Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF, ajuns la editia cu numarul sase, s-a deschis luni seara

, cu o sala arhiplina la avanpremiera in Romania a filmului Francofonia, de Aleksandr Sokurov, care a avut loc la CinemaPRO.

In continuarea acestui succes de public, cel mai bun film european la Festivalul International de Film de la Venetia, Francofonia, va beneficia de inca o proiectie joi, pe 17 martie, de la 20:00, la Cinema Muzeul Taranului.

Seria premierelor continua miercuri, cu noul lung metraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premiera internationala la Cannes 2015, iar in Bucuresti va fi difuzat pe 16 martie, de la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco. 

Focus pe experimentalistii romani 

Zona experimentala a filmului romanesc, care de la infiintarea BIEFF a cunoscut o revigorare si se remarca din ce in ce mai mult ca domeniu prolific si extrem de animat, este adusa in atentia publicului de Experimented in Romania. 

Programul este o selectie a celor mai recente video-performance-uri create de artisti romani, pe care BIEFF le proiecteaza pentru prima data pe marele ecran, ele fiind anterior expuse in galerii si muzee.

No Shelter from the Storm este o instalatie video plasata intr-o padure devastata si defrisata care nu mai poate gazdui si ascunde oamenii aflati in pericol. 

Alaturi de perspectiva ecologica, ce problematizeaza distrugerea in masa initiata de corporatiile multinationale, video-ul vorbeste despre conditia umana si despre singuratate intr-o tara care se lupta sa-si mentina habitatul. 

Nota optimista poate fi regasita in fluieratul celor doi artisti (Anca Benera si Arnold Estefan), perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectiva. 

Ion Barladeanu este o figura deja cunoscuta in urma documentarului Lumea vazuta de Ion B., realizat de Alexander Nanau. Carmen Lidia Vidu il portretizeaza in filmul sau (Bucharest. A World of Ion Barladeanu and Carmen Lidia Vidu) pornind de la deja celebrele sale colaje. 

Regizoarea realizeaza la randul sau un colaj cinematografic ce surprinde deopotriva personalitatea imprevizibila a aclamatului artist fara adapost, amintirile sale incoerente si discursul ironic/critic fata de societatea romaneasca. 

Veda Popovici propune in video-performance-ul Revolutionary Gear: The History of Art Retold through the Black Square o reconsiderare a unor creatii majore din istoria artei din perioada Antichitatii, a Renasterii sau a Orientalismului, ce infatiseaza femei. 

Autoarea atrage atentia asupra privirii patriarhale ce a generat toate aceste ipostaze ale feminitatii, punand in miscare un discurs feminist care te invita sa-ti alegi propriul echipament revolutionar: actiunea de a participa sau a contempla.

Un intim portret auto-reflexiv, At the Mirror, de Larisa Crunteanu, contureaza un ritual de trecere spre maturitate. Redand tensiunea dintre inocenta si senzualitate, corpul performativ al artistei radiaza deopotriva euforie si anxietate, dorinta puternica si in acelasi timp singuratatea de a deveni femeie. 

At the Mirror functioneaza si la un meta-nivel, intrucat fiecare difuzare este o inregistrare a proiectiei precedente. Asa cum spune artista: „este o lucrare ce dispare cu fiecare proiectie. La fel ca in cazul amintirior, imaginea dispare in final, lasand in urma o fictiune asemanatoare povestii originale.”

Expus la Viena si Paris, Exercising Failure al lui Dragos Alexandrescu construieste o personala si evocativa interpretare a perisabilitatii doctrinelor moderne. 

Rupand la propriu pagini din carti de capatai pentru ideologiile fundamentale ale sistemul de gandire occidental (capitalism, marxism, crestinism), artistul transforma lucrarile in material fizic brut, disponibil generatiilor viitoare pentru a explora necunoscutul. 

Jongland inteligent cu tensiunea intre discursul vizual si cel sonor, Cobalt Blue, de Diana Miron, propune o reflectie captivanta asupra legaturii intre estetica si corp. Lucrarea va ramane adanc imprimata in memoria senzoriala a publicului, in zona inefabila in care artistul, publicul si creatia se intalnesc si se transforma reciproc. 

Cea de-a sasea editie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF are loc in perioada 14–20 martie 2016, la Cinema Muzeul Taranului, Cinema Elvire Popesco si Universitatea Nationala de Muzica.

Programul complet al festivalului: http://bieff.ro/ro/2016/program.

Foto: seara de deschidere BIEFF 2016. Foto de Doria Dragusin.