Castigator al Leului de Aur pentru Lung metraj la Venetia, A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence, cel mai recent film semnat de Roy Andersson, deschide editia de anul acesta BIEFF.

Dupa succesul de anul trecut si de la warm-up-ul BIEFF la Centrul National al Dansului Bucuresti, programul dedicat filmelor-dans revine la festival in decembrie, de asta data printr-un parteneriat unic cu un festival specializat: CINEDANS - Dance on Screen Festival Amsterdam.

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF deschide cea de-a cincea editie cu un eveniment mult asteptat: premiera romaneasca a celui mai recent lung metraj semnat de maestrul nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson (Ingmar Bergman in varianta slapstick, dupa cum l-a numit publicatia Village Voice). 

Filmul A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence, laureat cu Leul de Aur la Festivalul International de Film de la Venetia in urma cu doar doua luni, va rula la CinemaPRO, pe 10 decembrie, cu sprijinul Ambasadei Suediei la Bucuresti. 

Incheind trilogia despre ce inseamna a fi om (alaturi de Songs From the Second Floor si You, The Living – difuzat la prima editie BIEFF) A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence ii urmareste pe Sam si Jonathan, o varianta moderna a lui Don Quijote si Sancho, doi agenti de vanzari, ce fac comert ambulant cu diverse maruntisuri si se cearta continuu.

Purtandu-ne intr-o drumetie caleidoscopica prin mai multe destine umane, cei doi inspira in aceeasi masura ilaritate si solemnitate. Parcurgem filmul, degustand frumusetea si absurditatea momentului prezent, inconjurati de oameni mult prea similari cu noi. 

Este o calatorie care dezvaluie frumusetea momentelor singulare, umorul si tragedia ascunsa in noi, grandoarea vietii, precum si fragilitatea fundamentala a omenirii.

Andersson creeaza ceva „asemeni unei colaborari intre Monty Python si Samuel Beckett, in ultimele zile ale Noii Obiectivitati”, dupa cum spune Robbie Collin, jurnalist pentru The Telegraph, adaugand „trebuie doar sa te uiti, apoi sa apuci o plasa si sa incerci sa-ti convingi sufletul sa coboare inapoi din tavan.” 

Vorbind despre film, Andersson spune: „In ultimele mele doua filme am indraznit sa parasesc realismul si naturalismul, intrand pe teritoriul esteticii abstracte. Aceasta ambitie reflecta curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania in anii 1920. Amestecul lor de realitate si fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambitie pe care o am, de asemenea, pentru A Pigeon Sat On A Branch..., in care abstractizarea urmeaza sa fie condensata, purificata, si simplificata; secventele trebuie sa apara curatate, ca amintirile si visele. 

Naratiunea nonlineara a Odiseei, o lucrare ce are o profunzime unica si impunatoare, este o sursa de inspiratie pentru acest film. Natura si continutul epice ale filmului fac referire la bogatia tematica si contextuala a Odiseei. Calatoria din A Pigeon Sat On A Branch... va implica aspecte nenumarate ale existentei, ale realitati si timpului.” 

Dupa succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la Festivalul International de Film Experimental BIEFF, de aceasta data in parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS - Dance on Screen Festival Amsterdam. Cinematograful si dansul fuzioneaza in sapte scurtmetraje fermecatoare, in care corpul uman devine sinonim cu emotia, un mijloc de definire a propriei identitati, de revendicare a spatiului urban, o expresie a dragostei si a comunitatii.

I Am The Only spune povestea maturizarii unui baiat in contextul unei relatii problematice dintre el si familia lui. In imagini simbolice, ni se arata personalitatea neinfricata, in plin proces de dezvoltare a copilului, in contrast cu atitudinea irationala, tematoare a rudelor sale mai in varsta. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Continuand povestea maturizarii personale, Intrinsic Moral Evil urmarestedoi barbati ce intra intr-un joc, trupurile lor atragandu-se si respingandu-se printr-o senzualitate sinuoasa. Corpurile dar si identitatile lor se urmaresc reciproc spre destinatia lor finala - cea a auto-emanciparii si mandriei, stralucind in fata prejudecatilor. (Andrei Tanasescu, BIEFF)

Trecand la experienta universala a iubirii, Flight Of Life priveste catre un cuplu tanar ce ia micul dejun impreuna si se indreapta, sofand pe coasta unui munte, spre o petrecere. O drama efervescenta, Flight Of Life poarta privitorul intr-o calatorie atemporala si fatidica ce leaga doua suflete de cursul vietii. (Andrei Tanasescu, BIEFF)

De asemenea abordand tema dragostei, Between Entrance And Exit este un film imbogatit cu o joaca abila in conventiile genului de film (thriller, comedie burlesca, melodrama)ce prezinta viata ca pe o casa bantuita, abandonata, in captivitatea careia se gasesc amintirile unei povesti de dragoste sfasietoare. Intr-o relatie disfunctionala, ca un pian dezacordat, cei doi protagonisti se cauta si se gasesc in mod repetat intr-un labirint de camere si oglinzi, fiecare reprezentand o alta etapa a unui cerc vicios de dragoste si ura. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Indreptandu-si privirea de la experiente personale traite in intimitate, la interactiunea dintre oameni si mediul in care acestia traiesc, Horizon aduce o perspectiva proaspata asupra rolului spatiului urban. Desi tratat cu umor, filmul releva un subiect serios si anume ca orizontul ramane doar un concept intr-o societate obsedata de ascensiune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Castigator al premiului acordat de public la CINEDANS, Slow este un performance care prezinta organismul uman dezarmat, inconjurat de jungla orasului, marcand intr-un mod incantator si exceptional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de aparare si lumea agitata ce-l inconjoara.

De asemenea concentrat asupra relatiei dintre individ si mediul (de data aceasta comunitar) in care acesta traieste, The Ginger Connection este un film despre outsiders si despre sentimentul de apartenenta, despre legatura nespusa dintre oamenii roscati, vazuta in corelatie cu dansul. Antrenant, cu un potential de manifest socio-artistic, filmul degaja optimism, indemnand minoritatile sa se adune.  (Gabriela Lupu, BIEFF)

Citeste si...

Omul contemporan, intre urbanizare si re-umanizare in competitia internationala BIEFF: URBAN GHOSTS

Cea de-a 5-a editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO si Cinema Elvira Popescu.

BIEFF este sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Institutul Cultural Roman, Universitatea Nationala de Arte, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultura „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundatiei Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Cinelabs, ABIS Studio, NouMax, Dacia, Book4travel, Centrul National al Dansului Bucuresti, Galateca.