În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz.

Festivalul este primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. 

Cu această ocazie, Pâinea noastră cea de toate zilele, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu (Varză, cartofi și alți demoni; Jurnalul familiei -escu) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

„O strălucire de speranță într-o lume în care termeni precum ‘umanitate` și ‘solidaritate` nu mai sunt demult printre principalele cuvinte din vocabular. Mai ales pe piața muncii.”, „Un film plin de emoție care subliniază importanța victoriei colective și care îndeamnă la repararea injustiției sociale prin a le găsi un loc celor uitați, celor disprețuiți.”, sunt câteva din cuvintele prin care primele cronici descriu documentarul, în asentiment cu calda recomandare făcută chiar de Christine Camdessus, directorul artistic al FIPA.

Pâinea noastră cea de toate zilele este, la bază, o poveste despre supraviețuire. Despre lupta de supraviețuire a uneia din puținele afaceri sociale din România, brutăria MamaPan, precum și a celor care lucrează acolo – mame singure, fără posibilități materiale, aflate la baza piramidei sociale, femei care doresc să aibă o ocupație, care se gândesc la asigurări medicale și la pensie, femei care au refuzat statutul de „asistat social”.

MamaPan este un loc în care nu se face doar pâine, ci și un loc în care se repară vieți. Documentarul urmărește povestea a cinci femei care lucrează la brutăria MamaPan, descoperind spectatorului provocările cu care acestea se confruntă, precum și motivațiile lor pentru nu renunța în fața a ceea ce pare un sistem construit să le pună piedici, nu să le ajute.

Provocările nu sunt doar ale angajatelor, ci și ale Irinei Sorescu, inițiatoarea afacerii, care se încăpățânează să creadă că economia socială poate să funcționeze, oricât încearcă sistemul autohton să o contrazică, așa cum ea însăși declară: „Ceea ce facem noi este să luăm niște oameni care sunt în grija statului și să-i trecem în partea cealaltă, unde devin contribuitori la bugetul statului. Iar asta este de foarte multe ori foarte greu.” 

Painea noastra cea de toate zilele poster stire

Şerban Georgescu are la activ mai bine de 20 de ani de experienţă în domeniul documentarelor şi advertisingului, lucrând pentru clienţi de prestigiu, cu unii dintre cei mai importanţi jucători din industrie.

Din 2006 a colaborat constant cu companii de producție din Norvegia, Danemarca și Elveția pentru mai multe documentare recompensate cu multiple premii internaționale. Printre proiectele sale personale se află Everest, Călător pe viață, Varză, cartofi și alți demoni și Jurnalul familiei -escu.

Pâinea noastră cea de toate zilele face parte și din selecția oficială a Docs Without Border Film Festival și va avea lansarea în cinematografe în cursul acestui an.

Producătorul executiv este Oana Muntean, în timp ce imaginea este semnată de Bogdan Slăvescu, iar montajul poartă amprenta aceluiași Șerban Georgescu.

Mai multe detalii despre premiera națională precum și despre lansarea în cinema vor fi anunțate ulterior.

Pâinea noastră cea de toate zilele este o producție Kolectiv, distribuită de Follow Art Distribution și realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC).

Mulțumiri speciale: MamaPan și echipa sa curajoasă

Participarea la FIPADOC a fost posibilă cu ajutorul: Uniunii Producătorilor de Film și Audiovizual din Romînia - Asociația Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual (UPFAR-ARGOA)