Din acest weekend, InterComFilm lansează în cinematografele din România cel mai nou film Marvel: Spider-Man: Far From Home / Omul-Paianjen: Departe de casă, film ce încheie oficial faza a treia a Universului Cinematografic Marvel.

Pentru a face o scurtă introducere a eroului nostru, deși sunt sigur că majoritatea dintre voi deja știți, acesta își are originile în benzile desenate Marvel, fiind creat de Stan Lee și Steve Ditko în 1962. 

Întrucât tonul eroului și al aventurilor sale este deschis, tineresc și plin de situații comice, atracția publicului a fost imediată și astfel a ajuns unul din personajele definitorii ale acestui univers de benzi desenate şi ulterior, cinematografic.

Din punct de vedere legal, aici povestea este mai complicată, întrucât în 1999 Marvel nu era nici de departe colosul din prezent și avea nevoie disperată de ajutor financiar, a vândut drepturile de proprietate ale personajului Spider-Man (precum și restul de protagoniști și antagonişti ai acestuia) către casa de producție Sony, care l-a prezentat pe marele ecran în șase filme, respectiv trilogia în care eroul este întruchipat de Tobey Maguire, o duologie în care Andrew Garfield îi dă viață eroului eponim și o animație recent câștigătoare a Premiului Oscar pentru categoria aferenta acestui gen.

Dacă ar fi să catalogăm filmele menționate anterior, părerile sunt destul de împărțite, însă trebuie să scoatem în evidenţă faptul că la începutul anului 2015 între Sony și Marvel a fost încheiată o înţelegere prin care cei din urmă au primit dreptul de a-l folosi pe Spider-Man în Universul Cinematografic Marvel, însă filmele de sine stătătoare vor fi finanțate, produse și distribuite de Sony, dar cu marele ajutor al scenariștilor și promovarea aferentă unui film Marvel.

Acum, la peste 4 ani de la respectivul acord, consider că acesta a fost avantajos ambelor părţi - Sony găsind un actor foarte bun pentru acest personaj şi beneficiind de un val imens de publicitate din partea Marvel, iar de partea cealaltă - cei de la Marvel au putut astfel folosi personajul în filmele lansate recent.

Dar hai să revenim la filmul nostru. Iată că ne este prezentată cea de-a cincea apariţie a eroului în Universul Cinematic Marvel și fără să mă rețin cu laudele, îl cataloghez că fiind câștigătorul all-time a medaliei de bronz din clasamentul celui mai bun film Spider-Man, după partea secundă a trilogiei regizate de Sam Raimi și animația indicată anterior.

De la început trebuie menționat că filmul nu se adresează persoanelor care despică firu-n patru la capitolul scenariul și logică a poveștii, ci mai degrabă celor tineri dornici de aventură, comedie și atmosferă pozitivă – până la urmă publicul ţintă al filmelor Marvel. 

La capitolul calităţi, filmul nostru are marele avantaj că scenariștii nu au mai fost nevoiți să piardă minute bune cu prezentarea personajelor, a motivației acestora și a contextului în care se desfășoară acţiunea și au putut să pună accentul pe latura emoțională a lui Peter Parker, pe poveste și dezvoltarea corectă și progresivă a acestuia.

Privind intriga, aceasta se desfășoară după evenimentele din Avengers: Endgame și prezintă aventurile lui Peter Parker din cursul vacanţei sale din Europa, unde este (re)racolat de Nick Fury pentru a salva lumea de mai multe entități multi-dimensionale, fiind asistat de Quentin Beck, alias Mysterio.

Ȋn privinţa castingului, trebuie apreciat în primul rând Tom Holland care oferă o cantitate industrială de empatie personajului său, mai ales în situaţiile în care este pus în faţa alegerilor delicate dar şi când necesită curaj, sacrificiu sau chiar putere de a recunoaşte unele greşeli.

Ȋn plan secund, cum era şi normal, se clasează Jake Gyllenhaal, Zendaya, Jon Favreau şi Samuel L. Jackson, elemente de valoare şi calitate care se mulează perfect pe întruchiparea personajelor aferente, precum şi chimia dintre aceştia.

După gustul meu, cea mai mare calitate a acestui film este echilibrul dintre hazul copilăresc al personajelor, aventura acestora în Europa, pericolul unui cataclism şi sacrificiile eroului principal, totul ambalat într-un pachet de distracţie.

La capitolul tehnic, atât vizual cât şi sonor, filmul este aproape de perfecţiune, cu menţiunea că spre deosebire de precedentele filme Marvel, am avut impresia că s-a dorit în mod expres o coloristică mai proeminentă pentru a insufla un iz de tinereţe faţă de personajele noastre.

Aş dori să îl apreciez pe regizorul Jon Watts, un fan declarat al eroului nostru, că a avut puterea să ne prezinte un film filmat cu cadre largi, favorabile acţiunii şi fără să ne plictisească cu momente (prea) lente sau lipsite de valoare.

Din păcate, nu există pădure fără uscăciuni, situaţie în care consider că scenaristii au dat-o-n fasole cu o secvenţă privind dezvăluirea echipei de antagonişti secundari, moment în care, din pacate, mi-am amintit de expoziţiile dintre Mr. Freeze şi Poison Ivy din Batman şi Robin.

Cu părere de rău, tot la acest capitol trebuie să remarc şi lipsa elementelor de legătura cu restul personajelor din Universul Cinematografic Marvel, dar sunt extrem de curios pentru sequel-urile următoare, mai ales în contextul proprietăţilor comune cu Sony.

Per ansamblu, filmul în cauză este o porţie de voie bună şi multe zâmbete pentru cinefanii anului 2019 şi vă recomand cu cea mai mare caldură să îl vizionaţi la cinema, fiind o portretizare merituoasă poate a celui mai simpatic super-erou şi o aventură vizuală pentru toate varstele.

Ca de fiecare dată, vă recomand să nu plecaţi din sala de cinema şi să rămâneţi şi la genericul de final al filmului. Veţi avea parte de 2 secvenţe ce vor avea implicatii majore în următoarele filme din Universul Marvel.

Spider-Man: Far From Home / Omul-Paianjen: Departe de casă intră din 5 iulie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.