Festivalul International de Film Experimental BIEFF aduce pe ecranele din Bucuresti filmele maestrilor experimentali din cele mai importante festivaluri europene. 

In 2014 BIEFF inaugureaza o colaborare unica in tara, cu celebrul Festival International de Film Rotterdam, care aduce in capitala un program tematic inedit: Transcending Reality

Invitandu-ne sa reflectam la modul in care percepem lumea din jurul nostru, filmele din acest program exploreaza abilitatea limbajului cinematografic de a interpreta si transfigura realitatea, oferind astfel perspective subiective neasteptate asupra acesteia.

De asemenea, BIEFF continua colaborarea cu Cannes-ul filmului documentar – IDFA Amsterdam – printr-un focus dedicat unui gen cinematografic extrem de popular: filmul-jurnal – Diary Films: The Intimacy of Politics and the Politics of Intimacy.

In Giant (foto), regizoarea daneza Salla Tykkä isi concentreaza atentia asupra uneia din arhi-cunoscutele marci romanesti: tinere gimnaste de la Deva. 

Observatia aparent distanta a fetelor la antrenament devine o stilizare subtila a realitatii. Prin eleganta coregrafiei aparatului de filmat si prin senzualitatea coloanei sonore ce mizeaza pe jocul dintre tacere si zgomote, Giant (castigator al Marelui Premiu pentru Scurt metraj la Rotterdam) ofera o experienta senzoriala ce ne face sa simtim la nivel visceral tensiunea dintre fascinatia umana pentru gratie si frumos si dezumanizarea procesului prin care se ajunge la acestea. (Diana Mereoiu, BIEFF)

Extrem de actual pentru realitatea romaneasca, Hacked Circuit creeaza o paralela nelinistitoare intre abilitatea specialistilor de a manipula nevazuti realitatea sonora si spectrul supravegherii guvernamentale care ne ameninta dreptul la intimitate. 

Intr-un impresionant cadru-secventa, fluid coregrafiat, Deborah Stratman infatiseaza profesionistii unui studio de post-sincron de zgomote lucrand la ultima secventa din Conversatia de Francis Ford Coppola.

Regizoarea dezvaluie nu doar mecanismele invizibile ale constructiilor filmice, ci evoca si un sentiment de incertitudine (si chiar paranoia) legat de tot ceea ce nu putem vedea si auzi in mod direct – adica de orice inregistrare.

Castigatoare a prestigiosului Premiu Turner oferit de Tate Museum Londra, Laure Prouvost jongleaza cu notiunile de distanta si intimitate in suprarealistul Grandma’s Dream.

Testand limitele dintre realitate si fictiune, scurt metrajul aluneca subtil dinspre aspiratiile candide ale bunicii artistei catre imagini violente si senzuale ale dorintelor si tristetilor reprimate. 

Juxtapunerea si suprapunerea imaginilor dupa logica fluxului constiintei creeaza o lume in care spectatorul se pierde intr-un vartej de frustrari tacute si biografii inventate.

Cannes-ul filmului documentar, IDFA Amsterdam, revine si in acest an la BIEFF cu o selectie ce analizeaza nuantele subiectivitatii din filmul-jurnal, in programul special tematic Diary Films: The Intimacy of Politics and the Politics of Intimacy.

Diary Of Someone Waiting de Judith Zdesar este „o cautare a timpului pierdut, sau mai bine spus irosit, din timpul serviciului militar obligatoriu, […] cautare reflectata in absurdul actiunilor cadetilor si al monologurilor cotidiene ale acestora despre sensul (sau lipsa lui) prezentei lor acolo, absurd amplificat pana la proportii aproape Beckett-iene.” (Michael Palm)

Dirty Pictures (Hotel Diaries 7), in regia lui John Smith, este o colectie de inregistrari video realizate in camere de hotel in care experientele personale sunt legate de conflicte contemporane din Orientul Mijlociu, contrastand normalitatea incaperii cu anormalitatea societatii din afara ei.

Realitatea vazuta in Limits 1st Person de Léon Siminiani este inversata, reconstruita si repovestita de doua voice-over-uri aflate in disonanta, pana cand adevarul ramane undeva la mijloc, intr-un spatiu relativ in care pana si sinceritatea naratiunii la persoana I este pusa la indoiala.

Proiectat la Clermont-Ferrand, July Trip este un film despre Razboiul Civil Libanez in care Wael Noureddine interogheaza fundamentul genului documentar. Ochiul camerei priveste catre o tara aflata sub teroare si inregistreaza efectele imediate ale razboiului asupra oamenilor. 

Cea de-a 5-a editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO si Cinema Elvira Popescu.

BIEFF este sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Institutul Cultural Roman, Universitatea Nationala de Arte, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundatiei Konrad Adenauer, German Films, Swiss Films.