Festivalul International de Film Transilvania va juca un rol important in campania Salvati Marele Ecran!, demarata la finalul lunii martie de Asociatia Pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR). 

Alaturi de o sectiune dedicata, evenimente speciale si expozitii, TIFF va gazdui in weekend-ul 30 mai - 1 iunie prima conferinta majora a campaniei, care isi propune sa aduca laolalta factori de decizie din cinematografie, Ministerul Culturii, RADEF Romania Film, autoritati locale sau judetene care au preluat astfel de active, manageri de sali, cineasti, invitati straini.

Salvati Marele Ecran! urmareste stoparea fenomenului de disparitie a cinematografelor, precum si crearea unei retele de sali moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul tarii, astfel incat, in urmatorii 10 ani, fiecare oras cu peste 20.000 locuitori sa aiba cel putin un cinema functional. 

In prezent, Romania este tara europeana cu cele mai putine ecrane raportat la numarul de locuitori. Daca, in 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astazi au supravietuit mai putin de 30. 78% din orase nu au nici un cinematograf functional. 

Conferinta va avea loc sambata, 31 mai, intre 10.30 – 16.00, printre invitatii straini care vor sustine prezentari aflandu-se Marta Materska-Samek, presedinta board-ului Cinema Development Foundation din Polonia, Tina Hajon - Head of Film Exhibition, Croatian Audiovisual Centre, Ivo Andrle, fondatorul si managerul Aerofilms din Cehia. 

Ei au reusit sa acceseze fonduri nationale sau europene pentru reabilitarea cinematografelor din tarile respective sau au demarat proiecte de succes privind digitalizarea lor. La conferinta au fost invitati primari si reprezentanti ai autoritatilor locale din mai multe orase ale tarii.

Impreuna cu invitatii si participantii, APFR isi propune sa evalueze situatia din teritoriu si posibilitatile concrete de creare a unei retele de cinematografe digitalizate, in paralel cu renovarea si modernizarea unor sali care pot fi multifunctionale, gazduind si proiectii de film, printre altele; sa medieze colaborari intre autoritati locale si judetene si manageri culturali; sa analizeze fondurile structurale europene disponibile, posibilele schimbari in Legea Cinematografiei si solutiile tehnice concrete de digitalizare. 

Sambata, 31 mai, de la 20.30, spectatorii si invitatii vor avea parte de o surpriza: o proiectie intr-un spatiu inedit, fostul Depozit de Filme al RADEF, de pe strada Maiakovski. 

Primaria Cluj-Napoca si ROSAL, cu sprijinul RADEF, vor demara in curand un  proces de curatare si igienizare a spatiului, dupa ce, ani buni, locul s-a aflat in paragina. De la 22.00, vor fi prezentate secvente din documentarul work-in-progress al lui Alexandru Belc despre cinematografele vechi din Romania si personajele care si-au legat viata de ele, Cinema, mon amour. 

La dezbateri, dar si la seara speciala de la Depozitul de Filme vor participa si cativa dintre eroii acestui documentar, proiectionisti si administratori de cinema din Botosani, Iasi, Arad, Targu Mures, Hunedoara, Piatra Neamt sau Cluj, care cunosc in detaliu istoria acestor sali. Proiectia va fi urmata de discutii cu publicul.

Duminica, 1 iunie, in locatiile TIFF vor fi proiectate filme din sectiunea cu acelasi nume, Cinema, Mon Amour, productii care au ca subiect disparitia cinematografelor, dar si eforturile unor organizatii de a le salva. 

Weekend-ul se va incheia cu proiectia speciala The Last Remaining Seats, in prezenta regizorului Mario Piperides, un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.

Acelasi subiect abordeaza si Cinema at the End, un film despre salile muribunde din Argentina, The Last Projectionist, care face un tur al cinematografelor independente britanice, si The Rep, despre eforturile unor tineri de a deschide o cinemateca in Toronto.

In cadrul campaniei, pe 31 mai, ora 16.00, la Casa TIFF va fi vernisata expozitia „Cinematografe, filme si reclame”. Pana pe 8 iunie, vizitatorii se pot delecta cu imagini remarcabile de pe vremea cand publicitatea la filme se facea pe carti postale si cutii de chibrituri, fotografii cu vechi incinte ale cinematografelor din tara care azi sunt istorie si reclame incitante ce chemau publicul sa se delecteze cu filmele epocii.

Expozitia foto inedita este coordonata de Ancuta-Lacrimioara Chis si Ucu Bodiceanu si organizata de Casa de Cultura a Municipiului Cluj-Napoca si Asociatia Clujul de altadata. 

O alta expozitie, Film Poster is Not Dead este rezultatul unei provocari adresate scolilor de arta din Cehia si Romania, pornind de la traditia celebrului afis ceh. 

42 de postere create de studenti pot fi admirate intre 1 iunie si 1 iulie, la Muzeul de Arta Cluj-Napoca. Gasind refugiu si libertate creativa in afisul de cinema, inca neatins de constrangeri comerciale, artisti cehi au realizat, intre anii '60 si ’80, imagini de un inalt nivel artistic. 

Ce se intampla insa atunci cand artistilor de astazi li se da libertate creativa totala, pentru a face un afis de film? Vernisajul va avea loc pe 1 iunie, la ora 11.00. Evenimentul este organizat la TIFF de Centrul Ceh, in parteneriat cu Terry Posters, Muzeul de Arta Cluj si Universitatea de Arta si Design Cluj-Napoca.

Toti cei interesati de campanie, de subiectul renovarii si modernizarii cinematografelor, se pot inscrie pentru participare la conferinta la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..  

Mai multe detalii despre campanie puteti gasi pe site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro.

Festivalul International de Film Transilvania este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Film si Cultura Urbana. 

TIFF Bucuresti va avea loc intre 10 si 19 iunie, iar TIFF Sibiu, intre 25 si 29 iunie. 

Cu sprijinul: Centrului National al Cinematografiei, Primariei şi Consiliului Local Cluj, Consiliului Judetean Cluj, Institutului Cultural Roman si Uniunii Cineastilor din Romania.