Tarkovski. Filmul ca rugaciune este o carte vie, care a cunoscut mai multe editii si isi gaseste in fiecare an noi cititori, lansand mereu noi discutii si fluxuri ale interpretarii. Hotararea de a publica o editie actualizata si imbunatatita i-a fost provocata autoarei de acumularea de noi intrebari, noi uimiri si raspunsuri, in momentul cand a simtit ca ele reconfigureaza volumul initial intr-o structura cu aceeasi geometrie, dar mai bogata, mai profund polifonica.
"Asa-zisele profetii ale lui Tarkovski; motivul imbolnavirii si mortii cineastului; scandalul Rerberg; crampeie din pasiunile ezoterice; noi povesti despre cenzura de partid si despre distributia clandestina a filmelor interzise; lucrarile necinematografice; codurile ascunse ale filmelor Oglinda si Calauza; mesajele subtile ale Nostalgiei si Sacrificiului; hermeneutica meta-operei tarkovskiene...
Toate aceste noi provocari, pe care le dadusem la o parte in primele editii, isi cereau dreptul la viata. Celor mai importante dintre ele le-am facut loc in acest nou volum, ca argumente pentru mai subtila intelegere a unei mari opere si unui destin nepereche. Astfel s-au nascut 11 noi capitole si dezvoltari substantiale ale capitolelor existente, grupate in 60 de pagini in plus fata de editiile a II-a si a III-a.
Este aceasta o noua carte? Nu, pentru ca ideile majore si structura sunt aceleasi, la fel ca si titlul, care o reprezinta la fel de fidel; da, pentru ca intregeste considerabil – cu informatii substantiale, analize si noi concepte – teoria poeticii sacrului la Tarkovski si biografia regizorului, pentru a avea dreptul sa traiasca alaturi de editiile anterioare” spune autoarea, Elena Dulgheru.