Asociatia Pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR), sustinuta de Festivalul International de Film Transilvania (TIFF), a demarat o campanie ampla care urmareste stoparea fenomenului de disparitie a cinematografelor, numita Salvati Marele Ecran!

Un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, un documentar dedicat, numit Cinema, mon amour, campanii de crowdfunding, o caravana prin tara, un program special de filme la TIFF, alaturi de seminarii si dezbateri cu specialisti din Europa Centrala si de Est, sunt cateva dintre actiunile acestei campanii.

In prezent, Romania este tara europeana cu cele mai putine ecrane raportat la numarul de locuitori. Daca, in 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astazi au supravietuit mai putin de 30. 

In mai putin de 20 de ani, numarul spectatorilor a scazut de 50 de ori fata de anii ‘90 si mai putin de 10 cinematografe au fost modernizate. 

78% din orasele Romaniei nu au nici un cinematograf functional. 

Filmele romanesti si europene, desi sunt apreciate si premiate in marile festivaluri, nu reusesc sa ajunga la spectatorii romani din cauza lipsei acute a salilor de cinema, ca alternativa la multiplexurile axate pe programarea productiilor comerciale. 

„Salile de cinema s-au transformat pe rand, in ultimii 20 de ani, in sali de bingo, case de schimb valutar, lacasuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobila, restaurante de nunti. Balbaielile au fost majore, salile s-au plimbat intre RomaniaFilm si intre primarii. 

In momentul de fata, problema salilor de cinema e ca un fel de minge care se plimba de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-si asuma decizii transante”, declara Tudor Giurgiu, presedintele APFR si initiatorul campaniei. 

Campania Salvati Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autoritatilor responsabile si a opiniei publice in sensul restaurarii, conservarii, modernizarii si reintroducerii in sistem a cinematografelor existente, dar nefunctionale. 

„Campania are o tinta precisa. Ne propunem ca in urmatorii doi ani sa avem, intr-o prima faza, o retea de cel putin cinci sau sase sali de cinematograf modernizate. Primariile trebuie sa lucreze cu manageri culturali si cu ONG-uri interesate in transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, in cinematografe moderne, cu tehnica digitala, sali care pot gazdui si alte evenimente de interes pentru comunitatea locala”, adauga Tudor Giurgiu.

O prima campanie publica de strangere de fonduri, cu ajutorul platformei de crowdfunding www.we-are-here.ro, va fi demarata in curand pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare si echipament nou pentru a reintra in circuit.  

Site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro cartografiaza reteaua cinematografelor aflate in proprietatea statului. Informatiile de pe site au fost obtinute de la angajatii cinematografelor din tara, din arhive personale, de la RADEF Romania Film, de pe blog-urile si site-urile unor oameni pasionati, care au fost preocupati de soarta acestora. Link-urile acestor site-uri si bloguri sunt postate in dreptul fiecarui cinematograf la care se face referire. Utilizatorii platformei sunt incurajati sa contribuie cu materiale foto sau video si sa-si spuna povestile care-i leaga de salile respective.

TIFF 2014 va gazdui, in perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum si prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate si re-tehnologizate cinematografe din Polonia si Croatia. 

Totodata, o sectiune speciala la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie in care o tanara calatoreste din orasul natal pana la capatul lumii, in Argentina, pentru a descoperi cum si de ce dispar cinematografele, si The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia - Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.

In sprijinul campaniei vine si documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), Cinema, mon amour, care analizeaza motivele din spatele degradarii salilor de cinema si urmareste traseul oamenilor care au lucrat in acestea, oferind o imagine actuala a cinematografelor functionale sau abandonate, la nivelul intregii tari. 

Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizata o caravana ce va ajunge in mai multe orase din tara.

Festivalul International de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie 2014) este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Film si Cultura Urbana, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei.


Din aceeasi categorie...

Dogman de Luc Besson deschide TIFF 2024

Dogman de Luc Besson deschide TIFF 2024

Miile de spectatori așteptați la Gala de Deschidere a celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca, 14 – 24 iunie 2024) vor avea parte de o experiență cinematografică intensă și memorabilă. ...

Este Film Festival revine în 2024 cu ediția a opta

Este Film Festival revine în 2024 cu ediția a opta

Este Film Festival revine în perioada 29 mai - 2 iunie la Sibiu, cu filme europene apreciate internațional, discuții cu cineaștii invitați, competiție de scurtmetraje românești, Academia LINE-UP, cine-concert, dar și proiecții de film și a...

Scurtmetraje premiate, în programul Festivalului Filmului European 2024

Scurtmetraje premiate, în programul Festivalului Filmului European 2024

Festivalul Filmului European prezintă la București, în cadrul ediției 28, o serie de scurtmetraje de animație și ficțiune, care au obținut numeroase premii la festivalurile internaționale.