Institutul Goethe sin Bucuresti organizeaza intre 16-22 octombrie 2015, cea de-a zecea editie a Zilelor Filmului German (ZFG), un eveniment cu traditie in Bucuresti. 

Editia din acest an, va prilejui cinefililor din capitala intalnirea cu o serie de filme documentare si lung metraje de exceptie: de la filme de avangarda la filme-cult, de la pelicule de debut ale tinerilor cineasti germani pana la creatii semnate de regizori consacrati, de la povesti intime la scenarii cu largi implicatii sociale.

Zilele Filmului German, editia a X-a se va desfasura in perioada 16 - 22 octombrie 2015, la Cinema Studio. Ultima proiectie va ave loc in Club Control, urmata de un concert Future Nuggets si Loved by Ghosts. 

Printre surprizele pregatite de organizatori se afla: Victoria – elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germana a Berlinalei din acest an sau Le beau danger – filmul lui René Frölke despre Norman Manea

Selectionerul editiei din acest an este criticul de film Andrei Rus.

Eveline Hust, Directoarea Goethe Institut Bukarest

„Ne face placere sa va invitam, in perioada 16-22 octombrie, la Zilele Filmului German, festival ajuns, la Bucuresti, la cea de-a zecea editie. Dupa cum v-ati obisnuit deja, este vorba de o selectie curatoriala de lungmetraje si filme documentare de exceptie. 

De la filme de avangarda la multipremiate filme clasice sau filme-cult, de la pelicule de debut ale tinerilor cineasti germani pana la creatii semnate de regizori deja celebri, de la povesti intime, familiale pana la teme actuale care afecteaza intreaga societate – editiile din ultimii ani ale ZFG Zilelor Filmului German v-au oferit o privire de ansamblu asupra celor mai bune productii cinematografice germane.

Selectia de anul acesta a fost curatoriata de Andrei Rus. Critic de film si curator al festivalului de film NexT, Andrei Rus este lector universitar la UNATC si coordoneaza revista FilmMenu a UNATC.

Selectia lui Andrei Rus arata intr-un mod cat se poate de relevant spectrul larg pe care filmul german de azi reuseste sa-l acopere – atat din punct de vedere tematic, cat si stilistic.

Programat in deschidere, Victoria va captiva negresit publicul si din prisma faptului ca a fost filmat intr-un singur cadru, lung de 140 de minute. Este o impresionanta realizare in materie de imagine (rasplatita, de altfel, cu Ursul de argint la Berlinala din acest an), posibila datorita flexibilitatii si talentului improvizatoric al actorilor. 

Who am I – kein System ist sicher sau Zeit der Kannibalen va vor capta interesul prin actualitatea tematicii alese, fie ca este vorba de excesele turbo-capitalismului sau de vulnerabilitatile inerente societatii zilelor noastre, cum ar fi lezarea dreptului la viata privata in spatiul cibernetic.

Filmele documentare cuprinse in selectia ZFG nu trebuie nici ele ratate. Ne bucuram sa prezentam publicului bucurestean Le beau danger, despre Norman Manea, si sa va invitam, dupa proiectia filmului, la o intalnire cu regizorul Rene Frolke. Suntem, de asemenea, convinsi ca veti fi impresionati si de Harte, filmul lui Rosa von Praunheim – este un film profund psihologic, semnat de un nume cu greutate. Proiectia va avea loc in prezenta lui Andreas Marquardt, protagonistul filmului, si a terapetului acestuia.

In incheierea Zielelor Filmului German, avem programat un eveniment special in Club Control, respectiv proiectia filmului B-Movie, la care va participa insusi Mark Reeder – protagonist, dar si scenarist al acestui film despre scena muzicala a Berlinului anilor ‘80, perioada istorica care se va afla in atentia Goethe-Institut Bukarest si in lunile urmatoare. Proiectia va fi urmata de un concert al trupelor Future Nuggets si Loved by Ghosts.

Dupa cum anunta si Andrei Rus, aceasta editie jubiliara reprezinta totodata punctul de lansare a unui nou proiect de care Goethe-Institut Bukarest se va ocupa in urmatoarele luni, si anume prezentarea si punerea in discutie a filmelor din RDG, filme mai putin cunoscute in Romania. 

Pana atunci insa, imi face placere sa va invit chiar in zilele urmatoare la vizionarile si discutiile din cadrul festivalului. Ii multumesc lui Andrei Rus si celorlalti parteneri care ne sunt alaturi la aceasta editie speciala a Zilelor Filmului German.“

Andrei Rus, Lector universitar, autor de film si curatorul editiei din acest an a ZFG:

„Unul dintre cuvintele-cheie care pot descrie editia actuala a festivalului este diversitatea. Daca cinematografia germana a propus in ultimul an numeroase formule stilistice si a abordat - atat documentar, cat si fictional - o varietate de teme, mi s-a parut important ca aceasta sa se reflecte in selectia de filme.

De aceea, am fost interesat sa acord atentie egala atat unor cineasti legendari, ale caror realizari ajung prea rar in fata publicului din Romania (Edgar Reitz si Rosa von Praunheim), cat si unora aflati in plina perioada de glorie (Andreas Dresen, Oskar Roehler si Sebastian Schipper) si, bineinteles, unor nume noi, dar de perspectiva (de exemplu, Edward Berger si Julian Radlmaier). 

Apoi, cele 14 lung metraje intrate in program functioneaza in tot atatea moduri distincte: spectatorii vor putea vedea de la filme populare precum Who Am I - niciun sistem nu e sigur (regizat de Baran Bo Odar) sau Era canibalilor (regizat de Johannes Naber), la filme de avangarda, precum Le beau danger (regizat de Rene Frolke); de la epopei istorice precum Heimat - cronica unei viziuni (de Edgar Reitz), la filme in jurul carora se va crea cu siguranta in scurt timp un statut  de cult (Povestea de iarna a unui proletar, regizat de Julian Radlmaier; Tod den hippies! Es lebe der Punk, regizat de Oskar Roehler sau B-Movie: Lust and Sound in West Berlin, regizat de Jorg A. Hoppe, Klaus Maeck si Heiko Lange). 

Informatii tehnice detaliate, insotite de prezentari curatoriale, despre filme veti gasi in interiorul brosurii. Mi-as mai dori aici sa punctez prezenta in selectie a unui singur film clasic, si anume Solo Sunny, realizat in 1980 de Konrad Wolf

Sper ca aceasta ocazie sa constituie avanpremiera unui lung sir de proiectii organizate de Institutul „Goethe” din Bucuresti cu filme est-germane din anii ’50 - ’80, pentru ca publicul cinefil tanar din Romania sa se poata astfel familiariza cu capodopere realizate in aceasta parte a Germaniei care, din motive de nedifuzare, i-au ramas necunoscute. 

Daca cineasti activi in Germania de Vest, precum Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog sau Wim Wenders, sunt permanent redescoperiti de noile generatii, realizatorii din Est, precum Konrad Wolf, Heiner Carow sau Wolfgang Staudte, se scalda intr-un cvasi-anonimat nemeritat. 

Salut deschiderea Institutului „Goethe” in a prezenta in viitorul apropiat publicului roman aceste filme si sper ca va exista interes pentru generoasa initiativa.

In speranta unei editii cat mai intense de festival, va doresc tuturor vizionari placute!“


 

CineFan va prezinta programul complet al Zilelor Filmului German 2015:

CINEMA STUDIO

Vineri, 16 octombrie 2015

19:00 Deschiderea Festivalului: Victoria (2015, r. Sebastian Schipper, 140 min.)

Victoria, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, este considerat surpriza germana a Berlinalei din acest an. Intr-un singur cadru lung, Schipper construieste o drama a marginalizarii sociale, care ne introduce in viata de noapte a Berlinului. Filmul urmareste patru tineri in periplul lor nocturn prin Berlin, care se termina insa prost. 

Victoria a fost distins cu Premiul German de Film 2015 in sase categorii, printre care: premiul pentru cel mai bun lung metraj, premiul pentru cea mai buna regie si premiile pentru rolurile principale, feminin si masculin, precum si Ursul de argint, pentru imagine.

Sambata, 17 octombrie 2015

18:00 Who am I – Kein System ist  sicher / Who am I – Niciun sistem nu e sigur (2014, r. Baran bo Odar, 105 min).

Timidul Benjamin este un nimeni pentru cei din jurul lui, motiv pentru care se si afunda adesea in adancurile internetului. Acolo poate sa fie cine vrea, pentru ca nimeni nu stie cine se ascunde in spatele pseudonimului sau. Jocul de-a balul mascat in lumea virtuala ii prieste, Benjamin fiind un hacker extrem de priceput. 

In carismaticul Max, isi gaseste un spirit inrudit: Impreuna cu inca doi prieteni infiinteaza grupul „CLAY” (acronim pentru „Clowns Laughing @ You"). Pentru a accede in liga superioara a scenei hackerilor, grupul ataca serverul Serviciului Federal de Securitate, expunandu-se unui mare pericol. Lucrurile iau o turnura serioasa dupa ce Europolul incepe sa investigheze CLAY.

Who am I a primit in 2015 premiul pentru regie Bayerischer Filmpreis si sase nominalizari la Premiul German de Film (Deutscher Filmpreis).

20:00 Zeit der Kannibalen / Era canibalilor (2014, r. Johannes Naber, 93 min.)

Zeit der Kannibalen vorbeste despre lumea launtrica a trei consilieri de afaceri, care deschid si inchid bussinesuri locale in toata lumea, pentru un concern international. Singurele scopuri in viata ale celor trei sunt cariera si profitul adus firmei pentru care lucreaza. 

Filmul prezinta latura grotesca a acestei inchisori de lux. Sistemele de orientare ale eroilor nu au ca punct de plecare realitatea, ci o lume artificiala, pe care si-au construit-o singuri. 

Filmul lui Naber a fost lansat la Festivalul de Film de la Berlin din 2014, sectiunea Perspective ale cinematografiei germane (Perspektive Deutsches Kino). Filmul a obtinut Premiul German de Fim 2015 pentru cel mai bun scenariu si Lola de bronz la categoria cel mai bun lung metraj.

Duminica, 18 octombrie 2015

18:00 Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht / Cealalta Patrie: Cronica unei viziuni (2013, r. Edgar Reitz, 230 min.) (cu pauza de 15 minute intre cele doua parti).

In 2012, Edgar Reitz a realizat, cu titlul Die Andere Heimat / Cealalta patrie, un film inrudit cu trilogia Heimat, care pune in discutie emigratia in Brazilia, de la mijlocul secolului al 19-lea, a multor locuitori din regiunea Hunsrück, din cauza foametei, a saraciei si despotismului care au fortat, de altfel, sute de mii de europeni sa se refugieze in indepartata America de Sud. 

Die Andere Heimat a fost deja prezentat in cadrul multor festivaluri internationale de film, intrand inclusiv in selectia celei de-a 27 editii a European Film Awards, in 2014.

Luni, 19 octombrie 2015

18:00 Le beau danger (2014, r. Rene Frolke, 100 min)

Norman Manea, nascut in 1936, in Bucovina, a fost deportat, impreuna cu familia sa, intr-un lagar de concentrare. A supravietuit captivitatii, a inceput sa scrie si a emigrat, in 1986, din Romania in Occident. Astazi, scrie si preda la New York. Aceste detalii biografice nu apar insa decat tarziu in film, prioritara fiind activitatea sa literara. 

In imagini apar panouri cu fragmente ample din operele lui Norman Manea, ritmul fiind caracterizat de intensele referinte autobiografice. Observatiile scriitorului ca persoana publica sunt adaugate in contextul aparitiilor la targuri de carte si seminarii, precum si filmarile de azi, in locuri importante din viata lui, cum ar fi un cimitir evreiesc din Ucraina. 

Astfel, filmul capata o textura multistratificata compusa din cuvinte scrise si rostite, filmari pe 16 mm si in format digital, imagini in alb-negru si color, precum colaje de sunet. Accentul cade pe intrebarea, cum anume pot fi transmise, in film si literatura, amintirile si experientele exilului si instrainarii. Le beau danger a gasit raspunsul in forma sa libera, de eseu. Filmul a fost prezentat in 2014 la Berlinale.

20:30 Cinema: A Public Affair / Cinema: O afacere publica (2015, r. Tatiana Brandrup, 100 min)

Ce pot savarsi filmele, ce poate realiza cinematografia in cel mai fericit caz? La aceasta intrebare complexa nimeni nu a gasit un raspuns mai frumos si mai destept formulat decat Naum Kleiman. Istoricul de film rus, director al legendarei arhive Eisenstein, a fost director al muzeului cinematografic „Musey Kino” din Moscova, inchis in 2005. De atunci, filmele si colectiile cinematecii sunt depozitate la studiourile Mosfilm. „Musey Kino” – Kleiman si cercul de prieteni ai muzeului – a functionat insa mai departe in exil, in ciuda tuturor piedicilor. 

Filmul reconstruieste evenimentele din vara anului 2014, atunci cand Kleiman a fost demis in mod scandalos. „Cinema-ul are puterea de a-i transforma pe oameni in cetateni”. Nu e nevoie sa vezi decat cateva fragmente din film pentru a intelege de ce Kleiman este atat de admirat pentru felul in care promoveaza lumea filmului – el considera arta cinematografica drept o arma in lupta pentru o societate mai buna, mai deschisa. 

Filmul ofera o incursiune intr-o viata impozanta si curajoasa, dar in primul rand ne explica de ce anume intelegerea cinematografiei din perspectiva lui Kleiman nu poate fi egalata in materie de actualitate si forta de penetrare. 

Filmul despre Naum Kleiman a participat la Festivalul de Film de la Berlin din 2015.

Marti, 20 octombrie 2015

18:00 Jack (2014, r. Edward Berger, 102 min)

Jack are 10 ani si locuieste la internat. Mama lui, Sanna, se ocupa singura de cei doi copii, fiind in permanenta coplesita de propriile probleme, de educatia copiilor si, in general, de tot. Cand Jack fuge de la internat, dar nu-si gaseste mama acasa. Impreuna cu Manuel, fratele sau in varsta de 6 ani, pleaca in cautarea ei. Timp de cateva zile o cauta peste tot in oras, incercand sa dea de urma ei, in final insa raman complet singuri.

Filmul a castigat Lola de argint pentru cel mai bun film, in cadrul Deutscher Filmpreis 2015.

20:00 Harte / Dragoste periculoasa (2015, r. Rosa von Praunheim, 89 min)

Andreas Marquardt a practicat de mic artele martiale si, timp de 20 de ani, a fost unul dintre cei mai periculosi proxeneti din Berlin. La 40 si ceva de ani, este condamnat la inchisoare. Abia acolo se confeseaza unui terapeut. Intr-o alternare de interviuri si secvente din biografia lui Andreas Marquardt repuse in scena, Rosa von Praunheim descrie felul in care umilinta si frica se transforma in dispret, ura de sine si brutalitate.

Andreas Marquardt conduce in prezent o scoala de arte martiale in Neukölln, la Berlin, unde lucreaza in primul rand cu copii.

Filmul a avut premiera la Festivalul International de Film de la Berlin 2015, sectiunea „Panorama Special”, in cadrul careia a obtinut locul al III-lea.

Miercuri, 21 octombrie 2015

18:00 Ein proletarisches Wintermarchen / Basm de iarna proletar (2014, r. Julian Radlmaier, 64 min)

Ein proletarisches Wintermärchen, de Julian Radlmaier, este o comedie, o farsa politica. Trei georgieni sunt adusi sa faca curatenie intr-un castel din Berlin, in pregatirea unui vernisaj. Celor trei le lipseste insa motivatia. Letargia le este intrerupta doar arareori de izbucnirile de furie ale administratorului sau ale sefei prea zeloase.

20:00 Tod den Hippies!! Es lebe der Punk / Moarte hipiotilor!! Traiasca punk-ul (2015, r. Oskar Rohler, 105 min)

Tod den Hippies! Es lebe der Punk, de Oskar Roehler, are toate datele unui film-cult. Bazat pe propriul roman, Mein Leben als Affenarsch / Viata mea ca fund de maimuta, in care povesteste cu accente puternic autobiografice viata unui tanar punkist in Berlinul de Vest, este considerat cel mai bun film al lui Roehler de dupa Die Unberuhrbare.

Robert, un tanar de 19 ani, s-a saturat de viata sa: la internatul scolii, intr-o provincie din vestul Germaniei, e inconjurat numai de capete patrate si hippioti. Pentru a putea trai ca un adevarat punker, pleaca in Berlinul de Vest. 

La inceput isi castiga banii facand curatenie intr-un club de striptease. In schimb, proprietarul clubului, Schwarz (Wilson Gonzales Ochsenknecht), il introduce in viata de noapte a Berlinului. Urmeaza lungile nopti salbatice si decadenta stralucitoare a Berlinuluii anilor ’80. 

Joi, 22 octombrie

18:00 Solo Sunny (1978-80, r. Konrad Wolf, 104 min)

Solo Sunny este povestea cantaretei pop cu acelasi nume (Renate Krossner), care a sustinut un turneu in RDG impreuna cu trupa Die Tornados, turneu care a inregistrat un succes moderat. Dupa un timp, se ajunge la certuri si se renunta la Sunny. Nici relatia ei cu saxofonistul Ralf nu merge prea bine, dupa ce l-a surprins in pat cu o alta femeie…

Solo Sunny este unul dintre filmele-cult ale RDG-ului, sistemul fiind mai degraba potrivnic cand vine vorba de armonizarea realitatilor cotidiene cu pasiunea pentru cantat. Pentru acest tip de societate Sunny este un personaj marginal, care-si primeste totusi in cele din urma recunoasterea meritata.

Filmul a fost rasplatit la Berlinale din 1981 cu Premiul criticii, iar Renate Krossner, cu Ursul de argint. De asemenea, a obtinut Placheta de aur la Festivalul de film de la Chicago si a fost prezentat la Festivalul national de film de la Karl-Marx-Stadt (azi Chemnitz).

20:00 Als wir traumten / In timp ce visam (2015, r. Andreas Dresen, 117 min)

Leipzig dupa reunificare – gasca lui Dani, Rico, Pittbull, Mark si Paul traieste din plin aceste vremuri speciale. Cele doua sisteme sociale ale Germaniei intra in coliziune si nimic nu pare imposibil. Tinerii fura masini, se drogheaza si se iau la bataie. 

In toata nebunia ramane insa loc si pentru visare – deschid impreuna un club de techno, unul dintre ei incearca o cariera in box, iar altul tanjeste sa intre in gratiile unei fete, pe nume Sternchen. Povestea celor cinci cuprinde, in prima faza, adolescenta petrecuta in RDG si se sfarseste in Germania reunita, cand ei sunt deja barbati in toata regula.

Filmul este bazat pe romanul omonim al lui Clemens Meyer, pe care Andreas Dresen il transpune expresiv pe pelicula in povestea celor cinci baieti. Filmul a fost inclus in competitia Berlinale 2015.

 

Club Control 

Joi, 22 octombrie

21:00 B-Movie: Lust and Sound in West-Berlin (1979-1989, 2015, r. Jorg A. Hoppe, Klaus Maeck, Heiko Lange, 92 min)

Muzica, arta si haos, in tumultuosul Berlin de Vest al anilor ’80! Orasul inconjurat de zid a devenit un creuzet de cultura pop si sub-culturi conexe. Totul parea posibil inainte de caderea cortinei de fier. De la punk la Love Parade, Berlinul e orasul cu zile scurte si nopti fara sfarsit, unde se pune pret pe aici si acum, in detrimentul zilei de maine.

„B-Movie” este un film-eseu, un colaj unic, plin de culoare, de materiale video si audio, care combina documentarul cu lungmetrajul. Filmul este compus atat din materiale datand din anii ’70-’80, cat si din scene filmate in zilele noastre cu protagonistul Mark Reeder, care povesteste si retraieste in acelasi timp. Mark a crescut in Manchester si e innebunit dupa muzica – pasiune pe care si-o traieste din plin nu numai lucrand in magazine de discuri, ci si ca muzician punk. La sfarsitul anilor ’70, se muta in Berlinul de Vest, a carui scena creativa era magnet pentru avangardisti, activisti si muzicieni.

In acest context, B-Movie este reprezentativ nu doar din perspectiva unei biografii individuale, ci pentru intreaga dezvoltare a scenei pop a anilor ’80, pana la techno.

B-Movie a primit Premiul Heiner Carow 2015, din partea Fundatiei DEFA.

Mark Reeder, a carui poveste este prezentata in film, este muzician, producator, actor si autor. A contribuit, de asemenea, la scenariul filmului si va fi prezent la Bucuresti cu ocazia prezentarii peliculei. Dupa vizionare, Mark Reeder va fi la dispozitia publicului din Club Control pentru o sesiune de intrebari si raspunsuri.

Toate filmele vor fi subtitrate in limba romana.


Din aceeasi categorie...

Nasty, documentarul despre Ilie Năstase, în selecția Festivalului de la Cannes 2024

Nasty, documentarul despre Ilie Năstase, în selecția Festivalului de la Cannes 2024

Nasty, documentarul despre viața și cariera tenismenului român Ilie Năstase a fost inclus în selecția celei de-a 77-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice din lum...

Trei kilometri până la capătul lumii, în regia lui Emanuel Pârvu, va avea premiera mondială în Competiția Oficială la Cannes 2024

Trei kilometri până la capătul lumii, în regia lui Emanuel Pârvu, va avea premiera mondială în Competiția Oficială la Cannes 2024

Trei kilometri până la capătul lumii, în regia lui Emanuel Pârvu, a fost selectat în Competiția Oficială a celei de-a 77-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes care va avea loc între 14 și 25 mai. ...

Lynx Festival 2024 va avea loc între 4 - 9 iunie

Lynx Festival 2024 va avea loc între 4 - 9 iunie

Prima ediție a festivalului de fotografie și film documentar, dedicat exclusiv naturii, a fost sold-out.