Incepand cu editia a doua, Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 inaugureaza trei parteneriate unice in Romania, cu trei dintre cele mai importante festivaluri internationale din sfera cinema-ului de avangarda si a artelor vizuale: Quinzaine des Realisateurs - sectiune a Festivalului de Film de la Cannes a carei centru de interes il reprezinta tendintele radical inovatoare din cinematografia contemporana-, legendarul Festival de Film de la Oberhausen si cel mai vechi si renumit festival de scurt metraj din tarile nordice, Festivalul de Scurt metraj de la Tampere.

Fiecare dintre acestea aduce in fata publicului roman un program special constand intr-o selectie a celor mai reprezentative titluri din ultimii ani, oferind pasionatilor de film acces la trei evenimente cinematografice de prima clasa.

Programul Special Oberhausen, posibil datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer si de Institutul Cultural Roman din Berlin, aduce, in premiera in Romania, titluri premiate la Oberhausen 2011, filme de exceptie cu problematica politica, creatii vizuale inovatoare aflate la granita dintre cinema si arta vizuala.

Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film, aflat la a 58-a editie, Festivalul International de Scurt metraj Oberhausen este unul dintre punctele majore de confluenta pe plan international pentru filmul de scurt metraj si arta vizuala, unic prin diversitatea formelor si genurilor pe care le aduce in fata publicului, si recunoscut mai ales pentru accentul pe care il pune pe experiment.

In decursul a mai mult de cinci decade, si-au prezentat creatiile la Oberhausen numerosi cineasti si artisti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc.

Festivalul de la Oberhausen a scris istorie cinematografica, fiind locul de nastere al legendarului Manifest de la Oberhausen, ce a marcat aparitia celebrului Nou Val German, reprezentat de cineasti precum Herzog, Wenders, Fassbinder, Schlondorff, Kluge.

Pe langa sectiunile competitive, Oberhausen-ul este recunoscut pentru programele sale tematice, pentru impresionanta sa videoteca, pentru departamentul de distributie de scurtmetraje necomerciale si pentru o arhiva unica de profil, colectata de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenta.

Wim Wenders despre Festivalul de la Oberhausen: Aici am fumat prima tigara din viata mea. Ani de zile, n-am pierdut nici un film din programul de scurt metraj, asteptand cu nerabdare in fiecare an zilele in Oberhausen. Acest eveniment a fost foarte important pentru mine, pentru decizia de a deveni regizor.

Roman Polanski: Scurt metrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Asa mi-am inceput si eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esential in drumul meu catre a deveni regizor.

Festivalul de la Oberhausen va fi prezent la BIEFF 2011 atat prin programul special, cat si prin participarea doamnei Hilke Doering, personalitate marcanta in lumea cinematografiei si membru al juriului BIEFF 2011.

De mai bine de 15 ani in echipa festivalului, Hilke Doering este in prezent Directorul Competitiei Internationale Oberhausen si curator de programe speciale.

Dintre titlurile de referinta ale Programului Special Oberhausen mentionam:

Untitled, castigator al Marelui Premiu si al Premiului Juriului la Oberhausen 2011, reprezinta cea mai recenta creatie a artistului vizual Neil Beloufa care, la fel ca in al sau documentar etnologic science-fiction, Kempinski (prezentat in competitia BIEFF 2010) ne spulbera asteptarile privind realitatea si fictiunea, intr-un proces necesar si aproape natural. Beloufa creaza propria lui realitate simulata, virtuala si reala in egala masura.

In Untitled, atat decorurile cat si discursurile personajelor sunt flagrant de false. Unde anume se ascund adevarul si veridicitatea in spatele mizanscenei, povestilor si filmarii?

O combinatie reusita de dans, poezie, muzica si documentar, Atrophy este castigatorul Premiului Juriului Ecumenic la Oberhausen 2011 si al Premiului Publicului la Tri-Continental Film Festival.

Imaginea, poezia, vocea si muzica se impletesc pentru a compune un scurtmetraj contemplativ despre rememorarea persistenta a tineretii, despre pierderea spontaneitatii si teama de maturizare.

Utilizand dansul ca metafora, filmul e o compozitie vizuala ce reflecta asupra efectului rigidizant pe care maturizarea il poate avea asupra libertatii de exprimare a adevaratului eu.

Un alt titlu premiat la Oberhausen si prezentat in premiera in Romania la BIEFF 2011 este Im Not The Enemy, al artistul vizual german Bjorn Melhus, castigator al Mentiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2011.

Acasa inseamna confort, siguranta si liniste. In lumea unui veteran de razboi suferind de sindrom post-traumatic, aceste notiuni sunt distorsionate si generatoare de anxietate.

Acasa devine un mediu ostil, iar cei din familie sunt purtatori ai demonilor impotriva carora veteranul trebuie sa lupte.

Juriul Oberhausen 2011 si-a motivat astfel decizia: Dorim sa atragem atentia asupra lucrarilor cinematografice semnate de artisti vizuali. Bjorn Melhus isi insuseste o lista de filme americane despre veteranii razboiului din Vietnam si transfera totul intr-un spatiu german. Extragand replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui Im Not The Enemy ne face constienti de fisurile din suprafata societatii.

Everybodys Nuts, regizat de Fabian Vasquez Euresti si prezentat la Oberhausen, Vienalle, Los Angeles sau Full Frame Documentary Film Festival, este un eseu despre nedreptate si o meditatie amar-ironica despre un peisaj in care lacomia corporatista a pus doua resurse naturale opuse apa si petrolul intr-o competitie directa si periculoasa.

In timp ce imaginile filmate arata un peisaj scaldat in soare si presarat cu ferme si utilaje agricole si bungalow-ul modest unde traiesc parintii autorului , coloana sonora relateaza partea intunecata a povestii familiei, acum bolnava din cauza ca traieste in mediul contaminat chiar de catre compania la care tatal e angajat.

Inventory, al celebrului regizor polonez de film documentar Pawel Lozinski, prezentat la Oberhausen 2011, Zagreb Dox, Jihlava, Lodz Camerimage, DocPoint Helsinki, Sao Paolo, Belgrad etc., e o metafora despre memorie, identitate si cautarea urmelor istoriei recente: pe o suprafata de 30 de hectare aflata in centrul orasului, cercetatorii fac un inventar amanuntit.

Pentru a putea reconstrui un oras disparut, sunt cercetate atent inscriptiile de pe monumentele funerare din marele Cimitir Evreiesc din Varsovia.

Kengere, realizat de Peter Tukei Muhumuza si castigator al Premiului pentru scurt metraj la Oberhausen 2011, este un documentar animat stop motion experimental cu subiect politic.

O exceptie remarcabila in cinematografia africana, filmul e construit cu rabdare si manie abia retinuta, iar povestea e redata in mod inovativ prin intermediul unor marionete: in 1989, soldatii au sechestrat 69 de oameni intr-un vagon de tren, caruia i-au dat foc.

Mai tarziu, un biciclist se intoarce in sat, in cautarea unei casete pe care sunt inregistrate vocile victimelor.

Autorul marturiseste: Am relatat aceasta intamplare cu ajutorul marionetelor, pentru ca actorii carora le-am propus sa lucreze la proiect s-au temut de represaliile autoritatilor. Care este scopul nostru, al artistilor? Acela de a ilustra sau de a pune in discutie chestiuni care ne afecteaza si pe care politicienii si autoritatile se feresc sa le abordeze.

Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de exceptie cu care Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 isi asteapta publicul cinefil la Cinema Scala in perioada 17-20 Noiembrie 2011.

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine.

Incepand cu editia a doua, Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 inaugureaza trei parteneriate unice in Romania, cu trei dintre cele mai importante festivaluri internationale din sfera cinema-ului de avangarda si a artelor vizuale: Quinzaine des Realisateurs - sectiune a Festivalului de Film de la Cannes a carei centru de interes il reprezinta tendintele radical inovatoare din cinematografia contemporana-, legendarul Festival de Film de la Oberhausen si cel mai vechi si renumit festival de scurt metraj din tarile nordice, Festivalul de Scurt metraj de la Tampere.

Fiecare dintre acestea aduce in fata publicului roman un program special constand intr-o selectie a celor mai reprezentative titluri din ultimii ani, oferind pasionatilor de film acces la trei evenimente cinematografice de prima clasa.

Programul Special Oberhausen, posibil datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer si de Institutul Cultural Roman din Berlin, aduce, in premiera in Romania, titluri premiate la Oberhausen 2011, filme de exceptie cu problematica politica, creatii vizuale inovatoare aflate la granita dintre cinema si arta vizuala.

Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film, aflat la a 58-a editie, Festivalul International de Scurt metraj Oberhausen este unul dintre punctele majore de confluenta pe plan international pentru filmul de scurt metraj si arta vizuala, unic prin diversitatea formelor si genurilor pe care le aduce in fata publicului, si recunoscut mai ales pentru accentul pe care il pune pe experiment.

In decursul a mai mult de cinci decade, si-au prezentat creatiile la Oberhausen numerosi cineasti si artisti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc.

Festivalul de la Oberhausen a scris istorie cinematografica, fiind locul de nastere al legendarului Manifest de la Oberhausen, ce a marcat aparitia celebrului Nou Val German, reprezentat de cineasti precum Herzog, Wenders, Fassbinder, Schlondorff, Kluge.

Pe langa sectiunile competitive, Oberhausen-ul este recunoscut pentru programele sale tematice, pentru impresionanta sa videoteca, pentru departamentul de distributie de scurtmetraje necomerciale si pentru o arhiva unica de profil, colectata de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenta.

Wim Wenders despre Festivalul de la Oberhausen: Aici am fumat prima tigara din viata mea. Ani de zile, n-am pierdut nici un film din programul de scurt metraj, asteptand cu nerabdare in fiecare an zilele in Oberhausen. Acest eveniment a fost foarte important pentru mine, pentru decizia de a deveni regizor.

Roman Polanski: Scurt metrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Asa mi-am inceput si eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esential in drumul meu catre a deveni regizor.

Festivalul de la Oberhausen va fi prezent la BIEFF 2011 atat prin programul special, cat si prin participarea doamnei Hilke Doering, personalitate marcanta in lumea cinematografiei si membru al juriului BIEFF 2011.

De mai bine de 15 ani in echipa festivalului, Hilke Doering este in prezent Directorul Competitiei Internationale Oberhausen si curator de programe speciale.

Dintre titlurile de referinta ale Programului Special Oberhausen mentionam:

Untitled, castigator al Marelui Premiu si al Premiului Juriului la Oberhausen 2011, reprezinta cea mai recenta creatie a artistului vizual Neil Beloufa care, la fel ca in al sau documentar etnologic science-fiction, Kempinski (prezentat in competitia BIEFF 2010) ne spulbera asteptarile privind realitatea si fictiunea, intr-un proces necesar si aproape natural. Beloufa creaza propria lui realitate simulata, virtuala si reala in egala masura.

In Untitled, atat decorurile cat si discursurile personajelor sunt flagrant de false. Unde anume se ascund adevarul si veridicitatea in spatele mizanscenei, povestilor si filmarii?

O combinatie reusita de dans, poezie, muzica si documentar, Atrophy este castigatorul Premiului Juriului Ecumenic la Oberhausen 2011 si al Premiului Publicului la Tri-Continental Film Festival.

Imaginea, poezia, vocea si muzica se impletesc pentru a compune un scurtmetraj contemplativ despre rememorarea persistenta a tineretii, despre pierderea spontaneitatii si teama de maturizare.

Utilizand dansul ca metafora, filmul e o compozitie vizuala ce reflecta asupra efectului rigidizant pe care maturizarea il poate avea asupra libertatii de exprimare a adevaratului eu.

Un alt titlu premiat la Oberhausen si prezentat in premiera in Romania la BIEFF 2011 este Im Not The Enemy, al artistul vizual german Bjorn Melhus, castigator al Mentiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2011.

Acasa inseamna confort, siguranta si liniste. In lumea unui veteran de razboi suferind de sindrom post-traumatic, aceste notiuni sunt distorsionate si generatoare de anxietate.

Acasa devine un mediu ostil, iar cei din familie sunt purtatori ai demonilor impotriva carora veteranul trebuie sa lupte.

Juriul Oberhausen 2011 si-a motivat astfel decizia: Dorim sa atragem atentia asupra lucrarilor cinematografice semnate de artisti vizuali. Bjorn Melhus isi insuseste o lista de filme americane despre veteranii razboiului din Vietnam si transfera totul intr-un spatiu german. Extragand replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui Im Not The Enemy ne face constienti de fisurile din suprafata societatii.

Everybodys Nuts, regizat de Fabian Vasquez Euresti si prezentat la Oberhausen, Vienalle, Los Angeles sau Full Frame Documentary Film Festival, este un eseu despre nedreptate si o meditatie amar-ironica despre un peisaj in care lacomia corporatista a pus doua resurse naturale opuse apa si petrolul intr-o competitie directa si periculoasa.

In timp ce imaginile filmate arata un peisaj scaldat in soare si presarat cu ferme si utilaje agricole si bungalow-ul modest unde traiesc parintii autorului , coloana sonora relateaza partea intunecata a povestii familiei, acum bolnava din cauza ca traieste in mediul contaminat chiar de catre compania la care tatal e angajat.

Inventory, al celebrului regizor polonez de film documentar Pawel Lozinski, prezentat la Oberhausen 2011, Zagreb Dox, Jihlava, Lodz Camerimage, DocPoint Helsinki, Sao Paolo, Belgrad etc., e o metafora despre memorie, identitate si cautarea urmelor istoriei recente: pe o suprafata de 30 de hectare aflata in centrul orasului, cercetatorii fac un inventar amanuntit.

Pentru a putea reconstrui un oras disparut, sunt cercetate atent inscriptiile de pe monumentele funerare din marele Cimitir Evreiesc din Varsovia.

Kengere, realizat de Peter Tukei Muhumuza si castigator al Premiului pentru scurt metraj la Oberhausen 2011, este un documentar animat stop motion experimental cu subiect politic.

O exceptie remarcabila in cinematografia africana, filmul e construit cu rabdare si manie abia retinuta, iar povestea e redata in mod inovativ prin intermediul unor marionete: in 1989, soldatii au sechestrat 69 de oameni intr-un vagon de tren, caruia i-au dat foc.

Mai tarziu, un biciclist se intoarce in sat, in cautarea unei casete pe care sunt inregistrate vocile victimelor.

Autorul marturiseste: Am relatat aceasta intamplare cu ajutorul marionetelor, pentru ca actorii carora le-am propus sa lucreze la proiect s-au temut de represaliile autoritatilor. Care este scopul nostru, al artistilor? Acela de a ilustra sau de a pune in discutie chestiuni care ne afecteaza si pe care politicienii si autoritatile se feresc sa le abordeze.

Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de exceptie cu care Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 isi asteapta publicul cinefil la Cinema Scala in perioada 17-20 Noiembrie 2011.

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine.