Peste 2700 de spectatori au umplut salile Film Society of Lincoln Center (FSLC) in saptamana de proiectii si evenimente speciale ale celei de-a sasea editii a Festivalului de Film Romanesc de la New York, organizat de Institutul Cultural Roman din New York sub genericul Beyond si dedicat criticului de film Alex. Leo Serban.

Gazduit pentru prima data de prestigiosul Lincoln Center, inima culturala a New York-ului, cel mai amplu si durabil eveniment dedicat cinematografiei romanesti peste hotare a confirmat cresterea constanta inregistrata de primele cinci editii in randul publicului si industriei de film din metropola americana.

Foarte bine primit, atat de presa (fiind recomandat de criticul Stephen Holden in rubrica The Week Ahead din The New York Times), cat si de comunitatea cinematografica si de publicul de peste Ocean, Festivalul de Film Romanesc a devenit un eveniment de traditie si valoare certa, asteptat in peisajul cultural newyorkez al finalului de an.

M-am convins pe viu, cum se spune, ca Festivalul este nu numai un mare eveniment pentru suflarea noastra cinematografica, ci si un reper in ceea ce priveste sustinerea si fixarea cinematografului romanesc pe harta lumii. Atent cu miscarile prezentului, dar avand o privire deopotriva retrospectiva si prospectiva asupra valorilor, Festivalul, prin componentele sale (proiectii, evocari, panel-uri, intalniri cu regizori si actori etc), impune idei, dar are si viata, suflu, incita interesul si curiozitatea, a declarat criticul de film Magda Mihailescu, adaugand ca Am simtit, alaturi de neobosita echipa a festivalului, ca apartin unui mic spatiu care isi cere dreptul la cuvant si chiar i se acorda cu incredere si bucurie.

Profesionisti americani, membri ai diasporei romanesti, dar si simpli iubitori ai filmului independent au fost prezenti la festival. Saptesprezece actori, regizori, producatori si critici de film au participat la proiectiile celor nouasprezece lungmetraje si sase scurtmetraje incluse in program.

Evenimentele speciale au inclus: Conversatia cu Irina Petrescu moderata de Corina Suteu, New Romanian Cinema: The Tipping Point discutie care i-a avut ca protagonisti pe Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului, criticii de film Magda Mihailescu, Jay Weissberg si Scott Foundas, Director Asociat de Programe al FSLC, si A Starry Night with Romanian Cinema seara organizata in colaborare cu MARA Society dedicata sustinerii participantilor la programul-cadru al ICR New York, Academia Itineranta Andrei Serban.

Referindu-se la structura complexa de evenimente din cadrul festivalului, Jay Weissberg, critic de film american de la prestigioasa revista Variety, remarca: Nelimitandu-se doar la a prezenta filme, Festivalul incurajeaza activ publicul sa discute cu creatorii de film, oferind o platforma de dialog care isi propune sa integreze peisajul cultural romanesc in conversatie, detasandu-se astfel de diversele serii de film similare din New York, mult mai putin vizionare.

Retrospectivele integrale, dedicate lui Liviu Ciulei si Radu Muntean, dar si proiectii speciale precum cea care a aniversat 10 ani de la premiera filmului regizat de Cristi Puiu, Marfa si banii, au constituit o arhitectura diversa a manifestarii al carui program s-a extins, pentru prima data, pe durata a sapte zile.

Medalionul Liviu Ciulei s-a bucurat, spre incantarea noastra, de interes, admiratie si... nesfarsite pareri de rau impartasite. Pentru cei tineri, festivalul a insemnat o excelenta rampa de lansare si contacte importante gazduite de Lincoln Center un elegant si functional spatiu nou imbogatit pentru evenimente de acest gen la care promptitudinea si farmecul echipei ICR New York au completat tabloul unei manifestari de elita, considera Irina Petrescu care a prezentat filmului ei de debut Valurile Dunarii, dar a fost si protagonista unei extraordinare conversatii dedicate publicului romanesc din New York despre cariera sa si colaborarea cu marele regizor roman.

Bursa Alex. Leo Serban, destinata sprijinirii tinerilor regizori si critici de film romani, oferita de producatorul Bobby Paunescu, Festivalul International de Film Transilvania Film Society of Lincoln Center si, a fost anuntata oficial de catre Mihai Chirilov, pe scena Galei de Deschidere a festivalului.

Destinata, anual, incepand din 2012, cate unui tanar critic sau regizor de film, Bursa va consta intr-o rezidenta de un trimestru la Film Society of Lincoln Center, de la New York Film Festival si pana la finalul Festivalului de Film Romanesc (septembrie decembrie), doua evenimente-cheie gazduite de FSLC.

In acest interval, bursierii vor putea participa la cursuri de profil ale Columbia University, vor beneficia de intalniri cu profesionisti americani, vor avea ocazia de a lua parte la diverse evenimentele cinematografice, oferindu-li-se, in plus, posibilitatea de a-si dezvolta viitoarele proiecte de scurt si lung metraj.

Sala de 270 de locuri a Walter Reade Theater a fost din nou arhiplina la Inchiderea Oficiala a Festivalului, cu proiectia lung metrajului Hirtia va fi albastra, semnat de Radu Muntean, in prezenta regizorului si a actorului Andi Vasluianu.

Publicul a ramas in sala dupa proiectie, pentru a participa la discutia dintre Scott Foundas si Radu Muntean, invitat special al acestei editii (alaturi de cele patru lungmetraje de fictiune ale sale, publicul american a putut urmari, in premiera mondiala, documentarul marca HBO Romania Vorbitor, regizat impreuna cu Alexandru Baciu).

Pret de 40 de minute, Scott Foundas si Radu Muntean au vorbit despre filmele regizorului, despre felul in care au fost ele primite in tara si peste hotare, dar si despre consacrarea Noului Cinema Romanesc.

Regizorul care a avut prima retrospectiva personala in cadrul festivalului de la New York a spus ca festivalul i s-a parut o reusita pentru ca a contat nu doar pentru noi, cineastii si diaspora romaneasca, dar si pentru publicul american, care a fost majoritar la fiecare proiectie si foarte activ dupa vizionarile care au avut loc in probabil cel mai select spatiu cultural al New York-ului.

Alaturi de Hirtia va fi albastra (2006), filme precum Morgen (r. Marian Crisan, 2010), Principii de viata (r. Constantin Popescu, 2010), Buna! Ce faci? (r. Alexandru Maftei, 2010), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim, 2011), Manusi rosii (r. Radu Gabrea, 2010), Scoala Noastra (r. Mona Nicoara si Miruna Coca-Cozma, 2011), Loverboy (r. Catalin Mitulescu, 2011), Periferic (r. Bogdan George Apetri, 2010), Furia (r. Radu Muntean, 2002), Valurile Dunarii (1959) sau Padurea Spanzuratilor (1964) au umplut Walter Reade Theater, in vreme ce Marti, dupa Craciun (r. Radu Muntean, 2010), documentarele Vorbitor (2011), Kapitalism: Reteta noastra secreta (r. Alexandru Solomon, 2010) si Doina groparilor (r. Pavel Cuzuioc, 2011), scurt metrajele romanesti, precum si discutiile cu Irina Petrescu si cu criticii si jurnalistii de film romani si americani au fost extrem de bine primite la Elinor Bunin Munroe Film Center (EBMFC).

Ambasadorul Romaniei la ONU, Simona Miculescu, a apreciat succesul celei de-a sasea editii a manifestarii de la New York: Sunt foarte recunoscatoare ICR New York pentru ca, prin regalul de film oferit in prestigioasa locatie din cadrul complexului Lincoln Center, colegii mei din vastul mediu onusian au avut o ocazie superba sa cunoasca valoarea exceptionala a cinematografiei romanesti de azi si de ieri.

La festival au fost prezente nume importante ale filmului romanesc: Bogdan George Apetri (Periferic), Monica Birladeanu (Stopover), Victoria Cocias (Manusi rosii), Marian Crisan (Morgen), Pavel Cuzuioc (Doina groparilor), Radu Gabrea (Manusi rosii), Tudor Giurgiu (Superman, Spiderman sau Batman; presedintele Festivalului International de Film Transilvania), Vlad Ivanov (Principii de viata), Magda Mihailescu (critic de film), Radu Muntean (Retrospectiva Radu Muntean), Mona Nicoara (Scoala noastra), Bobby Paunescu (Bursa Alex. Leo Serban), Irina Petrescu (Retrospectiva Liviu Ciulei), Ana Popescu (Buna! Ce faci?), Gabriel Spahiu (Visul lui Adalbert), Andi Vasluianu (Furia, Hirtia va fi albastra, Manusi rosii, Periferic, Apele tac). Acestora li s-a adaugat criticul de film de la Variety, Jay Weissberg.

Festivalul a insemnat in primul rand intalnirea cu o echipa entuziasta si calda, care stie sa promoveze cu profesionalism filmul romanesc, intalnirea cu oameni importanti din industria filmului din SUA, si nu in ultimul rand intalnirea cu publicul atat de primitor de la New York, a precizat actorul Vlad Ivanov.

Marian Crisan, regizorul filmului cu care s-a deschis prima seara (fiind si propunerea Romaniei la premiile Oscar) considera ca festivalul a fost o oportunitate reala de a prezenta Morgen in fata unui public special, consider eu, publicul din New York. Filmul lui Crisan este sustinut de ICR New York in cursa pentru premiul Academiei Americane de Film pentru film strain.

Cea de-a sasea editie a Festivalului de Film Romanesc de la New York a avut loc in perioada 30 noiembrie 6 decembrie 2011, fiind organizata de Institutul Cultural Roman din New York si Film Society of Lincoln Center, in colaborare cu Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).

Initiat si prezidat de Corina Suteu, director al ICR New York, comitetul de selectie al Festivalului de Film Romanesc ii mai include pe Mihai Chirilov, Director Artistic, Scott Foundas, Director Asociat de Programe al Film Society of Lincoln Center, si Oana Radu, Director Adjunct al ICR New York.

Boardul Festivalului de Film Romanesc de la New York: (de la stanga la dreapta) Oana Radu, Director Adjunct ICR New York, Corina Suteu, Director ICR New York si Presedintele boardului; Scott Foundas, Director Asociat de Programe, Film Society of Lincoln Center; Mihai Chiriliov, Director Artistic al festivalului (Credit foto: David Godlis).

Peste 2700 de spectatori au umplut salile Film Society of Lincoln Center (FSLC) in saptamana de proiectii si evenimente speciale ale celei de-a sasea editii a Festivalului de Film Romanesc de la New York, organizat de Institutul Cultural Roman din New York sub genericul Beyond si dedicat criticului de film Alex. Leo Serban.

Gazduit pentru prima data de prestigiosul Lincoln Center, inima culturala a New York-ului, cel mai amplu si durabil eveniment dedicat cinematografiei romanesti peste hotare a confirmat cresterea constanta inregistrata de primele cinci editii in randul publicului si industriei de film din metropola americana.

Foarte bine primit, atat de presa (fiind recomandat de criticul Stephen Holden in rubrica The Week Ahead din The New York Times), cat si de comunitatea cinematografica si de publicul de peste Ocean, Festivalul de Film Romanesc a devenit un eveniment de traditie si valoare certa, asteptat in peisajul cultural newyorkez al finalului de an.

M-am convins pe viu, cum se spune, ca Festivalul este nu numai un mare eveniment pentru suflarea noastra cinematografica, ci si un reper in ceea ce priveste sustinerea si fixarea cinematografului romanesc pe harta lumii. Atent cu miscarile prezentului, dar avand o privire deopotriva retrospectiva si prospectiva asupra valorilor, Festivalul, prin componentele sale (proiectii, evocari, panel-uri, intalniri cu regizori si actori etc), impune idei, dar are si viata, suflu, incita interesul si curiozitatea, a declarat criticul de film Magda Mihailescu, adaugand ca Am simtit, alaturi de neobosita echipa a festivalului, ca apartin unui mic spatiu care isi cere dreptul la cuvant si chiar i se acorda cu incredere si bucurie.

Profesionisti americani, membri ai diasporei romanesti, dar si simpli iubitori ai filmului independent au fost prezenti la festival. Saptesprezece actori, regizori, producatori si critici de film au participat la proiectiile celor nouasprezece lungmetraje si sase scurtmetraje incluse in program.

Evenimentele speciale au inclus: Conversatia cu Irina Petrescu moderata de Corina Suteu, New Romanian Cinema: The Tipping Point discutie care i-a avut ca protagonisti pe Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului, criticii de film Magda Mihailescu, Jay Weissberg si Scott Foundas, Director Asociat de Programe al FSLC, si A Starry Night with Romanian Cinema seara organizata in colaborare cu MARA Society dedicata sustinerii participantilor la programul-cadru al ICR New York, Academia Itineranta Andrei Serban.

Referindu-se la structura complexa de evenimente din cadrul festivalului, Jay Weissberg, critic de film american de la prestigioasa revista Variety, remarca: Nelimitandu-se doar la a prezenta filme, Festivalul incurajeaza activ publicul sa discute cu creatorii de film, oferind o platforma de dialog care isi propune sa integreze peisajul cultural romanesc in conversatie, detasandu-se astfel de diversele serii de film similare din New York, mult mai putin vizionare.

Retrospectivele integrale, dedicate lui Liviu Ciulei si Radu Muntean, dar si proiectii speciale precum cea care a aniversat 10 ani de la premiera filmului regizat de Cristi Puiu, Marfa si banii, au constituit o arhitectura diversa a manifestarii al carui program s-a extins, pentru prima data, pe durata a sapte zile.

Medalionul Liviu Ciulei s-a bucurat, spre incantarea noastra, de interes, admiratie si... nesfarsite pareri de rau impartasite. Pentru cei tineri, festivalul a insemnat o excelenta rampa de lansare si contacte importante gazduite de Lincoln Center un elegant si functional spatiu nou imbogatit pentru evenimente de acest gen la care promptitudinea si farmecul echipei ICR New York au completat tabloul unei manifestari de elita, considera Irina Petrescu care a prezentat filmului ei de debut Valurile Dunarii, dar a fost si protagonista unei extraordinare conversatii dedicate publicului romanesc din New York despre cariera sa si colaborarea cu marele regizor roman.

Bursa Alex. Leo Serban, destinata sprijinirii tinerilor regizori si critici de film romani, oferita de producatorul Bobby Paunescu, Festivalul International de Film Transilvania Film Society of Lincoln Center si, a fost anuntata oficial de catre Mihai Chirilov, pe scena Galei de Deschidere a festivalului.

Destinata, anual, incepand din 2012, cate unui tanar critic sau regizor de film, Bursa va consta intr-o rezidenta de un trimestru la Film Society of Lincoln Center, de la New York Film Festival si pana la finalul Festivalului de Film Romanesc (septembrie decembrie), doua evenimente-cheie gazduite de FSLC.

In acest interval, bursierii vor putea participa la cursuri de profil ale Columbia University, vor beneficia de intalniri cu profesionisti americani, vor avea ocazia de a lua parte la diverse evenimentele cinematografice, oferindu-li-se, in plus, posibilitatea de a-si dezvolta viitoarele proiecte de scurt si lung metraj.

Sala de 270 de locuri a Walter Reade Theater a fost din nou arhiplina la Inchiderea Oficiala a Festivalului, cu proiectia lung metrajului Hirtia va fi albastra, semnat de Radu Muntean, in prezenta regizorului si a actorului Andi Vasluianu.

Publicul a ramas in sala dupa proiectie, pentru a participa la discutia dintre Scott Foundas si Radu Muntean, invitat special al acestei editii (alaturi de cele patru lungmetraje de fictiune ale sale, publicul american a putut urmari, in premiera mondiala, documentarul marca HBO Romania Vorbitor, regizat impreuna cu Alexandru Baciu).

Pret de 40 de minute, Scott Foundas si Radu Muntean au vorbit despre filmele regizorului, despre felul in care au fost ele primite in tara si peste hotare, dar si despre consacrarea Noului Cinema Romanesc.

Regizorul care a avut prima retrospectiva personala in cadrul festivalului de la New York a spus ca festivalul i s-a parut o reusita pentru ca a contat nu doar pentru noi, cineastii si diaspora romaneasca, dar si pentru publicul american, care a fost majoritar la fiecare proiectie si foarte activ dupa vizionarile care au avut loc in probabil cel mai select spatiu cultural al New York-ului.

Alaturi de Hirtia va fi albastra (2006), filme precum Morgen (r. Marian Crisan, 2010), Principii de viata (r. Constantin Popescu, 2010), Buna! Ce faci? (r. Alexandru Maftei, 2010), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim, 2011), Manusi rosii (r. Radu Gabrea, 2010), Scoala Noastra (r. Mona Nicoara si Miruna Coca-Cozma, 2011), Loverboy (r. Catalin Mitulescu, 2011), Periferic (r. Bogdan George Apetri, 2010), Furia (r. Radu Muntean, 2002), Valurile Dunarii (1959) sau Padurea Spanzuratilor (1964) au umplut Walter Reade Theater, in vreme ce Marti, dupa Craciun (r. Radu Muntean, 2010), documentarele Vorbitor (2011), Kapitalism: Reteta noastra secreta (r. Alexandru Solomon, 2010) si Doina groparilor (r. Pavel Cuzuioc, 2011), scurt metrajele romanesti, precum si discutiile cu Irina Petrescu si cu criticii si jurnalistii de film romani si americani au fost extrem de bine primite la Elinor Bunin Munroe Film Center (EBMFC).

Ambasadorul Romaniei la ONU, Simona Miculescu, a apreciat succesul celei de-a sasea editii a manifestarii de la New York: Sunt foarte recunoscatoare ICR New York pentru ca, prin regalul de film oferit in prestigioasa locatie din cadrul complexului Lincoln Center, colegii mei din vastul mediu onusian au avut o ocazie superba sa cunoasca valoarea exceptionala a cinematografiei romanesti de azi si de ieri.

La festival au fost prezente nume importante ale filmului romanesc: Bogdan George Apetri (Periferic), Monica Birladeanu (Stopover), Victoria Cocias (Manusi rosii), Marian Crisan (Morgen), Pavel Cuzuioc (Doina groparilor), Radu Gabrea (Manusi rosii), Tudor Giurgiu (Superman, Spiderman sau Batman; presedintele Festivalului International de Film Transilvania), Vlad Ivanov (Principii de viata), Magda Mihailescu (critic de film), Radu Muntean (Retrospectiva Radu Muntean), Mona Nicoara (Scoala noastra), Bobby Paunescu (Bursa Alex. Leo Serban), Irina Petrescu (Retrospectiva Liviu Ciulei), Ana Popescu (Buna! Ce faci?), Gabriel Spahiu (Visul lui Adalbert), Andi Vasluianu (Furia, Hirtia va fi albastra, Manusi rosii, Periferic, Apele tac). Acestora li s-a adaugat criticul de film de la Variety, Jay Weissberg.

Festivalul a insemnat in primul rand intalnirea cu o echipa entuziasta si calda, care stie sa promoveze cu profesionalism filmul romanesc, intalnirea cu oameni importanti din industria filmului din SUA, si nu in ultimul rand intalnirea cu publicul atat de primitor de la New York, a precizat actorul Vlad Ivanov.

Marian Crisan, regizorul filmului cu care s-a deschis prima seara (fiind si propunerea Romaniei la premiile Oscar) considera ca festivalul a fost o oportunitate reala de a prezenta Morgen in fata unui public special, consider eu, publicul din New York. Filmul lui Crisan este sustinut de ICR New York in cursa pentru premiul Academiei Americane de Film pentru film strain.

Cea de-a sasea editie a Festivalului de Film Romanesc de la New York a avut loc in perioada 30 noiembrie 6 decembrie 2011, fiind organizata de Institutul Cultural Roman din New York si Film Society of Lincoln Center, in colaborare cu Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).

Initiat si prezidat de Corina Suteu, director al ICR New York, comitetul de selectie al Festivalului de Film Romanesc ii mai include pe Mihai Chirilov, Director Artistic, Scott Foundas, Director Asociat de Programe al Film Society of Lincoln Center, si Oana Radu, Director Adjunct al ICR New York.

Boardul Festivalului de Film Romanesc de la New York: (de la stanga la dreapta) Oana Radu, Director Adjunct ICR New York, Corina Suteu, Director ICR New York si Presedintele boardului; Scott Foundas, Director Asociat de Programe, Film Society of Lincoln Center; Mihai Chiriliov, Director Artistic al festivalului (Credit foto: David Godlis).