Departe de a fi folosite doar pentru figuratie in filme, animalele joaca un rol important in viziunile unor regizori. 

Lor, Festivalul International de Film Transilvania le dedica anul acesta sectiunea tematica, intitulata #Animal. 

Relatia dintre om si animal, in cele mai variate forme ale ei, de la divinizare pana la exploatare, va fi surprinsa in 10 filme revelatoare propuse de directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov. Filmele concureaza pentru premiul FIPRESCI (Federatia Internationala a Criticilor de Film). 

Un teaser video al sectiunii il puteti vedea mai jos.

„Ideea unei cine-gradini zoologice la TIFF mi-a fost data de filme recente in care animalele detin roluri-cheie. White God, Of Horses and Men, Dog, The Lobster si Rams sunt doar cateva dintre ele. 

Ce m-a interesat in alcatuirea acestei sectiuni traditionale, o veritabila provocare dat fiind pariul tematic, au fost diversele reprezentari ale animalelor in noile filme de fictiune si documentar. Intr-unele, animalul e un declansator sau revelator al povestii (cainele din Family Film, albinele din Zero, vaca din Holy Cow! sau papagalul din Lost in Munich). 

In altele e protagonist in toata regula, ba chiar are sansa de a-si verbaliza gandurile, cum sunt bivolul din Lost and Beautiful sau vaca din Animal Politico. Uneori, e o oglinda care reflecta natura umana, cu distorsiunile, dar si asemanarile de rigoare, cum sunt taurii din Neon Bull, cainele din Heart of a Dog sau elefantul din Tyke Elephant Outlaw

Cat despre relatia dintre lup si protagonista din Wild, ea trebuie sa fie vazuta ca sa fie crezuta” explica Mihai Chirilov.

Neon Bull (r. Gabriel Mascaro).

Neon Bull (r. Gabriel Mascaro), recompensat cu Premiul Special al Juriului la Venetia 2015, este o introducere neconventionala in lumea spectacolelor de rodeo din Brazilia, in care regizorul se joaca cu ideea de masculinitate ce defineste vechea traditie a luptelor cu tauri. 

Realitatea intalneste mitul si legenda in Lost and Beautiful (r. Pietro Marcello), filmul care porneste pe urmele unui fermier din Campania, sudul Italiei. Odata ce protagonistul sufera un atac de cord in timpul filmarilor, un personaj mitic din commedia dell’arte, Pulcinella, intervine pentru a salva puiul de bivol parasit de fermier. 

Pentru a comenta asupra naturii semi-fictive a istoriei, satira politica Lost in Munich (r. Petr Zelenka) se foloseste de pretextul sosirii la Praga a unui papagal vorbitor francez ce a fost martor la „Tradarea de la Munich”, intalnirea din 1938 in cadrul careia Franta si Anglia au acceptat solicitarile lui Adolf Hitler de a anexa parti din Cehoslovacia. 

De la regizorul brazilian Tiao ajunge filmul sau de debut, Animal Politico, o poveste absurda despre criza de personalitate a unei vaci care pleaca intr-o calatorie pentru a cauta sensul vietii. 

Holy Cow (r. Imam Hasanov) urmareste dificultatile pe care le infrunta un fermier din Azerbaidjan, atunci cand aduce o vaca europeana intr-o comunitate condusa de traditii seculare. 

Wild (foto sus) (r. Nicolette Krebitz), prezentat in premiera la Sundance 2016, este o parabola feminista, in care o tanara se autodescopera si se elibereaza de constrangerile societatii patriarhale in care este prinsa, in momentul in care intalneste un lup cu care incepe sa se identifice. 

Family Film (r. Olmo Omerzu), in competitia New Directors de la San Sebastian 2015, abordeaza original drama de familie, transformand cainele pierdut al familiei in firul de legatura al povestii. 

Artista avangardista Laurie Anderson revine dupa 30 de ani cu un nou film, Heart of a Dog, un eseu personal dedicat cainelui sau, Lolabelle, ce serveste si ca meditatie profunda si emotionanta asupra vietii si a mortii.

Zero (r. Gyula Nemes), prezentat in competitia East of the Westla Karlovy Vary, suprapune scene de dragoste cu miere pe un scenariu apocaliptic cauzat de industrializarea masiva a cresterii de albine. 

Documentarul realizat de Susan Lambert si Stefan Moore (Blackfish), Tyke Elephant Outlaw, urmareste factorii umani care au determinat un elefant african sa-si omoare dresorul in fata publicului ingrozit, in timpul unui spectacol de circ in Honolulu, din 1994.

Festivalul International de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Festivalul de Film Transilvania.

Cu sprijinul: Ministerului Culturii, Centrului National al Cinematografiei, Primariei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Roman, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativa – MEDIA al Uniunii Europene.

Spot #Animal la TIFF: