BIEFF aduce in Romania cel mai recent film al maestrului cinema-ului de avangarda, Alejandro Jodorowsky

Dupa o absenta de aproape 25 de ani, „marele vrajitor al midnight movies” (asa cum este supranumit de publicatia Hollywood Reporter) revine pe marile ecrane cu lung metrajul sau din 2013, La Danza De La Realidad, care a avut premiera anul trecut in cadrul celebrei sectiuni canneze Quinzaine des Réalisateurs.

Continuand colaborarea de termen lung cu unul dintre cei mai admirabili parteneri ai sai, BIEFF prezinta publicului roman, in colaborare cu Quinzaine des Réalisateurs, proiectia-eveniment dedicata familei Jodorowsky: La Danza De La Realidad va fi precedat de premiera romaneasca a debutului regizoral al fiului maestrului: The Voice Thief de Adan Jodorowsky

Adan Jodorowsky este de asemenea autorul muzicii in filmul tatalui sau, iar Brontis Jodorowsky, celalalt fiu al maestrului, joaca rolul principal in La Danza De La Realidad. Evenimentul este realizat cu sprijinul Dacia sial Institutului Cervantes.

Cunoscut pentru faimoasele sale filme suprarealiste din anii ‘60 si ’70 (El Topo, The Holy Mountain), Alejandro Jodorowsky creeaza o privire semi-auto-biografica asupra copilariei sale din oraselul cilian Tocopilla, in anii ‘30. 

Filmul combina istoria personala a regizorului cu metafore, mitologie si poezie, reflectand filosofia cineastului comform careia realitatea nu este una obiectiva, ci mai degraba un dans creat de catre imaginatia noastra. 

The New York Times il caracterizeaza astfel: „Amestecul de eleganta vizuala si perversitate aminteste de Luis Bunuel, dar si de compatriotul domnului Jodorowsky, Raul Ruiz. Strazile din Tocopilla sunt imbibate in acelasi tip de realism magic ce a animat satul Macando al lui Gabriel Garcia Marquez de partea cealalta a continentului, precum si de un sentiment tragic al istoriei.” (A.O. Scott)

Adan Jodorowsky debuteaza cu drama experimentala baroca The Voice Thief, avand in rolurile principale pe Asia Argento si pe fratele regizorului, Cristobal Jodorowsky

Filmul are loc intr-un Miami mitic si urmareste odiseea nocturna a protagonistului, in cautarea vocii sotiei sale, cantareata de opera. „Infuzat cu umor si absurd, filmul (...) este in aceeasi masura un eseu axat pe cautarea esentei umanitatii, pe cat este o contamplare a sinelui alienat intr-o lume invadata de supra-sexualitate, rebeliune si disperare.” (Ioana Mischie, Nisimazine)

Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental romanesc, BIEFF aduce in atentia publicului, dar si a juriului Competitiei Internationale, cele mai recente experimente vizuale autohtone. 

In acest an, BIEFF faciliteaza intalnirea artistilor romani cu profesionisti europeni de calibru ai industriei de cinema: Anne Delseth – Membru al comitetului de selectie al Quinzaine des Réalisateurs, Cannes Film Festival; Theus Zwakhals – Selectioner al sectiunii de scurt metraj, Festivalul International de Film Rotterdam; Jonathan Pouthier– Responsabil de programele de cinema, Centre Pompidou Paris; Marion Poeth – Director de program, Festivalul Cinedans Dance on Screen Amsterdam; si Ileana Birsan – critic si jurnalist de film. 

Majoritatea titlurilor romanesti sunt premiere internationale, ce abordeaza cu incisivitate zone estetice putin explorate, de obicei, in filmul autohton. 

„Sub marca Warden Collective, in Daughter Of The Earth folclorul romanesc obtine un make-over al secolului XXI, sub semnatura lui Vlad Fenesan. Combinand costume traditionale si tiparele lor vizuale cu estetica pixel (prezenta si in sunetele 8-bit ale coloanei sonore electronice), filmul este o creatie glitzy, plina de farmec dar si jucausa.” (Andrei Tanasescu, BIEFF)

O alta revizitare a mitologiei este lucrarea conceptuala Death By Diamonds & Pearls, semnata de Carioca Studio, un film ce „pune sub semnul intrebarii ideea conditiei umane in diferite perioade de timp si interactiunea noastra cu aceasta apartenenta spirituala. Acest lucru face ca publicul sa se gandeasca la probleme legate de semnificatia si prezenta miturilor in viata noastra in secolul XXI.” (Carioca Studio)

I Will Never Walk Alone de Carmen Lidia Vidu (cunoscuta pentru inovatoarele sale performance-uri multimedia) este o portavoce indreptata catre glasul nostru intern. Pe masura ce tensiunea dezvaluita intre personalitatile interioare si exterioare ale naratoarei reveleaza straturile singuratatii ei, regizoarea ne aminteste ca nu suntem cu adevarat singuri.” (Andrei Tanasescu, BIEFF)

Inspirat de dicteul lui Susan Sontag („timpul pozitioneaza in cele din urma majoritatea fotografiilor, chiar si pe cele mai amatoricesti, la nivel de arta”), On Photography, de artistul vizual Alex Galmeanu este un omagiu adus timpului, valorii pe care acesta o confera obiectelor si spectatorului ca mediator al acestora. 

Poemul vizual Please Be Patient (While We Fuck You) de Andrei Popa, este o metafora despre societatea in care traim si directia in care se indreapta daca este determinata exclusiv de profit.

Silent Places este o colaborare inedita intre coregraful-regizor Simona Deaconescu si directorul de imagine Oleg Mutu, un dance-film bazat pe examinarea vietii interioare a personajelor, surpinzand nedumeririle, intrebarile si temerile lor intr-un moment de intimitate. Prin miscare si actiune cele 5 personaje infatiseaza sentimente care se transforma in agonie, sunt oameni prizonieri ai libertatii infinite intr-un spatiu infinit.” (Hotnews)

Secolul XX este distilat pana la elementele sale esentiale, in Cinescope, lectia de istorie a lui Mircea Bobina. Reamintind, din punct de vedere formal, de montajul intelectual al sovieticilor, precum si de umorul ironic al lui Bruce Conner, imagini de arhiva si momente istorice sunt montate impreuna pentru a randui maretia si conditia omului modern.

Seria de experimente cinematice este continuata de doua scurt metraje foarte interesante ale unor studenti ai Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti. 

Inca o mostra a resemantizarii creative a materialului found footage, Visul De Aur de Alex Mironescu „este o incercare de a deconstrui procesul de comunicare propagandistica, surprinzand elementele non-verbale de limbaj al corpului, caracteristice lui Adolf Hitler, suprapuse pe discursul foarte original al lui Nicolae Ceausescu, cu scopul de a observa tehnici eficiente de manipulare.” (Alex Mironescu)

Un film intim, chinuit de ganduri, Autism de Alexandru Petru Badelita isi intoarce privirea catre fortele externe opresive (politica, religie), care impovareaza sufletul omului. Prinsi intre claustrofobia depresiva a tanarului protagonist si apartamentul sau, il observa murmandu-si rutina zilnica, in incercarea de a stavili o anxietate in continua crestere. Prin puterea expozitiei, cinema-ul devine astfel un catharsis terapeutic atat pentru protagonist cat si pentru spectator. 

Citeste si...

Filme cu implicatii politice de la Berlinale Forum Expanded, la BIEFF 2014

Laureatii Festivalului de la Rotterdam si filme-jurnal marca IDFA Amsterdam vin la BIEFF

Confesiuni cinematografice in perspectiva feminina – filmele consacrate la Oberhausen, in premiera la Bucuresti

Cea de-a 5-a editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO si Cinema Elvira Popescu.

Programul complet al festivalului va fi disponibil in curand pe: www.bieff.ro.