Cea de-a sasea editie a Festivalului de Film Romanesc, organizat de Institutul Cultural Roman din New York, se apropie de final.

Dupa ce a umplut, in weekend, salile Film Society of Lincoln Center, confirmandu-si statutul de eveniment respectat al vietii culturale newyorkeze, festivalul se incheie oficial marti, 6 decembrie, de la ora 18:00, la Walter Reade Theater, cu proiectia lung metrajului lui Radu Muntean, Hirtia va fi albastra (2006), prezentat de actorul Andi Vasluianu si urmat de un dialog pe care ii va avea ca protagonistii pe Radu Muntean si pe Scott Foundas, Director Asociat de Programare al Film Society of Lincoln Center si membru al comitetului de selectie al Festivalului de Film Romanesc de la New York.

In cadrul unei retrospective-eveniment, care i-a mai avut ca invitati pe actorii Anamaria Marinca (Boogie) si Andi Vasluianu (Furia, Hirtia va fi albastra), la aceasta editie a festivalului au fost proiectate toate lung metrajele regizate de Radu Muntean, inclusiv cel mai nou titlu din filmografia regizorului si scenaristului, documentarul produs de HBO Europa Centrala Vorbitor, regizat impreuna cu Alexandru Baciu si proiectat in premiera mondiala luni, 5 decembrie.

Filme precum Principii de viata (r. Constantin Popescu, 2010), Buna! Ce faci? (r. Alexandru Maftei, 2010), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim, 2011), Eruptia (1956), Valurile Dunarii (1959) sau Padurea Spanzuratilor (1964), ultimele trei proiectate in cadrul retrospectivei integrale dedicate lui Liviu Ciulei, au umplut Walter Reade Theater in weekend, actorii Vlad Ivanov, Ana Popescu, Andi Vasluianu, Gabriel Spahiu si regizorul Radu Muntean fiind protagonisti in sesiunile de intrebari si raspunsuri.

In acelasi timp, scurtmetrajele romanesti, documentarul Kapitalism: Reteta noastra secreta (2010) precum si discutiile cu Irina Petrescu si cu criticii si jurnalistii de film romani si americani au facut ca sala-amfiteatru de la Elinor Bunin Munroe Film Center (EBMFC) sa para neincapatoare.

Sambata, 3 decembrie, de la ora 14:00, actrita Irina Petrescu, una dintre figurile emblematice ale filmului si teatrului din Romania, a fost protagonista unei conversatii emotionante cu Directorul ICR New York Corina Suteu, in fata salii pline de la EBMFC.

Cu eleganta si modestie, doamna Irina Petrescu a povestit despre primii ani de cariera in film si teatru, despre intalnirea cu Liviu Ciulei, cel care i-a oferit primul rol in cinema (Valurile Dunarii) si a influentat-o decisiv in alegerea carierei de actrita, despre echipa legendara de actori de la Teatrul Bulandra, dar si despre dificultatile pe care le intampina tanara generatie de actori din Romania in contextul actual.

Raspunzand intrebarilor publicului, Irina Petrescu a citit un poem din Ana Blandiana, moment completat de vizionarea unui clip rar din arhiva TVR din anul 1968, montarea unei poezii de Ana Blandiana, in interpretarea Irinei Petrescu si a lui Florian Pittis, in regia lui Andrei Serban.

Irina Petrescu a incheiat dialogul prin recitarea unei poezii de Alex Leo Serban, drept cea mai potrivita si simpla incheiere, in memoria criticului caruia festivalul ii este dedicat anul acesta.

Vineri seara, cu o zi inainte de evenimentul dedicat ei, Irina Petrescu a introdus pe scena de la Walter Reade lung metrajul in care a debutat, Valurile Dunarii, proiectat intr-o copie restaurata, in cadrul retrospectivei Liviu Ciulei.

A fost punctul culminant al unei zile sub aura lui Liviu Ciulei. La cele trei proiectii ale filmelor sale au venit multi fosti prieteni si colaboratori din teatrul american, care nu avusesera niciodata ocazia sa-i vada filmele.

De asemenea, au fost prezenti fosti studenti si un public care i-a descoperit capodoperele abia acum. Scott Foundas a afirmat in introducerea facuta la Eruptia ca este onorat ca poate prezenta pentru prima data in Statele Unite o retrospectiva completa Ciulei, aceste filme meritand o noua viata si circulatie internationala (precum o merita si in Romania), o recuperare la nivelul noului public de film.

In introducerea sa la Padurea Spanzuratilor criticul de film Magda Mihailescu a subliniat importanta capitala a acestui film (alaturi de Reconstituirea lui Lucian Pintilie) pentru cinematografia romaneasca.

In aceeasi seara cu retrospectiva Liviu Ciulei MARA Society din New York a organizat un eveniment special dedicat programului-cadru al ICR NY, Academia Itineranta Andrei Serban.

Prezent la eveniment, regizorul Andrei Serban a descris celor prezenti importanta educativa pe care el crede ca o are proiectul original al Academiei Itinerante si a multumit organizatorilor pentru initiativa.

Seria evenimentelor speciale din cadrul Festivalului de Film Romanesc s-a incheiat duminica cu doua manifestari dedicate celor 10 ani de Nou Cinema romanesc.

De la ora 15.30, la WRT, a avut loc proiectia aniversara a filmului lui Cristi Puiu Marfa si Banii. Introdus de criticul de la Variety Jay Weissberg, filmul este considerat a fi momentul seminal al Noului Val Romanesc.

Proiectia a prilejuit un bun punct de pornire in masa rotunda a criticilor de film care a urmat la Elinor Bunin Film Center de la 17.30. Intitulata New Romanian Cinema: The Tipping Point discutia moderata de Corina Suteu a plecat de la intrebarea de ce Romania? si de ce acum?.

Criticii prezenti Magda Mihailescu, Scott Foundas, Mihai Chirilov si Jay Weissberg au dezbatut care ar fi cea mai buna titulatura pentru noul film romanesc, daca este mult prea exclusivista notiunea de nou val, ce va urma pentru generatia urmatoare din cinematografia romana.

Concluzia trasa, si in urma intrebarilor publicului, a fost una optimista atata timp cat se produc filme de calitate va exista o emulatie pentru creatorii din generatiile urmatoare. Jay Weissberg si Scott Foundas au discutat despre faptul ca abia de acum inainte criticii de film internationali incep sa internalizeze si sa opereze cu estetica si limbajul cinematografic propuse de noile filme romanesti, ceea ce deschide si mai mult sansele de vizibilitate, distributie si receptare internationala in viitor.

Festivalul de Film Romanesc de la New York, ajuns in 2011 la cea de-a sasea editie, se desfasoara in perioada 30 noiembrie 6 decembrie 2011, fiind organizat de Institutul Cultural Roman din New York si Film Society of Lincoln Center, in colaborare cu Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).

Initiat si prezidat de Corina Suteu, director al ICR New York, comitetul de selectie al Festivalului de Film Romanesc ii mai include pe Mihai Chirilov, Director Artistic, Scott Foundas, Director Asociat de Programe al Film Society of Lincoln Center, si Oana Radu, Director Adjunct al ICR New York.

Cea de-a sasea editie a Festivalului de Film Romanesc, organizat de Institutul Cultural Roman din New York, se apropie de final.

Dupa ce a umplut, in weekend, salile Film Society of Lincoln Center, confirmandu-si statutul de eveniment respectat al vietii culturale newyorkeze, festivalul se incheie oficial marti, 6 decembrie, de la ora 18:00, la Walter Reade Theater, cu proiectia lung metrajului lui Radu Muntean, Hirtia va fi albastra (2006), prezentat de actorul Andi Vasluianu si urmat de un dialog pe care ii va avea ca protagonistii pe Radu Muntean si pe Scott Foundas, Director Asociat de Programare al Film Society of Lincoln Center si membru al comitetului de selectie al Festivalului de Film Romanesc de la New York.

In cadrul unei retrospective-eveniment, care i-a mai avut ca invitati pe actorii Anamaria Marinca (Boogie) si Andi Vasluianu (Furia, Hirtia va fi albastra), la aceasta editie a festivalului au fost proiectate toate lung metrajele regizate de Radu Muntean, inclusiv cel mai nou titlu din filmografia regizorului si scenaristului, documentarul produs de HBO Europa Centrala Vorbitor, regizat impreuna cu Alexandru Baciu si proiectat in premiera mondiala luni, 5 decembrie.

Filme precum Principii de viata (r. Constantin Popescu, 2010), Buna! Ce faci? (r. Alexandru Maftei, 2010), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim, 2011), Eruptia (1956), Valurile Dunarii (1959) sau Padurea Spanzuratilor (1964), ultimele trei proiectate in cadrul retrospectivei integrale dedicate lui Liviu Ciulei, au umplut Walter Reade Theater in weekend, actorii Vlad Ivanov, Ana Popescu, Andi Vasluianu, Gabriel Spahiu si regizorul Radu Muntean fiind protagonisti in sesiunile de intrebari si raspunsuri.

In acelasi timp, scurtmetrajele romanesti, documentarul Kapitalism: Reteta noastra secreta (2010) precum si discutiile cu Irina Petrescu si cu criticii si jurnalistii de film romani si americani au facut ca sala-amfiteatru de la Elinor Bunin Munroe Film Center (EBMFC) sa para neincapatoare.

Sambata, 3 decembrie, de la ora 14:00, actrita Irina Petrescu, una dintre figurile emblematice ale filmului si teatrului din Romania, a fost protagonista unei conversatii emotionante cu Directorul ICR New York Corina Suteu, in fata salii pline de la EBMFC.

Cu eleganta si modestie, doamna Irina Petrescu a povestit despre primii ani de cariera in film si teatru, despre intalnirea cu Liviu Ciulei, cel care i-a oferit primul rol in cinema (Valurile Dunarii) si a influentat-o decisiv in alegerea carierei de actrita, despre echipa legendara de actori de la Teatrul Bulandra, dar si despre dificultatile pe care le intampina tanara generatie de actori din Romania in contextul actual.

Raspunzand intrebarilor publicului, Irina Petrescu a citit un poem din Ana Blandiana, moment completat de vizionarea unui clip rar din arhiva TVR din anul 1968, montarea unei poezii de Ana Blandiana, in interpretarea Irinei Petrescu si a lui Florian Pittis, in regia lui Andrei Serban.

Irina Petrescu a incheiat dialogul prin recitarea unei poezii de Alex Leo Serban, drept cea mai potrivita si simpla incheiere, in memoria criticului caruia festivalul ii este dedicat anul acesta.

Vineri seara, cu o zi inainte de evenimentul dedicat ei, Irina Petrescu a introdus pe scena de la Walter Reade lung metrajul in care a debutat, Valurile Dunarii, proiectat intr-o copie restaurata, in cadrul retrospectivei Liviu Ciulei.

A fost punctul culminant al unei zile sub aura lui Liviu Ciulei. La cele trei proiectii ale filmelor sale au venit multi fosti prieteni si colaboratori din teatrul american, care nu avusesera niciodata ocazia sa-i vada filmele.

De asemenea, au fost prezenti fosti studenti si un public care i-a descoperit capodoperele abia acum. Scott Foundas a afirmat in introducerea facuta la Eruptia ca este onorat ca poate prezenta pentru prima data in Statele Unite o retrospectiva completa Ciulei, aceste filme meritand o noua viata si circulatie internationala (precum o merita si in Romania), o recuperare la nivelul noului public de film.

In introducerea sa la Padurea Spanzuratilor criticul de film Magda Mihailescu a subliniat importanta capitala a acestui film (alaturi de Reconstituirea lui Lucian Pintilie) pentru cinematografia romaneasca.

In aceeasi seara cu retrospectiva Liviu Ciulei MARA Society din New York a organizat un eveniment special dedicat programului-cadru al ICR NY, Academia Itineranta Andrei Serban.

Prezent la eveniment, regizorul Andrei Serban a descris celor prezenti importanta educativa pe care el crede ca o are proiectul original al Academiei Itinerante si a multumit organizatorilor pentru initiativa.

Seria evenimentelor speciale din cadrul Festivalului de Film Romanesc s-a incheiat duminica cu doua manifestari dedicate celor 10 ani de Nou Cinema romanesc.

De la ora 15.30, la WRT, a avut loc proiectia aniversara a filmului lui Cristi Puiu Marfa si Banii. Introdus de criticul de la Variety Jay Weissberg, filmul este considerat a fi momentul seminal al Noului Val Romanesc.

Proiectia a prilejuit un bun punct de pornire in masa rotunda a criticilor de film care a urmat la Elinor Bunin Film Center de la 17.30. Intitulata New Romanian Cinema: The Tipping Point discutia moderata de Corina Suteu a plecat de la intrebarea de ce Romania? si de ce acum?.

Criticii prezenti Magda Mihailescu, Scott Foundas, Mihai Chirilov si Jay Weissberg au dezbatut care ar fi cea mai buna titulatura pentru noul film romanesc, daca este mult prea exclusivista notiunea de nou val, ce va urma pentru generatia urmatoare din cinematografia romana.

Concluzia trasa, si in urma intrebarilor publicului, a fost una optimista atata timp cat se produc filme de calitate va exista o emulatie pentru creatorii din generatiile urmatoare. Jay Weissberg si Scott Foundas au discutat despre faptul ca abia de acum inainte criticii de film internationali incep sa internalizeze si sa opereze cu estetica si limbajul cinematografic propuse de noile filme romanesti, ceea ce deschide si mai mult sansele de vizibilitate, distributie si receptare internationala in viitor.

Festivalul de Film Romanesc de la New York, ajuns in 2011 la cea de-a sasea editie, se desfasoara in perioada 30 noiembrie 6 decembrie 2011, fiind organizat de Institutul Cultural Roman din New York si Film Society of Lincoln Center, in colaborare cu Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).

Initiat si prezidat de Corina Suteu, director al ICR New York, comitetul de selectie al Festivalului de Film Romanesc ii mai include pe Mihai Chirilov, Director Artistic, Scott Foundas, Director Asociat de Programe al Film Society of Lincoln Center, si Oana Radu, Director Adjunct al ICR New York.