Rauri de Purpura 2: Ingerii Apocalipsei

(2004)

Les Rivieres pourpres II - Les anges de l'apocalypse

Premiera RO

12 Mai 2006

Premiera SUA

29 Martie 2005

Regia

Olivier Dahan

Cu

Jean Reno, Christopher Lee, Benoit Magimel

Gen

Acțiune, Crimă, Thriller

Durata

100 minute

Rating

I.C.-14 - Interzis copiilor sub 14 ani

Sinopsis Rauri de Purpura 2: Ingerii Apocalipsei

UN NOU CAPITOL Ilan Goldman, producatorul filmului, povesteste: Inca de la inceputul filmarilor la Rauri de purpura ne-a venit ideea unei continuari. Jean Reno mi-a marturist ca il atrage foarte mult personajul sau, lucru care mi-a dat de gandit. M-am gandit serios la ideea acestei continuari inainte chiar de premiera filmului. Jean Reno, care interpreteaza rolul lui Niemans, isi aminteste: La vremea aceea eram foate multumit in ceea ce priveste experienta cinematografica pe care am avut-o alaturi de Vincent Cassel si Mathieu Kassovitz. Cu toate acestea, nu m-am gandit la o continuare, nu asta ma intereseaza pe mine. Lucrul cel mai important pentru mine sunt oamenii cu care lucrez. In ultimele zile, Vincent a sugerat sa ne reintalnim in aceeasi formula. Pana la urma, proiectul s-a concretizat avandu-i ca autori pe Olivier Dahan si Benoit Magimel. Ilan Goldman: Rauri de purpura ofera un univers si un concept destul de puternice pentru a fi exploatate prin intermediul mai multor sensibilitati. Acest aspect face posibil ca mai multi realizatori sa isi poata exprima propria viziune. Regulile comune se definesc pe cale logica: doua anchete care se intalnesc la un moment dat, descoperirea lui Niemans, misterul si pericolul de moarte. Jean-Christophe Grangé, parintele spiritual al filmului, creatorul personajelor si al povestii acestora, tine la drum lung. Aproape de la inceput l-am inclus in proiect si i-am propus sa creeze intriga. Cu toate acestea, peste cateva luni, desi era fericit ca o creatie a lui avea o viata atat de lunga, nu gasea nimic de scris despre acest subiect. Cu totul intamplator l-am intalnit pe Luc Besson la Festivalul de la Cannes si, vorbind fiecare despre propriile proiecte, i-am spus la ce lucram; i-am spus de asemenea ca Jean-Christophe nu reusea sa produca ceva nou. Dupa trei saptamani, Luc mi-a spus o poveste pe care am gasit-o excelenta. I-am propus sa colaboreze la acest proiect ca scenarist. Ii suradea ideea muncii doar ca scenarist, asa ca a acceptat. Apoi a acceptat sa devina si distribuitorul filmului prin EuropaCorp, firma sa de distributie. Ilan Goldman: Cand scenariul a fost gata, i l-am dat lui Olivier Dahan ca sa-l citeasca, iar acesta l-a apreciat foarte mult, dar a vrut sa-l adapteze la stilul si ritmul sau propriu. Jean a acceptat cu mult entuziasm sa se implice in proiect, iar Benoit, cu care ne doream toti o colaborare, a acceptat si el foarte repede. Semn bun, toti erau foarte incantati. O NOUA VIZIUNE PENTRU O NOUA AVENTURA Ilan Goldman: Olivier Dahan are o abordare foarte imagistica pentru punerea in scena, e un adevarat pictor! Imaginile pe care le creaza sunt imprimate de eleganta si poezie, chiar si intr-un univers sumbru precum cel din Rauri de purpura. Are un veritabil simt al luminii, al miscarii. Este un poet al epocii noastre. Jean Reno: In mod cert, viziunea lui Olivier difera de cea a lui Mathieu, dar personajul meu nu se schimba. Nu simti acelasi lucru atunci cand persoana din spatele camerei de filmat se schimba. Fiecare dintre cei doi sunt artisti in felul lor personal. Treaba mea este sa ii dau viata lui Niemans in fiecare dintre cele doua universuri. Cu Olivier am lucrat intr-un ritm rapid si eficient. Am nuantat detaliile conform indicatiilor lui. Nu am avut nevoie de prea multe vorbe pentru a ne intelege. [...] Olivier seamana putin cu predicatorii din desert. Are propria poveste de spus, propriul ritm de povestit, propriul ritm de viata. E un om nemaipomenit! E o persoana tanara si in acelasi timp e foarte batran! Eu sunt un leu batran, dintotdeauna am fost asa. Dar altii sunt lei tineri toata viata. E vorba de caracterul fiecaruia. Olivier este cel care priveste, el defineste punctul de vedere artistic, are o responsabilitate, trebuie sa aleaga in fiecare moment. Poate lucrul asta imbatraneste, dar cred ca Olivier e facut pentru asa ceva. Benoit Magimel: Cu Olivier, avem avantajul ca ne cunoastem bine si ne apreciem reciproc. Nu ne-am mai intalnit de sase ani si fiecare a progresat in meseria lui. Reuniti pe platoul Rauri de purpura 2, aveam un punct comun: eram amandoi nou-veniti intr-un univers care deja exista dinainte. Eram sigur ca Olivier poate sa se exprime in aces registru sumbru si straniu. Alaturarea lui Dahan in proiectul Rauri de purpura era o asociere interesanta. Pentru mine, proiectul are dimesiunea filmelor care ne fascinau in copilarie. Este o combinatie de aventura si mister, care are in prim-plan doi politisti atipici. UN AMALGAM DE GENURI Benoit Magimel: Acest film este un thriller cu o dimensiune fantastico-esoterica. Putin cate putin, cele doua anchete individuale se confunda in una singura, o aventura care ne duce in arcane, spre intunecimile iadului, iar fiecare noua informatie adanceste misterul si redirectioneaza actiunea pe cai din ce in ce mai sumbre. Este un amestec de genuri captivant. Pe masura ce filmul avanseaza, descoperim ca politistii nu se confrunta cu o serie de crime, ci cu o masinatie. Sunt implicate forte care ne depasesc, atat pe plan material cat si spiritual. Acest amestec de normalitate si extraordinar este foarte incitant. Camille Natta, interpreta Mariei, specialista in materie de religie care urmeaza sa ii ajute pe Niemans si Reda in ancheta lor, spune: Amestecul de ancheta politista si cautare mistica este seducator. Acest gen de filme reuseste sa implice publicul in misterul ce se ascunde in spatele cotidianului. Ceea ce la inceput apare ca un fapt divers se transforma intr-o lupta pe viata si pe moarte. Este genul de poveste pe care toti vrem sa o vedem. Te surprinde, te captiveaza, te tine in suspans. Benoit Magimel continua: Legendele, textele sacre, puterile divine si toate elementele intrigii sunt tot atatia stimuli pentru imaginatie. Niemans si Reda conduc publicul intr-o aventura care ne duce departe, in afara cotidianului. CAUTAREA LA LIMITA POSIBILULUI Niemans Jean Reno spune despre personajul sau: Pierre Niemans poarta un pic din suferinta cu care intra in contact zi de zi. In mod paradoxal, chiar daca este hotarat sa lupte impotriva raului, este totodata si resemnat in fata acestuia. Stie ca raul nu poate fi invins, ca cel mult poate fi ignorat. Trebuie sa fi puternic pentru a ramane constient de ce se intampla in jur si a-ti pastra increderea. Acesta e talentul lui. In rest, personalitatea lui este produsul experientei sale de viata. Este genul de politist care nu-si foloseste arma decat in ultimul moment, in situatii extreme. Pentru el, a face parte din fortele de politie nu inseamna instaurarea ordinii sau folosirea armei impotriva delictelor, ci a purta si uneori a usura suferinta umana. In meseria lui a vazut multe orori, lucru care l-a marcat. Si il marcheaza din ce in ce mai mult. Cred ca asa se intampla cu toti politistii. Nu se poate sa fi martorul mizeriei umane si sa nu fi influentat de ea. Actorul continua: Niemans are o parte destul de fatalista, stie ca nu se merita sa fugi de problemele vietii, pentru ca ele tot te ajung din urma. E ca o camila, isi continua drumul cu calm si incapatanare in acelasi timp... Acest aspect al filmului este foarte interesant. Seamana putin cu mine, dar nu traim in acelasi univers. Spre deosebire de el, eu nu traiesc inconjurat de crime. Asta e o alta caracteristica care tine de universul filmului. Bineinteles, violenta este prezenta, dar, in mod curios, desi aceasta continuare are mai multa actiune decat prima parte, violenta e mai putin pronuntata. [...] Personalitatea lui Niemans este mai nuantata in acest film si evolueaza foarte mult. Caracterul sau e mai pronuntat, mai cinic, mai sarcastic in fata vietii. Producatorul adauga: In galeria politistilor pe care ne-a oferit-o cinematografia, Niemans e un personaj aparte. Pentru a apara binele, trebuie sa abordeze cea mai intunecata parte a naturii umane. Are fatalitatea in privire, pentru ca stie de ce e in stare omul si are experienta raului. E un adevarat erou. Are de asemenea dorinta de a forma succesori, chiar daca trebuie sa ii bruscheze pentru a-i invata. Reda Benoit Magimel spune despre Reda: E un politist tanar, care la treizeci de ani este deja capitan, ceea ce dovedeste ca e destul de dotat. Ceea ce il caracterizeaza e incapatanarea, nu se da batut cu una cu doua. In acest film personajele se confrunta cu situatii extreme. Deoarece contextul face apel la imaginatie, toate elementele care pot fi recunoscute trebuie sa fie cu adevarat autentice. Pentru mine, Reda si Niemans sunt niste politisti adevarati aruncati intr-un context de domeniul fantasticului. Aspectul politist a fost pentru mine primul prag de depasit pentru a ajunge la personajul meu. M-am pregatit timp de doua luni pentru a deveni un capitan credibil. Am avut chiar ocazia de a face cateva patrule in Paris. Nu spun ca acesta e drumul pe care trebuie sa il ia toti actorii, nu exista reguli, dar eu am nevoie sa experimentez pe viu pentru a simti ca ce fac iese bine. Aceasta activitate mi-a fost foarte folositoare pentru abordarea lui Reda intr-o maniera fizica, deoarece corpul exprima foarte multe lucruri. La acesta se adauga si redarea trairilor interioare, amalgam care reiese foarte bine din punerea in scena a lui Olivier. Am avut timp sa imi formez niste puncte de reper in ceea ce priveste personajul pe care il interpretez. Am inceput cu scenele in care il gasesc pe Iisus langa biserica. M-am identificat cu personajul destul de repede, chiar daca eu la inceput iau totul progresiv. Reda nu il intalneste pe Niemans decat dupa mai bine de o saptamana de la inceperea filmarilor, la comisariat. Sa lucrezi cu un actor excelent e totdeauna simplu. Jean stie sa daruiasca, sa impartaseasca, asa cum toti oamenii mari stiu. Ne-am apropiat instinctiv unul de celalalt. Am gasit imediat modul in care sa colaboram: lasam locul celuilalt atunci cand trebuie, ne sprijinim unul pe celalalt atunci cand e nevoie... Atat in ceea ce priveste actiunea filmului cat si in ceea ce priveste jocul, depinem unul de celalalt. [...] Reda e un personaj pe care il joci cu foarte multa placere, deoarece are mai multe fatete. Incet-incet descopera universul in care traieste Niemans. Inocenta si ironia lui sunt opuse viziunii fataliste a colegului sau mai trecut prin viata. Il caracterizeaza si umorul si sinceritatea. Uneori, in scenele de comedie, a trebuit sa fiu mai spontan, spre deosebire de nuantarea cu care sunt obisnuit. De altfel, Jean e un partener fantastic pentru acest gen de exercitii. La turnarea acestui film, m-am simtit in siguranta cu Jean si Olivier. Marie Camille Natta povesteste: Poate Marie nu are experienta de teren ca Reda si Niemans, dar este absolut pasionata de meseria ei, iar cei doi au nevoie de cunostintele ei. Imediat m-am simtit atrasa de personaj. Si eu ca actrita duc lipsa experientei pe care o au Jean si Benoit, dar eram hotarata sa dau ce am mai bun in mine. [...] Marie lucreaza in politie, dar nu a arestat niciodata pe nimeni. Specializarea ei e teologia. A studiat in profunzime religiile, textele sacre. Arata mai curand ca o profesoara decat ca o politista. Si totusi, lucrurile pe care pana acum doar le-a citi in carti devin realitate. Pasiunea cu care se arunca asupra cercetarilor sale ii castiga locul intre Niemans si Reda. E un personaj puternic, nu apare in film pentru ca e draguta, nici pentru ca trebuie sa fie acolo, ci pentru ca e o piesa dintr-un puzzle. Pentru a ma apropia de acest personaj am cutreierat muzeele si bibliotecile, ca sa ma familiarizez cu tot ce are legatura cu sacrul. Impreuna cu Olivier Dahan i-am gasit niste bijuterii semnificative, un inel ornat cu semne esoterice si un medalion care seamana cu o cheie. Universul Mariei este un univers al simbolurilor, al secretelor, al textelor pline de enigme. Ajutandu-i pe Niemans si Reda, in acelasi timp se ocupa de lucrurile care o fascineaza cel mai tare. Legaturile ei cu acesti doi barbati sunt in primul rand de natura profesionala, dar este evident ca Niemans e o figura paterna pentru ea, pe care nu vrea sa o dezamageasca. Cat despre Reda, daca nu ar fi fost prinsi cu rezolvarea unei situatii catastrofale, cu siguranta ca s-ar fi indragostit de el. Benoit Magimel: Acesta a fost primul lung-metraj de o asemenea anvergura la care a lucrat Camille. A fost greu sa se impuna in acest univers masculin, dar a reusit cu brio. Personajul ei are substanta si functioneaza ca un motor al actiunii. Probabil ca experienta in teatru a ajutat-o mult. Am simtit-o in largul ei cu noi. A fost o experienta foarte placuta. SUMBRU, SPECTACULOS SI AMENINTATOR: UNIVERSUL FILMULUI Jean Reno povesteste despre locul unde au avut loc filmarile, in Lorraine: Locul este halucinant. Atunci cand cobori, e ca si cum ajungi pe un alt taram. E dus atat de mult in adancuri, incat nu mai intalnesti nici o vietate, nici macar o insecta. Gasesti apa, dar nu si lumina. [...] Locul se potriveste de minune spiritului acestui film. E angoasant si fascinant. Aici are loc o parte din finalul actiunii. Filmarile de aici ne-au solicitat destul de mult abilitatile fizice, atat din cauza intensitatii actiunii, cat si din cauza tehnicilor folosite. Totul a fost foarte complex, am avut multa apa, efecte speciale... La modul general, locurile erau foarte importante, mai ales pentru aceste scene. Am filmat in zone industriale, in inima mostenirii industriale din secolul XIX, care dispare incet-incet. Benoit Magimel: Decorurile si locurile sunt o adevarata forta pentru film. Sunt mai mult decat surprinzatoare, sunt impresionante. Intre manastire, bunkerele subterane, uzina abandonata si padurea de unde tasneste turela, Olivier a ales niste locuri reale pe care le-a transformat cu ajutorul echipei sale. Rezultatul este uimitor. Autencititatii locurilor incarcate de istorie, el adauga o aura de miser. Rezultatul este halucinant. Chiar si atunci cand interpretam, decorul era un personaj individual. Jean Reno: Acest film a fost nu doar o ocazie sa experimentam situatii inedite, ci si o ocazie sa intalnim persoane speciale. Eu am o scena in care apar alaturi de Johnny Hallyday. Il ador pe tipul asta. El si-a dorit foarte mult sa turneze scena respectiva. Era pe fuga, dar a fost o adevarata placere. Cat despre Christopher Lee, omul asta e o legenda. Are o experienta impresionanta. Stie o mie de lucruri si, desi are 84, are spritul foarte treaz.

Detalii tehnice Rauri de Purpura 2: Ingerii Apocalipsei

Tara

Marea Britanie

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

New Films Romania

Distribuitor international

Europa Corp. Distribution