Oliviu Crâznic este scriitor (prozator și poet), traducător literar, critic literar, conferențiar şi consilier juridic (cu o lucrare de diplomă susținută la disciplina „Criminalistică”). 

Este, totodată, cel care a readus în atenția publicului și a criticii din România literatura gotică (prin scrierile sale, dar și prin activitatea sa culturală). 

În 2010, a publicat romanul …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul (Ed. Vremea); ulterior, a publicat numeroase povestiri şi nuvelete (majoritatea se regăsesc în volumul de colecție Ceasul fantasmelor, Ed. Crux Publishing, 2015), foarte bine primite de critică şi de public, şi a câştigat numeroase premii, inclusiv unul acordat de Societatea Europeană de Science Fiction.

Apare, ca personaj, în nuveleta Ispășirea, scrisă de prof. documentarist Ciprian Mitoceanu. Este membru al organizației scriitoricești și artistice (internaționale) „Imagicopter: The Author/Artist Cooperative”. 

A apărut, în calitate de expert în istoria vampirismului, în episodul Hunting Vampires al serialului Expedition Unknown, realizat de Travel Channel. 

În România, a fost invitat, în mai multe rânduri, să vorbească studenților Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București ori studenților Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”.A participat, în primăvara acestui an, la sesiunea științifică a Academiei Române (Divizia de Logică, Metodologie și Filosofie a Științei).

Astăzi stăm de vorbă cu Oliviu Crâznic, încercând să aflăm mai multe despre el și despre curentul gotic în cultura contemporană. 

Ai debutat cu romanul …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul în 2010 și ai făcut furori printre cititori și critici. De ce goticul pentru debut, dintre toate abordările posibile? Ce te atrage în mod deosebit la gotic și ce îți oferă acesta ca scriitor?

Predestinare? M-am născut de Ziua Morților, în Lupeni, Transilvania, iar numele meu de familie, „Crâznic”, înseamnă, printre altele, și „incubus”. Glumesc (în ceea ce privește predestinarea – celelalte informații sunt reale). 

Cred că un orășel transilvănean de munte, poveștile unei bunici nemțoaice și lectura unor Le Fanu, Hawthorne, Lovecraft, Poe explică „de ce?”-ul. La Gotic (care constituie mai degrabă o specie a curentului romantic, decât un curent propriu-zis), mă atrag misterul și sistemul medieval de valori (unul dintre sensurile termenului englezesc „Gothic” fiind chiar acela de „medieval”); ca scriitor, îmi oferă posibilitatea (și provocarea) unei scriituri ornate, elegante, tip „bijuterie”, dar și ocaziade a invita cititorii să exploreze, alături de mine, misterele unui Univers umanist. 

Pentru că tot ai fost comparat cu Walpole și Poe, spune-ne ce creații gotice din cultura universală (romane, filme, muzică, poezie etc.) te-au influențat cel mai mult ca scriitor și de ce.

În ceea ce privește proza gotică, am pomenit mai sus numele esențiale pentru mine. Aș mai adăuga romanele Salem’s Lot (Stephen King), Castelul din Ronquerolles (Frédéric Soulié) și Regele întunericului (Michel Zévaco).

Poezie? În principal, creațiile unor Bacovia, Keats, Poe, Macedonski.

Filme? Castelul negru / The Black Castle (1952), Blestemul omului-lup / The Curse of the Werewolf (1961), seria Subspecii / Subspecies (1991-1998) și serialul Umbrele întunericului / Dark Shadows (1991) au constituit, probabil, baza culturii mele în acest sens. 

Muzică: Lake of Tears, Moonspell, My Dying Brideș.a. [Dr Ștefan Bolea a realizat un foarte interesant – și onorant – studiu referitor la influența muzicii gotice asupra scriiturii mele: Once Upon Atrocity. Gothic Music Influences in the First Romanian (Neo)gothic Novel, studiu publicat, sub egida Facultății de Litere a Universității „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, în revista academică (tipărită) Caietele Echinox].

Motivele sunt, întotdeauna, aceleași: creațiile gotice sondează misterul prin cunoaștere, ceea ce nu poate fi decât fascinant și util deopotrivă.

Ce filme gotice consideri că vor rămâne în istorie ca fiind reprezentantele permanente ale curentului? Dar romane?

Pe lângă filmele deja menționate, nu putem ignora goticul expresionist german, filmele gotice realizate de studiourile cinematografice americane „Universal” (seria Universal Monsters)î n prima jumătate a secolului al XX-lea, cele produse ulterior de studiourile britanice „Hammer” (seria Hammer Horror) și, respectiv,„Amicus”, filmele americanului Roger Corman (Poe Cycle) și filmele regretatului actor spaniol Paul Naschy.

În continuarea și în completarea acestora, notăm, evident, ecranizările și „biografiile monstruoase” (cu această ocazie, răspund și la cea de a doua întrebare a acestui punct) dedicate faimoșilor Dracula, Omul-lup, Frankenstein, Dr Jekyll, Fantoma de la Operă, Cocoșatul de la Notre-Dame, Călărețul fără Cap, Jack Spintecătorul, Sweeney Todd, contesa Bathory, Carmilla ș.a., dar și filme care stau „pe propriile picioare” (seria Semn rău / The Omen,1976-1991, sau recentul Vrăjitoarea: O poveste din folclor / The VVitch: A New-England Folktale, 2015).

Care este filmul tău gotic favorit? De câte ori l-ai văzut? De ce ni l-ai recomanda?

Am văzut de nenumărate ori Subspecii III. L-aș recomanda fie și numai pentru că este filmat în România și vorbit (în mare parte) în limba română (de altfel, actori români ca Irina Movilă, Ilinca Goia și Ion Besoiu apar în roluri mai mult sau mai puțin importante de-a lungul seriei). Totodată, povestea respectă folclorul transilvănean dedicat strigoilor – diforme arătări scheletico-vampirice, melanj de Nosferatu și Quasimodo, parcă desprinse dintr-un coșmar medieval.

Iubitorilor proiectelor mai „ambițioase/elegante” le recomand A noua poartă, cu Johnny Depp (senzațional în acest rol!) și Frank Langella, regizat de Roman Polanski. Este o memorabilă ecranizare a romanului Clubul „Dumas” (Arturo Pérez-Reverte).

Un remake de film gotic pe care l-ai vedea în ziua premierei dacă s-ar face? De ce?

Oricare, deși mă tem de remake-uri. Semn rău / The Omen (2006), Femeia în negru / The Woman in Black (2012), Victor Frankenstein (2015), ca să nu mai vorbesc de Umbrele întunecate / Dark Shadows (2012) ș.a. au fost dezastre la modul absolut.

De ce m-aș duce la oricare remake gotic, totuși? Dacă nu din alt motiv, atunci pentru că studiez istoria goticului. Dar, în principal, pentru că încă sper că goticul adevărat nu a murit; unele filme recente (a se pct. 3) par să îmi confirme speranțele.

Un roman gotic neecranizat încă pe care abia aștepți să îl vezi în cinema dacă un studio ar decide să îl producă? De ce?

Majoritatea au fost ecranizate, unele de… sute de ori (Dracula, de exemplu – desigur, numărând și versiunile care se abat semnificativ de la materialul original).

Nu cred că a fost ecranizat Castelul din Ronquerolles; povestea superficialului aristocrat care ajunge la cheremul diavolului sigur ar captiva spectatorii, dacă ar încăpea pe mâinile unui regizor bun.

Consideri că am putea avea la un moment dat regizori români interesați de acest curent? Știm că ți s-a propus cel puțin o ecranizare a romanului …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul – spune-ne despre experiența de a-ți vedea cartea transformată în film, chiar și numai ca proiect de viitor.

Avem regizori români interesați de gotic – dacă ar fi să amintim aici fie și doar cele două ecranizări ale Domnișoarei Christina (Mircea Eliade). Din păcate, mass-media, în România, nu este, cu mici excepții, interesată de gotic (reminiscență, probabil, a mentalității comuniste, care considera goticul ca fiind „infantil”, ignorând respectul arătat reprezentanților acestuia în alte state și chiar în România precomunistă), ceea ce face dificilă răspândirea culturii de acest tip.

Au existat, până în acest moment, trei propuneri serioase de ecranizare a …Coșmarului, două dintre acestea evoluând până la discuții cu importanți actori, producători, oameni din lumea filmului, români și străini. Din varii motive însă (în principal, costurile), proiectele stagnează, actualmente.

În orice caz, faptul că se vorbește constant despre scrierile mele în lumea filmului mă face să cred că, mai devreme sau mai târziu, unul dintre proiecte se va concretiza.

Aș mai menționa aici și posibilitatea producerii unor scurt metraje care să transpună pe ecrane povești din Ceasul fantasmelor– un tânăr și talentat regizor și scenarist, aflat la început de carieră, Valentin Goran (primul său scurt metraj detectivistic independent, realizat cu participarea unor actori consacrați – Un caz complicat –, tocmai a fost finalizat), și-a exprimat, în mod repetat, intenții ferme în acest sens.

În volumul Ceasul fantasmelor abordezi nu numai goticul, ci ne oferi și povestiri dark fantasy, steampunk, space opera etc. Care dintre poveștile din acest volum s-ar preta cel mai bine la o ecranizare și de ce?

Toate poveștile din Ceasul fantasmelor – inclusiv cele științifico-fantastice – sunt abordate dintr-o perspectivă gotică sau neogotică. 

Venind și în continuarea răspunsului anterior, Pivnițele Palatului Charron (o poveste despre un preot răpit de doi bărbați misterioși și forțat să îngrijească rănile unei tinere ferecate în lanțuri) ar fi cel mai ușor de ecranizat (datorită personajelor puține și a decorului simplu), dar, probabil, Lenore Arras rămâne povestea care ar avea cel mai mare succes pe ecrane: un răzbunător rănit și cu vederea slăbită, o lume înghețată și bântuită de o amenințare supranaturală, un asasin cu o manta albă, doi copii vânați de propriii câini și o fată cu trandafir în păr dormind un somn straniu sub ninsoare – sună binișor, nu-i așa?...

Cu ce elemente ale literaturii gotice îți place să te “joci” cel mai mult? (romantismul, atmosfera sumbră, suspansul, emoția, elementele de supranatural / ocult etc)și pe care dintre ele le cauți cu interes în producțiile contemporane (fie literatură, muzică sau cinematografie, jocuri etc)?

Toate cele menționate de tine sunt elemente tipice goticului, și toate pot avea efect maxim dacă sunt exploatate adecvat. În ceea ce mă privește, utilizez și mă pasionează, printre altele, motivul alegerilor greșite, tehnica surprizelor „în cascadă”, rezistența umanismului(cu toate formele acestuia: iubire, prietenie, onoare etc.) în fața catastrofei, explorarea misterelor Universului.

Care ar fi descrierea pe care ai da-o pasionaților de gotic, atât în film cât și în literatură și coincide ea cu imaginea pe care o atribui propriilor tăi cititori?

Descrierea ar fi aceea pe care ne-o impune, de altfel, termenul în sine:pasionatul de gotic, indiferent dacă este creator de artă sau „simplu” consumator, are asupra lumii o viziune cu tentă medievală.

Cât de dezvoltat / răspândit consideri că este curentul gotic în cultura contemporană românească - muzică, film, vestimentație etc? Ce ai mai vrea să găsești pe piață în materie de gotic și nu prea există?

Din păcate, goticul, în România, este aproape inexistent, ca urmare a anatemei aruncate de regimul comunist asupra aristocrației, religiei, imaginației.

Mi-aș dori, în primul rând, să existe la noi, disponibile pentru a fi achiziționate, operele gotice clasice (așa cum există în alte țări, de unde suntem nevoiți să ni le procurăm) din toate ariile culturale: literatură, cinematografie, muzică, artă în general.

Știm că scrii literatură gotică (proză și poezie) și că ești pasionat de filme. Cum stai cu muzica la acest capitol? Ce formații din sfera goticului ne recomanzi? Consideri goticul și industrialul ca fiind apropiate sau cu totul diferite ca stil și mesaj?

Am amintit mai sus formațiile mele preferate. Desigur, lista exhaustivă este mult mai lungă (ca să mai pomenesc doar câteva, aleatoriu: L`Âme Immortelle, Amorphis, Cemetary, Diabolique, Dismal Euphony, EverEve, Grave Flowers, Heavenwood, Silentium, Sirenia…).

Aș recomanda și de pe plaiurile noastre: Gothic, Interitus Dei, Sin, Tiarra, dar și unele piese gotice ale unor formații dedicate în mod obișnuit altui tip de muzică: Destin, Ielele, Ochii din sertar, Spiritus Sanctus, Ziua vrăjitoarelor (Cargo), Jocul ielelor și Profetul (Compact) ș.a.m.d.

Există, firește, o legătură directă între industrial și gotic, tot astfel cum a existat o legătură directă între literatura gotică și revoluția industrială (motivul savantului nebun, ca să dăm un singur exemplu; vizionați videoclipul piesei muzicale Mutter, compuse de formația Rammstein, și este imposibil să nu faceți imediat asocierea cu Frankenstein). 

Profităm de tine că ești un critic literar important în cultura contemporană, așa că te rugăm să ne explici mai multe despre diferențele dintre gotic, horror, terror și dark fantasy ca să mai clarificăm niște probleme cu “etichetele”. Dacă poți să o faci prin exemple de filme, cărți, producții culturale ar fi și mai grozav (zâmbet).

Nu cred că o putem lămuri în câteva cuvinte (zâmbet). Pentru a rezolva exact aceste aspecte, lucrez la un amplu studiu intitulat Fantasticul delimitat. 

Ca să nu las totuși întrebarea fără răspuns, iată un mic citat din studiul în cauză (ale cărui prime două secțiuni le-am publicat în revista culturală EgoPHobia, în cadrul rubricii Studii fantastice): 

„Ne refeream, astfel, în primul rând, la specia literară tematică primară a fantasticului (engl. fantasy), care se suprapune perfect categoriei estetice omologe și care se confundă cu originile și cu istoria literaturii, deoarece caracterizează și definește miturile, legendele și basmele popoarelor, precum și derivatele acestora: epopeile antice (EG: Sîn-lēqi-unninni, Epopeea lui Ghilgameș), romanele episodice antice (EG: Lucius Apuleius Madaurensis, Metamorfoze sau Măgarul de aur), cântecele de vitejie medievale (EG: Turold, Cântarea lui Roland), legendele cavalerești (EG: Sir Thomas Mallory, Moartea regelui Arthur), până la literatura modernă (EG: William Morris, Pădurea de dincolo de lume) și contemporană (EG: J.R.R. Tolkien, Stăpânul inelelor). 

Specia literară tematică primară a fantasticului presupune, prin definiție, acceptarea de către cititor a unei convenţii propuse de autor, în baza căreia fantasticul constituie un simplu dat, nenecesitând vreo explicație. Ne refeream însă, totodată, și la specia literară tematică derivată a științifico-fantasticului (engl. science fiction), care s-a dezvoltat odată cu dezvoltarea științei și care presupune, prin definiție, acceptarea de către cititor a unei convenţii propuse de autor, în baza căreia fantasticul constituie un posibil realism, explicat prin anticipate descoperiri științifice; la specia literară tematică hibridă a neofantasticului (engl. science fantasy), care s-a dezvoltat reunind, în cadrul acelorași opere, fantasticul dat cu posibilul realism; în sfârșit, la specia literară tematică parcelară a goticului (engl. gothic) și, respectiv, la specia literară tematică parcelară a macabrului (engl. horror), care s-au dezvoltat reunind opere în care regăsim categoria estetică a fantasticului și opere în care nu regăsim respectiva categorie estetică”.

În ceea ce privește diferența estetică „horror” – „terror”, aceasta aulămurit-oalții înaintea mea, în special Ann Radcliffe (On the Supernatural in Poetry) și Stephen King (Danse Macabre). Rezumând, groaza este declanșată de ceea ce știi, iar teroarea – de ceea ce nu știi; groaza este ulterioară punctului culminant, în timp ce teroarea, dimpotrivă, îi precede acestuia.

Întoarcerea morților vii / Return of the Living Dead (1985) este un „horror” clasic, în care știm aproape din prima clipă ce se petrece, dar ne înfioară totuși atât ideea, cât, mai ales, ceea ce vedem pe ecran; păstrându-ne în aceeași arie „zombie”, Alesul Răului / Messiah of Evil (1973) este un „terror” clasic, pentru că misterul dăinuie până în ultima clipă a filmului. 

Bineînțeles, de cele mai multe ori, groaza și teroarea se regăsesc în aceeași operă, important fiind de distins care dintre acestea două primează.

Trei motive pentru care să-ți citim cărțile în calitate de cinefili (zâmbet)

I. Atmosfera este „vie”.

II. Acțiunea este dinamică.

III. Povestea este interactivă („3D”); utilizarea narațiunii la persoana I îmi permite să transpun cititorul în chiar inima tragediei (ori a aventurii); misterul i se dezvăluie treptat, însă nu înainte să i se dezvăluie și personajului.

Probabil auzi întrebarea asta la fiecare interviu, dar nu ne putem abține: ce ne pregătești în viitor? La ce să ne așteptăm? Gotic, science-fiction, dark fantasy? Ai abordat cu succes toate aceste specii, cu care din ele vei continua?

După cum vă mărturiseam, toate speciile literare abordate de mine suferă o profundă transformare gotică în momentul așternerii pe hârtie. 

Probabil următorul volum publicat va fi un SF (neo)gotic, Imperiul minciunilor, hărăzit frumoasei Ermengaarde și intrigilor care o mențin pe aceasta la putere într-un Univers futurist și însângerat.

Pe termen lung, goticul propriu-zis va continua să îmi domine opera și să mă caracterizeze ca scriitor.


Din aceeasi categorie...

Filmul Octav aduce in prim plan tinerele talente

Lung-metrajul Octav aduce în prim plan tinerii talentați ai României, prin includrea în distribuție a Alessiei Tofan și a lui Eric Aradits.

Azi incepe American Independent Film Festival in Bucuresti

Astăzi începe prima ediţie aAmerican Independent Film Festival, care  aduce la București, între 15 și 21 septembrie, o selecție a celor mai recente producții independente made in USA.

The Commuter: Primul trailer al noului thriller cu Liam Neeson

A aparut primul trailer al thrillerului The Commuter.

Primul trailer la Downsizing

A aparut primul trailer al comediei Downsizing / Mini-oamenii - regizat de Alexander Payne.

Incep inscrierile pentru GoBucharest 2017

  În perioada 9-31 octombrie 2017,111 Film & Entertainment organizează,cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ediția a II-a a Atelierului de educație vizuală GoBucharest, adresat tinerilor pasionați de arte vizuale, cinem...

Documentarele anului ruleaza la Noaptea Alba a Filmului Romanesc 2017

Pe 22 septembrie, la cea de-a 8-a ediție Noaptea Albă a Filmului Românesc, spectatorii din București vor avea ocazia să vadă documentarele românești care au cucerit publicul în marile festivaluri internaționale din ultimul an.  ...

John C. Reilly si Joaquin Phoenix vin la prima editie American Independent Film Festival

Festivalul se desfasoara la Bucuresti in perioada 15-21 septembrie. Proiectiile au loc la Cinema Pro si Cinemateca Eforie. 

CineReview: It

Va salut din nou, dragi prieteni cinefani! In acest weekend avem un horror de marca: It.

Barry Jenkins, prezent virtual in Romania la American Independent Film Festival

Primele bilete la American Independent Film Festival disponibile de astăzi în rețeaua Eventim.

Soldatii. Poveste din Ferentari, de Ivana Mladenovic, va fi lansat la cinema in februarie 2018

Soldații. Poveste din Ferentari, debutul în lung metraj al regizoarei Ivana Mladenovic, va fi lansat în cinematografele românești pe 2 februarie 2018.

Electro la feminin, de la Berlin la DokStation

Patru artiste ale scenei electro din Berlin vin la DokStation Music Documentary Film Festival. Cea de-a doua ediție a evenimentului va avea loc între 14 și 17 septembrie 2017.

Ethan Hawke vine la Bucuresti la prima editie American Independent Film Festival 2017

Cele mai bune filme Indiea mericane ale anului, în premieră între 15 și 21 septembrie, la prima ediție a festivalului.

Filmele care se vad in competitie la Bucuresti Docuart Fest 2017

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class.

Ilie Dumitrescu Jr. este cu „Un pas in urma serafimilor”

Ilie Dumitrescu Jr., fiul fostului fotbalist Ilie Dumitrescu, face parte din distribuția lungmetrajului de debut al lui Daniel Sandu, Un pas în urma serafimilor, care va fi lansat în cinematografe pe 22 septembrie, și spune despre partitura interpret...

Andi Vasluianu joaca alaturi de Iures si Rebengiuc in filmul Octav

  Andi Vasluianu joacă alături de Marcel Iureș și Victor Rebengiuc în filmul Octav, oferind  publicului, prin intermediul personajelor lor, o șansă în plus de a se identifica cu povestea din spatele filmului și cu țesăturile umane care o creează.  ...

Castigatorii IPIFF 2017

 IPIFF 2017 a ajuns la final. Iata Castigatorii celei de-a XII-a editii a Festivalului Indie al Producatorilor de Film Independenti. Uniunea Producătorilor de Film si Audiovizual din România - (Upfar-Argoa), a organizeazat in parteneriat cu Primăria...

Incep filmarile la Morometii 2!

Una dintre cele mai iubite și cunoscute ecranizări din istoria cinematografiei românești, Moromeții, va avea parte de o continuare, la 30 de ani de la lansarea filmului regizat de Stere Gulea.

Provocarile unui Breaking News - filmul

Filmul Breaking News, în regia Iuliei Rugină, ajunge pe marile ecrane din România din 29 septembrie, la zece ani distanță de la prima variantă a poveștii cu și despre jurnaliști, scrisă imediat după absolvirea studiilor regizoarei. Breaking News a a...

IPIFF revine pe litoral in 2017

Uniunea Producatorilor de Film si Audiovizual din Romania (UPFAR- ARGOA), organizeaza in parteneriat cu Primaria Mangalia prin Directia de Cultura si Sport, cea de-a XII-a editie a IPIFF: Festivalul Indie al Producatorilor de Film Independenti. ...

Interviu cu Blasco Giurato: "Oricine va vedea filmul Octav se va simti binecuvantat"

Renumitul director de imagine italian semnează imaginea filmului românesc Octav.

See You Soon: Liam McIntyre si Harvey Keitel au filmat in Romania

Filmarile pentru See You Soon au loc in acest moment in Europa.

Mexic - personajul principal la cea de-a doua editie Pelicula: Latin American Film & Experience 2017

Au ramas aproximativ 40 de zile pana la cea de-a doua editie a festivalului Película – Latin American Film & Experience (13-17 septembrie 2017), care va avea loc la Bucuresti.

CineReview: Valerian and the City of a Thousand Planets

In acest weekend apare pe marile ecrane SF-ul regizat de Luc Besson Valerian si Orasul celor o mie de planete / Valerian and the City of a Thousand Planets.

CineReview: Dunkirk

Va salut dragi prieteni cinefani. Astazi vom vorbi despre unul dintre cele mai interesante filme ale anului 2017 si poate din toata istoria cinematografiei, respectiv Dunkirk, dupa cum urmeaza:

Vladimir Cosma a compus muzica pentru filmul romanesc Octav

La finele anului 2016, Franța își arăta gratitudinea față de Vladimir Cosma într-un spectacol aniversar unic.

Evenimente

Incepe Kinofest 2017!

Festivalul Internaţional de Film Kinofest, ajuns la a unsprezecea ediţie, aduce în faţa publicului 200 de scurt metraje, proiectate la Cinem...

Noutati Home Entertainment

Balerina se lanseaza pe DVD

Pro Video lansează noua animație Balerina / Ballerina pe suport DVD.

Ultimele Stiri

Filmul Octav aduce in prim plan tinerele talente

Lung-metrajul Octav aduce în prim plan tinerii talentați ai României, prin includrea în distribuție a Alessiei Tofan și a lui Eric Aradits.

16-09-2017 | CineStuff | CineFan.ro

Incepe Kinofest 2017!

Festivalul Internaţional de Film Kinofest, ajuns la a unsprezecea ediţie, aduce în faţa publicului 200 de scurt metraje, proiectate la Cinema Elvira Popescu, Energiea Pub şi Mansarda Lente.

16-09-2017 | Eveniment | CineFan.ro

Azi incepe American Independent Film Festival in B…

Astăzi începe prima ediţie aAmerican Independent Film Festival, care  aduce la București, între 15 și 21 septembrie, o selecție a celor mai recente producții independente made in USA.

15-09-2017 | CineStuff | CineFan.ro

The Commuter: Primul trailer al noului thriller cu…

A aparut primul trailer al thrillerului The Commuter.

13-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Primul trailer la Downsizing

A aparut primul trailer al comediei Downsizing / Mini-oamenii - regizat de Alexander Payne.

13-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Astra Film Festival 2017 va anima din nou Sibiul i…

Astra Film Festival, ediția a XXIV-a, va anima Sibiul între 16 și 22 octombrie 2017. În cele 7 săli,transformate în cinematograf pentru 7 zile, vor avea loc proiecții ale celor mai...

13-09-2017 | Eveniment | Emanuel Lazarescu

Incep inscrierile pentru GoBucharest 2017

  În perioada 9-31 octombrie 2017,111 Film & Entertainment organizează,cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ediția a II-a a Atelierului de educație vizuală GoBucharest, adresat tinerilor pasionați de arte vizuale...

13-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Documentarele anului ruleaza la Noaptea Alba a Fil…

Pe 22 septembrie, la cea de-a 8-a ediție Noaptea Albă a Filmului Românesc, spectatorii din București vor avea ocazia să vadă documentarele românești care au cucerit publicul în marile festivaluri...

13-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Incepe un nou sezon din Cronica Carcotasilor

Cronica Cârcotașilor, se pregătește cu un nou sezon la Prima TV.

13-09-2017 | CineTV | Emanuel Lazarescu

John C. Reilly si Joaquin Phoenix vin la prima edi…

Festivalul se desfasoara la Bucuresti in perioada 15-21 septembrie. Proiectiile au loc la Cinema Pro si Cinemateca Eforie. 

13-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

CineReview: It

Va salut din nou, dragi prieteni cinefani! In acest weekend avem un horror de marca: It.

09-09-2017 | CineStuff | Ionut Pavel

Barry Jenkins, prezent virtual in Romania la Ameri…

Primele bilete la American Independent Film Festival disponibile de astăzi în rețeaua Eventim.

09-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Soldatii. Poveste din Ferentari, de Ivana Mladenov…

Soldații. Poveste din Ferentari, debutul în lung metraj al regizoarei Ivana Mladenovic, va fi lansat în cinematografele românești pe 2 februarie 2018.

09-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Electro la feminin, de la Berlin la DokStation

Patru artiste ale scenei electro din Berlin vin la DokStation Music Documentary Film Festival. Cea de-a doua ediție a evenimentului va avea loc între 14 și 17 septembrie 2017.

04-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Ethan Hawke vine la Bucuresti la prima editie Amer…

Cele mai bune filme Indiea mericane ale anului, în premieră între 15 și 21 septembrie, la prima ediție a festivalului.

01-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Filmele care se vad in competitie la Bucuresti Doc…

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class.

01-09-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Ilie Dumitrescu Jr. este cu „Un pas in urma serafi…

Ilie Dumitrescu Jr., fiul fostului fotbalist Ilie Dumitrescu, face parte din distribuția lungmetrajului de debut al lui Daniel Sandu, Un pas în urma serafimilor, care va fi lansat în cinematografe...

31-08-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Andi Vasluianu joaca alaturi de Iures si Rebengiuc…

  Andi Vasluianu joacă alături de Marcel Iureș și Victor Rebengiuc în filmul Octav, oferind  publicului, prin intermediul personajelor lor, o șansă în plus de a se identifica cu povestea din...

31-08-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Castigatorii IPIFF 2017

 IPIFF 2017 a ajuns la final. Iata Castigatorii celei de-a XII-a editii a Festivalului Indie al Producatorilor de Film Independenti. Uniunea Producătorilor de Film si Audiovizual din România - (Upfar-Argoa), a...

28-08-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Incep filmarile la Morometii 2!

Una dintre cele mai iubite și cunoscute ecranizări din istoria cinematografiei românești, Moromeții, va avea parte de o continuare, la 30 de ani de la lansarea filmului regizat de Stere...

28-08-2017 | CineStuff | Emanuel Lazarescu

Benzi desenate

Eaglemoss lanseaza Colectia de romane grafice Star Trek

Dupa ce au avut un succes extraordinar cu Star Trek The Official Starships Collection (care a ajuns deja la numarul 90), Eaglemoss lanseaza ...