. Uneori a fost dificil, pentru ca nu poti improviza dialogul cand interpretezi un fizician. Doar discuta despre legile universului!" MISTERUL FILMULUI DINCOLO DE TRECUT: CE STIM? Desi elementele de actiune din Deja Vu sunt realiste, partea neconventionala a thrillerului este un studiu asupra sentimentului de deja vu si a ceea ce ne-ar putea spune despre univers. Deja vu, desi este un fenomen complex, nu a primit o explicatie simpla din partea biologilor, psihiatrilor, neurologilor si fizicienilor. Teoriile actuale, asa cum au fost descoperite de realizatorii filmului, variaza de la cele fiziologice pana la unele fantastice, incluzandu-le pe urmatoarele: •Unii neurologi cred ca deja vu-ul se intampla cand creierul se agata de un singur amanunt, un miros, o imagine, un sunet, familiaritatea lui provocand o confuzie intre trecut si prezent pentru o fractiune de secunda. •Doctorii subliniaza ca multi pacienti care sufera atacuri in lobul temporal traiesc sentimentul de deja vu, astfel ca acesta ar putea fi provocat de stimularea neasteptata a acelei parti a creierului.. • Unii psihoanalisti cred ca deja vu -ul e o forma de "implinire a dorintelor", in care dorintele psihologice profunde prind contur, ca in vise, dar de data aceasta in viata reala. •Cei care cred in reincarnare considera ca episoadele detaliate de deja vu sunt dovezi ale amintirilor din vieti anterioare. •Savantii care fac progrese in fizica cuantica au sugerat ca deja vu-ul ar putea fi rezultatul universurilor paralele care se intersecteaza accidental cand materia spatiului si timpului e tulburata. Aceasta din urma teorie joaca un rol vital in Deja Vu, in intorsaturile sale pline de suspans. Pentru a intelege mai bine ce cred fizicienii despre felul in care opereaza timpul, Jerry Bruckheimer si Tony Scott s-au dus direct la sursa. Au vorbit cu geniile din lumea fizicienilor, inclusiv cu dr. Brian Green, expert in Teoria Fasiei si profesor de fizica la Columbia University, care a scris carti apreciate despre relativitate si despre mecanica cuantica, precum Materialul cosmosului si Universul elegant. Bruckheimer spune: "Voiam sa facem totul pentru a explora alaturi de personajele din Deja Vu, incluzand aici si savantii din laborator. Toata cariera mea am spus povesti care te duc intr-o lume din care nu vei face niciodata parte, dar noi te implicam in asta prin acest film. E dificil si complex sa gasesti un echilibrul intre SF si stiinta, dar am vrut sa incepem acest dialog in Deja Vu si sa deschidem ochii catre posibilitatile care poate ca nu sunt atat de exagerate pe cat par." Pentru a patrunde in lumea surprinzatoare a fizicii cuantice, Bruckheimer si Scott au discutat cu dr. Greene si l-au rugat sa le explice cateva teorii legate de calatoria in timp si universurile paralele, in termeni cat mai simpli. Greene a simplificat conceptele pe o tabla, pentru Bruckheimer si Scott. Le-a explicat ca traim intr-o lume in care nu suntem mereu constienti de trucurile pe care ni le joaca mintea cand e vorba de timp. De exemplu, cand te uiti intr-o oglinda aflata la doi metri de tine, crezi ca te vezi acum, dar de fapt te vezi asa cum erai cu 16 nanosecunde in urma, atat cat e nevoie ca lumina sa se reflecte de pe fata ta catre oglinda si sa se intoarca. Intr-un fel, te vezi in trecut. Facem asta mereu. Se intampla cand privesti cerul, sa vezi Steaua Nordului - desi pare sa straluceasca acum, te uiti la stea asa cum era ea acum 630 de ani. Stim sigur ca timpul nu e mereu ceea ce pare. Trecand la concepte si mai coplesitoare, Green le-a explicat ca unii fizicieni cred acum, bazandu-se pe cele mai noi dovezi, ca noi existam intr-un numar infinit de universuri paralele in cosmos si ca ne ducem viata intr-un fel, fara sa le cunoastem pe celelalte. Desi era considerata candva doar SF, teoria universurilor paralele a fost acum implicata in cele mai noi observatii cosmologice. Desi exista mai multe opinii diferite privind modul in care opereaza universurile paralele, una dintre cele mai elegante explicatii este oferita intr-o noua frontiera a fizicii contemporane: Teoria Fasiei. Aceasta spune ca universul este alcatuit din mici fasii de membrane care vibreaza in 11 dimensiuni. In aceasta teorie a cosmosului multidimensional, universurile paralele pot fi separate de al nostru chiar de o fractiune de milimetru. Greene foloseste o analogie, spunand ca universul nostru ar putea fi o felie subtire intr-o paine imensa. NU EXISTA LOC CA NEW ORLEANS: PRODUCTIA FILMULUI DINCOLO DE TRECUT Productia filmului Deja Vu trebuia sa inceapa in toamna lui 2005, in atmosfera unica si in zona plina de apa din New Orleans. Dar in august 2005, puterea unica a uraganului Katrina a lovit, distrugand orasul si tulburand toata tara. Au inceput eforturile de recuperare, dar realizarea filmului a fost oprita. La inceput, Jerry Bruckheimer si Tony Scott s-au gandit sa caute un alt loc in SUA, dar amandoi au acceptat ca arhitectura unica a Cartierului Francez si mlastinile bizare din New Orleans sunt unice. In plus, parea ca New Orleans-ul avea nevoie de ajutor mai mult ca niciodata. "Iubeam deja New Orleans-ul, am facut mai multe filme acolo", spune Bruckheimer. "Tony nu mai fusese, dar si el s-a indragostit de influentele franceze si spaniole. Orasul are o cultura distinctiva, de nuitat. Eu si Tony stiam ca este ideala pentru Deja Vu. New Orleans a devenit pe buna dreptate un personaj in acest film." Incapabili sa renunte la visul de a filma in oras, realizatorii au pastrat legatura cu Comisia de Film din New Orleans, urmarind eforturile de recuperare, sperand ca in curand se vor putea intoarce in siguranta. La inceputul lui 2006, orasul a inceput sa-si recladeasca infrastructura, iar echipa de productie a filmului nu a pierdut nici o secunda, Deja Vu devenind primul film care s-a filmat in New Orleans dupa Katrina, un exemplu pentru alte productii ca in New Orleans se putea lucra din nou. Regizorul Tony Scott spune: "Am adaptat scenariul filmului Deja Vu, pentru a se desfasura in cele mai interesante locuri din New Orleans, astfel incat sa prezentam peisajul incredibil prin intermediul urmaririlor de masini si al secventelor de pe feribot. Deja Vu se desfasoara intr-un oras, intr-o bucla temporala superba, asa cum e si New Orleans-ul." Localnicii au sustinut Deja Vu, filmul care aducea din nou agitatia productiilor in orasul lor. "In timp ce filmam pe strazile din New Orleans, localnicii veneau si imi multumeau ca am adus filmul aici, ca ii ajutam sa-si readuca la viata orasul", isi aminteste Bruckheimer. "Eu si Tony, actorii si echipa am fost extrem de mandri sa luam parte la renasterea orasului si la reintoarcerea industriei filmului aici." Cand productia a organizat probe pentru figuranti la un mall din Metarie, comunitatea si-a demonstrat interesul coplesitor, peste 5 000 de oameni venind, gata sa se implice. Productia a avut parte si de sprijinul a numeroase organizatii guvernamentale locale, incluzand aici Paza de Coasta, Garda Nationala, politia din New Orleans, pompierii din New Orleans, serviciul medical de urgenta, departamentul transporturilor, portul New Orleans, armata SUA si altele, care si-au oferit ajutorul la nevoie, inchizand un pod pentru urmaririle cu masini sau izoland o zona pentru o explozie de proportii. Prezenta in New Orleans in acele zile de refacere a orasului a fost una emotionanta pentru actori si pentru echipa. Denzel Washington spune: "Am fost inspirat de oamenii pe care i-am cunoscut in New Orleans, care luptau sa isi refaca viata. Katrina a fost o tragedie inimaginabila. Ma urcam in masina zilnic si ma plimbam singur prin oras, ca sa vad distrugerile provocate. Nu voi uita niciodata ce am vazut acolo." In afara de faptul ca a dat de lucru oamenilor si a ajutat economia locala, Deja Vu a lasat urme si in moduri mai subtile. Cand se filma noaptea pe un feribot din Algiers, departamentul artistic a trebuit sa monteze lumini pe podul Mississippi, pentru a vedea cladirile din New Orleans in toata gloria lor. Multi localnici au spus ca podul n-a mai aratat niciodata atat de bine, de cand cu Katrina. VITEZA INALTA SI INALTA DEFINITIE: IMAGINILE DIN DINCOLO DE TRECUT Aspectul peliculei Deja Vu este la fel de inovator ca si scenariul. Jerry Bruckheimer spune: Filmele lui Tony scott au un aspect unic, cu montaje rapide si unghiuri de filmare neobisnuite. In Deja Vu, el foloseste multe tehnici unice pentru a sublinia povestea. In loc sa se limiteze la un singur tip de camera, Deja Vu foloseste o fuziune de inalta performanta, incluzand aici camera Genesis de inalta definitie, care ofera posibilitatea de a filma in lumina scazuta, mentinand calitatea ridicata a imaginii, dar fiind si incredibil de mobila. Directorul de imagine Paul Cameron a fost incantat sa le foloseasca. "N-am fi putut filma Deja Vu fara camerele Genesis, care ne-au oferit o flexibilitate extraordinara", comenteaza el. "Principalul motiv pentru folosirea camerelor Genesis in Deja Vu este laboratorul temporal, unde se vede trecutul. Am filmat intr-un studio cu proiectii pe ecrane. Voiam imagini cat mai clare, pentru ca atunci cand filmam fereastra temporala cu actorii in fata sa, imaginile sa fie cat mai clare." O premiera cinematografica a fost folosirea camerei Time Track, creata de Digital Air, utilizata de multe ori pentru a crea imagini statice. Cand se filma interiorul casei lui Calire, miscarea Paulei Patton a fost urmarita pentru a produce efecte fantomatice, 160 de obiective inregistrand imaginea secvential. O camera Lydar, produsa pentru armata, a fost folosita pentru a scana structurile, casa lui Claire aparand sub forma de diagrame si dand astfel o senzatie spatiala in laboratorul temporal. Tehnologia Lydar nu poate scana fiinte umane, asa ca Tony Scott a cerut casei de productie a efectelor video Asylum sa creeze o versiune computerizata pentru o persoana. Asylum a creat inca 100 de efecte pentru film. Mai mult, alte tehnici militare, de exemplu imaginile infrarosii, imaginile termale si Obsesia Impluse au fost utilizate in Deja Vu, adaugand si mai mult realism peliculei. Pentru Tony Scott, folosirea mai multor camere a fost doar un mod de a ajunge in adancul povestii care relateaza cum iubirea si actiunea au loc in fractiuni de secunda ce par separate de timpul obisnuit: "Vad diferitele camere ca pe niste instrumente folosite intr-o investigatie", rezuma el. "Toate imaginile folosite in Deja Vu ajuta aceasta combinatie de poveste de dragoste, ancheta politista si calatorie in timp sa para mai realista."

Detalii tehnice Dincolo de Trecut

Tara

SUA

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Prooptiki Romania

Distribuitor international

Buena Vista International