Doom

(2005)

Doom

Premiera RO

11 Noiembrie 2005

Premiera SUA

21 Octombrie 2005

Regia

Andrzej Bartkowiak

Cu

Dwayne Johnson, Karl Urban, Rosamund Pike

Gen

Horror, Aventuri, SF, Thriller

Durata

100 minute

Rating

I.C.-14 - Interzis copiilor sub 14 ani

Sinopsis Doom

Istoria jocului Pe 10 decembrie 1993, ID Software – o companie mica din Mesquite, Texas – a lansat Doom in lume. Doom a adus o schimbare importanta in lumea jocurilor video – inceputurile FPS (First Person Shooter), in care jucatorii exploreaza harta si anihileaza inamicii prin ochii propriilor avataruri. Doom a introdus varianta multiplayer in retea; descarcari gratis ale unor nivele – demo ale jocului; si un sistem care ii incurajeaza pe utilizatori sa-si modifice si sa-si creeze propriile nivele de joc. Cu milioane de copii vandute si cu peste 10 milioane de download-uri, obtinand nenumarate premii ale industriei jocurilor, Doom ramane unul dintre cele mai populare jocuri PC ale tuturor timpurilor. In octombrie 1994, ID Software a introdus o continuare, denumit Doom II: Iadul pe Pamant, dupa care au urmat Final Doom si Ultimate Doom. Doom3 a inceput sa fie dezvoltat in 2000 si a fost lansat in August 2004, cu un motor grafic revolutionar si cu imagini intense, toate acestea ducand Doom-ul pe un nou nivel al suspansului. Acum, jocul care a facut istorie, isi croieste un nou drum de la monitorul computerului spre marele ecran, ca o aventura – actiune- horror- scient – fiction. Fiind chiar ei jucatori inraiti ai jocului Doom si chiar fani ai acestuia, producatorii Lorenzo di Bonaventura si John Wells s-au angajat sa creeze o experienta cinematografica unica care sa-ti induca adevaratele simturi si spiritul jocului. Jocul in sine este foarte infricosator, comenteaza Wells. Intri in aceasta lume intr-o maniera subiectiva, propria persoana fiind in prim – plan, mergand prin acele coridoare, unde de dupa colturi demoni terifianti pot sari asupra ta in orice secunda. Cea mai buna metoda de a juca Doom este aceea de a reduce intensitatea luminii, sa inchizi jaluzelele si sa sperii singur de moarte. Atat eu, cat si Lorenzo, ne-am gandit sa transmitem aceste sentimente printr-un film. Cu jocul- serie la baza filmului, di Bonaventura si Wells au adunat un grup de persoane care ar fi putut face ca lumea Doom sa prinda viata, asa cum n-a facut-o niciodata mai inainte – incepand cu ID Software CEO Todd Holleshead si arhitectii jocului John Carmack, Kevin Cloud si Tim Wilits. Am vrut ca cei de la ID sa fie ghidul nostru, spune di Bonaventura. Noi nu am vrut ca filmul sa fie identic cu povestea noastra, adauga Holleshead. Ne-am dorit ca filmul sa aiba ceva nou, ceva care sa devina interesant si atractiv pentru fani – cu ceva surprinzator si neasteptat in esenta – dar care sa mentina acel sentiment avut in timpul jocului pe calculator.

Din spatiul virtual, pe marele ecran
Scenaristii David Callaham si Wesley Strick au vrut sa scrie un film unic cu o fundatie solida in experienta jocurilor video. Am pastrat unele dintre cele mai memorabile elemente ale jocului. In acelasi timp, nu este necesar sa fi jucat jocul ca sa intelegi aceasta lume si sa te inspaimanti. Distributia Doom este condusa de Dwayne The Rock Johnson, care era un fan Doom de la prima varianta a jocului lansata. Desi initial ar fi dorit sa portretizeze eroul pacii, Johnson a acceptat ideea de a interpreta anti-eroul – Sarge, intransigentul sergent a carui ardoare de a ordona ajunge la limita dintre o moralitate fortata si un adevarat diavol. Toti am fost surprinsi cand Dwayne si-a dorit sa il interpreteze pe Sarge, spune di Bonaventura. Karl Urban, care a iesit in evidenta interpretandu-l pe Eomer in trilogia Lord of the Rings, de asemenea era un fan al jocului. Oportunitatea de a avea propria versiune 3-D a jocului si sa fac parte din el m-a determinat nici sa nu stau pe ganduri, reamarca Urban. Era un scenariu solid, cu personaje tri-dimensionale si calatorii impresionante. Totul este intunecat si intens. Marea provocare a departamentului de efecte vizuale a fost aceea de a creea efectul de First Person Shooter, din perspectivalui Reaper. Este o misiune continua de cautare si distrugere in care Reaper se intalneste cu numeroase creaturi care nu au mai aparut in nici unul dintre jocurile Doom. Realizatorii filmului au vrut sa dea publicului aceleasi sentimente pe care le au in jocul-serie Doom. Totul te face sa intri direct in actiune, spune Adoti. Te inhata de guler si te arunca inauntru. Nu poti sa ramai confortabil pe scaunul tau, sa privesti si sa-ti savurezi popcorn-ul. Esti implicat imediat in actiune si totul este foarte real. Devenind un puscas marin pe Marte Cu cateva saptamani inainte de inceperea productiei, realizatorii filmului si cei din distributie au ajuns la Studiourile Barrandov din Praga, Republica Ceha. Odata ce totul a fost proiectat si construit, actorii au inceput o perioada intensa de antrenament pentru a se adapta grupului militar strans legat din care face parte personajul pe care il interpreteaza in film. Cu toate ca actiunea din Doom are loc intr-o societate viitoare de pe o planeta indepartata, actorii si realizatorii filmului s-au straduit sa atinga un realism palpabil prin fiecare aspect al productiei. Interpretii soldatilor de elita au trebuit sa invete totul despre cum se comporta un soldat, miscarile lor si cum vorbesc acestia. Pentru acest lucru a fost consultat Tom McAdams, care a petrecut aproape trei decade in serviciul militar. McAdams i-a antrenat pe cei din echipa de elita cu un Kalashnikov-uri AK-47, desi in film ei folosesc altfel de arme. A trebuit sa creez un program care a inceput cu familiarizarea cu sistemul de arme – toate acele lucruri pe care trebuie sa le stie un soldat, explica McAdams. Cu toate ca unii actori au mai utilizat arme in filme anterioare, nu aveau acele cunostinte necesare pe care vroiam sa le dau eu. Cand pun mana pe arma, ei trebuie sa stie sa o manuiasca corect. Tot ce faceau ei trebuia sa arate asa cum cei de la Fortele Speciale ar fi facut … ca si cum ar avea ani de experienta ca soldati. Ne trezeam in fiecare zi la 6 dimineata si ne antrenam impreuna, isi aduce aminte Johnson. Tom a fost inestimabil grupului. Ne raspundea si celei mai mici intrebari pe care i-o adresam. McAdams, care niciodata n-a mai fost consultat pentru un film, a fost surprins sa vada cat de seriosi si de atenti erau actorii la antrenamentul lor despre arme. Utilizarea unor arme mari pentru infruntarea unor monstrii mari McAdams a mai lucrat si cu scenografi si costumieri ca Richard Hooper si Ray Perry la crearea numeroaselor arme din film. Hooper a creat schitele modificate ale armelor de astazi, ghidandu-se dupa principiul ca actiunea filmului este plasata undeva in viitor. Echipa, de asemenea, si-a dorit ca fiecare personaj sa fie identificat prin propriile arme. Astfel, Reaper poarta o arma de lupta standard cu o pusca care iese si intra in aceasta. Sarge are o arma mult mai mare si mai puternica. Destroyer are cea mai larga arma, pe care o incarca cu munitie dintr-un buzunar de la spate. Goat are un pistol puternic de actiune. Duke si Portman sunt inarmati cu pusti cu plasma dotate cu lanterne puternice si camere, iar The Kid are un pistol de mana. Pe parcursul filmului, Sarge obtine alte doua arme– pistolul lui Destroyer, care este de departe cel mai zgomotos si mai impresionant dintre toate si care iti da un sentiment de putere, si Pistolul Bio-Force (Bio-Force Gun – BFG). Visand demonii iadului In jocul Doom apare o legiune de Impi, zombi, demoni si alte monstruozitati, toate create digital de John Carmack, Kevin Cloud, Tim Willits, Kenneth Scott si alti designeri si artisti de la id Software. Pentru film, regizorul Bartkowiak si producatorii di Bonaventura si Wells nu aveau de ce sa creeze niste creaturi mai putin terifiante. Cu resursele pe care le aveam la dispozitie, am putut sa le facem si mai infricosatoare si mai articulate decat apar in joc, comenteaza di Bonaventura. Pentru a asigura continuitatea creaturilor din joc, echipa de la ID Software a trimis modelele diferitilor demoni – incluzandu-i pe Hell Knights, Impi, Pinky Demon si Imp – sub efectele speciale ale machiajului lui John Rosengrant si sub efectele vizuale ale lui Jon Farhat. Acesti monstri fac totul in acest film. Arata incredibil si inspira gravitate si greutate, spune Johnson. Ben Daniels descrie secventa in care Imp-ul isi infige dintii in el, destul de mostruos. Motorul falcii era foarte puternic, iar dintii erau facuti din acelasi material din care sunt facute si protezele dentare. Am avut cosmaruri saptamani intregi. Imaginea groazei: invazia martienilor Pentru realizarea fizica a decorului statiei de cercetare, familiara deja jucatorilor jocului, realizatorii filmului l-au contactat pe dublu nominalizatul la Premiile Oscar® producatorul designer Stephen Scott. Am vrut sa aduc starea, atmosfera si cateva din elementele inspirate de joc prin decorul productiei, spune acesta. Sper ca fanii vor recunoaste elemente din joc prin décor si tehnologie. Coridoarele au fost proiectate sa arate diferit, depinzand din unghiul din care erau filmate. Din cauza ca era un coridor intunecat, daca filmai intr-o anumita directie, era cu totul altceva decat daca filmai din directia opusa, spune Scott. Pentru a realiza decorul, Scott s-a folosit atat de tehnologia moderna, cat si de design, avand ca inspiratie jocul. Pe Marte, pe langa Camera Arc, exista si un Atrium din care poti sa ajungi la Airlock. De acolo, prin Airlock, publicul este condus in diferite zone ale Laboratorului – Laboratorul Animalelor, Celula de depozitare, Laboratorul Arheologic, Laboratorul Armelor, Biroul lui Carmack, Infirmeria, Camera de Supraveghere, Toaleta si Camera cu namol. Pentru imaginile din Atrium, s-a filmat la Mausoleum-ul Vitkov din Praga. Acesta a fost construi in 1930 cu mai mult de un milion de tone de pietre. Culoarea podelei a fost schimbata, fiind acoperita cu o suprafata neagra, iar alte detalii ca siglele Union Aerospace Corporation (UAC) si simbolurile identitatii corporatiei au fost adaugate ulterior.

Detalii tehnice Doom

Tara

Germania

Ecran

Cinemascop (2.35:1)

Culori

Distribuit in Romania de

Ro Image 2000

Distribuitor international

United International Pictures (Uip)