In cursul zilei de ieri, am primit la redactie un comunicat de presa din partea regizorului Thomas Ciulei, fiul regretatului regizor Liviu Ciulei.

In comunicatul primit se anunta ca incepand cu 19 octombrie 2015 nu se vor mai putea difuza filmele regizate de Thomas Ciulei si Liviu Ciulei pe teritoriul Romaniei.

Publicam mai jos, integral, comunicatul de presa primit:

“Decizie referitoare la difuzarea filmelor lui Liviu Ciulei si Thomas Ciulei

Incepand cu data de 19.10.2015, am decis sa nu mai acord drepturi de difuzare/proiectie publica pentru filmele tatalui meu, Liviu Ciulei, precum si pentru filmele mele, pe teritoriul Romaniei. 

Exceptii vor face proiectiile in institutiile de invatamant. Am fost nevoit sa ajung la aceasta masura extrema in urma atitudinii destructive ale Centrului National al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei, si a tratamentului discriminatoriu si destructiv legat de productiile mele. Cateva detalii:

1. Liviu Ciulei

In 2008, Liviu Ciulei a declarat ca, in cazul unei restaurari a filmului Padurea Spanzuratilor, isi doreste ca aceasta sa fie facuta “la cele mai inalte exigente”. Aceasta sansa s-a ivit chiar in 2008, cand Fundatia World Cinema Foundation, infiintata de Martin Scorsese, a dorit sa ofere un proiect de restaurare a Padurii Spanzuratilor, in valoare de peste 200.000 Euro. 

Dezinteresul Centrului National al Cinematografiei pentru gasirea solutiilor de a sustine aceasta laudabila initiativa pe plan intern a dus la retragerea ofertei facuta de World Cinema Foundation, pierzandu-se astfel o sansa uriasa de a resuscita un film al carui suport original, pelicula, incepe sa-si atinga durata maxima de viata. 

O soarta identica l-a avut si filmul Valurile Dunarii, a carui restaurare finantata de catre Groupama Group, in 2010, s-a lovit de aceeasi indiferenta din partea CNC. Prin acest comportament, Centrul National al Cinematografiei incalca grav obiectivele formulate in Art. 2F din legea cinematografiei si anume: “protejarea, dezvoltarea, si punerea in valoare a patrimoniului cinematografiei nationale.”

2. Thomas Ciulei

In perioada 2010-2013 am produs doua filme de lung metraj, Matei Copil Miner, regia Alexandra Gulea, si 2+2 in regia mea. 

O parte din finantarea acestor filme era asigurata de catre Televiziunea Romana, care, in urma dificultatilor financiare, nu si-a onorat la timp obligatiile asumate prin contract, lucru care a dus la depasirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de catre firma producatoare Europolis Film. 

Mentionez ca SRTV are obligatia de a finanta pelicule romanesti, conform legii Cinematografiei. In loc ca CNC sa acorde cazului circumstante atenuante, cum a procedat cu multe alte productii (fiind vorba de un producator care a intampinat dificultati in executia financiara a unui film, fara vina acestuia, si care a facut tot posibilul sa duca filmul la bun sfarsit), a luat in schimb decizia de a ma da ca producator in judecata pentru restituirea sumelor de credit in valoare de 2.045.880 RON, plus penalizari, si totodata de a bloca plata ultimelor transe de finantare in valoare de 227.320 RON

Consider atitudinea Centrului National al Cinematografiei discriminatorie, destructiva si in contradictie cu obiectivele formulate in legea Cinematografiei: “dezvoltarea industriei filmului din Romania”, si “incurajarea initiativei private in domeniile creatiei, finantarii si productiei (...) filmelor romanesti sau celor realizate cu participare romaneasca” (ART 2 a, b.).

Mentionez ca as fi dorit sa nu fiu nevoit sa iau aceasta decizie si imi cer scuze tuturor celor care doresc si nu vor avea posibiliatea sa vada aceste filme in viitor!

Thomas Ciulei.