In cursul zilei de astazi am primit la redactie o scrisoare deschisa din partea Sindicatului Liber RomaniaFilm, scrisoare in care ne este prezentata situatia dezastruoasa din cadrul Regiei RomaniaFilm.

In scrisoarea deschisa transmisa noua si semnata de Maria Bikfalvi (Presedinta Sindicatului Liber RomaniaFilm), este mentionat faptul ca angajatii regiei nu si-au primit salariile pentru lunile octombrie, noiembrie si decembrie din 2015.

In plus, fata de acest document, ni se aduce la cunostinta ca azi, 15.01.2016 in cadrul Regiei Autonome a Distributiei si Exploatarii Filmelor RomaniaFilm a fost angajat, la departamentul achizitii… un preot. Asta in timp ce salariatii nu si-au luat salariile din octombrie 2015, stau in conditii inumane sau sunt dati afara in urma reorganizarii ce a fost facuta tot in luna ianuarie 2016, fara a fi consultat sindicatul reprezentativ al acestora. 

Situatia dezastruoasa a cinematografelor din Bucuresti este cam aceeasi si in tara: majoritatea nu au nici o sursa de caldura, nu mai vorbim de filme, iar conducerea si Consiliul de Administratie al R.A.D.E.F. RomaniaFilm angajeaza… preoti. Probabil ca sa primeasca binecuvantarea sau sa fie miruiti…

In foto de mai sus: asa arata acum Cinematograful Bucuresti din capitala.

Publicam mai jos intregul comunicat de presa… concluziile le trageti voi.

“Sarbatori (ne)fericite pentru salariatii R.A.D.E.F. RomaniaFilm

Subscrisa, Sindicatul Liber RomaniaFilm, doreste sa prezinte opiniei publice prin intermediul acestui comunicat de presa, situatia dramatica in care se gasesc atat salariatii cat si salile de spectacol apartinand RomaniaFilm, dar si o serie de nereguli de natura penala ce se petrec in cadrul R.A.D.E.F. RomaniaFilm.

In continuare, asa zisul C.A. al RomaniaFilm, care avea datoria de a redresa situatia dramatica in care se afla regia continua sa neglijeze sau mai bine zis continua sa batjocorasca angajatii regiei.

Problema salariilor restante persista, angajatii neprimindu-si salariile pe lunile Octombrie, Noiembrie si Decembrie. Acest lucru nu pare sa ii deranjeze pe membrii C.A. sau pe responsabilii din Ministerul Culturii. La acest lucru se mai adauga si conditiile aproape inumane, in care salariatii RomaniaFilm sunt obligati sa isi desfasoare activitatea. 

Acestia sunt obligati sa petreaca mai bine de aproximativ 12 ore/zi in salile de spectacol, care sunt neincalzite, iar temperatura este in jur de 5 grade (in prezent majoritatea cinematografelor apartinand RomaniaFilm sunt neincalzite). Oare este normal ca acesti oameni sa isi riste sanatatea stand atatea ore in frig? Este normal ca dupa ce indura asemenea conditii nici sa nu fie platiti? 

Nu mai spunem nimic despre spectatori, putini la numar, care mai calca pragurile acestor sali de spectacol, si care ar merita niste conditii macar decente pentru a viziona un film, si care nu ar trebui sa fie preocupati in ce sa se imbrace si cate geci sa isi ia pe ei ca sa nu inghete in sala de cinema.

Acestea insa nu reprezinta niste probleme adevarate pentru membrii CA al RomaniaFilm, acestia fiind mai degraba preocupati de savarsirea unor fapte de natura penala! Sau poate ca salariatii RomaniaFilm stau ca un ghimpe in coasta actualului C.A. iar acesta nu stie ce sa mai faca pentru a scapa de ei? 

Doresc pe aceasta cale sa se efectueze un nou control de la Ministerul Muncii pentru a se verifica conditiile de munca ale salariatilor de la cinematografele Scala, Corso, Europa din Bucuresti, cat si in cinematografele din tara. 

Incepand cu data de 23 noiembrie 2015,cel mai mare cinematograf din Romania, Cinema Patria Bucuresti, a fost inchis, pe motivul ca functiona intr-o cladire cu risc seismic grad 1! Insa acest lucru nu pare sa deranjeze nici pe cei din Ministerul Culturii si cu atat mai putin pe membrii C.A. 

In cazul Teatrului Nottara inchis din aceleasi motive ca si cinematograful Patria au fost gasite imediat solutii pentru ca activitatea teatrului sa poata continua. In cazul cinematografului Patria, cel mai mare cinematograf din Bucuresti si Romania nimeni nu pare sa se preocupe. 

Nici macar un membru din C.A. nu s-a preocupat sa depuna o cerere catre primarie pentru a gasi o alta locatie, in care activitatea de difuzare a filmului sa se poata relua. Abia ieri, la aproape 3 saptamani de la inchiderea cinematografului, dupa insistente repetate mi s-a emis o imputernicire pentru a ma ocupa de aceasta problema. Si as dori sa ii intreb “Daca nu sunteti in stare sa va preocupati de aceste sali, de ce refuzati domnilor sa le predati catre Primarie?”. Sau doriti mai intai sa va scapati de angajati si apoi sa le predati primariilor, la fel cum ati procedat si in cazul cinematografului Gloria?

Asa arata acum fostul Cinematograf Perla din Sinaia.

Deasemenea, dorim prin intermediul prezentului comunicat sa il informam public pe domnul Prim-Ministru Dacian Ciolos, cat si pe domnul Vlad Alexandrescu, Ministrul Culturii asupra faptului ca s-a formulat plangere penala impotriva administratorului Consiliului de Administratie al R.A.D.E.F. RomaniaFilm, dosarul fiind inregistrat cu numarul 13076/P/2015 la Parchetul de pe langa Judecatoria sectorului 1 Bucuresti, iar in prezent a fost inaintat la Politia Sector 1 Bucuresti - Serviciul de Investigare a Criminalitatii Economice pentru efectuarea de cercetari.

Dorim sa ii intrebam public pe membrii CA ce parere au despre faptele grave ce petrec in prezent la RomaniaFilm? De ce, dintr-o data, nu mai sunt predate sali si gradini de spectacol? Sau doar cinematograful Gloria era singurul care trebuia predat cat mai urgent catre Primaria Sectorului 3? Ce a facut acest C.A. pentru a redresa situatia de la RomaniaFilm?

Un exemplu care demonstreaza situatia reala a culturii din Romania, cea de-a 7-a Arta, este Cinematograful Perla din Sinaia. Aceasta cladire este lasata intentionat sa se degradeze pentru a ajunge in mana unor terti care le vor transforma cel mai probabil in Lidl sau Carrefour, asa cum este cazul altor cinematografe din Bucuresti si din tara (Cinema Cultural din Bucuresti, Calarasi).

Cinematograful Patria din Bucuresti, brandul cinematografiei romanesti a inceput deja sa fie adapost pentru oamenii strazii, dupa ce a fost inchis.

Inchei acest comunicat de presa, cu speranta ca macar in al 100-lea ceas Guvernul Romaniei si reprezentantii Ministerului Culturii se vor trezi din adancul somn in care au stat timp de 25 de ani, si vor incerca sa faca ceva pentru a salva cinematografele din Romania, sau macar ce a mai ramas din ele.

Presedinte Sindicatul Liber RomaniaFilm,

Maria Bikfalvi.”