Pregatirea scenei din finalul Concertului, co-productia franco-ruso-romana regizata de Radu Mihaileanu, a durat sase luni.

Un final entuziasmant, cu accente de Ceaikovski, aprecia de curand prestigioasa publicatie franceza Le Figaro. Iar cotidianul Le Parisien scria, la randul lui: Sub inspiratia concertului de Ceaikovski, regizorul de origine romana ofera din nou o partitura fara note false, plina de umor, de ironie, de generozitate. Totodata, usor ca un arcus si greoi ca o toba, schiteaza un portret irezistibil al Rusiei de azi, cu miliardarii sai si nostalgicii cumunismului.

Nu puteam in niciun caz sa-mi permit sa ratez aceasta scena, spune Radu Mihaileanu despre unul dintre cele mai emotionante momente din povestea filmului. Fara sa mai iau in calcul faptul ca nu am mai filmat niciodata un concert de muzica clasica.

Inainte de filmarile propriu-zise pentru secventa finala din Concertul, regizorul, echipa lui si actorii au inceput pregatirile cu vizionarea filmelor despre muzica, a numeroase inregistrari de concerte de toate genurile. In timpul pre-productiei, Radu Mihaileanu a studiat limbajul si importanta fiecarui instrument muzical care trebuia filmat intr-un anumit moment si intr-un anumit mod pentru a evidentia caracterul dramatic al concertului.

Regizorul francez de origine romana afirma ca provocarea a fost sa incerc sa filmez un pic mai spectaculos si modern decat o inregistrare, ramanand fidel dramaturgiei, personajelor, fara sa adaug ceva.

Actorii au alocat o parte importanta din timpul repetitiilor pentru rol pentru a se pregati sa interpreteze aceasta secventa-cheie ca adevarati muzicieni de orchestra. Am muncit cu muzicieni profesionisti, care i-au pregatit pe actori sa para interpreti credibili, povesteste Mihaileanu. Dupa ce am realizat decupajul scenei plan cu plan, aveam cu totii o serie de tablite care indicau rolul fiecaruia, tot timpul, in functie de masurile muzicale.

Este o scena care m-a marcat cu adevarat. Nici Radu nu a prevazut ca vom duce emotiile atat de departe, in intensitatea lor, spune Melaine Laurent, care joaca aici rolul principal feminin, al uneia dintre cele mai apreciate violoniste din lumea muzicii contemporane (in cinematografele romanesti a putut fi vazuta recent in Inglourious Basterds, al lui Tarantino, alaturi de Brad Pitt).

M-am lasat total condusa de muzica si am trait un moment de transa, povesteste Melanie din timpul filmarii pentru scena concertului. A trebuit sa ma opresc pentru ca incepusem sa tremur. Am avut atunci senzatia ca trupul meu se transforma, pur si simplu, in muzica.

Secventa finala a fost filmata cu trei camere. Insa cea mai mare dificultate in realizarea ei a fost timpul. Regizorul impreuna cu echipa aveau la dispozitie numai patru zile de filmare, iar actorii trebuiau sa fie protejati de tensiunea productiei complicate a acestei scene.

Radu este tot timpul un perfectionist care incearca oamenii pana la limita posibilitatilor lor si ador aceasta maniera de lucru, spune Armand Amar, compozitorul muzicii originale din film, care a mai colaborat cu Radu Mihaileanu pentru Traieste! / Va, vie et deviens. Este in acelasi timp foarte uman, profund entuziast si foarte profesionist. Pentru el, esential este ca emotia trece dincolo de ecran.

Concertul lui Radu Mihaileanu va avea premiera romaneasca vineri, 20 noiembrie si a fost, in prima saptamana de difuzare, filmul cu cele mai mari incasari la Paris, la finalul caruia spectatorii aplauda minute in sir "la scena deschisa". Lung metrajul a fost produs in Romania, in principal, si in cateva locatii din Paris si Moscova.

Andrei Filipov, dirijorul de prestigiu al Orchestrei Bolsoi, cea mai buna orchestra din Rusia, si considerat un geniu in Occident, este concediat in plina glorie pentru refuzase sa renunte la interpretii sai din orchestra care erau evrei. Acum Filipov are 50 de ani si inca lucreaza la Bolsoi. Ca om de serviciu... La un moment dat, cand freca podelele din biroul directorului, Andrei gaseste un fax: orchestra Bolsoi este invitata sa cante la Teatrul Chatelet, in Paris. Andrei fura faxul si concepe un plan nebun: in doua saptamani isi va cauta toti vechii prieteni muzicieni din orchestra, o adunatura variata ce-si castiga in prezent existenta in Moscova ca soferi de taxi, compozitori pentru filme porno, stergatori de parbrize, negustori pe piata ambulanta... Planul lui este sa plece cu totii la Paris, sub numele de marea orchestra rusa Bolsoi...

Regizorul Radu Mihaileanu este francez de origine romana (a plecat din tara in anii '80) si a regizat Les quatres saisons (1980), Trahir (1993), Bonjour Antoine (1997), Trenul vietii (1998), Les Pygmees de Carlo (2002) si Va, vis et deviens (2005). A primit premiul Cesar pentru cel mai bun scenariu original, pentru Va, vis et deviens.

Alaturi de actori francezi si rusi, printre care Alexei Guskov, Dimitri Nazarov sau Melanie Laurent, in Concertul joaca Vlad Ivanov si de asemenea, vor putea fi vazuti Valentin Teodosiu, Maria Dinulescu si Ion Sapdaru.

Concertul este o co-productie OI OI OI Productions, Le Productions du Tresor, France 3 Cinema, Europacorp., Castel Films, Panache Productions, RTBF, BIM Distribuzione, distribuit international de Wild Bunch, iar in Romania de Independenta Film.

Foto: Guy Ferrandis 2009 - Les Productions du Tresor.

Pregatirea scenei din finalul Concertului, co-productia franco-ruso-romana regizata de Radu Mihaileanu, a durat sase luni.

Un final entuziasmant, cu accente de Ceaikovski, aprecia de curand prestigioasa publicatie franceza Le Figaro. Iar cotidianul Le Parisien scria, la randul lui: Sub inspiratia concertului de Ceaikovski, regizorul de origine romana ofera din nou o partitura fara note false, plina de umor, de ironie, de generozitate. Totodata, usor ca un arcus si greoi ca o toba, schiteaza un portret irezistibil al Rusiei de azi, cu miliardarii sai si nostalgicii cumunismului.

Nu puteam in niciun caz sa-mi permit sa ratez aceasta scena, spune Radu Mihaileanu despre unul dintre cele mai emotionante momente din povestea filmului. Fara sa mai iau in calcul faptul ca nu am mai filmat niciodata un concert de muzica clasica.

Inainte de filmarile propriu-zise pentru secventa finala din Concertul, regizorul, echipa lui si actorii au inceput pregatirile cu vizionarea filmelor despre muzica, a numeroase inregistrari de concerte de toate genurile. In timpul pre-productiei, Radu Mihaileanu a studiat limbajul si importanta fiecarui instrument muzical care trebuia filmat intr-un anumit moment si intr-un anumit mod pentru a evidentia caracterul dramatic al concertului.

Regizorul francez de origine romana afirma ca provocarea a fost sa incerc sa filmez un pic mai spectaculos si modern decat o inregistrare, ramanand fidel dramaturgiei, personajelor, fara sa adaug ceva.

Actorii au alocat o parte importanta din timpul repetitiilor pentru rol pentru a se pregati sa interpreteze aceasta secventa-cheie ca adevarati muzicieni de orchestra. Am muncit cu muzicieni profesionisti, care i-au pregatit pe actori sa para interpreti credibili, povesteste Mihaileanu. Dupa ce am realizat decupajul scenei plan cu plan, aveam cu totii o serie de tablite care indicau rolul fiecaruia, tot timpul, in functie de masurile muzicale.

Este o scena care m-a marcat cu adevarat. Nici Radu nu a prevazut ca vom duce emotiile atat de departe, in intensitatea lor, spune Melaine Laurent, care joaca aici rolul principal feminin, al uneia dintre cele mai apreciate violoniste din lumea muzicii contemporane (in cinematografele romanesti a putut fi vazuta recent in Inglourious Basterds, al lui Tarantino, alaturi de Brad Pitt).

M-am lasat total condusa de muzica si am trait un moment de transa, povesteste Melanie din timpul filmarii pentru scena concertului. A trebuit sa ma opresc pentru ca incepusem sa tremur. Am avut atunci senzatia ca trupul meu se transforma, pur si simplu, in muzica.

Secventa finala a fost filmata cu trei camere. Insa cea mai mare dificultate in realizarea ei a fost timpul. Regizorul impreuna cu echipa aveau la dispozitie numai patru zile de filmare, iar actorii trebuiau sa fie protejati de tensiunea productiei complicate a acestei scene.

Radu este tot timpul un perfectionist care incearca oamenii pana la limita posibilitatilor lor si ador aceasta maniera de lucru, spune Armand Amar, compozitorul muzicii originale din film, care a mai colaborat cu Radu Mihaileanu pentru Traieste! / Va, vie et deviens. Este in acelasi timp foarte uman, profund entuziast si foarte profesionist. Pentru el, esential este ca emotia trece dincolo de ecran.

Concertul lui Radu Mihaileanu va avea premiera romaneasca vineri, 20 noiembrie si a fost, in prima saptamana de difuzare, filmul cu cele mai mari incasari la Paris, la finalul caruia spectatorii aplauda minute in sir "la scena deschisa". Lung metrajul a fost produs in Romania, in principal, si in cateva locatii din Paris si Moscova.

Andrei Filipov, dirijorul de prestigiu al Orchestrei Bolsoi, cea mai buna orchestra din Rusia, si considerat un geniu in Occident, este concediat in plina glorie pentru refuzase sa renunte la interpretii sai din orchestra care erau evrei. Acum Filipov are 50 de ani si inca lucreaza la Bolsoi. Ca om de serviciu... La un moment dat, cand freca podelele din biroul directorului, Andrei gaseste un fax: orchestra Bolsoi este invitata sa cante la Teatrul Chatelet, in Paris. Andrei fura faxul si concepe un plan nebun: in doua saptamani isi va cauta toti vechii prieteni muzicieni din orchestra, o adunatura variata ce-si castiga in prezent existenta in Moscova ca soferi de taxi, compozitori pentru filme porno, stergatori de parbrize, negustori pe piata ambulanta... Planul lui este sa plece cu totii la Paris, sub numele de marea orchestra rusa Bolsoi...

Regizorul Radu Mihaileanu este francez de origine romana (a plecat din tara in anii '80) si a regizat Les quatres saisons (1980), Trahir (1993), Bonjour Antoine (1997), Trenul vietii (1998), Les Pygmees de Carlo (2002) si Va, vis et deviens (2005). A primit premiul Cesar pentru cel mai bun scenariu original, pentru Va, vis et deviens.

Alaturi de actori francezi si rusi, printre care Alexei Guskov, Dimitri Nazarov sau Melanie Laurent, in Concertul joaca Vlad Ivanov si de asemenea, vor putea fi vazuti Valentin Teodosiu, Maria Dinulescu si Ion Sapdaru.

Concertul este o co-productie OI OI OI Productions, Le Productions du Tresor, France 3 Cinema, Europacorp., Castel Films, Panache Productions, RTBF, BIM Distribuzione, distribuit international de Wild Bunch, iar in Romania de Independenta Film.

Foto: Guy Ferrandis 2009 - Les Productions du Tresor.