Asia ocupa un loc aparte anul acesta, in programul Les Films de Cannes à Bucarest (23-29 octombrie), cu filme semnate de regizori consacrati sau debutanti care si-au inceput cariera cu un premiu la Cannes. 

Din China, Japonia, Thailanda, Filipine sau India vin povesti de dragoste, drame de familie, filme suprarealiste care fac acum inconjurul lumii in festivaluri. 

Jia Zhangke, cel mai important regizor chinez al generatiei lui, Hirokazu Kore-eda, considerat noul maestru al cinema-ului japonez, Naomi Kawase, regizoarea asiatica cu cele mai multe selectii la Cannes, si imprevizibilul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or, sunt cateva dintre numele momentului in cinema-ul mondial ale caror filme vor fi aduse in premiera la Bucuresti. 

Unul dintre favoritii in competitia Festivalului de la Cannes, anul acesta, Mountains May Depart surprinde China intr-o perioada de profunda schimbare, cand o tanara curtata de doi prieteni din copilarie - un proprietar al unei statii de benzina si un muncitor intr-o mina de carbune – face o alegere care-i va afecta viata. 

„Filmul lui Jia Zhangke e o lucrare misterioasa si in felul ei uimitor de ambitioasa, semnata de un regizor a carui creativitate evolueaza sub ochii nostri”, apreciaza The Guardian. 

Lui Jia Zhangke, talentul i-a fost confirmat de selectiile la Cannes, Berlin sau Venetia si trofee ca Leul de Aur pentru Still Life (2006) sau Premiul pentru Scenariu la Cannes cu A Touch of Sin (2013). In 2014, a fost membru al juriului competitiei la Cannes.

Un alt concurent la Palme d’Or, Our Little Sister confirma inca o data talentul cineastului Hirokazu Kore-eda, supranumit de unii critici „noul Yasujiro Ozu”. 

Un film subtil, meticulos orchestrat si plin de gratie, inspirat de o poveste manga si comparat cu alte capodopere japoneze, Our Little Sister urmareste trei surori care decid sa o ia in grija pe sora lor vitrega dupa ce tatal care le abandonase cu ani in urma moare. Nu a fost doar un succes de critica, ci si unul de casa: in Japonia, a avut incasari de milioane de dolari. 

Kore-eda a fost selectionat de cinci ori la Cannes, iar in 2013 a castigat Premiul Juriului cu Like Father, Like Son

Regizor descoperit si promovat de Cannes, thailandez-ul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or pentru Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010), revine cu un nou film criptic si suprarealist, Cemetery of Splendour, proiectat in Un Certain Regard. 

Mai multi soldati cuprinsi de o misterioasa boala a somnului sunt transferati intr-un spital improvizat intr-o scoala abandonata. O tanara care se ofera sa aiba in grija un soldat se indragosteste de el si incearca sa dezlege misterul sindromului. E „o enigma cinematica hipnotica”, potrivit Variety, in care zeitati misterioase si vizite fantomatice se integreaza firesc in vietile personajelor. 

Naomi Kawase, unul dintre regizorii obisnuiti ai Cannes-ului, scoate la iveala rani vechi in Sweet Red Bean Paste / An, drama poetica, dulce-amara a doi oameni care isi petrec zilele impreuna gatind „Dorayakis”, prajituri traditionale japoneze umplute cu o pasta dulce de fasole rosie numita „an”. 

Filmul a deschis sectiunea Un Certain Regard la Cannes 2015. Kawase a fost cel mai tanar castigator al Camera d’Or la Cannes, in 1997, cu Suzaku, si a continuat sa revina pe Coasta de Azur cu inca patru filme, unul dintre ele distins cu Marele Premiu: The Mourning Forest (2007).

Cineastul filipinez Brillante Mendoza (Kinatay – Premiul pentru regie la Cannes 2009) exploreaza in Taklub (foto) consecintele devastatorului taifun Yolanda, care a lovit orasul Tacloban in noiembrie 2014, omorand peste 6000 de oameni. 

Supravietuitorii cauta cadavrele celor disparuti, incercand sa se mentina ei insisi in viata si sa-si pastreze putina speranta care le-a mai ramas. Insa o serie de evenimente neprevazute continua sa le puna la incercare rezistenta. Taklub a obtinut Mentiunea speciala a Juriului Ecumenic in sectiunea Un Certain Regard. 

Din Asia vin alte doua povesti anuntate deja in programul Les Films de Cannes à Bucarest si premiate la Cannes: Journey to the Shore, de Kiyoshi Kurosawa, distins cu Premiul pentru regie Un Certain Regard, o poveste despre un sot fantoma care isi invita sotia intr-o calatorie, si Masaan, in regia lui Neeraj Ghaywan, primul film indian care a castigat vreodata doua premii la Cannes: Premiul Tanara Speranta Un Certain Regard si Premiui Criticii – FIPRESCI. 

Our Little Sister va fi distribuit in Romania de Independenta Film, iar Cemetery of Splendour – de ViTo Film.

Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc intre 23 si 29 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco si CinemaPRO.

Lista filmelor anuntate pana acum poate fi consultata pe www.filmedefestival.ro.  

Editia a sasea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizata de Asociatia Cinemascop si Voodoo Films. 

Este realizat in parteneriat cu Ambasada Frantei si Institutul Francez din Bucuresti. Este un proiect cultural finantat cu sprijinul Ministerului Culturii, al Centrului National al Cinematografiei, al ArCuB, in cadrul Programului cultural „Esti Bucuresti” 2015 (Centrul Cultural de proiecte al Primariei Municipiului Bucuresti), si al Institutului Cultural Roman.

Evenimentul beneficiaza de sprijinul distribuitorilor Independenta Film, ViTo FILM, InterCom Film, Transilvania Film, Freeman Entertainment.